MX-lajiryhmässä kuohuu, osa 2
Viime viikolla viisi vuotta motocrossin lajiryhmässä ollut Marko Dammert ilmoitti lopettavansa toimintansa lajiryhmässä, ennen kauden päättymistä. - Merilän lähdön jälkeen lajiryhmälle ei tiedotettu tulevasta millään tavalla, eikä meihin muutenkaan pidetty mitään yhteyttä, Dammert kertoo.
Yleensä uusi lajipäällikkö on valittu lajiryhmän sisältä, jolloin lajipäälliköllä olisi hieman tietoa asioista. - Nyt asiasta ei tullut mitään tietoa, eikä mie omasta puolestani olisikaan ollut mitään halukkuutta ryhtyä toimeen. Koin oman aikani lajiryhmässä olevan ohi ja päätin lopettaa jo ennen kauden päättymistä.
Lajiryhmän sisäinen tiedonkulku oli myös yksi ongelmista. - Alun perin meillä oli lajiryhmässä tieto, että motocrossin gaala järjestetään Tampereen supercrossin yhteydessä. Sen jälkeen luimme lajiryhmän nettisivuilta, että gaala olikin peruttu. Muuta tietoa meille ei tullut,Dammert päätti.
Sensuuria nettisivuilla
Ongelmat lajiryhmän nettisivuilla eivät jääneet Dammertin edellä mainitsemaan asiaan.
Lajiryhmän vetäjänä aiemmin toiminut Simo Merilä kirjoitti kuukausittain sivustolle lajiryhmän ja kuulumisia, tulevaisuuden suunnitelmista ja kauden aikana kilpailijoille jaetuista rangaistuksista. Merilän syyskuussa kirjoittaman viimeinen pakina, jossa käytiin läpi tulevien kausien suunnittelua, on poistettu sivuilta.
- Tekstiä ei ole poistettu minun toimesta tai halusta. Sivun pitäisi olla lajiryhmän hallinnoima, mutta en tiedä kuka tekstin on poistanut, Merilä kertoo.
Edit 9.10.
Moottoriliitosta tulleiden tietojen mukaan Merilän pakina on poistettu etusivulta, sivuston päivityksen myötä ja se löytyy yhä 'Ajankohtaista' -osion alta, osoitteesta:
http://www.smlsupercross.fi/?cat=11
Varsin erikoinen tapaus lajiryhmän internet sivustolla nähtiin myös, kun sivulle tuli Tampereen supercrossin virallinen mainos. Mainoksesta oli ”sotattu” yli yhden kilpailun virallisen yhteistyökumppanin PSEPartsin logo.
Tämä muuteltu mainos ehti olemaan sivuilla näkyvissä vajaan viikon ajan, kunnes mainos poistettiin sivuilta. Mainos ilmestyi sivustolle takaisin sensuroimattoman reilun viikon kuluttua siitä, kun se oli poistettu sieltä.
Saamiemme tietojen mukaan, nykyisten lajiryhmän jäsenten keskuudessa ei ole varmaa tietoa sivuston päivittäjästä ja syistä, miksi näin on toimittu. Emme myöskään tavoittaneet Tampereen supercrossin järjestävää tahoa asian tiimoilta.
Toivo paremmasta
Xracing sai viime viikolla tietoonsa henkilöt, joita mahdollisesti kaavaillaan lajiryhmän toimintaan mukaan. Nimet ovat lajin piiristä tuttuja jo entuudestaan. Kaavailluista henkilöistä Miska Aaltosella ja Jussi Nikkilällä on kokemusta motocrossista huipputasolla, Jani Mahlamäki on puolestaan toiminut lajiryhmän vetäjänä aiemmin ja Jussi Pitkähalme toimii tällä hetkellä Suomen Moottoriliiton palveluksessa ja on itsekin entinen kisakuski motocrossin parista.
Olivat uudet henkilöt lajiryhmässä sitten ketä tahansa, selvää on se, että lajiryhmä vaatii jatkossakin vahvan johtajan. Ja ennen kaikkea yhteistyön lajiryhmän ja moottoriliiton välillä täytyy olla saumatonta ja molempien osapuolten on voitava luottaa toisiinsa.
Merilän pakina
Alla Simo Merilän syyskuussa kirjoittama pakina, joka poistettiin lajiryhmän sivuilta.
Oho, nyt on jo syyskuu ja alkaa vähitellen tuntumaan, että olen koko ajan ihan väärässä paikassa väärään aikaan.
Tänään lauantaina se ilmeni, kun lähdimme Allun kanssa aamulla klo 7 kohti valittua harjoittelupaikkaa. Tarkoituksena oli harjoitella mallilla aamupäivätreenit ja iltapäivätreenit samalla radalla. Matka paikalle eteni suunnitelmien mukaisesti ilman minkäänlaista ongelmaa eli se puoli oli loistavasti valmisteltu. Vajaan 300 kilometrin jälkeen oli aika jännä tilanne, kun varikkotaulussa luki, että rata-alue on suljettu tänään ja huomenna kunnostustöiden takia. Eiku plan-b käyttöön, koska kerhonkin sivuilta se sulkuilmoitus löytyi kuin löytyikin.
Onneksi samalla tapasin kerhon edustajan, jonka tarkoituksena oli soittaa mie eilen. Tulinkin siis lähes telepatian avulla paikalle ja pidettiin työmaapalaveri siinä samalla. Palaverin aiheina oli mm. syksyn kilpailun yksityiskohtien hiominen, kolme osakilpailua käsittävä talvisarja 2013, vuoden 2013 ja 2014 formaattikilpailut ko. paikkakunnalla. Tuosta talvisarjasta vähän myöhemmin, kun saadaan julkaisukelpoista tekstiä. Olinkin siis täysin oikeassa paikassa lajiryhmäilyn osalta ja Allun treenitkin saatiin samalla selvitettyä, kiitos siitä asianosaisille. Oli loistavat treenit ja opittiin aika monta uutta juttua radasta. Paluumatka kotiin kuluikin lähes kokonaan lajimme piirissä, siis 2,5 tuntia kännykkä korvan läheisyydessä. Onneksi en joutunut taas väärään paikkaan….
No joku ainakin oli tällä viikolla päättämässä mielestäni MX-lajiryhmän asioita aivan väärässä paikassa aivan väärään aikaan ja siitä syntynee sitten todella kova vääntö. Laitetaan viestiä asiasta heti, kun saadaan asia taas oikeaan suuntimaan. Arvokilpailu Suomeen kaudella 2013; tämäkin asia eteni tällä viikolla jättiaskelin. Suomi on näillä näkymin saamassa järjestettäväkseen MX65- / MX85-luokkien EM-karsintakilpailun toukokuussa 2013. Jos saadaan homma onnistumaan todella hyvin, niin saadaan EM-karsintasarjan avaus 12.5.2013 Suomeen. Näin saadaan myös ulkomaalaiset osallistumaan Suomen osakilpailuun, vaikka olemme kaukana “saaressa”. Lisäksi saataneen suomalaiset innostumaan lähtemään myös muiden maiden karsintakilpailuihin (alustavasti: Tanskaan 19.5.2013, Ruotsiin 26.5.2013 ja Saksaan 2. tai 9.6.2013). Valitettavasti ilmoittautumiset ulkomaiden karsintakilpailuihin pitää tehdä ajoissa, joten päätökset osallistumisesta pitää tehdä ennen Suomen karsintakilpailua.
Nyt pitää vain jaksaa odottaa UEM:n päätöstä, toivotaan parasta ja saadaan näin junnujen arvokilpailu Suomeen. Ai niin…, “välilähtöinä” on tarkoitus järjestää MX2 SM lauantaina ja MX1 SM sunnuntaina. Toivottavasti media, yhteistyökumppanit ja yleisö huomioivat tämän ainutlaatuisen tapahtuman ja saadaan lajiamme enemmän esille.
Rangaistuksia on valitettavasti jouduttu myös tänä vuonna jakamaan kilpailijoille mm. seuraavasti:
lähtösuoran muokkaaminen sääntöjen vastaisesti -> minuutin aikasakko ko. kilpailuerän lopputulokseen
epäurheilijamainen käytös -> suullinen varoitus
epäurheilijamainen käytös -> ko. kilpailuerän tuloksen hylkäys ja kirjallinen varoitus
ohittaminen heiluvan keltaisen lipun vaikutusalueella -> minuutin aikasakko ko. kilpailuerän lopputulokseen
äänenvaimentimen irtoaminen kilpailuerän aikana -> musta lippu, korjausmahdollisuus ratavarikolla
oikaisu -> ko. kilpailuerän tuloksen hylkäys
ajaja palannut takaisin kilpailuun käytyään varikolla -> ko. kilpailuerän tuloksen hylkäys
oikaisu -> ko. kilpailuerän tuloksen hylkäys
ajajan huolimattomuus kilpailussa -> kirjallinen varoitus
huoltaja ajoi ratavarikolla kilpailijan pyörällä (ja vielä ilman kypärää) -> suullinen varoitus
ajaja ajoi varikkoalueella -> kirjallinen varoitus
ajaja ajoi varikolla toimitsijan huomautuksesta huolimatta -> 30 sekunnin aikasakko aika-ajotulokseen
ajajan huoltajan epäurheilijamainen käytös kilpailun toimitsijoita kohtaan -> kirjallinen varoitus ja 150 euron sakkorangaistus
äänenvaimentimen irtoaminen kilpailuerän aikana, ei mennyt ratavarikolle korjaamaan epäkuntoista moottoripyöräänsä -> minuutin aikasakko ko. kilpailuerän lopputulokseen
ohittaminen heiluvan keltaisen lipun vaikutusalueella -> minuutin aikasakko ko. kilpailuerän lopputulokseen
äänenvaimentimen irtoaminen kilpailuerän aikana, ei mennyt ratavarikolle korjaamaan epäkuntoista moottoripyöräänsä -> minuutin aikasakko ko. kilpailuerän lopputulokseen
Tapauksia ei voi, eikä saa verrata toisiinsa, koska tilanteet ovat aina hieman erilaisia. Kilpailun johto, kilpailun valvoja ja kilpailun tuomarit ovat onneksi meidän kaikkien apuna. Näin saame tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua kaikissa tilanteissa.
Lajiryhmälle voi edelleen laittaa postia osoitteeseen: lajiryhma@smlsupercross.fi Pakinaosio taas lokakuussa 2012, nyt pitää kiirehtiä laittamaan mietintämyssy syvälle päähän. Kilpailukauden 2013 valmistelutyöt ovat kiivaimmillaan, joten muuhun ei sitten näytä olevankaan aikaa.
Valmennuspäällikön sanoin; kyllä tosta hyvä tulee, harjoittelumäärä pitää vain tuplata. Pitänee siis kylmästi tuplata tätä lajiryhmäilyäkin, ei sitten kerrota perheelle.
Simo Merilä, MX-lajipäällikkö
Jani Hovi