Ahokkaan veljeksiltä EM-sarja pilalle
Kilpailijoita EM-sarjan avaukseen ilmoittautui kaikkiaan 123 kappaletta. Suomalaisia sarja ei tällä kertaa suuremmin kiinnostanut, sillä lähtöluettelossa komeilivat vain Juho ja Niko Ahokkaan nimet. Valitettavasti heidänkin edustuksensa jäi vain lähtöluettelon tasolle, sillä molemmat sairastuivat koronaan jo ennen kisapaikalle asti ehtimistä.
- Pojat ehtivät olla muutaman päivän Italiassa, kun kummallakin alkoi ilmaantua kurkkukipua. Korona oli siis ehtinyt tulla jo Suomessa, mutta sitä ei tietenkään vielä matkaan lähtiessä tiennyt. Juholla on oireita vähemmän kuin Nikolla, jolla alkaa henkeä ahdistaa jo kävellessäkin, kertoi paluumatkalta tavoitettu Juho ja Niko Ahokkaan isä, Jouni Ahokas.
- Tarkoitus oli ajaa koko tämän vuoden sarja, mutta se meni meidän osaltamme pilalle. Meillä oli tarkoitus olla nyt reissussa kuukauden verran, koska Unkarin kisa olisi ajettu parin viikon päästä, mutta nyt ollaan kotimatkalla. Ainoa positiivinen asia tässä on se, että jos näin piti käydä, niin kävi onneksi tässä vaiheessa, eikä esimerkiksi keskellä kautta. On se outo tauti tuo korona. Sairastin sen itse vuosi sitten, eikä se tarttunut kotona keneenkään muuhun ja nyt sitten kävi näin, Ahokas ihmetteli.
- Nyt pidetään sitten vain muutaman viikon tauko ja sitten pikku hiljaa kokeillaan onko koronalla ollut jokin vaikutus. Sipoon ja Saksan kisat ovat ainakin suunnitelmissa edelleen, Ahokas päätti.
Melkoisesti muutoksia
Enduron EM-sarjassa ajetaan tälläkin kaudella kolme kaksipäiväistä kilpailua ja viimeinen, neljäs osakilpailu, on kolmipäiväinen. Sarja käynnistyy tulevana viikonloppuna Italiasta, josta siirrytään Unkarin ja Suomen osakilpailujen jälkeen kauden päättävään Saksan osakilpailuun.
Sarjan vanha promoottori, Wolfgang Butzner, teki tilaa nuoremmille ja sarjan vetovastuun otti italialainen Maxim. Myös luokkajako pistettiin osittain uusiksi. E1-luokassa ajetaan alle 250-kuutioisilla neli- tai kaksitahtipyörillä. E2-luokassa ajetaan ainoastaan nelitahtipyörillä, jotka ovat 255-450 -kuutioisia. E3-luokassa pyörät voivat taas olla joko yli 255-kuutioisia kaksitahtisia tai yli 455-kuutioisia nelitahtisia. Senioriluokassa ja naisten luokassa ei puolestaan ole mitään rajoituksia pyörän suhteen.
Juniorit ajavat niin ikään kolmessa luokassa. Youth-luokassa (U21) ajetaan 100-125 -kuutioisilla kaksitahtipyörillä. J1-luokassa pyörät ovat joko 100-125 -kuutioisia kaksitahtisia tai 250-kuutioisia nelitahtisia. J2-luokassa pääsee puolestaan mukaan 175-500 -kuutioisella kaksitahtisella tai 290-650 -kuutioisella nelitahtisella. Kuljettaja saa luonnollisesti olla korkeintaan 23-vuotias.
Tämän kauden uutuutena mukaan tulee testimielessä myös tässä kauden avaavassa Italian osakilpailussa 50-kuutoisten luokka. Kuljettajilla ei ole ikärajaa, mutta vaatimuksena on kuitenkin ajokortti. Luokkaa ei ajeta muissa kilpailuissa, eikä sillä ole EM-arvoa.
EM-sarja käynnistyy siis huomenna Italiasta. Kilpailupaikkakunta on nimeltään Pietramontecorvino ja se sijaitsee Foggian maakunnassa, Italian kaakkoisosassa. Kilpailu itsessään sujuu tuttua kaavaa noudattaen. Reitillä on pituutta noin 50 kilometriä ja se kierretään kolmeen kertaan. Päivä aloitetaan extremetestillä. Sen jälkeen seuraa seitsemän kilometrin pituinen endurotesti, jolta löytyy niin juurakkoa, kivikkoa kuin mutaakin. Tosin hetki sitten Italiasta saadun tiedon mukaan ei endurotestiä ajeta ainakaan ensimmäisellä kierroksella ajan kanssa vaan siirtymänä, koska testillä on niin paljon lunta. On myös mahdollista, että endurotesti jää kokonaan pois ja kisassa on vain kaksi maastokoetta. Kierros päättyy joka tapauksessa noin kilometrin päässä varikolta ajettavaan crossitestiin, jolla on pituutta kuutisen kilometriä.
Kilpailu Italiassa käynnistyy kumpanakin päivänä kello 10:00 Suomen aikaa.