Sääntörenkaat

Kirjoittaja: Timo TähkäpääOttamatta mitenkään kantaa matalanappulaisten renkaiden käyttöön. Olen vain kiinnostunut perusteluista.

"Kuljettajilta, ympäristönsuojelutahoilta ja maahantuojilta on tullut ehdotus sääntörenkaan ottamisesta pakolliseksi."

Mitä tarkoittaa lajiparlamenttitiedotteen eo. maininta maahantuojista. Mitkä maahantuojat? Pyörien, renkaiden vai jonkun muun? Ja miksi maahantuojat ovat kiinnostuneet asiasta?
Eikö ole aivan sama mitä renkaita kuskeille myyvät. Jotainhan vanteen suojaksi on asennettava.

Ja minkä tason kuljettajat niitä haluavat? MM-kuskien kaverit vai aloittelevat junnut?

Ja jos joku irvileuka vastaa: "polvitukien maahantuojat, taloudellisista syistä", niin sen jätän omaan arvoonsa.

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENjoo vaikeemmaxsi vaan tää homma , niin vois taas lopettaa koko lajin taas vaihteeksi 10:neksvuodeks... vois noi kilpailutkin tehdä joka kansallisessa kilpailuissa samallaisiksi kun mm tasolla ... ja järjestelyt myös ja reitit niin ja osallistumismaksut niin tekis hyvää kaikille varsinki nuorille lupauksille.. Ei muuta kun uusilaji pystyy ja kilpailu sarja vaikka ton etelä ja länsi naapurin kanssa toisaalta ei niitä taida kiinnostaa tänmaan kanssa yhteistyö ku on niin vaikeeta....

Kirjoittaja: Timo TähkäpääHyvä Jukka!
tulihan se sieltä.
Alkuperäinen kysymyksenihän oli miksi maahantuojat haluaa fimikumit käyttöön.
Ja ketä kuljettajat. Ja vastaus oli juuri se minkä tiesinkin, mutten halunnut itse sanoa. MM-kilpailuihin tähtäävät kuskit ja heitä tukeakseen pyörien maahantuojat.
Taas joutuvat harrastelijat kärsimään eräiden päiväunista. Miksi kaikkien pitää ajaa huonoilla kumeilla vain että muutamat voisivat harjoitella jotain, mitä eivät kuitenkaan saavuta. Meillä on yli 600 kilpailuihin osallistujaa ja kourallinen MM kiertäjiä, jotka ei kuitenkaan Suomessa aja. Ja sen lisäksi laskematon määrä nuoria hyviä kuskeja, jotka haaveilee ammattilaisuudesta. Kyllä nämä tulevaisuuden lupaukset voi aivan hyvin opetella korkeillakin nappuloilla ja hienosäätää ajonsa huonompaan pitoon sopivaksi, sitten kun on sen aika. Pelimies kyllä oppii tämänkaltaiset jutut nopeesti jos on kerran MM-ainesta.

Kirjoittaja: Jukka OittinenMaaston kulumisasiassa taitaa Pentti olla oikeassa.

Kyllähän se 19mm nappula useimmissa paikoissa paremmin pitää.
Oiskos siinä mitään järkeä, jos palan korkeus rajoitettaisiin katsastuksessa esim. siihen 13mm:iin, mutta rengasrungolla ei olisi Suomessa väliä..Tämä halventaisi persaukisten harrastajien kustannuksia, kun voisi käyttää kuluneita crossikumeja.Ne joilla olisi talous/panostus kohdallaan voisivat ajaa uusilla FIM renkailla, joissa on terävät kantit.
FIM renkaissa taitaa olla joustavampi runko, joka myötäilee paremmin kivissä ja juurissa..Tulevat MM-kuskit varmaan ajaisivat näillä kumeilla, että pito olisi tuttu Isoissa kisoissa.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääFimin säännöt kannattaa katsoa fimin säännöistä.
Vapaa käännös oli minun edellisessä höpinässäni.

Kirjoittaja: TOM NORDMANPentti puhuu kyllä asiaa ja tuntuu tietävän tämän asian erittäin vankalla kokemuksella. Nuo sääntörenkaat voitaisiin kyllä unohtaa. Mitä enemmän asiaa miettii sen huonommalta tämä tuntuu.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiitä Miika millä itse kehuskelit ja perustelit kuinka enskassa on helppo päästä MM-tasolle. Enkä tiedä miten olisin sun suuntaasi mitään itse aiheuttanut, ainoa "ansio" on ollut kritisoida sun Kawi-fanaattista asennettas. Mutta kun hölskyy päässä niin minkäs sille voi, täys raukka sinä olet etkä mitään muuta. Eikä mulla riitä enää paukkuja hauskuutta yleisöä tällä puolin ja toisin jäk-jäk-keskustelulla, sä olet ainoa tolle tasolle alentunut mäntti ja ole siellä mun puolestani yksin (vaikka kavereita sulla oliskin niin tuskin saat montaa mukaasi tuolle tasolle).

Asiaan:
Onko kukaan viitsinyt vaivautua hetkeäkään miettimään semmosta asiaa, että 13mm korkea nappula ei mitenkään voi purra yhtä syvälle maastoon kuin19mm? Tai sellaista asiaa, että ehkä MM-taso on sen verran kovempi, ettei voida ihan suoraan verrata SM-kisoihin? Tuskin kellään on edes faktaa esittää sen suhteen, että FIM-rengas säästäisi paremmin maastoa, mutta kyllä se teoriassa ainakin niin on. Ja kun tiellä ajetaan, niin hyväksytty sen renkaan ainakin pitäisi olla, kuten Jari jo taisi todetakin. Tulevaisuudessa ongelmia voi tulla ellei mitään tehdä ja eletä ajan mukana.

Kirjoittaja: Miika SavoNyt en muuten Sirkku tiedä mistä MM:stä puhut??? EN kyllä oo mikään ammattilainen joten aika huono vertaus mihinkään MM-enskoihin muutenkaan.
Kommentoinnin sävyyn sen verta, että en tod. laukois muille kuin sulle tällaisia mutta itsepä olet sen saanut aikaan. Enpä sitten tiedä? Huumorintajua ei sulla ainakaan oo.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä juttu on mennyt jo ihan harhateille, joten se olisi paras lopettaa. Mutta kun tässä nyt puhutaan renkaista, niin totean vain niitä pitkän elämäni varrella aika paljon maksaneena, että ns. FIM rengas kestää n. 5 tuntia ja ns. crossirengas n. 20 tuntia. Tässä kuskina on rajusti kahvaa kääntävä jätkä. Se mitä edellä kerroin maaston kulumisesta, niin ns. FIM rengas kuluttaa sitä enemmän kuin ns. crossirengas. Ja sitten vielä lajiryhmälle terveisiä: Kaivakaa esiin Padasjoen EM-endurosta tehty tutkimus, se todistaa, että renkailla ei ole mitään merkitystä mihinkään !!! Pappa!!

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENMoro
kyllähän sääntörenkaat on varmasti kalliimpia,miten lie käy ns.halparenkaiden
kingssien ja muiden ,jota saa alle satasen pari,ei taida kaikilla olla mallistossa
sääntokumeja.Sieltä voi myös löytyä joidenkin maahantuojien halu sääntörenkaisiin?Saahan sillä ainakin alkuun taas hintoja nostettua...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMisukan FIM-renkaat oli vuosi sitten 10e kalliimpia kpl vs, Misukan S12, samana leveytenä. Eli ei se ero nyt kovin huima ole. Mites se FIM-sääntö oikeesti menee? Kun noissa FIM-renkaissa näyttäisi olevan "Enduro Competition" ja ainakin Misukassa myös merkintä F.I.M., esim. Pirelli Scorpion, onko samat merkinnät?

Miika, kuten "hyvä endurokilpailu" -keskustelusta oli havaittavissa, niin kyllä sinä olet krossikuski joka silloin tällöin käy koittamassa enskaakin. Olet vaan vissiin joutunu huomaamaan, ettei sitä ihan kuka hyvänsä krossikuski enskassa pärjää, oliko niin paha tappio jäädä mainostamissas MM:ssä minuuttikaupalla kärjelle vaikka jokusen B-miesten pisteen saitkin? "polkupyörällä ohi" -anteeksi sovinistiset kommenttini -miehelle voi jo mun mielestä ladata täydeltä laidalta...en mä kyllä kehtais mennä tuommosia lateleen esim. jollekin alottelevalle naiskuskille!

Kirjoittaja: Jaakko Kovanenjoo ei näistä asioista heti kannata "hiileetä".

Kirjoittaja: Timo TähkäpääEipä ainakaan metzelerin fimikummi hirveen kallis ole 70.76*eur*. Tosin Saksassa.

Ehkä Suomenkin hintataso joskus päivittyy muun maailman tasolle. Suomesta löysin hätäisellä haulla hinnan 125*eur*.

Ja Sirkkukin saa ajella minipyörillään 2007:kin jos kerran nappula on 12mm. Ei Fimin sääntö sano muuta kuin 13mm ja E tai DOT hyväksytty. Ja sopiva solukin saattais löytyä osoitteesta http://www.atvprice.com/shopping/tireballs/tireballs.htm

Kirjoittaja: AKI IMMONENKyllähän sitä haastetta saa ja pitääkin olla ei se tarkota jos maasto ei ole täyttä rytää ettei olisi haastetta silloin vaan se haaste on vauhdissa ja sen ylläpitämisessä ja mahdolliset ohitukset yms. Vaihtoehtoja peräänkuulutan vaikka nyt sitten ruotsinmallin mukaan jossa on kolmen eri tyypin enskaa: tyyppi yksi suomienskaa, tyyppi kaksi jotain sekotusta ja kolmonen kestävyysenska/crossi/kokonaisaikaskaba. On tässä lyhyen harrastusajan tullut näitä hiukan ajeltua ja suomienskan lisämausteeksi voisi olla aivan hyvin kaikkea muutakin niinkuin tänäkinvuonna esim VMK:n kisa oli selkeä vauhtikisa ja taas suomienskassa Kärhän lenkki oli mielestäni hienosti rakennettu yhdistelmä perinteistä meininkiä lisättynä nopeilla peltopätkillä ja crossimontulla.
Enkä lähtisi tällä tasolla eriyttämään näitä lajeja kovin raakasti - se on sitten ehkä eri homma kun ajaa tosiaan veren maku suussa SM pisteistä molemmissa niin silloin sen pyörän pitää olla molempiin omansa tai ainakin iskareiden yms. kyllä 19" takarenkaalla ja crossipyörällä ajaa B:n kärkeenkin näköjään enskaa, joten ei sen niin väliä ole ja enskalla voi ajaa jotain harrastecrossia varsin mukavasti, kyllä sitä crossia sitten pitää osata ajaakin kohtuu hyvin ellei enska siihen enää kelpaa mitenkään. Olenpa ajellut omalla pyörälläni katurendurorenkailla jopa Motoa yhden leirin verran...kannattaa kokeilla.
Jos lähetään liikaa eriyttämään sääntöjen puitteissa niin ei kun vaan valkoset kilvet ja roiskeläppä kissansilmää unohtamatta niin paluu juurille voi alkaa ja "menestys" on taattu.
Tää sääntörengashomma toivottavasti helpottaa jotain ympäristölupien saamista tai niiden parissa tuskailevia kai sille on jotain paineita olemassa, rengaskustannuksia kyllä kasvattaa jonkun verran, koska kuluuhan ne loppuun nopeemmin.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaSirkulle: jäitä hattuun ja hyvää joulua... kyllä se olisi hyvä viettää ihan rauhallisesti, että sitten taas jaksaa kipinöidä positiivista naisenergiaa. Tässä juttuketjussa on Tepposen Timon pohdinnoissa paljon järkeä. Vaikka meillä tässä pienessä Otavassa on paljon vähemmän kokemusta näistä enskareiteistä kuin suuressa Jämsässä niin kenties olemme joutuneet paneutumaan joihinkin asioihin enemmän. Meillä on aina reitti kymmenien maanomistajien maalla, ja laji ihan outo ja uusi koko läänissä, joten "suurennuslasin" alla ollaan. 2002 ajettiin MM-kisa "Fiminrenkailla" ja 2004 SM-kisa tavallisilla renkailla. Totuus on, että maaston kulumisesta maanomistajilta tuli valitus MM-kisasta, ja jälkikatselmuksessa voitiin tosiaan todeta, että käsivarren paksuiset männynjuuret olivat katkenneet kuivassa kangasmaastossa. Kisassa oli ajajia n. puolet SM-kisaan verrattuna ja molemmat olivat kaksipäiväisiä. Myös Sm-kisassa oli ongelmia maaston kulumisen kanssa. Ne johtuivat kuitenkin kivikkokankaiden turvekerroksen häipymisestä pölynä ilmaan. Mielestäni niin olisi käynyt vaikka pyörien alla olisivat olleet katurenkaat. Huomattava on, että silloin ei tullut maaston kulumisesta yhtään valitusta, muilta kuin loukkaantuneilta kuljettajilta.
Ehkä tässä yhteydessä on turha vertailla C-luokkaa ja A-luokkaa, vaikka tuolla edellä tokaisin, että kaikki ovat harrastajia. Se on totta, ja vaikka tasoerot ovat kasvaneet niin samalla tavalla se kumi pyörii, tai sitten pysähtyy. Hyviä pikkujouluja kaikille t. :)Pappa.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIJollain on tainnut tippua jotain painavaa varpaille...:-D...(ulkopuolinen huomautus).

Kirjoittaja: Miika SavoEi ole muuten eka kerta kun "jollain" on pudonnut painavia esineita. No joo ollaan täällä joskus jopa hieman sovinistisesti (itsekin) Sirkkua piikitelty. Anteeksi siitä omasta puolestani!

Ei muuten crossikuskit ole mitään maailman napoja. Lajissa on vaan ehkä hieman suuremman kiven takana maailmalla menestyminen, minkä vuoksi monen crossikuskin kommentit voivat olla arvostelevia enskaa kohtaan. Ei crossareilla ole paljon varaa retostella, koska kuitenkin enduro on suomalaisittain se paremmin menestynyt laji. Olen muuten ajanut molempia lajeja kilpaa, jos muistat Sirkku, joten voin ihan hyvin puhua molempien lajien puolesta.

Kirjoittaja: Miika SavoAi niin onhan crossi muuten ihan peace-of-cake-juttu vai mitä Sirkku. Vai onko liian vaarallista kun vauhdit on niin kovia... nimim. "polkupyörällä ohi"

Kirjoittaja: Timo TähkäpääJos joku haluaa varmistaa matalanappulaiset renkaat itselleen 2007 kaudelle, mulle saa lähettää 18" kumeja niin hoitelen niihin nappulat matalammaksi. Ja ihan edullisesti. Postikuluilla. Saattavat kyllä olla aika pyöreäkulmaisia. Ja menetelmä on hyvin luonnonmukainen, jos olet vihreähenkinen. Perustuu kierrätykseen luonnossa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJoku viittasi aikasemmin, että krossikuskeja yritettäisiin savustaa pois.
Mihin muuhun tällainen sitten voisi johtaa kun krossimiesten asenne on se, että heidän pitäisi olla "maailman napa"? Pitäisikö nyt ensakuskien alkaa vaatia, että heidän on pystyttävä turvallisesti ajamaan krossikisat läpi suomienskaan viritetyillä iskareilla jne: sivutuen pitää saada olla paikoillaan ja hyppyrit on lyhennettävä ja loivennettava turvallisiksi?
Oikeesti, eikö kukaan todellakaan ymmärrä, että kyseessä on 2 ERI LAJIA! Jos enduroa haluaa kilpaa ajaa, niin takavanne maksaa hiukan toista sataa euroa ja pinnasarja nippoineen toisen mokoman lisää. Kylläpä on Miikalla pieni vuosibudjetti jos tuollainen kulu siinä on SUURI. Kyllä todella kuulostaa siltä, että sen krossin pitäisi olla maailman napa ja ensakuskien pitäisi alkaa tosissaan pitää puoliaan ja esittää vaatimuksiaan.

Vai onko kenties niin, että moni krossikuski ajelee enskakisoja kun krossilisenssi on niin kallis...aika huono syy sekin muuttaa enskaa krossiksi, koittaa vaan vaikuttaa omiin asioihin omalla tontillaan. Mites siten esim. Aki, eikö enskassa saa olla haasteita? Vai onko kysymys samasta kuin nykynuorison trendi: mikään ei saa olla vaikeaa, eikä vaatia "verta, hikeä ja kyyneleitä"? Silloin pitäis vaan jäädä sinne kotisohvalle.

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMEihän tuollaisen Favor Offroad tyyppisen kisan järjestäminen ole suomessakaan ongelma senkun vain järjestämään kisaa. Kyllä lajiryhmissä ollan erittäin ymmärtäväisiä ja haluttaan antaa mahdollisuuksia kisajärjestäjille järkätä kisoja.

Favor Offroad:in tyyppisen kilpailun järjestämiseksi pitäisi varmaan määritellä hiukan uusia sääntöjä. Kun tälläiset säännöt ovat kisajärjestäjällä selvillä niin ei muuta kuin yhteys lajiryhmään ja asia etenemään.

Omakohtaista kokemusta moisesta on. Toiminhan kilpailun johtajana viimesyksyisessä pariajossa, jossa sai ajaa myös crossipyörillä vaikka kilpailu oli enduron nimellä.

Kirjoittaja: JUHA MATTILAKyllä niiden renkaiden saatavuus tulee muuttumaan oleellisesti, ja sen myötä hintakin. Lyödäänkö vetoa? Pitkä "siirtymäaika" antaa mahdollisuuden myös kauppiaiden varautua tulevaan niin uusien kuin myös "vanhojen" renkaiden suhteen. On näitä renkaiden saatavuuksia ennenkin ihmetelty. Kun 19-tuumaiset tekivät tuloaan, ihmettely kesti vain vähän aikaa. Kuulema enduroonkin saa 19-tuumaisia takarenkaita ("sääntörenkaita"). Kysyntä synnyttää markkinoita, ja sitten seuraa hintakilpailu. Tämähän on sääntömuutos, johon on aikaa valmistautua... Mistähän löytyisi vanhaan Husseen 17-tuumainen "sääntörengas"?

Kirjoittaja: Miika SavoTuollaisten Favor Offroad tyyppisten kisojen tuomisesta myös tänne Suomeen oli puhetta joku kuukausi sitten eräässä toisessa keskustelussa. Silloin tätä ajatusta ei pidetty kovin hyvänä kun on kuulema liian vaarallisia nuo yhteislähdöt... Kyllä tällainen kisamuoto olisi enduroon todellakin sellainen piristysruiske jota kaivattaisiin. Ainakin crossareita saataisiin varmasti enemmän kosiskeltua, ja muutenkin kynnys kisaan osallistumista voisi olla pienempi kenelle tahansa harrastajalle.
Kyllä tuo sääntörengasjuttu tulee toteutuessaan vähentämään harrastajien kiinnostusta osallistua kisoihin, koska sääntökumit on todella hintavia ja niitä ei saakaan kovin helposti. Lisäksi 19" vanteet täytyy armotta hylätä. No, eihän niitä crossipyöriä, joissa alkuperäisenä on tällaiset isompikehäiset vanteet, ole tarkoitettukaan enduroon. Saahan 18" vanteita toki ostaa mutta ne maksaa aika suolasesti. Kaikkea saa rahalla, mutta eikö kuitenkin kustannussäästönäkökulmaa tulisi myös pohtia noita sääntöjä suunniteltaessa. Ainakin kun puhutaan ihan tavallisesta harrastustoiminnasta eikä esim. arvokisoista.

Kirjoittaja: TOM NORDMANAki puhuu asiaa! Mielestäni

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIPidolla ei niin väliä mutta ainakin itseäni ottaa päähän se että jos haluaa ajaa vaikka yhden kesä SM:n pitää sen takia ostaa saat...n kallis kummi. No taitaa jäädä kesä SM:t ajamatta. Tai sitten ostan kiltisti FIM renkaan...

Kirjoittaja: AKI IMMONENSinänsä sääli, että rengassääntö tosiaan ajaa ne crossimiehet pois enskaradoilta, jotka eivät halua vannetta vaihtaa, pidän molempien lajien harrastamista vahvuutena koko hommalle, vaikka tuntuu välillä että crossin ja enskan yhdistämistä joissain kisoissa jotkut pitävät "pyhäinhäväistykseen" verrattavana rikoksena. Ketään ei näköjään kiinnosta harrastajamäärien lisäämisestä tuleva raha seuroille ja liitolle, pääasia vaan että enska on suomienskaa maastosiirtymineen ja hymy sinne minne aurinko ei paista.
Asiallinen kysymys tämänkin keskustelun alussa ei ollut arvostelua ja harrastaja, joka kuskaa rahojaan jonnekkin on myös kuluttaja jonka kuuluu kyseenalaistaa asioita jos siltä tuntuu tai huonommassa tapauksessa ne fyrkat jää saamatta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSilvan esitti ihan hyvän kommentin tiukoista maastosiirtymistä. Miksei, Tanjakin luki minulle puhelimessa jotain juttua 80-luvulta, missä todettiin reitin olleen helppo kun yli 10 kuskia selvisi ilman AT:tä.
Miksei? Ainakin jos toteutus olisi sellainen, että ainakin C-luokilla olisi eri aikataulu. Sehän tiedetään, että toiset kisajärjestäjät laittavat saman aikataulun kaikille luokille -> joko SM-luokat vartoilevat todella pitkään AT-asemilla tai C-luokista 95% ottaa AT:tä. Eli, C:lle tiukka on eri asia kuin A:lle tiukka, se pitäisi muistaa, ettei tule myöhästä hylkäämisiä järjettömästi.

Tom ym., onko parempaa ehdotusta luokkajaoksi niin, että nuoret voisivat ajaa piikeillä piikkien joukossa? Eiköhän tässä kuitenkin ajeta kansallisesti, eikä mitään MM-sarjaa, ja sekin pitäisi huomioida. Emme kai voi ajaa SM-sarjaa ikään kuin se olisi MM-sarja, mitä järkeä siinä olisi? Kuitenkin tänäkin vuonna SM-pisteistä ajoi ainakin kaksi ALLE 17V. kuskia, kuinka moni voi sanoa, että piikki ja pikkunelari olivsivat yhtä kilpailukykyisiä läpi kauden? Mielestäni jos arvostelee, niin pitäisi olla myös ehdotus tilalle. Ja ellei se ehdotus tue nykyisiä tarkoitusperiä, niin pitäisi olla myös perustelut sille miksei niitä pitäisi jatkossa huomioida.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääMiten tämä "grossimiehiin" liittyy? Ei niiden 19" kummeilla mitään metsässä tee.

Kirjoittaja: JARI SAARINENYksi syy,eikä vähäisin, melkein kaikki cossirenkaat ovat laittomia liikenteessä.

Kirjoittaja: Miika SavoJoo tuon Papan kommentti "kaikki SM sarjaa ajavat ovat harrastajia", pitää tosiaan aika pitkälle paikkaansa. Sekä endurossa, crossissa kuin trialissa. Lähes missä tahansa muussa urheilussa kuin moottoripyöräurheilussa on Suomessa pullat paremmin uunissa ammattimaisuuden näkökulmasta.
Lentävä lause "elämä on, oma moka" toimii hyvin vertauksellisesti tässäkin. Eli valitkoon jokainen ihan vapaasti mitä haluaa harrastaa tai urheilla, mutta kyllä itse moottoriurheilun valinneena ottaa kybällä päähän että vaikka kuinka rahojaan pistää menemään eipä toiseen suuntaan juuri kukaan ole maksamassa - ainakaan säännöllistä korvausta. Siis elantoa ei saa kuin vasta aivan maailman huipulla. Kansallisella tasolla ihan turha kuvitella. Syynä tähän on täysin se, että MP-urheilu on lapsenkengissä täällä Suomessa. Yhteistyötä pitäisi olla paljon enemmän, koska hedelmien poimimiseksi vaaditaan ensin uhrauksia kaikkien puolesta eikä muutaman ihmisen työpanos riitä satojen puolesta vaikuttamiseen. Yhteistyön merkitys näkyy hyvin joukkuelajeissa, joihin on paljon helpompi saada tukijoita ja sitä kautta voi seuratoiminnasta tulla jopa bisnestä. Kyllä moottoripyöräurheilussakin tämä on mahdollista jos esittää asiat oikein. Esimerkkiä voi ottaa vaikka heti naapurimaasta Ruotsista, jossa tilanne on huomattavasti edistyksellisempi. Seuratoiminnan lisäksi on myös lajiliitolla paljon parannettavaa. Harrastajat voivat olla lajiliitolle kultakaivos mutta myös toisin päin - mitä liitolla on meille annettavaa.
Ei tällaiset vähämpiarvoiset lajit voi saadakaan näkyvyyttä ellei lajia tuoda paremmin esille. Jotain siis puuttuu. Suurempia muutoksia lajisääntöihin tai jotain radikaaleja juttuja, jotka myyvät?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä jutussa taas on sekaisin harrastaja ja kilpailija. KAIKKI SM SARJASSA AJAVAT OVAT HARRASTAJIA. Vai maksaako joku palkkaa vaikka voitat Sovjet-Finlandin mestaruuden??? Tämä gummisääntö pitäisi tyrmätä täysin. Sillä ei säästetä yhtään suomalaista maastoa. Pitempi nappula pitää paremmin, ja kaivaa vähemmän uraa. Tässä kai on ihan nyt oikeasti vaan taas näkymässä se, että enduronlajiryhmä haluaa potkia pois "crossimiehet". Samalla menee kyllä pesuveden mukana ihan oikeat enskamukulat. :( Pappa

Kirjoittaja: Timo TähkäpääAnteeks ihan hirveesti jos loukkasin. En kyllä ole huomannut lajiryhmää morkanneeni.

Voisko saada listan aiheista, joista saa keskustella.

Kysyin vaan sitä maahantuojien osuutta. Tuskin koskee kyseinen rengassääntö koskaan minua.
Eikä itketä yhtään. Paitsi pilalle kuluneet polut.

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENJep,löytyhän se lajiparlamentin tiedote,mitenhän tuo sääntörenkaan leveydet,kuviot,hinta /saatavuus verrattuna rossirenkaisiin,kun on jo niin kauan kun niitä on tarttennu ostaa MM kisoihin,jotenkii sellanen muistikuva olis että niitä ei malleina olis niin paljon?Kyllä se maastonkuluminen FIMIN renkailla ainakin Mikkelin MM:ssä reitit kulu kyllä tosi paljon,tosin kyl meni pätkät huonoks SM kisoissakii,maastosiirtymiä lisää,se on hyvä pointti, vielä kun ne saatais at:lla rajattua,niin niille pystys laittaan vähän tiukemman aikataulun.Siirtymien vaikeusaste onkin jo vaikeempi juttu,jos on A-luokalle haastetta,B-loppupää
saa AT-minuutteja ja valitusta tulee siitäkin!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMikähän ihmeen lajiryhmän morkkaamisvietti täällä nyt on oikein iskenyt päälle? Edellinen keskustelu luokkajaosta ja nyt tämä???

Itse lajiparlamentissa läsnä olleena voin kertoa, että asiasta keskusteltiin pitkään ja hartaasti, siihen otti kantaa myös moni muuten paikalla vaiennut. Ensinalkuun vastustua oli selvä, mutta lopuksi asiasta päästiin yhteisymmärrykseen. Keskustelun johdosta sääntö/sen voimaan tulo muuttui selvästi alkuperäisestä.

Perustelut oli ihan selkeät ja mielestäni maaston kulumiseen liittyvät tekijät ovat kiistattomat: kyllä 13mm nappula kuluttaa ihan erilailla kisareittiä syyskosteassa kuusimetsässä kuin se rouhiminen 19mm krossinappuloilla. Ja mitä tuohon pitoon tulee niin esim. Misukan FIM III pitää kyllä kuluneenakin märissä kivissäkin ihan hyvin, seuraus on vaan se, ettei mutaspoorit mene niin syviksi, eikä niihin voi ajaa niin miten vaan kuin nykyisin. Kun niillä MM-siirtymätkin pääsee, niin pitäisi kelvata meillekin! Ja ennen muuta, SAMA SE ON KAIKILLE! Lisäksi sovittiin vuoden siirtymästä, jolloin kaikki kerkiää ajaa varastoon ostamansa krossikumit pois.

Itseäni tuo sääntö ei henk. koht. syistä miellytä pätkääkään, ei sen 13mm rajoituksen tähden, vaan sen jos pitää olla FIM. Mutta itkemistä asiasta en voi kuin ihmetellä, 12mm nappulalla pienemmällä rengaskoolla ja jo kuluneella renkaalla pääsi meidänkin kisan MK3 jälkeisen siirtymän läpi, millä siis ei muka pääse? Enduro on tekniikkalaji, ja mitä huonommat vehkeet, sen enemmän taitoa ja ajosilmää tarvitaan, että jos se FIM-rengas on jonkun mielestä niin pirun huono niin entäs sitten?

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENMoro!
Ei kuulosta kovin hyvältä ajatukselta,sääntörengas harrastekäytössä lyhyt ikäinen
kun kantti vähän pyöristyy niin ei pidä enää yhtään,korkeanappulainen pelaa vielä
vähän pyöristyneenä.Eikä maastonkulumisen kannalta varmaan ole juuri merkitystä?Mistä muuten sellasen tiedotteen löysit mitä enskalajiparlamentti
päätti? T-Timo

Kirjoittaja: Timo Tähkäpäähttp://www.fin-enduro.com/tiedotus/lajiryhma.php?id=12

Harrastajan ei kannata murehtia asiaa. Sääntö koskee vain kilpailuja.