YZ125 luotettavuus spoorissa

Mikäs tuli A ja B luokkien kaikkiin piikkisiin Jammuihin Numibiassa? Yhteensä kymmenen Yrjöä lähti noihin luokkiin ja yhtään ei päässyt maaliin....

Sydämeni itkee verta joka kerta kun tälläinen helmi tekee tenän. Nyt olisi kiva kuulla syitä joukkokuolemaan. Kytkinkö kärysi raskaissa olosuhteissa?

Ville

Foorumit

Kyllä kytkin kestää, mut itselläni ainakin veti ilmanputsarikotelon lunta täyteen ja sit jääty sit piti hetken antaa seistä niin taas toimi hetken,eli seisoskeluks meni

Itsellä on ollut kaksi näitä ja ainakin omassa ajossa kytkinlevyt eivät kulu juuri nimeksikään. Hyllyssä on ollut jo yli vuoden käyttämätön massalevysarja ja on jäänyt vaihtamatta kun levyt ovat pysyneet toleransseissa. Veikkaisin, että Nurmisella on sen verran enemmän hana tiskissä, että levyjä menee riippumatta pyörän väristä ^_^

Mikunin kaasari on tuollaisissa pulveriolosuhteissa todella herkkä jäätämään ja jos samaan aikaan ajaa vakiosuuttimilla niin rikkaalla röpöttäessä tulppia menee todella herkästi. Paras tapa estää jäätyminen on kuulemma tehdä sivuhaara vesiletkuihin kaasarin ympärille ja vetää siitä kuparikaapeli luistin kylkeen.

Itsella oli myös jäätämisongelmia alkutalvesta, mutta sain ne aika hyvin kuriin kun suojasin vaahtomuovilla koko sylinteri/kaasaripaketin syyläreistä ilmanputsariin asti. Niin että tankin alla vaahtumuovipalat menee yhteen, eikä ilmarakoja juurikaan jää millekkään puolelle. Teippasin myös molemmista syyläreistä yli puolet umpeen. Myös kaasarin kurkun ympärille voi laittaa villaa.

En ollut tänä vuonna Nummisissa, mutta sen verran olen jutellut kisassa ajaneiden kanssa, että olosuhteet olivat vaikeat (jatkuva lumipöly ja -15-20 astetta pakkasta) Ja reitin varrelle jäi jäätyneinä paljon muitakin pyöriä kuin Jammuja. Ekat oranssinväriset oli kuulemma jo ekalla pätkällä. >:D

Niin ja vielä Masinolia tankkiin. Itsellä 1% seos.

Moi vaan kaikille tasapuolisesti..!!
Soitelkaapa vaikka Huolto-Kaksikko 014-718005
niin annan neuvoja mitä Erkkilän Antin kanssa olemme
pohtineet asian korjaamiseksi.
J-

Terve! Onpa mukava kerrankin kuulla edes jotain positiivisen oloista tuosta kaasuttimen lämmittimestä (yleensä niitä porukat enempi tai vähempi vähätteli, vaan moniko aikanaan kaasutinmallisista autoistaan sitä poiskaan otti?). Ensimmäisen kerran tuommoisen lämmittimen rakensin pyörääni 90-luvun alkupuolella Joensuussa asuessani kun luntakin oli ihan oikeasti, versio oli pelkästään jäähdytysletkun sivuhaara kaasuttimen kupeeseen nippusiteellä tiukattuna ja toimi! Sen jälkeen Honkasen Jarkon kanssa tehtiin ihan kuparista ns. vesikiertoiset lämmönluovuttimet muotoiltuna kaasuttimen luisti\"torniin\" istuviksi lämmönluovutuksen tehostamiseksi (kupari johtaa lämpöä ihan eri tavalla kuin kumiletku). Miksi sitten lämpöä kaasuttimeen eikä vaan tolkuttomasti fyllinkiä ympärille ja masinolia tankkiin? Polttoaine höyrystyessään ottaa ympäristöstään kyseiselle polttoaineelle kuuluvan ominaisen höyrystymislämmön ja kaasuttimessahan tuo höyrystyminen ei tapahdu mitenkään \"vapaaehtoisesti\" vaan imutahdin aikaansaaman paine-eron johdosta varsin nopeasti ja tämän seurauksena esim. -20 asteinen ulkoilman lämpötila on ihan jotain muuta kaasuttimen kurkussa (joku asiaan perehtyneempi voisi valaista asiaa kuinka kylmää siellä oikeasti on). Sitten kun ilmanpuhdistin alkaa tukkkeutua lumesta (joissain olosuhteissa täysin väistämätöntä) seokset menevät rikkaammalle eli kaasuttimessa lämpötila laskee entisestään (polttoainetta höyrystyy enemmän) ja myös moottorin lämmöt laskee (kone alkaa olla ns. \"bensajäähdytteinen\" kuten vanha IT-jammuni oli) ja ongelmat vaan pahenevat ja lopulta kaasuttimen kurkku muurautuu umpeen jäästä (todettu omilla silmillä jo mopoiässä) ja hyvällä tuurilla pyörä vaan sammuu ja hetken kuluttua moottorista hohkavan lämmön avulla jää sulaa ja taas mentiin! Huonolla tuurilla menee sytytystulppa. Itsellä meni piikin Honda juuri tuolla lailla jumiin Numibian kisassa johtuen siitä etten enää pitkään aikaan ole noita lämmittimiä laittanut kun ei ole näitä talviakaan oikein ollut.

250-2t-Hondassani on vasemman puolen syylärille menevässä letkussa termostaatti ja solumuovit laitettu siten että ilma pääsee syyläriltä vapaasti ohi solun peittäessä kaasarin. Oikean puolen syylärille on muotoiltu solumuovi rungon ja ilmanohjaimen väliin pakoputkea mukaillen siten että syylärin läpi kulkenut lämmennyt ilma menee kaasutinta lämmittäen jostain sieltä peräkautta ulos ja tämäkin toimii (ei ole kyllä ihan Numibian tasoisessa lumessa testattu). Eli tällälailla täälläpäin, toivottavasti tästä olisi edes jollekkin kurapyöräilijälle apua.

Tais olla Mikko just Honkasen rakentama 125 josta kateltiin veljen kanssa toi lämmitysidea. Täytyy vaan ihmetellä itekkin omaa toimintaa kun ei paremmin osaa piikin kanssa pelata vaikka on tullu talviajoa joskus sahattuakin. Kai se vaan niin on että kun ei eiemmin ole talvia ollut ja pöperössäkään ei ole eikoihin tullut ajettua niin homma on jäänyt unholaan.. No, nyt muistu taas mileeen kun käy kisoissa harjottelemassa röpöttelyä...

Sinnikkäästi koetin vaan pysyä uralla vaikka mopo ei menny mihinkään ja ei voi kun pahotella tien tukkeena olemista.

Ens kerralla sitte :)

onko kukaan käyttäny tällästä vastusta: http://www.ktm.com/index.php?id=248&powerpartID=70193459&isotype=6
Kai tollasen sais rakennettua mikuniinkin ?

Terve! Kyllähän tuon pitäisi toimia siinä missä nestekiertoisetkin systeemit ja onpahan nuo sähköpiuhat paljon ketterämpiä asentaa kuin vesiletkut. Onpahan \"porkkanasorvitehtaallakin\" herätty tähän jäätymisongelmaan ja ilmeisesti palkattu asiaa ihmettelemään henkilö joka on ollut hereillä yläasteen fysiikan tunneilla, hehheh! Leikki leikkinä, vaan tuota sähköistä lämmitystä mietittin jo Joensuussa kovastikkin kun noita purettuja kahvanlämmittimiä olisi ollut tarjolla vaan tuon \"tee-se-itse\"-sähkön tuominen kaasuttimelle tuntui jotenkin vaan niin tulenaralta asialta silloin että siitä luovuin ihan suosiolla (Joensuussa oli palanut pari TM-merkkistä urheilumoottoripyörää selittämättömistä syistä johtuen).

Moi!
Kertaanpa tässä asiat millä ongelmat ovat poistuneet:
-Huolellinen kaasarin eristäminen esim. solukumi matolla,siten jotta edestä tiivis ja lämminilma pääsee poistumaan takakautta.
-Pakoaukon säätimen \"huohottimen\" letku kaasarin alle,sieltä tulee lämmintä aika mukavasti.
-Kaasarin kohokammion korvausilma letkut pitää nostaa ylös ilmansuodatin koteloon ja laittaa esim.filmirulla purkkiin jossa on muutama reikä.
-Sivunumerokilpiin 3kpl halk.25mm reikiä molemmille puolille, reikien taakse foam palat jotta lumi ja pöly ei suoraa pääse koteloon.
-Kaasarin putsarin puolella imukurkun alareunassa 4mm kuusiokolo ruuvi ja sen takana metalliverkko..se pois(tämä syynä miksi menee rikkaalle, koska sihti jäätyy tukkoon)
-Ehdottomasti Bel-Ray putsariöljy, toimii lumisissa olosuhteissa
parhaiten.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kaikki 5kpl letkuja kaasarista tulee nostaa tuonne putsarikoteloon??? :o

Moi!
Riittää kun käännät ne kaksi kaasarin ylimenevää
letkua sinne putsariin.
Ei muute kannata sitä ylivuotoletkua laittaa sinne...:)

J-P:ltä tullut jo hyviä vinkkejä. Pyöriä ei ole suoranaisesti suunniteltu näihin meidän talvioloihin > moottori ei koskaan saavuta ns. optimilämpöjä. Helpoin tapa on peittää syyläreitä, kuinka paljon (riippuu lämpötilasta ja pätkistä ajotyylistä jne.)Jos lämpötila on -15-20 astetta n. 70% peittäminen ei ole vielä vaaraksi. Pikkunelareissa (yzf) kannnattaa peittää vielä öljysäiliö jollain eristävällä materiaalilla. Pohjapanssari joka estää lumen tulon suoraan koneen kylkeen ei myöskään ole pahitteeksi. Jääradalla käyttävät myös 2T malleissa pakoputken ympärillä eristettä, jotta saavutetaan optimilämmöt.

Summa summarum Moottorin lämpöä on nostettava ja se on saatava pidettyä riittävällä tasolla. Kuumemmasta moottorista voidaan ottaa talteen lisää lämpöä, jos tilanne niin vaatii.

Kaasarin säädöt vaikuttaa myös oleellisesti jäätymiseen ja moottorin lämpöihin.

Seuraavaa temppua en suosittele tekemään jos ei ole ns. persetuntumaa ja korvaa kuunnella moottorin ääniä. Toimii ainakin moitteettomasti YZ 85 :ssa. Vakio tulppa on lämpöarvoltaan 10 > vaihdetaan se lämpöarvoltaan kuumempaan (9), jolloin moottori alkaa käymään huomattavasti puhtaammin. Tulpan väri ilmaisee seoksen lisäksi myös lämpöjä. :)

Jussi

Huomenta!
Muistutus vielä 2-Tahti virittäjille...:)
Muistakaa jotta koneen lämmöt parhaan tehon tuoton
kannalta ovat noin 60 astetta...
J-

Samojen ongelmien kanssa taistellessa tuli kokeiltua silkki kangasta putsarikotelossa sivureikien edessä ja satulan alla teipattuna niin ettei lumi pulveri pääse putsariin . Tulokset olivat suht hyviä eikä tarvinnut pyörää juuri työnnellä. Aikoinaan oli myös käytössä auton penkin lämmittimen vastus ja termostaatti kaasarin ympärillä käärittynä eikä pyörä edes palannut ja vastuskin kesti yhden talven !

Yhtenä vaihtoehtona olisi nostaa imuilman lämpötilaa, nopeasti virtaavan ilman lämpötilahan laskee rajusti (kaasutin) ja vielä kun putsariin tuleva ilma on jo valmiiksi pahasti pakkasen puolella. Myöskin polttoaine sitoo lämpöenergiaa kulkiessaan kaasuttimen läpi. Onkohan kukaan kokeillut että laittaisi jäähdytys letkun haarasta putken kiertämään kierroksen putsarikotelossa, vaikka joku kupari hässäkkä mikä luovuttaisi paremmin lämpöä kuin kumiputki. Näin koko systeemin läpi virtaisi lämpimämpi ilma.