Veteraanisarja

Olenko ymmärtänyt oikein, että saadakseen ajaa veteraanisarjassa pitää olla ajanut A- tai B-sarjassa aiemmin? Eli jos täyttää kisavuonna 40 mutta ei ole ajanut yhtään kisaa niin ei voikaan ajaa veteraanikisoissa?

Marko

Foorumit

Voi ajaa ja aloittaa suoraan kuninkuusluokasta. Lisenssi (tässä tapauksessa B) vaan maksuun. Sillä samalla voi ajaa B:tä sitten muualla. Jos joku liittointoilija tämän kieltää niin vetäkööt se suolen päähänsä mutta omalla vastuulla.

Ok, onko tuo veteraanisarja täynnä hieman vanhempia oikeita vetomiehiä eli onko harrastajasarja kuintenkin se parempi sarja aloittelijalla jolla on ikää vähän enemmän kuin ripille päästessä...

Marko

Tasoero huima kärjen ja häntäpään välillä.Kärki menee vauhtia jolla hämmennetään A:ta kummasti.Näkemättä sanoisin että sinne vaan suoraan niin pääsee kilpaa ajamaan.

Jos tässä nyt on kyse motocrossista, kuten luulisin, niin tasoerot ovat aika suuret, mutta ei sillä niin suurta väliä, niin ne ovat kaikissa muissakin crossiluokissa. Ehkäpä Vehkosen Iski olisi sopinut Vantaalle viime vikonloppuna MM-starttiin ihan yhtä hyvin kuin Samulikin. Kaikella ystävyydellä kaikille ;) Pappa

Ei kun kyse oli endurosta. Eikös tämä viesti ole enduron alla? Tää foorumi on mulle vähän vieras...
Mutta crossi on todettu jo menetetyksi lajiksi ;-)

Marko

MP-enduron lajisäännöt sanovat: \"V40-luokassa voivat ajaa A- tai B-luokituksen omaavat ajajat\".

Nykyinen V40-luokka on erittäin kova ja aloittelijalle ehdottomasti oikea paikka on C-luokka. Omasta kokemuksestakin tiedän, että juuri B-luokkaankin noussut nelikymppinen joutuu V40-luokassa ajessaan toteamaan, että kokonaisajoissa häviää 5-15 min luokan toiseksi viimeiselle. Kärki vetää A-luokan aikoja. V40-luokan aikataulut ovat usein samat kuin A- ja B-luokilla ja aloittelija ei välttämättä selviä edes siirtymistä määriteltyjen aikarajojen puitteissa -laariin ropisevat AT-minuutit voivat laittaa miettimään jopa kisan keskeyttämistä.

C-luokassa reitti ja aikataulut ovat tehty aloittelijoita silmälläpitäen ja siellä aloittelu on paljon nautinnollisempaa.

Kiitos Ari, juuri tätä vastausta hain. Kun en yhtään tiedä luekkien tasoeroista jne. Eli jos innostuu kisaan niin sitten vaan C-luokkaan.

Marko

Tarkemmin kun kahtoo niin enskan alla kysymys näkkyy olovan.Vastaukset on annettu kyllä täältä crossiin..Minä en ossoo näköjaan lukea.

Endurossa ei riitä, että osaa lukea. Pitää osata vielä laskeakin.

Ja tuntea kello.

No nythän se on selvitetty. Ensin opetellaan ajamaan crossia. Sitten ei tarvitse enää kun opetella lukemaan ja laskemaan niin menestys on taattu. Olen huomannut että laskemisessa auttaa se että kun haluaisi pitää 100% kaasua niin kun ottaa 25% pois niin kello tykkää paikkapaikoin. Lukemisen pohjiksi riittänee että ymmärtää sanat motocrosspyörä,katsastus,varikko,ambulanssi,toimitsija,ohjaajakokous,harjoitus,aika-ajo,kilpailu,lähtö,maali ja palkintojenjako.Sanat enduropyörä,puu,kivi,oja,auto,liikenne ym. tulenevat jatkokurssilla.

Tässä ei nyt pitäisi ainakaan ruveta jauhamaan, kumpi on parempi, enska vai crossi. Molemmat ovat hyviä, mutta aikalailla erilaisia. Tuo enduron vetskusääntö on mielestäni kyllä jotenkin väärin. Jos nyt vaikka A-luokan crossari haluaisi veteraani-iällä kokeilla enduroa, niin onko tosiaan vain c-luokka hänelle mahdollinen?

Näinhän se on!
Mutta pysyköön pois myös enduro miehet pyörimästä Motocross veteraaniluokan kilpailuista. ensin enduro papat voivat mennä antaamaan vuodeksi näyttöjä esim. MXB luokkaan, ja sitten jos onnistuu nousemaan A-luokkaan , niin tervetuloa ajamaan veteraani motocrossia, jota myös ikämiesurheiluksi kutsutaan.
Hiihdossakin ja hölkässä ja jääkiekossa pääsee sentään kilpailemaan ikämiessarjoissa, vaikka ei ole tullut viimevuosina tullut kalevankisoissa ja SM-hiihdoissa käytyä !

Terveisin, Karri Kuisma

Tarkoitatko Karri, että kun toisen lajin säännöt ovat ihan tyhmät, niin toisenkin lajin säännöt pitää pilata samanlaisiksi. Tiettävästi enduron lajiryhmä miettii suuria muutoksia lajin sääntöihin, tässä on yksi kohta, joka tulisi muuttaa. Kyllä sinne metsäreitille mahtuu ihan varmasti paremmin eritasoisia ikämiesharrastelijoita kuin motocrossradalle, jossa homma pelaa hyvin. Jos joku jää crossissa voittajalle 5-6 kierrosta, tai ei oikein selviä enskareitistä läpi, niin se vaan on osoitus harjoittelun puutteesta.

Ajatellaan, että enduron veteraaniluokkaan voisi ilmoittautua luokasta riippumatta. Mietitään esimerkkiä: Yksipäiväinen endurokilpailu, talvikilpailu, osallistujia 250, reittiä ajetaan 2 kierrosta ja kokonais ajoaika on 5 tuntia. Mikä pitäisi veteraaniluokan lähtöajan olla suhteessa muihin luokkiin?

Ymmärrän hyvin, että on ongelmallista koittaa saada sovitettua tuollaisia veteraaniluokkia muiden luokkien sekaan siten, ettei ohituksia tule kohtuuttomia määriä. Valoisa aika on lyhyt, minkä vuoksi lähdöt pitää olla aika tiuhaan. Voin kuvitella, että vähintään B-luokituksen vaativat veteraaniluokatkin aiheuttavat jo ongelmia, kun tasoerot kärjen ja hännän välillä ovat niin suuria. Jos järjestys muiden luokkien suhteen on väärä, menee kärjen kilpailu arpapeliksi, kun pitää ohitella edellisen luokan häntäpäätä jatkuvalla syötöllä. Toisaalta, jos veteraaniluokan häntäpää jää seuraavan luokan tukoksi, on tulos sama perässä tulevan luokan osalta. Tällainen pitäisi pystyä välttämään koko kilpailupäivän ajan, ei vain ensimmäisten erikoiskokeiden osalta. Näin ollen väärän tasoinen kuski väärässä välissä ei aiheuta ongelmia vain itselleen, vaan voi myös pilata muiden luokkien kilpailun, mikä ei myöskään kuulosta reilulta.

Jos yhden luokan tasoerot ovat liian isoja, on myös ongelmallista luoda sopivaa aikataulutusta luokalle. Tämä tarkoittaa, että häntäpäälle aikataulu ei olisi liian tiukka, mutta kärki ei joutuisi värjöttelemään tauoilla kohtuuttomia aikoja. Jos aikataulu tehdään kärkeä ajatellen, en usko, että hitaimmilla kuskeilla olisi edes motivaatiota lähteä keräämään AT-pisteitä kilpailusta toiseen, kun samaan aikaan voisi ajaa järkevästi kilpaa myös C-luokassa.

Ymmärrän myös, että se harmittaa, jos ikää on jo kertynyt, mutta ei silti päästetä ikämiesten luokkaan. Endurossa kuitenkin, jos vauhti on kohdallaan, saa yhden kilpailun C-luokassa ajamalla ja siellä onnistumalla nousun suoraan B-luokkaan. Toisaalta se tietenkin karsii osan ikämiehistä kokonaan pois veteraaniluokasta, jos vauhti ei riitä nousemiseen B-luokkaan. Ei sekään kieltämättä ihan reilulta kuulosta.

Yhteenvetona: pitkä sepustus, joka ei johtanut juuri puusta pitkään. Tietenkin, jos ensi vuonna kilpailuista saadaan kaksipäiväisiä, se ehkä antaa mahdollisuuden vapaampaan aikataulutukseen ja mahdollisesti sitä myötä myös löysentää vaatimusta veteraaniluokkiin pääsylle.

Hyvä Anus Anonymys, kuka sitten lienetkin, toivottavasti sellaisia endurokisoja kuten alussa kuvailit ei enää koskaan ajeta!!. Siis 250 ukkoa yhteen huonosti avattuun lumispooriin. Siinä on ihan sama osaako kukaan ajaa, kun kaikkien kuitenkin pitää kantaa pyörät pois metsästä. Kyllä nyt pitää elää tätä aikaa. On ihan selvää, että SM-kilpailut ja kansalliset tulee ajaa erillisinä kilpailuina. Mielestäni parasta olisi, jos Vetsku-Cuppi ajettaisiin kansallisten yhteydessä, ja ihan erillään SM-kisoista. Siinä samassa kisassa voisi olla sitten C-ja B-luokat, joista saisi nousupisteitä. Nämä kisat olisivat \"helpompia\" kuin SM-kisat ja siten toimisivat \"imureina\" lajin harrastukseen. Jotenkin sitten pitäisi rakentaa porkkanaa B-luokkaan nousuun, ja SM-kisoihin mukaan lähtöön, muuten SM-kisoille ei löydy järjestäjiä, kun talous ei toimi. Siinä olisi hyvä, jos SM-sarja olisi peremmin esillä mediassa, mutta nyt jo on tässä jutussa niin monta \"olisisi\" muotoa, että näillä nykyisillä eväillä kai sitten ajellaan 250 ukkoa lumispooria maailman tappiin.