Yamaha yz 250 98-01 Vinkkejä??

Kirjoittaja: Asko HeikkaOlen hankkimassa Yamaha YZ 250 vuosimalli väliltä 98-01

Eli mitä kannattaa huomioida pyörästä kun sitä menee katsomaan, muutakin kuin yleinen kunto, kytkin, vaihdelaatikko, iskarit. Mikä näissä menee rikki, jonka huomaa. Tyyppivikaa? (Löysinkin jo jotain foorumeilta)

Onko esim. jotain mitä kannattaa kuunnella koneesta, kun sen panee kylmänä käyntiin/lämpenee??

ihan rohkeasti saa kirjottaa, sillä oon ostamassa ekaa pyörää. Kiitoksia jo etukäteen.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenJos mahdollista niin pyydä myyjää avaamaan sylinterinkansi ja katso on sylinterin pintaukset kunnossa.
Noissa on ollut ongelmaa sylinterien kestävyydessä, tuppaavat katkeamaan apupakokanavan ja pakoaukon välisestä kannaksesta.
Pieni halkeama ei merkitse mitään, saattaa kestää hyvällä tuurilla 50 - 100 tuntia ajoa.

Vaihdelaatikon toimintaan kannattaa kiinnittää huomiota, ettei vaihteet pompi ja kytkeytyvät kunnnolla..

Kirjoittaja: Eetu JohanssonMoro,
Minä joka ostin käytetyn piikin yksityiseltä maalaijuntilta opin pyörän katsomisessa sen verran että jos suinkin myyjä antaa kattoo kytkinkannen sisään niin kato ihmeessä ettei kruunu ole ihan paska,niin mulla kävi että se oli viilattu myynnin ajaks,kokeilin->toimi->ostin->kotio->toimi->ajoin 8h niin eipä toiminu enään ei muuta kauhee puljaaminen kruunun kanssa ja purolle ne viilas sen sitte,tähän asti viilaus autto ettei tarvinnu ostaa 250e kruunua
Onnea hankinnassa->älä osta paskaa!!!

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIOta Asko jos mahdollista mukaan joku kokenut kaveri joka tietää mitkä paikat pitää katsoa ja kuunnella. Haet jo aika iäkästä pyörää joten tuskin löydät pyörää jolla on ajettu vain sunnuntaisin kirkkomatkat (vaikka monet niin väittävätkin). Tuon ikäluokan vehkeet ovat jo kokeneet kovia eli paikat ovat enemmän tai vähemmän kuluneet. Eri asia on haittaako nuo kulumat harrastustasi mutta todennäköista on että joudut rahaa hakkaamaan kiinni pyörään "tarpeeksi". Tarkastelun kohteita on mm. pyörän yleisilme, jos löytyy kaiken maailman virityskorjauksia mallia rautalanka, nippuside ja jeesusteippi niin jokainen voi arvata miten pyörää on huollettu... Pyörän päälle istumaan ja katsoo onko tanko/etujousitus suorassa, kääntyykö tanko kevyesti, katso onko etu ja takapyörä linjassa keskenään (rungon suoruus). Kannattaa tarkastaa myös ketjut/rattaat, vanteet/pinnat, iskunvaimennuksen kunto (öljyvuodot, koska huollettu), sitten moottoria kannattaa tutkiskella ensin silmämääräisesti vuotojen varalta, puristusten kokeilu kylmänä, öjlykorkki auki jotta näkee öljyn värin (onko vettä joukossa). Jäähdytysnesteen määrä ja väri kannattaa myös tarkastaa. Harva myyjä antaa ottaa kytkinkopan auki jotta voi tarkastella kellon kuntoa (sitäpaitsi kellon reunojen viilaus on normaali korjaustoimenpide jolla lisää kytkimen toiminta-aikaa). Kytkinkello-ongelman voi myös todeta koeajossa. Sitten kokeillaan lähteekö peli kylmänä käyntiin miten hyvin. Tästä alkaa vaikein osuus: korvakuulolla arvioidaan mootorin mekaanisia ääniä. Sitten koeajo mielellään crossiradalla eikä hiekkatiellä (iskarien toiminta). Vaihteiden/kytkimen toiminta, jarrujen toiminta, mekaaniset äänet ym. Ja sitten tarpeeksi pitkän koeajon jälkeen pelit seis ja kokeilee miten lähtee käyntiin kuumana. Tämän jälkeen kokeile puristukset kuumana ja tarkasta vaihteistoöljyn ja jäähdytysnesteen väri, ettei ole sekaisin.
Vaikka kaikki paikat tarkastaisi miten hyvin ja toteaisi niiden olevan kunnossa on mopon osto aina tuurikauppaa, hyvällä tuurilla ajat pitkään ilman ongelmia ja huonolla tuurilla kone laukeaa ensimmäisellä ajokerralla. Onnea yritykselle ja ei kun kovaa ajoa!

Kirjoittaja: Asko HeikkaKiitos vain vastauksista. YZ, kerkesi mennä, mutta nyt on kiikarissa -99 Suzuki RM.

Pyörä vaikutti todella hyvältä puhelin keskustelun jälkeen. Mutta tiedä näistä... Noh iltasella katseleen ja kokeileen ja josko siitä lähtis mulle uusi pyörä.

Kantapään kautta kai näitä pitää lähtee tutkiskeleen.. noh onneksi se on vaan rahaa mikä palaa. :)