Huomioita Uddevallasta
Omalta osaltani Uddevallan GP oli vasta kauden toinen ja odotukset sen suhteen olivat kovat, olihan MM-sarja tähän asti ollut parasta hupia vuosiin. Eikä Uddevallakaan pettänyt, vaikkakin kisaan mahtui hieman liikaakin dramatiikkaa.
MX2
MX2-luokan osalta kaikki odottivat jälleen Jeffrey Herlingsin ja Tommy Searlen välistä taistelua, joka on kauden mittaan saanut hieman kuumiakin tunnelmia aikaiseksi. Belgiassa ja nyt myös Uddevallassa Herlings sai pidettyä päänsä kylmänä, eikä ylilyöntejä nähty hänen, eikä kenenkään muunkaan toimesta. Ensimmäisessä erässä Searle sai ajettua jo n. 10 sekunnin johdon, kun hänen lasit menivät huuruun. Hän menetti tuon johdon lähes kokonaan ja ajoi sen jälkeen varikolla lasien vaihtoon. Herlings meni ohi, eikä Searle enää loppuerän aikana häntä aivan tavoittanut, vaikka ajoikin hollantilaisen lähes kiinni.
Toisessa erässä Herlings sai huonon lähdön ja kaatuikin vielä ensimmäisellä kierroksella, ollen maalissa kuudes, Searlen voittaessa. Podiumilla nähtiin ensimmäistä kertaa nuori Dylan Ferrandis, joka yllätti monet.
MX1
MX1-luokassa Tony Cairoli tuli 47 pisteen johdossa Ruotsiin ja lähti sieltä kolmen pisteen takaa-ajo asemasta. Ensimmäisessä erässä Cairolin pyörän takarengas jumittui ja hän joutui keskeyttämään. Toisessa erässä italialainen ajautui hieman radalta ulos, epäonnekseen kohdassa, johon oli kasautunut radalta valunut lieju. Cairolin pyörä upposi mutaan, eikä hän saanut sitä kaivettua ylös. Ei pyörä varsinaisesti nyt niin syvällä ollut, mutta ilmeisesti se oli niin tiukassa, ettei Cairoli saanut sitä irti. Anovia katseita meihin kuvaajiin luonut Cairoli viimein lopetti kaivamisen ja jätti pyöränsä radan varteen. Sarjassa toisena ollut Clement Desalle ajoi vielä Cairolin epäonneksi kauden parhaan kisansa, voittaen molemmat erät ja siirtyi pistejohtoon.
ICE1RACING
ICE1RACING tiimin kuljettajat Santtu Tiainen ja Marc De Reuver ajoivat hyvän viikonlopun. Tiainen tuntuu saaneen jostain lisää vauhtia, tai ainakin yritystä ja puristusta ajamiseen. Nyt hän ajoi erien loppuun asti kunnolla, eikä pudottanut vauhtiaan niin paljon kuin useasti aiemmin. Toki eroa kärkikuljettajiin on yhä melkoinen, 8 – 9 sekuntia parhaalla kierroksella kärkikuljettajien parasta kierrosajasta jääminen on liikaa, mutta kehitystä on tapahtunut. De Reuver tulee varmasti olemaan kova sana, kun kuljettajat ajavat hieman myöhemmin Lieropin hiekassa. Nyt Ruotsissa De Reuver ajoi jo lupauksia herättävästi sijat 10. ja 12.
Loukkaantumiset
Ruotsissa nähtiin myös runsaasti loukkaantumisia ja valitettavasti yksi loukkaantuneista oli myös Harri Kullas. Kullas taittoi polvensa ensimmäisessä erässä ja keskeytti kisan. Tapasin Harrin erän jälkeen varikolla, kun hän tuli medical centerista. Juuri ja juuri kävelemään pystynyt Harri oli tietty todella pettynyt tilanteeseen. Lääkäriltä hänen piti saada lausunto polvesta maanantaina, mutta en vielä tällä hetkellä tiedä mikä se oli.
Muita viikonlopun loukkaantuneita oli ainakin David Phillipaerts (molemmat ranteet murtuivat), Evgeny Bobryshev (kolme tikkiä käteen), Herjan Brakke (murtunut kantapää), Mattis Karro (T8 nikamassa jokin ongelma) ja Tom Söderström (ilmeisesti murtunut peukalo).
Mekaanikoilla kiirettä
Kokonaisuutena kisat Ruotsissa olivat hyvät, tosin rajut sadekuurot tekivät radasta hieman yksilinjaisen, mutta kyllä pelimiehet jälleen osoittivat, että ohituspaikkoja löytyy silti. Tosin kurakilpailu ei tullut kuljettajille yllätyksenä, nimittäin tänä vuonna kurakisoja on MM-sarjassa ollut varmasti 6 – 7. Mekaanikkojen mielestä ne saisivat jo riittää, niin paljon lisätöitä mudassa ajaminen heille tuottaa.
Mekaanikoista puheen ollen, KTM:n MX2-luokan teltassa riitti vipinää erien välissä, kun Jeremy van Horebeekin ja Herlingsin pyöriin vaihdettiin moottorit. Rami Fältin kuljettajan van Horebeekin pyörän moottori hajosi ensimmäisessä erässä ja Herlingsin moottori kävi puolestaan ensimmäisessä erässä hieman turhan kuumana, nesteiden vähetessä syyläristä ja kove vaihdettiin varmuuden vuoksi.
EMX125
Uddevallassa nähtiin myös EMX125-luokka, jossa suomalaisten väriä puolusti Mikael Kaipanen. Kaipanen ajoikin hienosti pisteille sunnuntaina ajetussa toisessa ja lauantain pettymyksen jälkeen viikonlopusta jäi Kaipasen tiimille hyvä maku. Myös muita suomalaisia olisi ollut mukava nähdä puomilla, kun kerran lähellä ajettiin. Tietysti samaan aikaan ajettu MX-liigan kisa vaikutti. Mielenkiintoista olisi nähdä ensi vuonna Miro Sihvonen ajamassa ainakin muutaman sarjan osakilpailun, sillä Sihvosen kehityksen jatkuessa tätä vauhtia, mahdollisuudet sarjassa pärjäämiseen varmasti ovat olemassa. Myös tämä sarja toimii hyvänä ponnahduslauta MM-sarjaan, sillä kaikki keiden kanssa viikonloppuna keskustelin, pitivät lähes varmana Uddevallassakin molemmat erät voittaneen Tim Gajserin saavan tallipaikan MM-sarjasta ensi kaudelle.
”SillySeason”
Nyt kun Youtstream on tehnyt päätöksen olla poistamatta MX2-luokan 23 –vuoden yläikärajaa, niin ensi kaudella tulee olemaan tiimipaikkoja hyvistäkin tiimeistä jaossa. Kawasakin molemmat kuljettajat Tommy Searle ja Joel Roelants joutuvat siirtymään luokasta pois, lisäksi Uddevallassa paluun tehnyt Zach Osbourne siirtyy takaisin Amerikkaan. Lisäksi myös van Horebeekin ikä tulee täyteen ja edessä on luokan vaihto myös hänellä. Näin ollen kolmesta huipputiimistä vapautuu ainakin neljä paikkaa.
Kawasaki on jo ryhtynyt etsimään uusia kuljettajia ensi kaudelle ja ainakin nykyinen KTM -kuljettaja Jake Nicholls on nähty vihreän pyörän testeissä Hollannissa.
Tässä, hieman erilainen Huomioita –osio tällä kertaa. Kiitokset jälleen kaikille, jotka jaksoivat jaaritteluni lukea loppuun.
Jani Hovi