Uusi harrastaja, kysymyksiä

Mopopoika joka on polkupyöräenskaa(heheh >:D ) harrastanut pienenikänsä, olisi innokas piikki-iän lähestyessä aloittamaan jonkinlaisen harraste enduron. Ei siis ole aikomuksena mikään kaupunkipörräys vaan ihan teemalla kiven kierto ja puiden väistely + tiesiirtymät olisi tarkoitus edetä. Ja itse kysymykseen: Ovatko kaikki valkokilpiset piikkienskat samaa "scheissea" eri paketissa vai löytyykö todellisia eroja esimerkiksi osien hinnoissa/huolto kustannuksissa, niitä kuuluisia konkareiden suosituksia ja kokemuspohjaisia mielipiteitä esim.ktm exc ja husse wr eroista kaipaisin? osittaisella pappa betala meiningillä liikkeellä jtn uudehko käytetty kiikarissa. Tähän samaan syssyyn haluaisin saada näkemyksiä siitä että kuinka vaikeaa tuollaisen kohtuu korkean viritysasteen omaavan enskan huoltamisen omaksuminen on 16v jannulle jolla ei sen suurempaa kokemusta ole asiasta, ei kuitenkaan peukalokeskellä kämmentä? vai onko enskan ajamisen aloittaminen mahdollista jollain lussummalla pyörällä kuten hva wre? Kiitos jo etukäteen.

Foorumit

eiköhän tonne kivien väliin ihan hyvään alkuun pääse esim exc:llä...
kyllähän kaikki vehkeet maksaa ja ajomääristä se eniten on kiinni että miten osaa kuluu/kaatuessa hajoo. ei muutaku mopokauppoja kiertään ja sitte vaan ettiin ajopaikkoja...(toisilla paikkakunnilla ovat aika vähissä)

Huoltohommat ei ole vaikeita jos on hyvät työkalut ja tilat. Kerhoonkin kun liityt saat sieltä valtavasti apua ja jotkut suostuvat lainaamaan erikoistyökaluja mikäli on tarvetta.

Pyörissä on eroja mutta joudut joka tapauksessa säätämään pyörän itselle sopivaksi ajan kuluessa. On se sitten ktm tai husqvarna niin ei se pakastavedettynä paras mahdollinen ole. Aluksi tuntuu siltä että säädöt eivät paljoa vaikuta mutta sen huomaa ajan kanssa ja näissä saa apua paljon muilta kuljettajilta, tosin tässä täytyy muistaa että vastaus paluu vaimennus 8 kliksua auki ja sisäänvaimennus 5 kliksua auki ei välttämättä sinulla toimi.
Ja kannattaa ostaa suoraan täys verinen kilpapyörä.

Vara osta ovatkin toinen juttu. Se on täysin paikasta kiinni miten saat johonkin pyörään osia paikallisilta myyjiltä. Netti on taas asia erikseen. Kulutus osia kannattaa ostaa valmiiksi hyllyyn. Jarrupalat, rattaat, ketjut ja pari ilmanputsaria. Piikillä ajaessa itsellä oli aina mäntä valmiina hyllyssä ja tiivisteet myös.

^kiitos tästä! Nuo säätöjen henkilökohtasuus oli tiedossa, kaurapyörien jousitusten kanssa tullut sen verran pelattua. Mites käytetyt kotarit, tiedän että yksilöitä ovat mutta missä kohtia rupee tulemaan tuntimäärissä se raja että täytyy kovempaa remppaa moottorille tehdä?

Remontin määrä ja milloin se tulee tehdä riippu paljon ajotavasta. Jos on ajettu täysiä kilpaa niin ei välttämättä kauaa mene täysremonttiin mutta jollain voi kestää 40 tuntia ettei tarvitse konetta aukasta.

Nykyaikaiset pyörät kestävät uskomattoman hyvin, kiitos hyvien materiaalien, pinnotteiden ja voiteluaineiden. Tiedän useita enskapyöriä, joilla on ajettu yli 200h konetta avaamatta C/B luokan vauhtia kilpaillenkin hyvää kuntoiluenskaa. Jopa 125cc kaksitahdilla on rikottu 200h raja avaamatta. Esim X-rengas ketjut ovat edullisimmat käyttää, ajettu jopa 6000km/150h muutamalla rattaan vaihdolla. Jarrupalojen, muoviosien ym kestävyys on ajotyylistä ja -tuurista kiinni.
Omista tekemistä naarmuista ja raapaleista voi olla ylpeä, koska silloin kuntoenska on parhaimmillaan. Ennenaikaiset vauriot ovat tietysti riski, kaikkea voi aina sattua koneiden kanssa.

nyt kyllä puhut reijo paskaa!B-125 luokassa ajettu pyörä kestänyt 200h tekemättä mitään!ei muka mäntää tai kytkin/välilevyjä vaihdettu kertaakaan!NO IHAN VARMAAN JOO!
mitenköhän noi tunnit on kirjattu ylös?tuntimittarilla?jos käsin niin tähän tyyliin varmaan=oltiin ajamassa 1h,eli merkattu tunti,todellista ajoa max.20min.tuo kaxkyt minsaa on sitä TODELLISTA AJOA mihin ei kuulu paskanjauhanta radan varressa...

Ihan oikeita pyörän mittariin kertyneitä ajotunteja orginaalin etupyörän pyörimisanturin mittaamana. Enduroa B-luokan vauhtia on ajeltu 450cc pyörällä lähes 300h konetta avaamatta. Vain venttilien säätö tehty muutaman kerran. Piikillä yli 200h on ajettu C/B/katu-vauhtia. Kyllä pyörät oikeasti kestää hyvin mutta on meillä ajettu 80cc pyörällä crossia sinkki kireällä niin, että mäntä kului tosi paljon jo 20h ajossa.
Kovat kokeneet kuskit; vaihtakaa kaikkia liikkuvia osia viikottain, niin se on parasta lääkettä lamaa vastaan.
Uudet offroadaajat; Tämä maailman paras kuntoilulaji ei ole läheskään niin kallis laji kuin kisaajat antavat ymmärtää. Hyvää kuntoiluenskaa, -crossia tai -trialia ajaa kivasti hikoillen ja hyvin vähällä bensalla vuosikausia hyvin vähillä varaosilla.
Järki käteen, niin jää varaa myös tuunaamiseen, tarrat yms.

Täysin samaa mieltä harrastuksesta Reijon kaa! Menit sitte j epäileen ton yhden tarkimman enduroinsinöörin vaktoja, voin vakuutta, et ne on ehjillä KTM- mittareilla mitattuja tunteja.

t: \"endurokuntoilun ja edullisuuden (järkipäässä)\" -puolestapuhuja

Kyllä ittekin olen sitä mieltä, että harrastaa voi yllättävän halvalla. Olen itse ajanut vanhalla piikillä 230 tuntia pääasiassa crossia. mm. kytkinlevyt ovat alkuperäiset ja viime mittauksen mukaan vielä ihan hyvissä mitoissa. Tosin olen joutunut vaihtamaan pari vaihderatasta, koska se on kyseisen merkin ja vuosimallin heikko kohta. Mäntiäkin on mennyt muutama varmuuden vuoksi vaihdettuna n. 60 ajotunnin välein sekä tietysti ketjua ja ratasta. Yleensä tietysti endurokäytössä mopo kuluu selvästi vähemmän. Uskon täysin Reijon sanomaan.