Hälvälä tarjoaa enduroa parhaimmillaan

Teksti
Tällaiselta näyttää Hälvälän enduron lähtö.
Kuva
Pasi Järviö
Salpausselän Moottorikerhon järjestämä Vesijärvenajo endurosprint ajetaan lauantaina 19.6. Kilpailun reitti kulkee Hälvälän lentokentän maastoissa. Kävimme tutustumassa kilpailun reittiin alkuviikolla.

Maastokokeelle startataan suuren maailman tapaan lähtökorokkeelta, joka varmasti nostattaa kilpailijoiden fiilistä. Kilpailussa ei ajeta lainkaan siirtymiä, mutta reitin nopea ja jouheva alku saa kuljettajat takuulla heti lämpimiksi. Alun vauhdikkaan osuuden jälkeen reitti muuttuu hieman teknisemmäksi, mutta edelleen nautittavaksi. Oman haasteensa tuo suppa, jonka pohjalla on kuivallakin säällä pieni vesilätäkkö. Supasta noustaan pitkää ja kivikkoista mäkeä, jonka jälkeen reitti on vaihtelevaa ja tarkasti ajettavaa. Noin puolen välin tienoilla reitin teknisin osio laittaa kuljettajat katsomaan tarkasti ajolinjoja. Kivikkoinen osuus on paikoin kapea ja joiltain kohdin taas erittäin leveä. Tällä osuudella on hyvä mahdollisuus tehdä eroja. Muutama ylä- ja alamäki tuovat mukavasti myös haastetta, mutta mitään extreme-vaatimustason paikkoja reitiltä ei löydy. Kivikkoisen osuuden jälkeen reitti jatkuu jouheana ja paikoin todella vauhdikkaana. Tarjolla on pehmeitä vallikurveja, pattisuoria sekä kovapintaista tietä. Viimeisillä kilometreillä noustaan helppo ja hauska kallion ylitys. Reitin viimeiset sadat metrit ovat mukavaa kaasu auki, jarrut pohjaan, tiukka mutka, kaasu auki -lennätystä.

Reitillä on pituutta noin 11 kilometriä ja se tarjoaa kuljettajille lähes kaiken mitä enduron harrastaja voi toivoa. Kärkikuljettajat ajavat reitin noin 17 minuutissa, kun hitaammilta aikaa voi vierähtää noin 25 minuuttia. Kilpailun noin 200 kuljettajaa muokkaavat reittiä päivän mittaan jonkin verran, mutta minkäänlaisia pyörän kantotalkoita ei ole luvassa. Sääennuste lupaa Hälvälään loppuviikoksi aurinkoista ja kuivaa säätä, mutta vaikka vettä tulisikin, ei se reitin kuntoon juurikaan vaikuttaisi.

Huomionarvoista reitin merkkauksessa on, että järjestäjät ovat pyrkineet käyttämään mahdollisimman vähän kääntymismerkkejä. Etenkin ensimmäisellä kierroksella kuljettajien onkin syytä pitää katsetta jonkin verran etulokaria kauempana, ettei potero tai mäen päältä kääntyvä kurvi tule silmille. Pallomerkit ja monin paikoin molemmin puolin nauhoitettu reitti pitävät kuitenkin huolen, että kuljettajat pysyvät oikealla polulla.

Alueen erityishuomiot

Kilpailualue sijaitsee pohjavesialueella, joten huoltomaton käyttö on ehdottoman pakollista. Pyörien poikkeuksellinen tankkaus on syytä huomioida jo hyvissä ajoin, sillä se tulee suorittaa kuljetusajoneuvon sisällä. Ei siis huoltomaton päällä, vaan auton kontissa tai peräkärryssä.

Kilpailu käydään puolustusvoimien alueella, joten reittiin tutustuminen on rajoitettu vain perjantaihin kello 17-20 väliselle ajalle. Muulloin alueella liikkuminen on kiellettyä. Alueella on voimassa ehdoton dronen lentokielto.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto lievensi juuri sopivasti kilpailun alla koronarajoituksia, joten yleisöllä on pääsy tapahtumaan. Alueella toimii kioski, jossa on tarjolla kisaevästä sekä juomaa.

Aikataulut

Aamupäivällä sijoituksista mittelevät C-, V50-,V60-, V70- ja naisten luokat. Aamupäivän luokat ajavat kolme kierrosta. Iltapäivällä reitille suuntaavat A-, B- ja V40-luokat, jotka ajavat viisi kierrosta. Kilpailun katsastukset suoritetaan aamupäivän luokkien osalta kello 7:00-9:00 ja iltapäivällä ajavien kesken kello 12:00-14:00. Ensimmäinen lähtö alkaa kello 9:00 ja iltapäivällä ajettava toinen lähtö starttaa kello 14:00.

Kilpailussa ovat mukana Suomen huippukuljettajista mm. Antti Hänninen, Peetu Juupaluoma, Roni Salin, Paavo Henriksson, Antti Ahtila sekä monta muuta kovaa kuljettajaa. Yhteensä kilpailuun starttaa 199 kuljettajaa.

Kilpailun lähtöluettelo.

Lisäinfoa ja muun muassa aluekartta kilpailun virallisilta sivuilta

Alla kuvia reitiltä.

 

Kuva
Pasi Järviö