Potkaskaa alottelija alkuun?

elikkäs enduro lajina kiehtonut aina ja sitä vähän junnuna piikillä kokeilin mutta sillon kiinnosti pipari ja kauniimpi sukupuoli mutta nyt kaikki on toisin! akka nalkuttaa ja kottoo pittää päästä pois.. siispä metsäpolulle:D

eli ny aletaan ihan kunnolla reenaamaan ja pyöräksi tuli 250 wr husse nyt vaan tartteisi apua väline hankinnoissa eli

kypärä on tottakai.
saappaat on
panssari on
takki ja housut lajiin tarkotetut on

mitä muita varusteita kannattaa harkita? polvisuojaa?

entäs mitä työkaluja ois hyvä olla vyölaukussa mukana? semmonen perus satsi?

mitäs vara osaa kannattasi hankkia hyllyyn valmiiksi? yleis tarviketta?

sitten kertokaa hyvä 2 tahti öljy ja minkälaisella sekotuksilla ajelette?

samaten minkälainen on hyvä lootikko öljy?

mitäs kikkoja teen talvi ajoja varten pyörälle? suutin? suojia?

ja minkälaiset rengas paineet teillä on kesällä? talvella piikeillä? pyörä on kilvellinen joten siirtymiä ajelen katuja pitkin, onko otettava jotenki huomioon paineissa?

kamalasti kysymyksiä mutta jos näihin saisin vastauksia niin päästäs taas pikkusen etiä päin tieto taidon kanssa.

nyt vaan ajetaan ja reenaillaan ja joskus kisataan mutta ei vielä vähään aikaan joten tämmöstä harraste enskaa puoli tosissaan väännetään;)

Foorumit

Ehdottomasti polvisuojat, polvet hakkaavat sen verran jo pyörään. Itse en enää ajaisi ilman Leatt-niskasuojaa. Jos ajolaseja ei ole niin nekin, muuten voi olla vähän inha ajella vähänkään kovempaa (tai jos kypärä on umpikypärä niin vaihda krossimalliseen, muuten voi tulla turhan hiki :) ).

Lähimmästä kerhosta saat varmasti parhaiten neuvoja.

Onko uusi husse? Kai siitä on ne "kuristusosat" kaikki pois? Tai eihän niitä ole pakko poistaa :)
Endurokäyttöön varmaan riittää kun vaihtaa isomman pääsuuttimen.
Tulppa ja avain mukaan polulle.
Bell Ray Si-7 on todettu ihan hyväksi talvella. Ja tietysti Castrol (entinen tts) nykyinen joku "race power super hyper mikälie" :D
Rosentit ohjekirjan mukaan. Samoin laatikkoöljyt ohjekirjan mukaan.
Kotohyllyyn valmiiksi ainakin ketjut, takaratas, renkaita(ainakin sisuskumeja), jarru/kytkin kahvat, vaihdepoljin...
Rengaspaineisiin voi joku tosienskapena kommentoida... Ja tosiaan sinne polule vaan ja turisemaan muiden kanssa varikolle.

joo polvi suojia tossa oon jo ostatellu ja laseja kyllä löytyy useempiakin varsinki talvi malleja nuista kelekka hommista.

ei ole uusi kun vanhus jo (2005)

missäs näissä on kurit? putkessa?
ei kyllä tässä yksilössä varmasti ole kureja kun sen verran ilosesti kiertää:D

olen lueskellu että kaasari pitäs talvella suojata notta ei jäävy mutta miten tämä käytännössä tapahtuu? pussia ympärille vai?

joo tuota castrollin öljyä hommasinki jo ja täytyy tutkia ohjekirjasta nuo luvut jahka saan sivut auki. (entinen omistaja vaan ollut niin rakastunut että sivut liimantunu yhteen)

joo tässä olikin hyvästi tietova. täytyypi laittaa osia tilaukseen valmiiksi samalla kun uudet kytkin levyt tilailen niin onpahan sitten heti vaihtaa ku jotaki särkyy/kuluu

kiitoksia kovasti ja lisää vinkkejä kaivataan! varsinki nuita rengas paineita kiinnostasi tietää.

En kyllä tiedä missä tuon ikäisessä on ollu kuristukset. -11 mallissa oli "putsarihäkki", pakoputki kokonaan erilainen, luistinrajoitin ja suuttimet. Tuskin käytetyssä on enää mitään.
Kaasarin ympärille voi rakentaa vaikkapa telttapatjasta suojat.
Ohjekirja löytyy varmaan netistä jos ei orkkis toimi.
Varovainen arvio rengaspaineista... heittäisin johonkin 1-1,3bar huitteille. Makuasia ja vähän riippuvainen renkaasta, kokeilemalla löytyy.

Polvisuojat tosiaan tarpeelliset mainitsemiesi lisäksi. Ajohanskat kannattaa hommata ja crossihanskojen lisäksi neopreenihanskat talveksi, jottei näpit jäädy. Paksumpia ei kannata hankkia kuin tosipakkasille sillä muuten tuntuma tangosta katoaa. Talvella itse pidän myös jonkin sortin hiihtokauluria tms. kypärän alla niin välttyy flunssalta :)

Vyölaukkua en ole koskaan pitänyt ajossa mukana ja treeneissä harvemmin edes työkalut autossa. Toki vaikuttaa kuinka hyvin huollot tehty kotona, notta tarviiko sitten alkaa enää treenin ohessa paikkailemaan. Kilpailuihin lenkit, ruuvarit, tulppaa ja polttimo. Kannattaa melkeempä laittaa paksu sisärengas, jolloin hieman hankalampi asentaa paikalleen mutta kestää kyllä ajossa kauan. Mikäli rahaa haluaa laittaa niin sitten voipi miettiä tietysti solujakin.

Kannattaa ostaa parit ylimääräiset ilmansuodattimet kotiin, jottei tarvitse aina putsailla vaan yhtä vaan on sitten suoraan heittää tuore kiinni. Perus työkalujen lisäksi en ostaisi paljon pärrän osia, kun kovillakin kaatumisilla yleensä aika hyvin on pyörä kestänyt.

2-t öljy kannattanee pitää siinä 2-2,5% seoksella. Toki hyvät öljyt menee pienemmälläkin mutta itse kokenut tuon hyväksi, tsekkaa se ohjekirja.

Talvella kannattaa toki hommata suht tuore rengas ja vaihtaa hieman isommat suuttimet. Ohjekirjasta ainakin KTM/Husaberg -mallistolla, josta itsellä lähinnä kokemusta löytyy myös suutinehdotukset pyörään. Parin ajokerran jälkeen jos pyörä heräilee hyvin kaasulla eikä booaa niin suuttimet ovat kohdallaan. Ohjekirjalla olen mennyt ja aina olleet jämptit.

Kesät sekä talvet ajelen paksulla sisäkumilla, jossa 0,8-0,85 ilmanpaineet sisällä. Tuntuma on tällöin hyvä ja renkaat säilyvät edelleen ehjinä. Kadulla jos ajelee niin lähinnä suosittelisin vain tarkastamaan useammin noita rengaspaineita, että pysyvät neutraalina.

Talviajossa varmasti tärkeintä myös harrastelijalle tulee olemaan liukupohjat saappaissa. varsinkin kun saadaan lumet maahan ja ajo muuttuu spoorin puolelle on liukupohjat elinehto, jotta ajaminen on hauskaa. Kovilla pakkasilla moni pitää myös stongapusseja, jottei näpit jäädy. Itsellä ei ole sellaisista kokemusta mutta hyvin ovat vissiin porukalla toimineet.

En ole myöskään kaasaria koskaan talvella vielä suojannut ja hyvin on silti toiminut pyörä läpi talven. Itse olen ainoastaan takajarrulevyyn laittanut hieman jonkinsortin suojaa ettei lumet jäädy ympärille, kun tuo takajarrun katoaminen kovassa vauhdissa ei aina niin hauskaa kuitenkaan ole.

Tsemppiä lajin pariin

niklas lahti