
Enduron MM-karavaani saapui Puolaan
Suomalaisista Puolan kilpailussa ovat uusina niminä, Roni Nikander ja Simo Kirssi, jotka ajavat tämän kauden osalta ensimmäistä MM-osakilpailuaan.
Tiukkaa taistoa luvassa
E2-luokassa on jälleen odotettavissa tiukkaa taistoa Mika Aholan ja Ivan Cervantesin kesken. Miehet ovat hallinneet alkukauden kilpailuja. Italian osakilpailuviikonloppua lukuun ottamatta Ahola on voittanut aina ensimmäisen päivän ja Cervantes voittanut toisen kilpailupäivän. Italiassa Ahola onnistui saalistamaan molemmilta päiviltä voiton, ja Cervantesin oli tyytyminen kakkossijoihin.
Pystyykö Ahola puristamaan voitot ja venyttämään piste-eroa Cervantesiin Puolassa. Piste-ero ennen Puolan kilpailuviikonloppua on kuusi pistettä Aholan hyväksi.
Luokan muista suomalaisista Juha Salminen on MM-pisteissä kuudentena. Salmisen nilkka on loukkaantumisen jäljiltä operoitu ja mies on vielä viikkoja sivussa. Salmisen alkukausi lähtikin lupaavasti käyntiin, kunnes loukkaantuminen pakotti unohtamaan haaveet mitaleista. Salminen oli vielä Portugalissa ajetun MM-viikonlopun jälkeen pisteissä kolmantena.
Valtteri Salonen on sarjassa yhdentenätoista ja Marko Tarkkala sijalla kolmetoista.
Simo Kirssi on ilmoittautunut Puolan kilpailuun, mielenkiintoista onkin seurata miten mies pystyy haastamaan vakituiset MM-sarjan kiertäjät.
Remes luottavaisena viikonloppuun
Jalkansa loukannut Eero Remes lähtee luottavaisena viikonlopun kilpailuihin.
- Eilen tulin kisapaikalle ja pätkät vaikuttavat täällä hyviltä. Crossitestikin vaikutti pitkältä ja siellä on myös aika isoja hyppyreitä.
Viimeisessä Italian mestaruussarjan kisassa loukkaantunut jalka vaivaa vielä hieman. Se jäi puun ja pyörän väliin, mutta onneksi mitään ei mennyt rikki, Remes kertoi.
Remes on MM-pisteissä tällä hetkellä luokassaan E1, kolmantena. Ranskan Antoine Meo johtaa sarjaa turvallisen tuntuisella 29 pisteen erolla, ennen toisena olevaa Espanjan Cristobal Guerreroa.
Remes on viiden kärkimiehen joukossa ainoa, jonka pistetiliä on verottanut keskeytys. Remes keskeytti Espanjan toisena kilpailupäivänä konerikkoon.
Matti Seistola on hienosti Remeksen perässä neljäntenä. Myös Seistola oli tyytyväinen näkemäänsä.
- Pätkät vaikuttavat tosi hyviltä ja luulisin että sopivat mie hyvin.
Crossitesti on pitkä ja vauhdikas, sekä siellä on paljon hyppyreitä. Endurotesti puolestaan myös pitkä ja hiekkapohjainen, joka kuluu varmasti röykkyiseksi.
Extremekin täällä on tällä kertaa tehty testi, eikä luonnonmukainen. Luulisin sen myös sopivan mie todella hyvin. Ja kun hiekalla ajetaan, se sopii varmasti kaikille suomalaisille, Seistola kertoi.
Seistola odottaakin jo innolla viikonlopun koitosta.
- Italian mestaruussarjan kisa sujui hieman alakanttiin viime viikonloppuna, mutta tuli treenattua ennen sitä ehkä hieman liikaa. Nyt on mies ja pyörä iskussa. Pyörään saatiin vielä uusi takaiskunvaimennin, joka toimii todella hyvin. Hyvillä mielin voi lähteä viikonlopun kisaan, Seistola tuumi intoa puhkuen.
Mattila Hondan sarviin
Myös Kiteellä SM-mitalille haaveensa heittänyt Jari Mattila nähdään ennakkotiedoista poiketen Puolan ja Slovakian kilpailuissa.
Mattila matkaa yksin kohti Puolaa, josta miehelle vuokrataan Hondan pikkunelari.
- Pääsponsorini Puhtila Oy mahdollisti MM-sarjan jatkon. Ajan nyt ainakin Puolan ja Slovakian osakilpailut, Riikasta tavoitettu Mattila kertoi.
Mies aikookin ajaa maaliin joka kilpailussa ja varmistaa näin jonkinlaisen sijoituksen, vaikka ei mitään tavoitteita uuden pyörän myötä asetakkaan.
Pyörän Mattila vuokraa Aholan tiimiltä.
- Pyörä tulee Aholan tiimiltä vuokralle, mekaanikkoni saapuu loppuviikosta kisapaikalle yhdessä Puhtilan Pertin kanssa, ja he hoitavat huollon.
Laita sinne vielä kiitokset Enjalan Santulle SE-Teamistä, joka jelppasi iskareiden kanssa, Mattila kiittelee, selvästi innostuneena uuden kuvion myötä.
Yhtenä luokan ennakkosuosikeista kauteen lähtenyt Johnny Aubert oli vielä Portugalin jälkeen pisteissä toisena. Viimevuoden maailmanmestari joutui jättämään Italiassa lauantain kilpailun kesken tasapaino-ongelmien vuoksi, lääkärit kielsivät Ranskalaista osallistumasta myös sunnuntain kilpailuun. Näin Aubert jäi ilman pisteitä Italian molempina kilpailupäivinä. Mies puhkuukin ajohaluja, ja mikäli terveys antaa myöden, tulee varmasti haastamaan kärkimiehet Puolassa.
Kantonen aikoo jatkaa nousujohteista sarjaansa
E3-luokassa ainoana suomalaisena ajava Oskari Kantonen on parantanut sijoituksiaan jokaisena MM-kisa viikonloppuna. Kantonen keskeytti tosin Italiassa ensimmäisen kilpailupäivän, mutta sunnuntaina mies ajoikin tähän asti parhaan sijoituksensa, ollen luokassaan kymmenes.
Kantonen on MM-taulukossa sijalla 14.
- Pätkiä on jo kävelty, ja pirun hienolta näyttää. Crossitestillä on paikoin pehmeämpää hiekkaa, paikoin kovaa alustaa, leveetä ja hienoa polkua.
Pehmeät kohdat pätkillä tulevat kulumaan varmaan kisan aikana paljon, Kantonen tuumi.
Myös endurotesti sai Kantoselta kehuja, vaikka mies epäilikin reitin käyvän paikoin ahtaaksi isolle pyörälle.
Kantosen vakaa tavoite onkin parantaa sijoitustaan Puolan maaperällä.
- Ehdottomasti aion parantaa sijoitusta, vaikka Italiassa oli eteenpäin matkaa aika paljon. Jos sais puristettua perskeles, Kantonen huokaisi päättäväisesti.
Luokan ykkösenä on britti David Knight, joka johtaa sarjaa kuudella pisteellä, ennen Ranskan Christophe Nambotinia.
Hellsten yksin reissussa
Antti Hellstenin kanssa samalla viivalla nähdään serkku Roni Nikander, joka oli kävelemässä Kantosen kanssa kilpailun maastokokeita.
Hellsten on ajanut alkukaudella ajoittain todella hyviä pätkäaikoja.
Miehen ailahtelevuus aikojen suhteen on harmittanut miestä itseään, ja mielenkiintoista onkin nähdä, auttaako sukulaismies Nikander serkkuaan puristamaan tasaisempaa settiä aikojen suhteen.
- Ei se vaikuta, Roni ajaa oman ajonsa ja mä oman, keskityn vain omaan tekemiseen, Hellsten mietti.
Hellsten ei ollut vielä ehtinyt kävelemään kisamaastoissa.
- Olin eilen ajamassa jonkun yksityisen kuskin motocrossradalla, aivan mielettömän makeaa maastoa..
Tarkoitus on tänään lähteä tutustumaan pätkiin. Hellsten kertoi.
Mies huokui päättäväisyyttä, vaikka myöntääkin epätasaisuuden aikojen suhteen vaivaavan mieltä.
- Mulle ei ole vieläkään osunut yhtään hyvää kilpailupäivää, kun saisin edes yhtenä päivänä ajettua hyvän suorituksen.
Maastoista en osaa sanoa mikä on hyvää tai mikä ei, kun ajo kulkee, on ihan sama millaista maastoa se on, Hellsten tuumi.
Hellsten on yksin reissussa. Mies matkusti yksin Espanjaan kauden ensimmäiseen kilpailuun, ja on ajanut Puolaankin yksin.
Varsinkin suomalaiset crossilupaukset puhuvat yhtä kieltä lähdöstä maailmalle, mahdollisimman nuorena hakemaan vauhtia, mikäli mielii joskus olla maailman kärkinimiä.
Hellsteniä ei ainakaan tästä voi syyttää. Jo pelkästään nuorelle miehelle uudet maanosat voivat olla pelottava kokemus, Hellsten kokee nämä asiat yksin.
- Estolan Kaitsu ei päässyt lähtemään mukaan, joten oli pakko tulla yksin. Eipä tässä mitään, onhan siellä Oskun ja Leuan huoltoporukka, joten siinä samassa he jelppaavat jos on tarvis. Ja eihän siellä nyt mitään ihmeitä huoltoja pitäisi tarvita, Hellsten miettii rauhalliseen tyyliinsä.
Hellsten on junioreiden MM-taulukossa sijalla 16. Sarjaa johtaa Ranskan Jeremy Joly
Xracing