
Huomioita special: Husqvarnan paluu juurilleen
Husqvarna oli kasannut kolme eri koeajoryhmää Ruotsiin testaamaan vuoden 2014 pyöriä. Suomen edustajat olivat toisessa ryhmässä ja meillä matkan johtajana oli 13-kertainen maailmanmestari Juha Salminen. Juha ei tällä kertaa ajovarusteita mukaan reissuun ottanut, mutta hyviä kirittäjiä testeistä kyllä löytyi, kun Joakim Ljungren ja Pela Renet olivat mukana ajamassa.
Ajatusten vaihtoa muiden kanssa
Yksi näiden koeajotilaisuuksien hyvistä puolista on muiden kollegoiden tapaaminen ja ajatusten vaihtaminen. Tällä kertaa mm. illallisella keskustelimme Japanin kavereiden kanssa heidän prätkämarkkinoista ja enduron ajamisesta siellä. Aamiaisella puolestaan keskustelin Australian edustajan kanssa mm. Chad Reedistä ja siitä, millaista enduro heillä. Kuulemma ruotsalainen juurakko ei ollut aivan samaa, mitä heiltä löytyy.
Eroja löytyy
Ennen varsinaista ajamista, kävimme tunnin ajan läpi pyörän ominaisuuksia. Mikään salaisuus ei suinkaan ole se, että Husqvarnan pyörät pohjautuvat KTM:n kalustoon, mutta eroavaisuuksia oli kuitenkin. Suurimmat erot koskevat pyörän jousitusta, joka on takapään osalta erilainen kuin KTM:n vastaavissa malleissa. Motocrosspyörissä on takaiskunvaimenninta lyhennetty 4mm, jolla on haettu ajoasennon muutosta hieman 'amerikkalaiseen' tyyliin. Enduroissa on puolestaan linkut, joka osaltaan muuttaa ajettavuutta. Enduromalleissa myös nelikammio keula, verrattuna KTM:n vastaaviin malleihin.
Takahäkistä löytyy myös suuri ero, sillä Husqvarnan takahäkit ovat polyamide -seoksesta, joka on joustavampi kuin perinteinen alumiini ratkaisu.
Edellä mainittujen asioiden lisäksi enduromallit tulevat Michelinin renkailla ja pohjapanssarilla varustettuna, joten 'varustetaso' on myös hyvä.
Sellainen huomio on vielä koko tilaisuudesta kerrottava, että missään vaiheessa ei puhuttu Husqvarnan eroavaisuuksista muihin merkkeihin, tai esimerkiksi KTM:n malleihin. Koko homma vedettiin läpi erittäin asiallisesti ja ammattitaidolla, joten toimittajille jäi itselleen tehtäväksi miettiä eroja KTM:n pyöriin.
Testiajot
Varsinainen testi suoritettiin Uddevallan GP-radalla ja sen ympäristössä olevilla enduropoluilla. Meidän ryhmän aikaan ruotsalainen syyssää teki sateelle reitistä haastavan ja samaan aikaa polulla olleet japanilaiset ja australialaiset testikuljettajat olivatkin hieman ongelmissa liukkaan juurakon ja kivikon kanssa. Suomalaisena polku oli kuin kotonaan olisi ajanut ja olikin kerrankin hauska katsoa, kun muilla oli ohjelmaa enemmän kuin tarpeeksi. Eräälläkin sadan metrin pätkällä tuli ohitettu neljä muuta testikuljettajaa, jotka olivat enemmän tai vähemmän nurin kivikossa.
Meidän testi porukassa oli noin 25 kuljettajaa ja pyöriä taisi olla reilut 30 kappaletta. Testeissä pyörät varattiin käyttöön 45 minuutin jaksoiksi, jonka jälkeen ne piti palauttaa ja ottaa uusi pyörä. Valitettavasti paikalla oli tällä kertaa myös amerikkalaiset testaajat ja heille kello tuntui olevan vaikea käsite, eli homma ei aina toiminut niin kuin piti.
Joka tapauksessa jokainen sai varmastikin tarpeeksi testiaikaa pyörien kanssa ja tuntuman siihen, miltä ne vaikuttivat.
Varsinainen testi tulee Xracingissä hieman myöhemmin, eikä tässä Huomioita -palstassa siitä sen enempää.
Jani / Xracing