Älyttömän rankkaa

Kun kilpailu käynnistyi keskiviikkoaamuna, oli koko yön kestänyt rankkasade tehnyt reitille omat muokkauksensa. Järjestäjä ei kuitenkaan noteerannut asiaa millään lailla, eikä reittiä lähdetty kelin takia muuttamaan. Niinpä esimerkiksi pronssiluokassa maaliin selvisi ilman aikasakkoa yhdeksän kilpailijaa. Todetaan nyt sekin, että matkaan lähti 241 kilpailijaa, joista yhdeksän ei selvinnyt edes ensimmäiselle, 20 kilometrin päässä ollelle reittitarkastusasemalle saakka ajoajan puitteissa. Ajoaikaa oli muuten varattu 9 tuntia 15 minuuttia. Xracingin päätoimittaja Jani Hovi selvisi sentään hieman pidemmälle.

- Tämä oli aivan täysi farssi koko kilpailu. Tämä oli aivan älytöntä. Itse lähdin liikkeelle loppupäässä ja reitti oli siinä vaiheessa aivan kuin pommituksen jäljiltä. Ylämäissä en joutunut paljoakaan työntämään, mutta alamäet olivat yhtä helvettiä. Aivan älyttömiä mäkiä tällaiselle harrasteluokalle. Puoleen päivään asti selvisin kuitenkin ihan kohtuullisesti, mutta sitten alkoivat jalat krampata. Myös aika alkoi tulla täyteen. Loppujen lopuksi kävi niin, että meitä oli useampi kuljettaja yrittämässä yhtä mäkeä ylös. Siitä emme selvinneet, ei yksin, eikä edes porukassa kantamalla. Kun tiesimme, että siinä vaiheessa myöhästymisraja on täynnä, niin lähdimme etsimään varikkoa. Me olimme tosi kaukana vuorten takana, jossa mikään ei toiminut. Ajoimme 160 kilometriä yrittäen etsiä maalia. Neljä tuntia siihen meni ja olin maalissa iltayhdeksän jälkeen,Hovi kertasi pitkää päiväänsä.

Tuloksen Hovi kuitenkin sai. 820 minuutin aikasakoista huolimatta vauhti riitti sijalle 147.

Jaakko Karikuusi pääsi yhtä reittiasemaa pidemmälle kuin Hovi, mutta siinä vaiheessa myöhästymisraja tuli täyteen ja Karikuusi liputettiin pois kisasta. Aikasakkoja kertyi saman verran kuin Hovillekin, eli 820 minuuttia. Päivän sijoitus oli 135.

Tommi Jarkkola vastasi luokan parhaasta suomalaissuorituksesta. Jarkkolalla myöhät tulivat täyteen kun enää kaksi reittiasemaa oli jäljellä. Aikasakon määräytymisperuste on ainakin itselleni epäselvä, mutta varmasti asia jossain säännöissä on kerrottu. Joka tapauksessa myös Jarkkola sai 820 minuuttia. Sijoitus oli 106.

Helppoa ei ollut hopealuokassaan ajaneilla. Yhdeksän kilpailijaa selvisi tässäkin luokassa maaliin ilman aikasakkoja. Startanneita oli 130. Xracing-tiimin Juha Puotsaari teki tiimiläisistä vielä pidemmän päivätyön kuin pronssiluokan Jani Hovi. Puotsaari tuli lopulta maaliin iltakymmeneltä ja oli niin loppu, että juuri ja juuri pysyi omin voimin pystyssä. Aikasakkoa tuli tasan 1 000 minuuttia ja sijoitus oli 98.

Parhaasta suomalaissijoituksesta vastasi tässä luokassa Antti Pendikainen. Hän ajoi maaliin sijalla 13. Rasitteena Pendikaisellakin kuitenkin 170 sakkominuuttia. Aleksi Vilkko selvisi maaliin sijalla 45. Vilkonkin rasitteena on 1 000 sakkominuuttia.

Torstaina on selkeästi lyhyempi päivä. Pronssiluokan reitillä on pituutta 82 kilometriä ja arvioitu ajoaika 4 tuntia. Myöhästymisraja on asetettu 8 tuntiin, joten vaikeusastetta voi vain arvailla. Ainakin sääennuste tarjoaa sadekeliä.

Kari Salminen