
Jari Pulkkinen, jalat maassa
Jari Pulkkinen, tuo Hauhon oma enduroässä. 24 vuotias nuorimies, jonka enduroura tuntui alkukaudesta harpanneen ison askeleen kohti MM-sarjaa.
Mies jonka haaveet kariutuivat Italialaisen KST-tiimin rahavaikeuksiin.
Nyt Pulkkinen on taas lähtökuopissa. MM-sarja vaihtui menetettyyn SM-sarjaan.
Oikeastaan ainoa asia joka ei muuttunut viimekaudesta, on pyörä. Tosin pyöräkin on muuttunut, merkki ja tahdit ovat kuitenkin entiset.
Hyvältä näyttää
Palataan syksyyn 2009. Pulkkinen solmii Italialaisen KST-tiimin kanssa sopimuksen MM-sarjan ajamisesta. Pyörä muuttuu Hondasta Suzukiin ja tahdit 250 cc nelitahdista, 125 cc 2-tahtiin. Miehestä uutisoidaan MTV3:n nettisivustoa myöten. Enduroura näyttää harpanneen viimein isoin harppauksin eteenpäin. Nyt kaikki on enää miehestä itsestä kiinni.
Pulkkinen treenaa kuntoaan talvella erityisellä motivaatiolla, hän aikoo olla iskussa MM-sarjan avauksessa, ja ajaa itseään työn kautta enduromaailman tietoisuuteen.
Ensimmäinen MM-viikoloppu Espanjan Valverde del caminossa. Pulkkinen saapuu paikalle tiistaina Oskari Kantosen kanssa samalla autolla. Kantosella on oma pyörä matkassa, Pulkkinen odottaa KST-tiimiään paikalle, jolloin hän näkee uuden pyöränsä ensi kertaa.
Espanjan varikko alkaa täyttymään kuljetuskalustosta ja kuljettajista. Pulkkinen ei ole kuullut vielä tiimistään mitään. Yhteydenotot tiimipäällikkö Carlo Badiniin ovat turhia. Tiimipäällikkö ei vastaa yhteydenottoihin. Ensimmäiset tuskaisat ilmeet näkyvät Pulkkisen kasvoilla. Näkee, ettei homma toimi Pulkkisen ajattelemalla tavalla.
Viimein tiimi saapuu Espanjan MM-varikolle torstai iltapäivästä. Pulkkisen harjoittelut uudella pyörällä jäävät muutamaan vetoon kilpailun virallisella testiareenalla.
Espanjan kilpailu menee pyörään totutellessa.
Mikään ei toimi
Espanjan jälkeen viikko, ajetaan Portugalin Fafessa MM-sarjan toinen viikonloppu. Pulkkinen teloo pakoputkensa. Tiimillä ei ole varaosia mukana, oikeastaan mikään asia ei toimi tiimin puolelta. Pulkkinen keskeyttää ja heittää alkukauden haaveet romukoppaan.
Mies palaa suomeen, eikä tiedä jatkostaan muuta kuin sen, ettei hän enää lähde seuraavaan kilpailuun Italiaan. Pulkkinen ilmoittaa tiimilleen saaneensa tarpeekseen pelleilystä.
KST-tiimi raportoi internet sivuillaan Pulkkisen menevän olkapääleikkaukseen ja olevan pois MM-sarjasta jonkin aikaa.
Takaisin lähtökuoppiin
Ollaan Toukokuussa 2010. Pulkkinen on sopinut Brandtin, (Hondan maahantuoja) kanssa palaamisesta Hondan sarviin ja takaisin pieniin nelitahtisiin.
Mies on siis lähtökuopissa, mutta kuitenkin äärettömän helpottunut.
Millä mielellä?
Nyt on kerrattu menneisyyttä. Palataan tähän päivään, ja aloitetaan miehen tenttaaminen
Millä mielellä mies on tänään, kun kaikki on niin kuin ennen.
- Kyllähän sitä mietti, kun palasin takaisin Hondalle, että pärjäänkö mä enää. Riittääköhän vauhti enää mihinkään. Sitä oli epäileväinen omiin kykyihinsä. Sitten kun sain muutaman kilpailun alle, helpotti itseäkin, kun huomasi ettei mies ole mihinkään muuttunut, ja vauhtikin on tallella.
Mies kehuukin Hondaansa vuolaasti.
- Sanotaanko, että toi uusi Honda on paras pyörä millä meikäläinen on ikinä ajanut.
Kuulostaa siltä kuin mies kehuisi pakon sanelemana. Mikä pyörässä on niin ihmeellistä?
- No eihän vanhassakaan Hondassa mitään vikaa ollut, tää uusi vaan kääntyy paljon paremmin, se on ihan sairaan kevyt pyörä, ja koneen luonne, varsinkin tää pikkunelari on ihan täydellinen, Pulkkinen kertoo itsevarmuutta puhkuen, joten se on pakko uskoa.
Halu oli kova
Palataksemme vielä KST-tiimiin. Tiimi ei ole koskaan ajattanut maanmiehiään. Kaikki kuljettajat ovat tiimistä hyvinkin pian lähteneet samojen ongelmien vuoksi kuin Pulkkinen myöhemmin.
Mikä sai miehen lähtemään tiimiin, jonka tiesi ongelmaiseksi, vai tiesikö?
- Mulla oli vaan niin kova halu lähteä ajamaan MM-sarjaa. Ja kun tiesi että itsellä ei paukut riitä yksin kiertää maailmalla, tiimin tarjoama systeemi tuntui siihen hetkeen hyvältä. Itse asiassa se oli ainoa vaihtoehto tällä kaudella.
Ei toi kuitenkaan shokkina tullut, kyllähän mä tiesin että tiimillä on ollut ennenkin ongelmia.
Ajattelin silloin, että lähdetään nyt katsomaan kuitenkin. Eihän siinä mene kuin yksi kausi persiilleen jos menee.
Ja sitä paitsi, jos se olisikin toiminut, ja homma lähtenyt hyvin, se olis voinutkin olla oikea ratkaisu. Nyt sitä on turha enää miettiä.
Nyt kuitenkin harmittaa
Pulkkinen kuitenkin myöntää, että kauden meneminen piloille, harmittaa.
- Kyllähän se potuttaa kun kausi meni ketuilleen. Tässä kun menee tämä suomenkin kausi pilalle SM-sarjan osalta.
Pulkkinen on sopinut loppukauden ajamisesta Hondan sarvissa. Mies kuitenkin pysyy salamyhkäisenä sopimuksen laadusta.
- No eihän diili nyt…se on mikä on. Se on tosi vaikea saada kesken kauden mitään ihmeellistä aikaan. Kaikki laskee budjettinsa syksyllä, joten se on kesken kauden vaikea astua sinne. Diili on kuitenkin niin hyvä kuin se vaan voi tässä vaiheessa enää olla.
Joukkuemestaruus enää tavoitteena
Kausi on siis SM-sarjan osalta menetetty. Tavoitteita miehellä kuitenkin löytyy tällekkin kaudelle.
- Ehdottomasti joukkuemestaruus! Se on enää ainoa mitä voi tavoitella. Se olisi kerholle loistava juttu. He panostavat meihin kuljettajiin tosi hyvin, ja se on ainoa mitä enää voi antaa vastineeksi.
Yritetään nyt ajaa loppukausi niin hyvin kun osataan, ja koitetaan kehittyä ensikaudelle.
Pulkkinen valmis jos Hondaa kiinnostaa
Myös ensikauden haaveissa Pulkkisella on ajaa tutulla Hondalla. Mitään puheita miehen mukaan ei kuitenkaan ensikaudesta ole vielä käyty.
- Ei ole mitään puhetta ollut. Mä olen kuitenkin valmis jatkamaan, jos he ovat kiinnostuneet kuljettajasta, Pulkkinen naurahtaa.
Myös ulkomaille miehen mieli halajaa. Pulkkinen ajaakin seuraavat kaksi kilpailua Suomen rajojen ulkopuolella.
- Ensi viikonloppuna mennään ajamaan Viron mestaruussarjaa, sitä nyt ei oikein voi sanoa ulkomaaksi. Juhannuksena ajan Puolassa EM-osakilpailun. Sen jälkeen ei ole vielä tietoa.
Myös ensikaudesta mies ei ulkomaiden osalta osaa vastata. Rivien välistä kuitenkin voi aistia miehellä jääneen jonkinlainen näyttöhalu myös ulkomaiden osalta.
Jos, niin EM-sarja
Jossittelu ja jälkiviisaus on aina helppoa, joskin täysin turhaa. Jälkiviisaana Pulkkinen olisi kuitenkin toiminut toisin kuin tähän asti.
- Kun ei ole kristallipalloa, joutuu jälkiviisaana puhumaan. Jos nyt olisin viimevuoden lopussa. En tekisi sopimusta KST-tiimiin. Jatkaisin Hondalla, ja yrittäisin kasata jonkinmoista pakettia, jos ei MM-sarjan kiertämisestä, niin ainakin EM-sarjan.
Jari Pulkkinen
Miehen kanssa on nyt vietetty iltapäivä, juotu kaffetta, turistu mukavia endurosta ja ohi enduron.
Pulkkinen on suhteellisen nuoresta iästä huolimatta hyvinkin kokeneen oloinen. Mies puhuu rauhallisesti. Hallitsee tilannekomiikan. On ennemmin hiljaa, kuin äänessä. Puhuu asioista tavalla, josta huomaa miehen miettivän asioita tarkasti.
Haaveita miehellä varmasti on, niistäkään hän ei puhu kuin varovasti jalat maassa.
- Ei tässä mitään ihmeellisiä haaveita ole. Jos nyt pystyisi kehittämään itseään, tavallaan hoksata ne eväät, joilla voisi mahdollisimman korkealle enduron parissa nousta. Yritän tehdä asiat paremmin kuin ennen, ja sitä kautta pärjätä paremmin.
Kysyttäessä haaveista ajaa enduroa ammatikseen. Mies empii vastausta, miettii omat realiteetit ennen vastausta. Pulkkinen myöntää että haave kuitenkin olisi joskus ajaa ammattilaisena. Samaan hengen vetoon mies huomauttaa keskittyvänsä tekemään parhaansa ja katsomaan mitä tuleman pitää.
Pulkkinen tunnetaan enduropiireissä ilopillerinä, joka pitää huumorin mukana matkassa. Pulkkinen on äärimmäisen nokkela ja sanavalmis jos tarvetta tulee. Myös huvittaville ideoille miehessä löytyy tilaa.
Mies tuntee endurokansan keskuudessa lempinimen ”Rocky”. Harvinaisempi lempinimi, jonka alkuperän mies kertoo näin:
- Vuonna 2007 oltiin Chilessä sixillä. Olin Nikanderin Ronilla mekaanikkona. Siellä oli matkassa mukana fysioterapeuttina kaveri jota kaikki kutsuivat lempinimellä ”Woodoo”.
Se joka ilta kehuskeli, kuinka kova se on juoksemaan ja pyöräilemään.
Lähdettiin siinä sitten yksi ilta lenkille. Siinä hölköteltiin ja käytiin katselemassa kirkkoja sun muita nähtävyyksiä.
Siellä oli armeijan jotkut hemmetin korkeat rappuset, varmaan 50 metriä pitkät, ja aika jyrkät.
Lyötiin siinä alhaalla sitten Woodoon kanssa veto siitä mäestä. Mä pyyhälsin siinä puolessa välissä rappusia siitä ohi ja voitin vedon.
Sen jälkeen Woodoo sanoi mua aina Rockyksi. Nimi tuli Rocky elokuvasta, jossa nyrkkeilijä Rocky Balboa juoksi treenatessaan rappusia.
Lopuksi esitämme Pulkkiselle kymmenen nopeaa kysymystä:
pehmeä – kova? kova
kesä – talvi? kesä
crossi – enduro? enduro
2 tahti – 4 tahti? 4 tahti
MM – SM? MM
perjantai – lauantai? perjantai, koska lauantai on edessä
ilta – aamu? ilta
metsä – pelto? pelto
juoksu – hiihto? juoksu
vauhdikas – tekninen? vauhdikas
Xracing