Imatran Kurkvuoren uuden motocrossradan rakentaminen alkaa

SM ja jopa EM- ja MM-areenana toiminut Imatran motocross-rata jäi 90-luvun lopulla osittain Kuutostien laajennuksen alle ja
sen jälkeen rataa on voitu käyttää ainoastaan harjoituskäytössä. Tarkoituksena on, että uusi rata saadaan vielä tänä vuoden puolella harjoituskäyttöön ja ensimmäiset kisat on tarkoitus järjestää vuonna 2012.

Radan suunnittelussa mukana olevat Seppo ja Kusti Manninen kävivät alkuviikosta tutustumassa rata-alueeseen tarkemmin ja tekemässä ensimmäisiä linjauksia. – Rata-alueen korkeuserot mahdollistavat näyttävän ja luonnollisen rataprofiilin,
joka varmasti tulee olemaan yksi Suomen hienoimmista. Vaikutteita suunnitteluun on haettu legendaarisesta Vantaan Ruskeasannan radasta, mutta toisaalta myös jenkkiradat kuten Glen Helen ja Competitive Edge toimivat innoittajina. Lähtömutkasta olisi tarkoitus tehdä juuri Glen Helenin lähtösuoran päästä tuttu 'Talladega' tyyppinen laaja ja kokonaan kallistettu, Kusti Manninen kertoo.

– Todella hienoa päästä mukaan projektiin heti alkuvaiheessa, jolloin kaikki mahdollisuudet ovat vielä auki. Radasta pyritään tekemään vauhdikas ja pyritään välttämään liikoja syheröitä. Alkuvaiheessa pyritään löytämään juohea ja toimiva ratalinja, johon sitten suunnitellaan hyppyreitä tarpeen mukaan, Seppo Manninen hehkuttaa.

Rata-alueelta on jo kaadettu ja kerätty pois ylimääräiset puut ja varsinaista ratalinjaa päästään todennäköisesti työstämään vielä tämän kuun aikana. – Radan perusmateriaali on pehmeää hiekkaa, josta tullaan siivilöimään isoimmat kivet pois. Rata-alueen keskellä oleva lampi tulee toimimaan vesivarastona, josta
myöhemmin tullaan rakentamaan koko rata-alueen kattava kastelujärjestelmä, Imatran Moottorikerhon motocrossjaoston puheenjohtaja Mikko Tiilikainen toteaa.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on hieman yli 70 000 euroa, josta Moottorikerhon osuus on noin puolet. Loppuosa rahoituksesta muodostuu Etelä-Karjalan Kärki-Leaderin rahoitusosuudesta.

Kusti Manninen