
Mitä kannattaa seurata Hyvinkäällä
Mitä kannattaa seurata Hyvinkäällä
Xracing kertoo tuttuun tyyliin, mitä kannattaa seurata Hyvinkään MM-motocrossissa.
Kukaan ei haasta Herlingsiä
MX2 -luokka on tietyllä tavalla tylsää seurattavaa, Jeffrey Herlingsin ollessa täysin ylivoimainen. Voisikin sanoa, että kisaerissä on jaossa sijat toisesta sijasta eteenpäin, sillä kukaan ei tule haastamaan Herlingsiä. Herlingins ajossa kannattaa kiinnittää huomioita siihen, kuinka helpon näköistä se onkaan. Varmasti hänen ei tarvitse ottaa itsestään irti aivan kaikkea ja sen vuoksi pystyy ajamaan omalla mukavuusalueellaan. Ajo on eleetöntä ja samalla tahokkaan näköistä, lisäksi kierrosajat pysyvät tasaisesti samana. Usein erien alussa muutama kuljettaja pystyy ajamaan Herlingsin kanssa samoja kierrosaikoja, mutta kun muiden vauhti yleensä hiipuu erän edetessä, Herlingsin ei. Usein hän jopa kiristää vauhtiaan erän edetessä, vaikka haastajat eivät ole edes lähellä.
Nuori yllättäjä
MX2 -luokan tämän kauden ehkä suurin yllättäjä on ollut Tim Gajser. Gajser tulee hieman eksoottisista crossimaasta (Slovenia), mutta on lyönyt itsensä läpi tällä kaudella tosissaan.
17 -vuotias Gajser ajaa ensimmäistä täyttä kautta MM-sarjassa. Nuorukaisella on tilillä mestaruudet EMX65, EMX85 ja EMX125 -luokista, joten meriittiä löytyy jo. Gariboldi Honda -tiimissä ajava Gajser on MM-sarjassa kuudentena ja hän on ajanut kauden aikana kaksi kakkossijaa erissä. Gajser viihtyy paremmin kovilla radoilla, mutta mielenkiintoista onkin nähdä, saako hän tuotua vauhtinsa myös Hyvinkään hiekalle.
Harri Kullas
Kullas viihtyi hyvin viime vuonna Hyvinkään hiekalla. Tämä kausi on mennyt Kullaksen osalta penkin alle, mutta Hyvinkäällä on oiva tilaisuus kääntää kelkan suunta. Viime viikonloppuna Ruotsissa Kullas ajoi todella hienon karsintaerän ja piti muutaman kierroksen ajan kärkikuljettajat takanaan. Lähtöjen merkitys on tietysti suuri, mutta Ruotsin tapainen puomin putoamisen aavistamisyritys on riskialtista (kuten Ruotsin ensimmäisessä erässä nähtiin). Kullaksella on potentiaalia ajaa aika-ajoissa Hyvinkäällä 10 joukkoon ja sitä kautta saada hyvä puomipaikka. Sen jälkeen peruslähtö, jonka jälkeen KTM -kuljettaja on sijoilla 10 - 12. Ehkä tärkeintä Kullaksen ajossa on kuitenkin ensimmäinen kierros. Siinä on oltava tarpeeksi röyhkeä ja aggressiivinen, eikä sijoituksia saa menettää, päinvastoin. Jos Kullas on ensimmäisen kierroksen jälkeen 10. sijan tuntumassa, on hänelle hyvät mahdollisuudet ajaa erässä sijoille 6 - 8, mikäli kaikki menee putkeen.
Cairoli
Isossa luokassa Tony Cairoli on selvä suosikki. Kovilla radoilla Cairoli on joutunut tällä kaudella tiukille, mutta hiekalla asia on ollut toisin. Fyysisesti Cairoli vaikuttaa olevan myös omalla tasollaan, sillä väsymisen merkkejä on hänen ajostaan vaikea erän aikana löytyy. Italialainen on matkalla kohti ties kuinka monetta mestaruuttaan, varsinkin kun pahin uhkaaja Clement Desalle joutui keskeyttämään Ruotsin toisen erän lähtökasan jälkeen. Ennen Ruotsia Cairolin johto MM-sarjassa oli Desalleen 25 pistettä ja Ruotsin jälkeen hänen johto sarjassa on 45 pistettä, ennen toiseksi noussutta Jeremy Van Horebeekia.
Van Horebeek
Belgialainen Van Horebeek on nostanut Yamahan jälleen MM-sarjan kärkitaistoon. Vaikutus on ollut merkille jopa niin suuri, että Yamaha kaavailee ajattavansa ensi kaudella kaksi tehdaskuljettajaa MXGP -luokan MM-sarjassa. Van Horebeek on pitkän linjan kuljettaja, eikä ole ennen tätä kautta nauttinut vielä suuresta menestyksestä. Nyt on kuitenkin toinen ääni kellossa ja se onkin nostanut tyytyväisen hymyn monen kasvoille varikolla, sillä Van Horebeek on varsin pidetty henkilö sarjassa. Ja tietysti täytyy muistaa, että Herlingsin nykyinen mekaanikko Rami Fält oli Van Horebeekin mekaanikko tämän ajaessa MX2 -luokassa KTM:n tiimissä. Joten menestys on luonnollisesti osittain Ramin ansiota.
Ferris
Dean Ferris palasi Ruotsissa IceOne tiimin vahvuuteen neljän kilpailun ajaksi. Ferris siirtyi talvella Amerikkaan, jossa hänen piti ajaa KTM:n tehdastiimissä pikkuluokassa supercrossia ja motocrossia. Ferris kuitenkin loukkaantui jo ennen ensimmäistä kilpailua ja hänen piti palata radalla Amerikassa lähiaikoina. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan monien yllätykseksi hänen siirtyikin takaisin Eurooppaan ainakin hetkeksi. Nyt kaikki viittaisivat siihen, että Ferriksen ensi kausi tulee menemään myös Euroopassa ja ehkä IceOne tiimissä. Ruotsissa Ferris oli vielä hieman ruosteessa, koska ei ollut ajanut kilpaa viime syksyn jälkeen, Vauhti oli tallella, mutta kun ei kestänyt erissä. Hyvinkäällä tilanne on varmasti jo parempi ja Ferriksen menoa kannattaakin seurata.
Nauttikaa kilpailusta
Viimeisenä asiana kehotan kaikkia faneja ensinnäkin saapumaan paikalle ja nauttimaan kilpailusta. MM-sarjan osakilpailun saaminen Suomen kaltaiseen pieneen maahan ei ole itsestään selvyys, eikä myös sen pitäminen täällä. Kilpailun järjestäminen on riskialtista hommaa ja pelissä on paljon rahaa, joten yleisöä täytyy katsomossa olla myös, jotta kisa nähdään jatkossakin Suomessa.
Hyvinkäällä nähdään!
Jani / Xracing