Ahola voitti hallienduron MM-avauksen Genovassa

Ahola kiirehti uudella enduro 3-luokan Hondallaan kaikissa finaalierissä kärjen
vauhtiin. Hän voitti kakkoserän, oli ensimmäisessä toinen ja viimeisessä kolmas.
- Ihmeellistä ja uskomatonta! Osasin odottaa testien perusteella hyvää suoritusta,
mutta en sentään tällaista menestystä. Olen ajanut viimeksi yhtä hyvin ja ottanut
näin teräviä startteja hallissa vuonna 2007 ja silloinkin juuri Genovassa, myhäili
Ahola tyytyväisenä.
Ahola on arvostellut ajoittain jyrkinkin sanankääntein hallienduron arvosarjaa, joka
on saanut maailmancup-kausien jälkeen jälleen MM-arvon osakseen.
- Radat ovat olleet kahtena edellisenä kautena älyttömiä ja aivan liian vaikeita.
Nyt tahti näyttää onneksi muuttuneen tältäkin osin. Genovan lyhyehkö, mutta
vauhdikas rata oli todella hieno ja ajettava. Tämä oli taas sitä todellista
kilvanajoa lukuisine ohituksineen ja aggressiivisine kyynärpääkontakteineen, kehui
Ahola.
Ahola poimi Italian osakilpailusta talteen 51 pistettä, eli kuusi ruotsalaista
Husaberg-kuljettajaa Joakim Ljunggrenia enemmän. Hallienduroa viime vuodet hallinnut
Puolan Tadeusz Blazusiak nousi KTM:llään Genovassa 43 pisteellä kolmanneksi, vaikka
hän epäonnistuikin avauserässä.
- Taddy (Blazusiak) on hallienskan ehdoton erikoismies, mutta nyt hän sortui
yrittämään liikaa, mikä kostautui monien kaatumisten muodossa. Minäkin pääsin
kertaalleen hyötymään niistä, kertoi Ahola.
Husqvarnaa kuskaava Matti Seistola täydensi suomalaismenestystä sijoittumalla
ensimmäisessä erässä hienosti neljänneksi ja kahdessa jälkimmäisessä 12:nneksi.
Seistolan 17 pistettä riittävät MM-sarjan kymmenenteen sijaan.

Ahola ei aja
täyttä hallisarjaa

Hallienduron MM-sarja kattaa viisi osakilpailua, joista seuraava ajetaan tammikuun
puolivälissä Brasiliassa. Genovan voitto ei muuttanut Aholan alkuperäistä
suunnitelmaa.
- Toivottavasti tiimipäällikkö (Franco Mayr) ei nyt keksi mitään uusia kuvioita
tämän voiton jälkeen. Itse lähden edelleen siitä, että en aja täysipainoista
MM-sarjaa. Genovan lisäksi hallisarjassa ohjelmaani kuuluu Barcelonan kisa helmikuun
alkupuolella, jolloin harjoittelen muutenkin sillä suunnalla, vahvistaa Ahola.
Avotaivaan alla jo neljä MM-kultaa putkeen huuhtonut Ahola siirtyy siis ensi
kaudella enduro 3-luokkaan ja kaikki tekeminen tähtää siihen.
Kokenut hämeenlinnalaiskuljettaja ajoi Genovassa ison luokan uutukaisella, joka on
vielä alkutekijöissään huhtikuussa starttaavaa varsinaista MM-sarjaa ajatellen.
- Se on Hondan vakio motocrosspyörä, joka on tässä vaiheessa suurennettu 450:stä
480-kuutioiseksi. Sen testaaminen ja kehittäminen jatkuu todenteolla heti
vuodenvaihteen jälkeen, jolloin pääsen itsekin taas totisen harjoittelun makuun,
toteaa Ahola.

“Hyvä fiilis
uuteen pyörään”

Joulukuussa 36 vuotta täyttävä Ahola on voittanut tähän mennessä tuplamestaruudet
MM-sarjan kahdessa pienemmässä luokassa. Nälkä vielä saavuttamattomaan E3-luokan
mestaruuteen on kova siinäkin mielessä, että Ahola on tuntenut olonsa aina
kotoisammaksi ison pyörän puikoissa.
- Testasin pyörää Genovan alla mie jo tutuksi käyneessä ja varsin pahassa
kivikossa, jossa ajamisesta ei tahtonut tulla vielä mitään vuosi sitten silloin
uudella 2-luokan pyörällä. Nyt ajo kulki sen sijaan hyvin ja se tuntui helpommalta.
Ja kyllähän tuo hallikisankin tulos antoi todella paljon uskoa tulevaan.
Ahola tosin myönsi, että hänen odotuksensa eivät olleet korkealla hallissa vielä
aika-ajoerienkään jälkeen, jolloin hän löytyi tuloslistoilta kymmenennen sijan
kieppeiltä.
- Siitä se sitten kuitenkin lähti, kun ampaisin ensimmäisessä finaalierässä
startista kärkeen. Oikeastaan vain kolmanteen erään mahtui ylimääräistä ohjelmaa.
Ryssin sen startin sutimalla ja sitten lensin kertaalleen vielä tangon yli oikein
huolella. Kolautin itseni kivikkoon ja hetken aikaa pyöri päässä. No, tärkeintä oli,
että sain pidettyä Ljunggrenin takanani, Ahola viittasi Genovan kisan voiton
sinetöineisiin tapahtumiin.

Presidentinlinna ja
FIM-gaala kutsuvat

Aholalle Genovan menestys tuli siinäkin mielessä yllätyksenä, että syyskuun lopulla
Ranskassa varmistuneen neljännen peräkkäisen MM-kullan jälkeen harjoittelu on jäänyt
loman ja juhlallisuuksien osalta vähiin.
- Totuus on se, että viime ajat ovat menneet enemmän tai vähemmän juhlamoodissa.
Treenaaminen on ollut lähinnä satunnaista.
Loppuvuosi kulkee sekin Aholan osalta edelleen pitkälti juhlallisissa
tilaisuuksissa, kunnes frakki sysätään syrjään ja haalarin hihat kääritään tammikuun
puolella Espanjan maaperällä käynnistyvissä harjoituksissa ja testeissä.
Ahola kiirehti Genovasta HM Hondan Italian päämajaan, jossa hänelle järjestettiin
juhlat maailmanmestaruuden kunniaksi. Tiistaina Ahola käväisee juomassa lajiliiton
mitalikahvit Helsingissä, kunnes viikon ehdoton kohokohta odottaa vuoroaan
perjantaina Estorilin Casinolla kansainvälisen moottoriliiton FIM:n mitaligaalan
merkeissä.
Portugalista Mika ja Marika Ahola palaavat Hämeenlinnan kautta takaisin Helsinkiin
itsenäisyyspäiväksi, jolloin vuoroaan odottaa heille jo aiemmilta vuosilta tutuiksi
tulleet Linnan juhlat.

Kari Aho

Genova, Italia.
Hallienduron MM-sarjan 1/5 osakilpailu:

1. finaalierä:
1) Joakim Ljunggren, Ruotsi, Husaberg, 2) Mika Ahola Suomi, Honda, 3) Thomas Oldrati
Italia, KTM, 4) Matti Seistola Suomi, Husqvarna, 5) Graham Jarvis Iso-Britannia,
Husaberg, 6) Alfredo Gomez Espanja, KTM.

2. finaalierä:
1) Ahola, 2) Tadeusz Blazusiak Puola, KTM, 3) Ljunggren, 4) Oldrati, 5) Jeremy Joly
Ranska, Honda, 6) Jarvis, …12) Seistola.

3. finaalierä:
1) Blazusiak, 2) Oldrati, 3) Ahola, 4) Ljunggren, 5) Jarvis, 6) Gomez, ...12) Seistola.

MM-pistetilanne:
1) Ahola 51, 2) Ljunggren 45, 3) Blazusiak 43, 4) Oldrati 42, 5) Jarvis 29, 6) Gomez
25, …10) Seistola 17.

MM-sarjan muut osakilpailut: 15.1. Brasilia/paikka avoin, 6.2. Espanja/Barcelona,
26.2. Espanja/Vigo, 5.3. Portugali/Lissabon.

Mika Aholan blogi:
http://mikaahola.blogspot.com/