Aholan ja Cervantesin trillerille on luvassa jatkoa Puolan hiekalla

Niistä viimeksi Italiasta täyden potin poiminut hämeenlinnalainen
Honda-kuljettaja on kuitannut tililleen neljä voittoa ja kaksi kakkossijaa.
- Tähän tilanteeseen on oltava todella tyytyväinen. Pitää muistaa, että vaihdoin
luokkaa täksi kaudeksi ja vaikka pidänkin ajamisesta isommalla pyörällä, niin
kilpailukalusto muuttui tavallaan kokonaan runkoa ja moottoria myöten. Pyörän
säätäminen mieleisekseni jäi MM-sarjan osalta aivan kalkkiviivoille.

Aholan alkukausi Espanjassa, Portugalissa ja Italiassa on osunut siinäkin mielessä
miltei nappiin, että 450-kuutioinen kilvanajolaite ei ole käyttäytynyt vieläkään
täysin sillä tavalla, kuin hän haluaa. Kaluston osalta varastosta saattaa löytyä
siis yhä lisää paukkuja.
- Pyörä on ollut vähän liian äkäinen. Ruiskun säätämisen kanssa riittää yhä töitä,
Ahola viittaa kaasuttimen suuntaan.

Mestaruus on
kahden kauppa

MM-sarja jatkuu tulevana viikonvaihteena Puolan Kwidzynissä, jossa kausi saavuttaa
puolivälinsä. Ahola ampaisee Puolaan kuuden pisteen etumatkalla espanjalaiseen Ivan
Cervantesiin nähden.
Mestaruus on näiden kahden kokeneen kuljettajan välinen kauppa, kun Juha Salmisen
mahdollisuudet murenivat nilkkavammaan.
- Cervantes voitti Puolassa kaksi vuotta sitten 1-luokassa ajaessamme molemmat
päivät. Kuuden pisteen etuni on siinäkin mielessä tässä vaiheessa hyvä asia, että
jos Ivan tekisi saman taas tälläkin kerralla Puolassa ja minä sijoittuisin kahdesti
toiseksi, niin olisimme tasapisteissä sarjassa.

MM-sarjassa myös epävirallisen yleiskilpailun kärkipaikan valloittanut Ahola johtaa
Cervantesia luokkavoitoin 4-2 Puolaan tultaessa. Kiivaimmilleen kärkikaksikon
armoton vääntö kärjistyi Italian osakilpailun jälkimmäisenä ajopäivänä Loveressa,
jossa Aholan voittomarginaali kirjattiin vain 17 tuhannesosan turvin.
- Se jos mikä oli todellinen työvoitto. Tietenkin MM-sarja on pidettävä
kokonaisuutena mielessä, mutta kyllähän ainakin minä olen vetänyt sillä kuuluisalla
apinan raivolla kauden alusta lähtien,
vahvistaa pitkällä urallaan tähän mennessä 56
MM-osakilpailuvoittoa juhlinut Ahola.

Maestrot hiekalla

Kwidzynin hiekkaperäinen maasto tarjoaa taas täydelliset eväät trillerille. Hiekka
on se alusta, jossa Ahola ja Cervantes tuntevat molemmat olonsa varsin kotoisaksi.
- Hiekka sopii mie paremmin kuin hyvin, mutta samaa voi sanoa myös
Cervantesista. Ivan on siinä mielessä harvinainen espanjalaiskuljettaja, että hän
tykkää ajaa hiekalla. Olen itsekin päässyt tutustumaan Cervantesin
harjoitusolosuhteisiin, missä on samanlaista, Suomen tyyppistä hiekkamaastoa kuin
Puolastakin.

Ahola on kolunut kävellen tarkkaan läpi Kwidzynin kisan maastokokeet, joissa on
paljon tuttua kahden vuoden takaiseen.
- Crossitesti on käytännössä aivan sama kuin edelliselläkin kerralla. Sieltä löytyy
parikymmentä hyppyriä, jotka on pidettävä tarkasti mielessä. Endurotesti ajetaan
hiekkapohjaisessa metsässä. Nyt on kuitenkin luovuttu niistä vanhoista
polunpohjista, jotka kuluivat viimeksi pahasti patille.

Extreme-testit ovat jakaneet kuljettajien mielipiteitä ajettavuudeltaan. Ahola
varautui tosin tähän suuntaukseen jo hyvissä ajoin talvikaudella osallistumalla
hallienduron maailmancupiin edellisten kausien malliin.
- Extreme-testi on rakennettu Kwidzynissä hevosten esteradalle. Testi on taas tosi
vaikea, mutta mielestäni silti ihan ajettava. Pääosassa siellä ovat aivan valtavat
tukit. Tilanne hankaloituu ja estekorkeus nousee, jos pyörät jäävät sutimaan niiden
eteen. Mitähän nämä Puolassa kasvavat puut oikein ovat,
ihmettelee Ahola tukevia
tukkeja.

Puolassa pitää
varautua kaikkeen

Kwidzyniin on luvattu loppuviikoksi vaihtelevaa säätä.
- Ukkoskuurot ovat mahdollisia. Toisaalta pieni vesisade ei olisi pahitteeksi
pölyiseen maastoon,
vinkkaa Ahola.
Puolassa pitää varautua kaikkeen - myös pitkäkyntisiin.
- Jos nyt oikein muistan, niin Hellstenin Antilta varastettiin täällä kaksi vuotta
sitten pyörä ja Nikanderin Ronilta koko kuljetusauto. Toivottavasti tällä kertaa
tällaiselta vältytään vahingosta viisastuneena,
toteaa Ahola.
Aholan, 35, muisti pelaa siinä kuin ajaminenkin.
- Minulta varastettiin tosiaankin kuljetusauto pyörineen. Auto löytyi myöhemmin,
mutta ei mitään sen sisältä,
kertoo Nikander.

Kari Aho