44-vuotias Jarvis valloitti jälleen Erzbergin

Erzbergrodeon kärkikolmikko.
Kuva
Kuvankaappaus Red Bull TV
Husqvarnan Graham Jarvis otti viidennen voittonsa hetki sitten päättyneestä 25:sta Erzbergrodeosta.

Aurinko tervehti kuljettajia tänään aamulla, mutta kolme päivää jatkuneet vesisateet olivat jättäneet jälkensä reitille, joten edessä oli jälleen huima koitos.

Kun lähtölaukaus pamahti ja ensimmäinen letka pääsi matkaan, oli ensimmäisessä mäessä heti ruuhkaa. Vajaat kymmenen ensimmäistä kuljettajaa pääsi mäestä ajamalla helposti läpi, mutta perässä tulevilla oli ohjelmaa enemmän kuin tarpeeksi. Hankaluuksissa näyttivät olevan kärkikuljettajista ainakin Taddy Blazusiak ja Graham Jarvis.

Ensimmäisen mäen jälkeen kärjessä oli Josep Garcia, joka sai peräänsä Jonny Walkerin ja Manuel Lettenbichlerin. Vesiputkille tultaessa Garcia menetti johtopaikkansa tehtyään pienen virheen. Kärkikolmikko oli kuitenkin seitsemän minuutin ajon jälkeen aivan yhdessä nipussa. Wade Young tuli neljäntenä ja Blake Gutzeit viidentenä. Viime vuoden voittaja Jarvis oli vesiputkilla vasta 14. ja jäänyt kärjestä jo yli puolitoista minuuttia. Blazusiak oli puolestaan 23.

Lettenbichler johtoon

Kun kisaa oli ajettu vajaat 20 minuuttia tulivat kuljettajat CP7:lle. Kärjessä oli tuossa vaiheessa Lettenbichler, jonka johto toisena olevaan Garciaan oli 42 sekuntia. Walker oli 11 sekuntia Garcian perässä kolmantena. Young oli neljäs, vain kuusi sekuntia Walkerin takana. Mario Romain oli tehnyt myös hyvää nousua ja oli viides, 50 sekuntia Youngin takana. Viime vuoden WESS-mestari Billyt Bolt oli seitsemäntenä ja Jarvis oli noussut jo kahdeksanneksi, ollen 2.36 kärkeä perässä.

Legendaarinen Machine toivotti kuljettajat tervetulleeksi kivimäkeen reilun puolen tunnin kohdalla. Kärjessä Lettenbichler suoriutui mäestä helposti, kun taas perässä tullut kaksikko Walker ja Young oli hieman vaikeuksissa, suoriutuen mäestä kuitenkin kohtuullisen nopeasti. Mäen päällä Lettenbichlerin johto oli 1.14 perässä tulleeseen kaksikkoon. Jarvis jatkoi nousuaan ja oli Machinen päällä neljäs, eroa Lettenbichleriin oli kuitenkin 2.32. Bolt tuli viidentenä ja oli puoli minuuttia Jarvisin perässä. Garcia oli tässä vaiheessa pudonnut kärkitaistelusta, ollen kahdeksas.

50 minuutin kohdalla kuljettajat kohtasivat pitkän ja jyrkän alamäen, joka oli täynnä lunta. Kärjessä ollut Lettenbichler kaatui alamäessä ja liukui lumessa pitkän matkaa. Perässä tullut Young ohitti Lettenbichlerin ja nousi kärkeen.

Vajaan tunnin kohdalla kärki saapui CP17:lle, juuri ennen huoltoa. Young oli kärjessä ja Lettenbichler oli kuusi sekuntia hänen perässään. Jarvis oli noussut kolmanneksi ja oli enää 1.03 kärkeä perässä. Walker oli neljäs, mutta jo neljä minuuttia kärjestä jääneenä.

Kivikkohelvetti

Huollon jälkeen edessä oli legendaarinen Carls Dinner, ”kivikkohelvetti” joka vuosi toisensa jälkeen laittaa kuljettajien taidot koetukselle. Lettenbichler ei tankannut pyöräänsä huollossa, joten hän lähti ensimmäisenä kivikkoon. Jarvis näytti kokemuksensa ja ajoi toisena olleen Youngin kiinni jo ennen osuuden puoliväliä ja nousi toiseksi. Kivikon suurentuessa Jarvis jatkoi vauhtiaan ja ohitti hankaluuksissa olleen Lettenbichlerin, joka näytti väsyneen. Jarvis piti pyörät tasaisesti pyörimässä ja eteni loppumattomassa kivikossa tehokkaasti, kun taas perässä tulleet Lettenbichler ja Young näyttivät tekevän runsaasti ylimääräistä työtä ja samalla väsyttivät itseään.

Noin puolen tunnin kivikon jälkeen kuljettajat tulivat CP19:lle, joka oli Carls Dinnerin loppuosalla. Jarvis tuli aikatarkistuspisteeseen 1.09 ennen Lettenbichleriä. Young hyytyi melkoisesti ja oli jo yli neljä minuuttia tuossa vaiheessa Jarvisia perässä. Mario Roman oli neljäntenä reilut kaksi minuuttia Youngin perässä. Alfredo Gomez oli viides, puolitoista minuuttia Romanin perässä.

Noin tunnin jälkeen Carls Dinner oli viimein kärjeltä takana ja Jarvis saapui CP20:lle ajassa 1:47.15. Lettenbichler oli toisena, mutta jo lähes kuusi ja puoli minuuttia Jarvisin perässä.

Lettenbichler iskee takaisin

Kuljettajat olivat metsän siimeksessä seuraavan 15 minuutin ajan, ennen kuin saapuivat ”Vihreään helvettiin”. Jarvisilla oli ollut todella suuria ongelmia ennen pahamaineista mäkeä ja Lettenbichler oli saavuttanut hänet. Kaksikko työnsi ja punnersi peräkkäin mäen päälle, jonne Jarvis saapui reilun minuutin ennen Lettenbichleriä. Roman pääsi mäen päälle kolmantena, kuusi minuuttia Jarvisin perässä. Gomez oli neljäntenä, minuutin päässä Romanista.

Kilpailu lähestyi loppuaan, kun kärki saapui Dynamite-mäkeen, joka on täynnä toinen toistaan suurempia kiviä. Jarvis eteni mäkeä tehokkaasti ja pääsi mäen päälle 1.28 ennen Lettenbichleriä.

Loppuhuipennus

Dynamiten jälkeen kuljettajilla oli vastassa vielä Lazy Noon -nimeä kantava mäki, jota oli vaikeutettu viime vuodesta. Se ei kuitenkaan Jarvisia haitannut, vaan konkari nousi vaivatta mäen päälle. Saman teki myös perässä tullut Lettenbichler, mutta kaksikon ero oli tuossa vaiheessa jo yli kaksi minuuttia.

Lazy Noonin jälkeen Jarvis pääsi ajamaan rauhassa kisan viimeisiä alamäkiä, ennen kuin saapui maalialueelle ajassa 2:26.46. Viime vuonna kolmanneksi ajanut Lettenbichler saapui toisena ruutulipulle 2.09 Jarvisin perässä. Kolmas oli Roman, joka jäi voitosta lähes kuusi minuuttia.

Aleksi Vilkon kilpailu jäi kesken, hänen jarrupolkimen rikkottua kytkinkopan.