
Koutonen: ”Työmäärä kasvoi aika lailla”
Päijänneajo koki melkoisesti muutoksia tälle vuodelle. Lähtö, tauko ja maali ovat kaikki uudessa paikassa. Lähtö siirtyi Lahteen, yötauko Jyväskylään ja maali Sipooseen.
Jouni Koutonen, antaako uusi formaatti uutta intoa myös ratamestarille?
- Sitä en osaa sanoa, mutta työtä tämä ainakin teettää aika paljon enemmän. Jos olisi pysytty vanhassa, niin aika lailla helpommalla olisi päästy.
Kuinka paljon ratamestarin työ nyt lisääntyy entiseen verrattuna?
- Syksyllä kun päätettiin, että formaattia on muutettava, niin aikataulujen eri versioita olen laskenut toistakymmentä. Tässä on moneen kertaan piirretty reitti karttaan ja mitattu matkoja ja suunniteltu huoltopaikkoja ja laskettu aikoja, että miten se sunnuntai pystytään tulemaan järkevästi läpi. Kyllä aikaa on mennyt tosi paljon.
Taisi ratamestarilta päästä syvä helpotuksen huokaus kun ensin tulivat kovat pakkaset ja sitten saatiin lopulta luntakin?
- Parina viime vuonna ovat olleet yöunet vähissä, kun pakkasta ei tule ollenkaan. Kyllä tämä helpottaa huomattavasti kun pakkanen tuli ennen lunta. Nyt maastokokeet tulevat varmasti olemaan ajettavassa kunnossa.
Mitkä ovat suurimmat haasteet muuttuneen reitin myötä?
- Eiköhän se ole se sunnuntaiaamun tosi aikainen herätys, kun jo kuudelta lähdetään liikkeelle ja ajetaan etelään asti. Siinä saa kyllä kunnon kyytiä, kun ylimääräisiä taukoja ei ole. Kun lisäksi joudutaan tulemaan jonkun verran myös tietä pitkin, niin kelistä riippuen kylmyys tuo varmaan oman lisähaasteensa ajamiseen.
Miten maanomistajat ovat suhtautuneet noilla uusilla alueilla. Onko lupia helppo saada vai joutuuko reittisuunnitelmia muuttamaan paljonkin?
- Sanotaan näin, että Päijänneajolla on kuitenkin tuolla Kehä 3:n ulkopuolella vielä jonkunlainen maine olemassa, joten yllättävän hyvin saatu lupia. Maanomistajien kanssa ei niinkään tarvitse olla huolissaan. Ympäristösihteerit ja ELY-keskukset ovat se suurempi haaste, kun alkaa maastosta löytyä kaikenlaista suojeltavaa sammalta tai kukkaa tai lintua. Yritetään sitten kierrellä sellaisia paikkoja ja onneksi maanomistajat ovat olleet aika hyvin mukana siinäkin.
Onko reitin tekeminen eronnut jotenkin muuten kuin siinä, että ajetaan uusia maastokokeita? Onko esimerkiksi formaatin muuttuminen vaikuttanut reitin tekoon?
- Eipä se oikeastaan mihinkään ole muuttunut. Samalla systeemillä sitä tehdään, on se sitten uutta tai vanhaa. Uudessa on tietysti otettava aikaisemmin yhteyttä maanomistajiin ja viranomaisiin, että onnistuu sitten se uuden paikan ajaminen.
Kuinka paljon uusia maastokokeita on tämän vuoden kilpailussa?
- Ihan kokonaan uusia on todennäköisesti kaksi ja muutamiin vanhoihin tehdään lauantaille muutoksia, että saadaan pituutta lisää ja ajoaikaa enemmän.
Lauantai on nyt paljon lyhyempi päivä kuin aiemmin. Ilmeisesti yöajoa ei tule paljoakaan?
- Kun yhdeksältä lähdetään ja Jyväskylään tullaan puoli kuuden maissa, niin ei siinä pitäisi juuri valoja tarvita kun SM-luokista puhutaan. Se sunnuntain aamulähtö on valitettavasti pimeässä, joten ensimmäisellä maastokokeella kyllä täytyy jotain valoa olla, jos ei sitten vedä ulkomuistista, mutta se ei taida oikein endurossa onnistua.
Mikä on mielestäsi vaativin maastokoe tänä vuonna?
- Eivätköhän ne nuo pitkät maastokokeet ole. Niillä kuitenkin mitataan sitä kunnon kestävyyttä. Siinä on Auttoinen ja kyllä Hassikin, kun se alkaa olla noin 25 minuuttia kestoltaan. Myös Haapajoki ja Petäjävesi ovat pitkiä ja sitten Huhdanoja takaisin tultaessa. Siinä varmasti ovat haastavimmat maastokokeet.
Jos asettuisit katsojan rooliin, niin minne menisit kisaa katsomaan?
- Nyt kun kisa aloitetaan aamuyhdeksältä Lahdesta, niin ensimmäisenä ajetaan Nuuttilan maastokoe. Siellähän on tosi paljon hyviä paikkoja. Sitten Kuhmoisiin pääsee helposti autolla. Jämsän seudun maastokokeet ja Petäjävesi ovat myös hyviä.
Kari Salminen