
CRF250R on suunniteltu nuorille kisakuskeille
Vuoden 2018 CRF250R-pyörä poikkeaa lähes täysin aiemmasta mallista. Pyörässä on uusi runko, kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustettu uusi moottori ja Showan jousikeula. Hondan, kuten monen muunkin valmistajan ajatusmallin mukaan moottori on 250-kuutioisten nelitahtisten tärkein osa, joten etenkin moottorin kehittämiseen panostettiin paljon. Ensimmäinen prototyyppi pyörästä valmistettiin kolme vuotta sitten, jolloin MX2-luokassa silloin ajanut Tim Gajser testasi pyörää.
- Saimme Gajserilta paljon positiivista palautetta pyörästä. Hänen mukaansa kahdella nokka-akselilla varustettu pyörä venyi paljon korkeammalle ja tehoalue oli pidempi. Niinpä päätimme tuon testin perusteella lähteä viemään pyörää eteenpäin, Morita kertoi.
Ensimmäisten koeajojen perusteella olikin selvää, että Honda onnistui tuossa asiassa. Pyörä venyy todella pitkälle ja teho tulee ulos kunnolla vasta keskialueesta ylöspäin. Monista muista saman luokan pyöristä poiketen Hondasta ei löydy niin paljon alavääntöä, kuin moni olisi ehkä odottanut.
- Se on tietoinen ratkaisu. Näillä pyörillä ajavat normaalisti nuoret kuljettajat, jotka ajavat pyörää korkeilla kierroksilla. Tai sitten kisakuljettajat, jotka ajavat myös korkeilla kierroksilla. Yleisesti ottaen normaalit harrastajat ajavat puolestaan 450-kuutioisilla pyörillä, ja niissä onkin enemmän alavääntöä. 250-kuutioisen pyörän kuljettajat eivät tuota alavääntöä oikein käytä, Morita jatkoi.
Teho ennen painoa
Uusi Honda painaa ajovalmiina 108 kiloa ja on luokassaan painavammasta päästä. Vaikka painoa onkin, niin sen keskittämisen lisäksi 15 mm lyhyempi akseliväli on parantanut pyörän käsiteltävyyttä radalla. Ketteryydenkin ansiosta paino ei pyörässä niinkään tunnu.
- Olemme pyrkineet keskittämään painoa, jolloin se ei tunnu ajaessa niin paljon. Pyörä on silloin kevyempi käsitellä, vaikka painaakin vähän enemmän. Vaikka paino on pyörässä tärkeä, niin vielä tärkeämpää 250-kuutioisessa on teho. Ja olemme saaneet 9 % enemmän tehoa yläkierroksille, Morita jatkoi.
Xracing