Mitä kannattaa seurata Karkkilassa?

Rata

Tähän asti sarjassa on ajettu Porissa, Torniossa ja Alavudella. Kaikki edellä mainitut radat ovat todellisia hiekkaratoja ja ovat olleet myös todella raskaassa kunnossa. Nyt on vuorossa kauden ensimmäinen kova rata ja mielenkiintoista onkin seurata, muuttaako se voimasuhteita. Lisäksi mielenkiintoista on nähdä, millaisessa kunnossa on Karkkilan rata lauantaina. Itse olen nähnyt radan todella hyväksi möyhittynä ja mahtavassa kunnossa, mutta olen ollut myös paikalla kilpailussa jossa se on ollut pölyävä ja kivikova. Toivottavasti järjestäjät kastelevat radan todella märäksi perjantaina illalla ja möyhivät myös sen.

Kuka nostaa tasoaan kovalla radalla, kenen taso puolestaan laskee?

SM-sarjassa kaksi nopeinta kuljettajaa ovat selvästi erottuneet kauden aikana, eikä heidän osalta ole tulossa muutosta myöskään Karkkilassa. Santtu Tiainen tulee olemaan vahva myös kovalla radalla, kuten myös Ludde Söderberg. Ennalta voisikin veikata, että Tiainen voittaa molemmat erät ja Söderberg on molemmissa erissä toinen. Alavudella kolmanneksi ajaneen Joni Roosin sijoitus saattaa puolestaan pudota Karkkilan kovalla radalla. Vaikka raumalaisen Roosin kotiradalla on myös kovempia osuuksia, niin ainakin itse pidän Roosia parempana kuljettajana hiekkaradoilla ja myös hänen suorituksen puhuvat puolestaan. Toni Eriksson ei ole ollut oikein kotonaan pattisilla hiekkaradoilla tällä kaudella ja varmasti hän odottaakin Karkkilasta parempaa, joka onkin täysin realistinen odotus.

Myös Eeli Takatalo on yksi kuljettajista, jonka odotan nostavan tasoaan Karkkilassa. Takatalolla on kokemusta kovista radoista, eikä kunto joudu Karkkilassa ainakaan radan puolesta niin koville kuin esimerkiksi Porissa. Luonnollisesti Niko Kalatie tulee nostamaan tasoaan huomattavasti, kun pääsee kotiradalleen. Kalatie ajanee viiden parhaan joukkoon ja saattaa taistella toisessa erässä jopa kolmannesta sijasta. Lisäksi myös koko kauden ajan alle kykyjensä ajanut Juuso Matikainen on uransa aikana kiertänyt useammankin kierroksen kovalla Lahden radalla ja hänen pitäisi pystyä ajamaan kauden parasta ajoa Karkkilassa.

Kuumuus

Ennusteiden mukaan Karkkilassa tulee olemaan viikonloppuna todella kuuma. Luonnollisesti kuumuus vaikuttaa eniten kuljettajiin, joilla ei ole paras mahdollinen kunto. Mutta kunto ei välttämättä ole aina se vaikuttava seikka, sillä vaan jostain syystä kaikki eivät viihdy kuumassa, vaikka kunto olisikin hyvä. Kuumuudessa tulee myös esiin kuljettajat, jotka pystyvät ajamaan itseään säästäen ja turhaan reuhaamatta.

Ketkä sitten viihtyvät kuumuudessa? Kärkikaksikko Tiainen & Söderberg ovat ainakin kovassa kunnossa ja lämpö ei haittaa heitä. Myös Matikainen on yksi kovakuntoisimmista kuljettajista ja tämänkin asian pitäisi puoltaa hänen menestymistä Karkkilassa. Myös Henric Stigellin voi laskea kuljettajiin, joilla on todella kova kunto ja Stigell on myös EM-sarjaa kiertäessään tottunut kuumuuteen.

Kenellä tulee olemaan vielä kuumemmat oltavat? Eriksson on yksi sarjan kovakuntoisimmista kuljettajista, mutta siitä huolimatta ei perinteisesti viihdy kuumassa ja myöntää sen myös itse. Tämä saattaakin olla asia, joka estää Erikssonia nousemasta palkintokorokkeelle lauantaina. Nykyisin enemmän perheyritykseen keskittyvä Takatalo on puolestaan yksi kuljettajista, joilla ei kunto ole aivan Tiaisen luokkaa ja tämä saattaa vaikuttaa myös salolaisen suoritukseen lauantaina. Riku Rouhiainen on puolestaan palaamassa radoille loukkaantumisen jälkeen. Voisikin kuvitella, että normaalisti kovakuntoisella Rouhiaisella ei ole paljon tunteja pyörän päällä viime viikkoina ja se tulee näkymään kuumuudessa.

Jumppaset vs. Koskiset vs. Nissiset

Karkkilassa nähdään myös kolmen veljesparin taisto. Jumppaset Henri ja Marko saavat vastaansa Jere ja Walteri Koskisen, sekä Mikko ja Pekka Nissisen. Hyöty kovasta radasta menee Nissisen veljeksille, joiden kotirata Iisalmessa on myös kovapohjainen. Jumppaset ovat puolestaan tottuneet enemmän Vantaan hiekkapohjaiseen rataan, vaikka monien mielestä Vantaankin rata on paikoin todella kova. Koskisten kotirata Raumalla on puolestaan sekoitus hiekkaa ja kovaa pintaa, joten heille Karkkila myös sopinee. Ennalta Rauman veljekset ovat tämän taistelun nopeimmat.

Ottaako Hermunen holet?

Ottaa vähintään yhdessä lähdössä!

Jani / Xracing