Harrikalla Päitsille

Harley-Davidson on ottanut Päijänteen ympäriajon historian aikana kilpailusta 12 voittoa, mutta edellisestä voitosta on aikaa jo 80 vuotta. Merkki on ollut myös varsin harvinainen Päitsin lähtölistoilla viime vuosikymmeninä, mutta tämän vuoden kilpailussa tullaan mukana näkemään 1200-kuutioinen Harrikka.

Tohmajärven Enduroseuran Kari Nenonen tuli sanoneeksi viime vuoden Päitsillä väärässä seurassa, että jos saa jostain Harrikan alleen, niin voi lähteä ajamaan Päitsin.

- Kiiran Terolle sanoin asiasta viime vuoden Päitsillä ja hän pisti asian korvan taakse. Sitten sama keskustelu jatkui Tekniikan Maailman retropyörän vertailuryhmässä ja siellä asian kuuli Jorma Korhonen, joka sanoi rakentavansa Harrikan Päitsille, Nenonen kertoi.

Vuonna 2012 elämänsä ensimmäisen enduropyörän hankkinut Nenonen kuuluu Tohmajärven aktiiviseen harrastusryhmään ja on ajanut myös pari kilpailua C-luokassa ajouransa alkuvaiheessa. Muutaman viime vuoden ajan ajohommat ovat olleet vähän vähemmällä ja Nenonen on keskittynyt lähinnä kilpailujen järjestämiseen. Nyt miehellä on edessään uran ensimmäinen Päitsi.

Päitsi-pyörässä on Harley-Davidsonin Buellin kone ja Suzuki DR:n rungon piirteitä omaava runkoratkaisu, joka on kuitenkin tehty lähes täysin uudelleen. Painoa pyörällä on 170 kiloa. Pyörän ensimetrit lumella suoritettiin viime viikonloppuna.

- Pyörä oli mie positiivinen yllätys ja kyllä sillä on ehdottomasti mahdollisuus ajaa Päitsi läpi, jos tekniikka ja kuljettaja vain kestävät. Painokaan ei ajossa tunnu kovin paljon, mutta varmasti jos pyörää joutuu nostamaan tai työntämään, niin silloin se varmasti tuntuu, Nenonen arveli.

Pyörän ja koko Harrikalla Päitsille -idean isä, Jorma Korhonen, on pitkän linjan motoristi, joka on myös innokas rakentelemaan pyöriä ja autoja. Harley-Davidsonilla Gobin autiomaankin läpi ajanut Korhonen rakensi pyörän täysin itse.

- Viime kesänä pyörään löytyi moottori Saksasta ja vähitellen sen jälkeen aloitin pyörän kasaamisen. Kaikkiaan pyörän rakentamiseen on mennyt aikaa noin kaksi kuukautta. Jo alkuvaiheessa mukaan astui Harley-Davidson Tampere, joka on ollut avuksi rakentamisessa. Pyörä on nyt ajokunnossa, mutta mia on tässä vielä pari kuukautta aikaa tehdä siihen muutoksia, jos tarve vaatii. Pyörällä ajettiin viime viikonloppuna ensimmäisen kerran nyt yritimme hakea Jukka Korhosen johdolla iskunvaimentimien säätöjä kohdalleen, Korhonen totesi.

Alla video pyörän ensitesteistä.

HD Päitsillä -projektin etenemistä voi seurata Facebookissa:

https://www.facebook.com/HD-Päitsillä-312005546086513/

Xracing