11. Päijännekilpi valmistunut

Teksti
Kuva
Tiedote
Historian yhdestoista Päijännekilpi on valmistunut ja maaliskuun puolessa välissä nähdään, kuka saa siihen ensimmäisenä nimensä.

Päijänteen ympäriajon voittaja saa nimensä arvokkaaseen kiertopalkintona kiertävään Päijännekilpeen, jonka reliefin on veistänyt kuvanveistäjä Wäinö Aaltonen vuonna 1934. Kilpailun perinteiden mukaan kilven saa omakseen kilpailija, joka saa nimensä samaan kilpeen kolmannen kerran.

Viime vuonna Eemil Pohjola voitti Päijänteen ympäriajon, sai nimensä kolmannen kerran kymmenenteen Päijännekilpeen ja voitti sen omakseen. Helsingin Moottorikerho ry joutui siis valmistamaan uuden kilven, joka on järjestyksessään yhdestoista.

Yhdeksän eri kuljettajaa on saanut kilven

Päijänneajon historiassa 9 kilpailijaa on onnistunut saamaan kolme kiinnitystä samaan kilpeen ja voittamaan sen omakseen, kaksi heistä eli Mika Ahola ja Heikki Timonen kahteen kilpeen. Kilpiä on ennen tätä uutta kilpeä valmistettu kuitenkin vain 10 kappaletta ja tämä johtuu siitä, että yksi kilvistä on laitettu uudelleen kiertoon. 

Ensimmäisen kilven, joka nykyisin kuuluu Urheilumuseon kokoelmiin, voitti omakseen vuonna 1933 Helsingin Moottorikerhon Artturi Blomqvist. Tässä kilvessä moottoripyöräaiheinen reliefi on tuntemattoman veistäjän tekemä, vasta toisessa kilvestä eteenpäin reliefi on Wäinö Aaltosen veistämä.

Toisen kilven voitti omakseen Helsingin Moottorikerhon Olavi Hokkanen 1961. Tämä kilpi oli siis kierrossa 27 vuotta vuodesta 1934 alkaen ennen kuin löysi voittajan. Pitkään kiertoaikaan vaikutti myös se, että sotavuosina 1940 – 1948 kilpailua ei ajettu

Kolmannen kilven voitti omakseen Helsingin Moottorikerhon Pertti Kärhä 1964. Vuonna 1997 Kärhä luovutti tämän kilven uudelleen kiertoon kun Mika Ahola oli voittanut itselleen seitsemännen kiertoon laitetun kilven ja uusi kilpi piti saada kiertoon.

Neljännen kilven voitti omakseen Ruotsin Hans Ericsson 1971. Viidennen kilven voitti vuonna 1977 Karkkilan Moottorikerhon Göte Liljegren. Kuudennen kilven voitti 1985 Ruotsin Sven-Erik Jönssön 1985.

Seitsemänen kilven voitti Hämeenlinnan Moottorikerhon Mika Ahola 1997. Vuonna 2000 Mika Ahola voitti jo toisen kilven, joka on siis kolmas valmistettu kilpi minkä Pertti Kärhä luovutti uudelleen kiertoon 1997

Kahdeksannen kilven voitti Salpausselän Moottorikerhon Heikki Timonen kolmella peräkkäisellä voitollaan vuonna 2007.  Yhdeksännen kilven voitti jälleen Timonen,  kolmella peräkkäisellä voitollaan vuonna 2010 ja Timonen on siis toinen kahden Päijännekilven voittaja.

Kymmenes kilpi lähti kiertämään maailmaa 2011 ja se kiersikin pitkään ennen kuin Emil Pohjola sai kolmannen kiinnityksen. Kiertoaikaa pidensi myös se, että kilpilua ei ajettu vuonna 2020 koronapandemian vuoksi. Tähän kymmenenteen kilpeen kiinnityksen saivat Oskari Kantonen (2), Roni Nikander (1), Antti Helsten (2), Marko Tarkkala (1), Eero Remes (1), Aleksi Jukolalla (1), Peetu Juupaluoma ja Emil Pohjola (3)

Ammattilaisten taidonnäyte

Tämän yhdennentoista Päijännekilven valmistaminen vaati useiden ammattilaisten yhteistyötä. Mallina käytettiin yhdeksättä Heikki Timosen voittamaa kilpeä. Reliefin valutyön teki taidevalimo Kärkkäinen Tuusulassa, pakotetusta kuparista tehdyn pohjan Jukka Viirret ja käsikaiverrukset Kultasepät Knutsson & Co.