Kuva
Kusti Manninen
Roczenin kyyti radalla ei ollut totutun agressiivista koko ajan vaan näytti siltä, että saksalaisnuorukainen ei halunnut paljastaa korttejaan ennen kauden avausosakilpailua.
Täysin vakan alla hän ei vauhtiaan malttanut pitää vaan laittoi muutamaan otteeseen nupit ja scrubit kaakkoon. Nuorukaisen kanssa jutellessa tuli selväksi, että hän haluaa jo unohtaa koko loukkaantumisen ja keskittyä tulevaan kauteen.
Roczenin ranteen ja kyynärpään kuntoon laittaminen vaati 11 leikkausta ja vaikka niistä ei uuden veroisia saatukaan eivät ne miehen mukaan estä häntä ajamasta voitosta tulevalla supercross-kaudella. Heikoin kohta on kuitenkin ranne, joka taittuu vain reilut kymmenen astetta. Roczen käyttääkin rannetukea ajaessaan, jonka lisäksi käytössä on eripaksuiset tupit.
Toisin kuin monella muulla voimaharjoittelu on tärkeä osa Roczenin kunto-ohjelmaa. Sairaalassa maatessa Roczenin paino putosi pahimmillaan 65 kilon tuntumaan, mutta nyt hän on taas totutussa reilussa 72 - 73 kilossa. Kuntovalmentaja ja lankomies Blake Savage (keskellä) on ollut tärkeässä roolissa kuntoutusprosessissa.
HRC-tiimikuljettajilla on vapaus valita joko Showan tai Kayban iskunvaimennus pyöriinsä ja testattuaan molempia vaihtoehtoja Roczen vaihtoi Showan vieterikeulaan tulevalle Supercross-kaudelle. Pehmeistä säädöistään tunnettu Roczen kertoi myös ajavansa jäykemmällä jousituksella tällä kaudella.
Roczen ja Hondan MXGP-kuljettaja Tim Gajser ovat testanneet jo pitkää Foxin uusia ajolaseja, mutta vasta nyt käytössä oli logoilla varustettu versio. Laseista ei kuitenkaan saa julkaista tämän tarkempia tietoja ennen tammikuun julkaisutilaisuutta.
Cole Seelyn ajo on aina todella pehmeää ja tyylikästä, mutta nyt ajoon oli tullut uudenlaista agressiivisuutta. Tämä yhdistettynä hyviin startteihin lupaa hyvää Seelyn supercross-kautta ajatellen.
Roczenin mekaanikko Oscar Wirdeman kaatui vajaat kuukausi sitten pahasti polkupyörällä ja jäljet näkyvät vielä ruotsalaisen kasvoissa. Wirdemanilta löytyy myös suomalaista sanavarastoa lämmityspattereista löytyvän legendaarisen Ei saa peittää -verran.
Erik Kehoe palasi Amerikan Honda HRC-tiimipäälliköksi ja olikin varsin luottavainen Seely/Roczen kaksikon mahdollisuuksiin tulevassa supercross-sarjassa.
Jeremy Martinin viime kausi oli pettymys ja hän lähteekin uuteen kauteen revanssi mielessään. Martin on viime aikoina treenannut yhdessä Eli Tomacin kanssa ja siitä johtuen tai huolimatta nuorukainen näytti kamppailevan käsien puutumisen kanssa.
Martinin päätavoite on pikkuluokan supercross-sarjan itälohkossa, jonka lisäksi hän ajaa kolme ensimmäistä supercrosskisaa 450-luokassa.
Christian Graigin vauhti oli todella hyvää ja ajaminen varmaa koko päivän ajan ja hän onkin yksi vahvimmista mestaruussuosikeista pikkuluokan länsisarjaan. Graig pitää todella paljon uudesta pikkunelarista ja oli heti ensimmäisissä testeissä ajanut heti muutaman sekunnin nopeampia kierrosaikoja vakiomoottorisella 2018-mallin pyörällä kuin tämän kauden kisapyörällä.
Nuori nouseva tähti Chase Sexton nähdään Graigin tiimikaverina länsilohkossa. Nuorukaisen mutkavauhti teki vaikutuksen.