Ahola hyppää suureen tuntemattomaan Turkissa

Ahola johtaa enduro 2-luokan MM-sarjaa mojovasti 30 pisteellä, kun kaudesta on
ajamatta Turkin lisäksi enää Ranskan osakilpailu. Toisaalta neljän päivän potissa on
kuitenkin jäljellä yhä sata pistettä.
- Mia on Turkissa teoreettinen mahdollisuus mestaruuteen, mutta eiköhän se
MM-kullan kohtalo ratkea lopullisesti vasta Noiretablessa, toppuuttelee Ahola.
Aholalle riittää mestaruuteen jäljellä olevista kisapäivistä kolme neljättä ja yksi
viideskin sija, vaikka lähin uhkaaja, espanjalainen Ivan Cervantes saisikin
voittoputken päälle. Aholalla on tähän mennessä plakkarissaan kahdeksan ja
Cervantesilla kolme päivävoittoa.
- Se on kuitenkin pelkkää matematiikkaa, jonka varaan en laske. Tunnustelen alussa
vauhtia ja yritän lähteä voittamaan täälläkin, vaikka monesta saattaakin vaikuttaa
siltä, että voisin ajella enää vaikka vain terveisiä. Hoidetaan homma kunnialla
loppuun asti, painottaa Ahola.

Hidasta nypeltämistä

Turkissa ei ole ajettu vielä koskaan ennen arvopisteistä sen paremmin MM- kuin
EM-tasollakaan.
- Kyllähän se kieltämättä vähän näkyy läpi, ettei täällä ole järjestetty tämän tason
kilpailua, myöntää Ahola.
Kivikkoisen reitin päällimmäinen luonteenpiirre tulee tässä: hidasta ja jos vain
mahdollista, paikka paikoin vieläkin hitaampaa.
- Kukkulalla kurvailtava endurotesti on todella hidas. Niin hidas, ettei aivan
vastaava äkkiseltään muistu mieleen. Tuolla testillä edetään ajoittain
ykkösvaihteella. Katsotaan nyt, tuleeko sinne vielä muutoksia, kun Giovanni Sala
tarkistaa sen.
Extreme-testit on totuttu tuomaan mahdollisimman lähellä suurta yleisöä. Välimeren
rannalla sijaitsevan lomakohteen tuntumassa enduron katsojille on viitattu kintaalla
tältä osin.
- Extreme-testi on viety puiden piiloon mäntymetsikköön. Sekin pätkä on sellaista
hidasta nypeltämistä, kuvailee Ahola.
Olosuhteet ovat tietenkin samat kaikille, mutta crossitestikin jättää tekijämiehille
toivomisen varaa.
- Extremeä lähellä oleva pätkä ajetaan vielä vaiheessa olevalla crossiradalla. Tosin
se ei ole varsinkaan maaperän puolesta mikään crossirata. Radalta löytyy paikoittain
kovaa savea, mutta sitten taas vastapainoksi varsin pehmeää ja pölyävää hiekkaa.
Rataa on möyhennetty puskutraktorilla ja maaperä on hirveä, lataa Ahola.

Teksti: Kari Aho
Kuva: Xracing