Pimeässä ajaminen

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOIhan pimeetä hommaa!
Eli ei tule mitään, ei vaan tule kerrassaan mitään!
Vuosi sitten hehkui 35W keltaisena ja kypärässä 20W akulta, eikä tullut mitään, nyt kun watteja piisaa, on kokeiltu koko skaala: 60W vakio-H4-umpio + 20W kypärässä -> 100W polttimo ref 32,5 umpiossa + 2*20W kypärässä, pyörän 15V AC, sekä DC:llä akun kanssa ettei himmene edes tyhjäkäynnillä. Ei tule mitään!
Ei mitään vaikutusta em. valoilla, spoteista olen testannut eli sävyskaalat ja eri spotti-tyypit läpeensä ja valinnut parhaat, pyörän umpioiosta "ihan kaiken". Ainoa AJON kannalta merkittävä havainto on, että pelkällä a) kypärän tai b) pyörän valolla ajamisesta ei tule sitäkään vähää kuin molemmilla yhdessä.
Mikä hemmetti mättää???
Kiviä tuntuu syntyvän polulle, sekä olemassa olevatkin haittaavan kahta kauheammin. Ihan kuin joku piilottaisi ja naamioisi ne päivännäön/pimeän välissä! Milloin on mopo poikittain lepikossa, milloin on nilkka jäädä näkymättömän ja olemattoman kiven omaksi. Ja kun tapeille pääsee, niin metrin päästä ollaan jo epätoivoisesti potkimassa tukea jostain ei-näkyvästä perse penkissä kaatumisne rajamailla. Eikä mistään tule mitään, runkoputket, etupumput, jalkatapit, swingi vaan kolisee, missä ei päivännäöllä koskaan, juuriakin kasvaa pimeän saapuessa ihan silmissä lisää...missä vika???
Oikeesti, sen toki ymmärtää, että valo tulee vain kahdesta suunnasta, poikkeaa aina jossain määrin auringon valosta, varjot peittää nekin jotain jne., mutta miten te hyvät ihmiset ajatte pimeessä kivikossa??? Ja kysymys kuuluu nimenomaan, että miten näillä keleillä, silloin kun lumi on puiden oksillakin, niin valaistushan noilla valoilla on jo miltei kuin päivällä ajaisi...kertokaa, please! Jämsään on hinku päästä ajamaan, mutta menivät perkuleet tekemään siitä yökisan, ja meikäläinen ei keksi enää mitään miten saada ajo pysymään kasassa ilman luonnon valoa...joku niksi tossa pitää olla, mutta 100e/kerta tuloksetonta kokeilua ja remonttia, ei passaa enää kun ei toivoa näy laisinkaan!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVoi pojat!
Luin tämän keskustelun uudelleen läpi ja on muuten Arilta tiukka asiaa. Ja Antilta myös. Siinä sitä on valmennusnäkökulmaa ja kannattaa varmaan kaikkien pimeässä (ja muutenkin ajamisessa) tuskailevien lukaista muuten läpi.
Hienoa, että toiset jaksaa analyyttisesti ja havainnollisesti kirjoittaa neuvoja!

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENtietääkös joku mistä sais 12V 35W polttimoita H3 kannalla? ulkomaalaisia sivuja löytyy, mutta en yhen polttimon takia sieltä ala tilaamaan. Veikkaan, että menee tolla 55W polttimolla siihen, että joutuu akkua lataamaan välillä...

Kirjoittaja: Timo TähkäpääMotonetin hakuvalosta saattais löytyä.

Työ/hakuvalo 12V/35W-H3 "NEW" 41-2531 8.90

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONii

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENkiitos, täytyy huomena kipasta...

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAEi kai kukaan rakenna valoja niin, että kaikki lyhdyt voi sammua yhden johdon katkeamiseen... eihän. Jopa ryssän ydinvoimaloissa on kuulemma nykyään jotain varasysteemejä.

Kirjoittaja: JARI KAIPONENEihä valoja tarvita ku tallilla...

Kirjoittaja: JARNO KASSLINItsellä on tuollainen Boshin valo keulalla... xenonilla. Valotehoa kyllä riittää. Valo on ehkä hiukan liian pistemäinen. Tavallinen työvaloumpio voisi olla kuvioltaan ainakin minun ajoon parempi.

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENkaivetaampas tämä aihe taa esille :)
tässä mietin minkä umpion sitä ostais tohon yamahaan pimeniviin iltoihin.
joutunen käyttämään 35W polttimoa, kun virtapää tulee tuottamaan vain 55W tehoa tai täytyy koittaa missä vaiheessa jäädään pimeeseen jos toi 55W loimottaa akun kanssa :D
niin ja asiaan...
ajattelin tässä aluks tälläisiä vaihoehtoja:
1. Britax kaukovaloa
2. BOSCH rallye 225
3. saa ehdottaa :D

niin ja tuosta rallye 225:stä aajattelin sitä, jossa ref. 37,5
Ja muitakin vinkkejä otan mieluusti vastaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKun lyöt siihen 37,5:een Xenon

Kirjoittaja: TIMO HARTIKAINENmistäköhän löytää tota kyseistä

Kirjoittaja: Tomi MarttinenTässä topicissa voi varmaan kysyä, miten / millaisen virityksen xenonit vaativat kakstahtiseen enduropyörään? Tarviiko viritellä akku vai pystyykö mitenkään viritteleen pyörän omista virtakäämeistä? Vai tarvitaanko molempia?

Ajatus olis pistää Lisävaloumpio mallia H3 ja siihen xenon-sarja... Tyrmätkää heti, jos siltä tuntuu. Ennen kun kerkiän hakeen palikoita...

-Tomppa-

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuommonen H3 on varmaan näppärin ainakin kypärään. Mopoon taas ISO H4.
Xenon tarvitsee aina akun, koska sytytysvaiheessa ainakin kaikki tapaamani sytyttimet/muuntajat vaativat DC:tä + 6-9A. Lisäksi jos on olemassa vaara, ettei pyörä tuota tyhjäkäynnillä tarpeeksi Xenonin polttamiseen ja lamppu pääsee sammumaan, niin ainakin nämä mitä meille on tulossa eivät sitä jatkuvaa sytyttelyä kestä. Eli laita tasasuuntaaja ja akku, koolla ei väliä kunhan jaksaa sytytyksen ajan antaa tarpeeksi virtaa.

Kirjoittaja: HENRI TALVINENTurkka, laita akku vyölaukkuun jos ei pyörään mahdu. Itse oon aina pitänyt siellä, myös päitsissä."Haitaripiuhalla" vetää akulta pyörään, niin saa liikkumatilaa hyvin. Eikä välttämättä kaatuessa irtoa.
Akun merkkejä en muista, mut plasma-akkuja ja oliskohan ollut 6,5 tai 7,5Ah akkuja.
Paloaika on suunnilleen 40min pintaan xenonille.

Kirjoittaja: Vesa NiskalaOisko jollain muuten tähän keskusteluun liittyen heittää joku hintahaarukka missä liikutaan? Tarkoituksena hankkia kypärään kunnon valot, joilla ns. "pärjää" metsässä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO5-500e.
Eli, ostat halvan 3e spotin (tai Airam IRC 6e), siihen spicoja, johdot, liittimet ja kytket rinnan pyörän valosysteemin kanssa, tai investoit em. Motopalvelun Xenoniin.
Itse asiassa toi haarukka ilmenee jo edeltä aika hyvin, mutta vastasin siksi, että pitää oikaista edellistä.

Mainitsemieni H4 Xenon-settien saatavuus on nyt 0, lopullisesti. Ensi viikon aikana minä ja alun perin n. 10:stä kiinnostuneesta 2 muuta otetaan H4-kannalla olevat Xenonit hinta max. 170e/sarja. Ei ole Bi, vaan pelkkä lyhyt, jonka saa tosin näyttämään kapemapaa keilaa/pidemmälle, jos asentaa polttimon syvemmälle. Kyseessä on aito Xenon, jonka polttimo sopii suoraan H4;n tilalle, valolämpö 4250K (saa myös 5100K jos haluaa...). Virran kulutus valon palaessa 3,6A ja sytytyksessä max. 9A (vaatii usiemmissa tapauksissa pienen akun). Polttimon nimelisteho 35W = yleisin ajoneuvo-Xenon. Jos joku haluaa vielä kimppaan mukaan, niin sähköpostia mulle ja sassiin, maksuvalmius pitää löytyä ensi KE mennessä. Otan vain niin monta sarjaa kun tilattu ja maksettu on. Ja hinta on sitten nahkoineen.

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENmuistaakseni ne oli 50/65W tehoiltaan ja polttimoiden hinta oli 11,90e muistaakseni

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPaitsi ettei ne ole mitään Xenoneita, vaan "xenonin sinisiä" muutne ihan tavallisia H4

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENne on täytetty sillä xenon kaasulla, jonka sitten pitäs parantaa vähä valotehoa.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANMinkä kokoista akkua (ah) olette käyttäneet xenonin kanssa? Ongelmia saada mahtumaan akkua pyörään...
Pyörästä tulee virtaa n. 45w.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOXenon

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHuh huh, kyllä päätäni pyörittelin kun kävin sunsboy -valaisinta Agrimarketissa katsomassa. Ihan tavallinen 8 euron IRC-spotti simppelissä muovikuoressa, hinta 49e! Kyllä tolla 41e erotuksella mun mielestä jo pari tuntia väkästääkin telinettä itse...

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENmulla on kyllä honda cr 125 eikä WR. en ole kyllä wr:stä puhunu :S

Kirjoittaja: JUUSO JAATINENTässä jenkkien virityksiä offroad valoista...

https://www.bajadesigns.com/

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSori arto, sekoitin henkilön!
On noi kalliita, noikin soltek

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENei se mitää haittaa. minkäslaisia noi xenon polttimot missä on h4 kanta, kattelin tänää motonetissä...hyviä?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMitä mitä, paljonko motonetissä setti autoon maksaa?
Noi taitaa olla yleensä siinä 4200-4500K, kun sininen taitaa olla jossain 6000-8000K, mun mielestä toi pienempi on justiinsa sopiva. En ainakaan itse tahdo lumettomassa mettässä nähdä sinisellä valolla mitään. H4 taisi taas olla jossain 2500K, joka on liian keltainen esim. juuriin.

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENlisäys: eli siis, mietin siis minkä laitan pyörään ku kypärässä on jo valo, muta se ei riitä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEtkös sinä tuolla toisessa aiheessa sanonut, että sulla on WR?
Pitäisihän siinä virtapäästä tehon riittää polttaan molempia...
Sen olen itsekin huomannut, että joko-tai ei käy alkuunkaan ja pelkkä mopon valo on huonompi kuin pelkkä kypärävalo -mhadollisiman ylhäällä toden totta!
Vaikka et saisi kuin yhden 20W 24 ast. spotin kypärään ja 35W H4 hyvään umpioon pyörään, niin aina parempi kuin joko-tai.
Sen tähden nuo Xenoni-systeemitkin vähän epäilyttää, kun ei sitä 20W spottia enää xenonin alta huomannut. Mutta ajopaikka taas oli sellainen, ettei ollut pattia eikä spooria. Pitäiskö molempiin laittaa sitten Xenon?
Jos joku tietää pientä kevyttä, kypärään soveltuvaa H4-umpiota, tahi REF-luvultaan korkeaa H1-umpiota pyörään niin please infoa. Xenon-sarjaa 150e/kpl saatavana edelleen...

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENmikä on teidän mielestä paras merkki, jolta kannattaa spottia alkaa hakemaan? noita polttimoita löytyy niin paljon 1-10 e/kpl että pakko niissä on jotain eroja olla.
hakusessa 12V 20W ja 35W spotteja (10-15 asteen kulmalla).

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENoho! pienen selailun jälkeen löyty osramin irc spotit, ja ovat ilmeisesti hyviä. minkä hintasia mahtavat olla, en löytäny hintoja (en kyllä kauaa etsinytkään).
mistä kannattaa ostaa, olisiko toi tamla oy mitään? hämeenlinna on lähin mistä voin katella, joten täytyy jostain liikkeestä laittaa tilaukseen kun ei ollut hyllyssä, jos ei vaikka tarvis maksella kalliita postimaksuja :D

Kirjoittaja: JARNO KASSLINItse tykästyin sunsboy merkkiseen "minityövaloon". On ainakin helppo asentaa kun ei tarvitse kuin porata reikä lippaan ja m6+prikka tiukkaan. Ottaa vielä sen 38astetta keilalla olevan. Valotehoa tuntuu olevan enemmän kuin 55w työvalossa. Agrimarketit myy.

Kirjoittaja: JARI SAARINEN
http://www.finnparttia.fi/, tuolla ainakin on, myös sopivia kantoja spotteihin löytyy.
Luettelossa on tietoa erilaisista spoteista, valovoimista ym. Osram IRC on hyvä.
10 ast. on sopiva, niitä kypärään 2 kpl, näyttämään sopivasti? ja niin paljon watteja kuin mahdollista. Spottien valo ei näytä kovi kauaksi, mutta lähelle näkee kohtuullisesti.
Jos akkua aijot käyttää, niin valoteho huononee rajusti jännitteen laskiessa.
Minulla on Bilteman 12v 7ah akku, sillä polttaa (40w) valoa n.1h.
Teoriassa potkua pitäisi riittää pitempäänkin mutta käytännössä ei. Akkujen laaduissa on varmasti eroja.
Jos pyörästä saisi akkuun vähänkin latausta, jännite pysyisi korkeammalla ja valoteho olisi parempi.
Kannattaisi laittaa pyörään johonkin akku/tai akkuja, ovat mukavampia kuin laukussa vyötäröllä. Jos latausta pyörästä ei ole, laturilla voi ladata akun saman pistokkeen kautta, mistä ottaa sähköä uloskin.

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENmulla on tällä hetkellä pelkässä kypärässä. jos on ne pelkästään nii ei tee kyllä yhtään mitään, mielummin ajaa ilman. vie kato sen kolmiulotteisuuden. kerrankin ajoin sellasta reilu puolenkilsan lenkkiä ja ihmettelin ku siinä yhessä kohtaa oli aina etupää oli niin helketin levoton. noo,siinä oli sitten aikaa sen verran ennen ku kyyti tuli, niin menin kävelemään sen lenkin ympäri nii jessus siinä oli sellasta spooria ja kuravelliä että huhhuh. patikkokin(ei kovin isoja patteja) näyttää ihan tasaselta jos on pelkkä kypärävalo.

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENnyt iski taas semmonen olo että ei osaa päättää. laitanko pyörään kaks 20W spottia vai umpion jossa h4 35w? pelkällä akulla kyllä joudun laittamaan koska, pyörästä ei löydy valopuolaa enkä viitsi hommata, koska pyörän on tarkotus mennä vaihtoon joskus ens kesän tietämillä ja muutenkin taas rahanmenoo aika paljon tiedossa.

Kirjoittaja: JARI SAARINENJos metsässä, kivikossa ajat, laita valot kypärään. Olen kokeillut ja mielestäni kypärässä olevilla näkee paremmin, valo näytää katseen suuntaan korkealta, eikä ohjauksen "harhailujen" mukaan pitkin ajouran reunoja.
Jos pyörään laitat niin silloin h-4 35/35w.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJaa vähänkö usein!
Vielä vajaa vuosi sitten mutarännit pisti koko pakan sekaisin, vaihdoin vielä ränniä (mielessäni) kun olin jo yhdessä! Toinen yhtä pahuksen tyyppillinen moka alkoi olla mäissä kun kesken kaiken huomasikin että perhana tällä linjalla onkin paha paikka, kuten iso juuri tai reikä. Noihin olen yrittänyt hakea lääkettä ajamalla samaa mäkeä tietoisesti kaikkia mahdollisia linjoa ja sitten sysännyt lopuksi "hällä väliä mistä". Spooreissa sama juttu. Tuntuu ainakin auttaneen, nykysin vaikka suistuukin puoli metriä sivuun linjalta niin kääntää hanaa vaan nokka takaisin kohti linjaa kun ennen tartti melkein pysähtyä ensin.
Toinen yhtä hauska oli tuo "ei kai kukaan nähnyt", voi elämän kevät on se noloa mukata paikaltaan tasasella maalla kurvissa johon on jo alunperinkin tullut aivan liian hiljaa!
On se mahtavaa että joku muukin kehtaa julkisesti kertoa naurettavista mokistaan! Voi nauraa joskus muillekin kuin itselleen...vaikkei sitä kyllä aina tiedä itkeä vai nauraa kun oikein totaalisesti pettyy itseensä, nimenomaan kun totaalisesti alisuorittaa.

Kirjoittaja: LASSI LAANKOSKIOlen ise myös huomannut kuinka tuo liika analysointi kostuu ajettaessa esim. mutaspoorissa. Huomatessaan yht`äkkiä edessä olevan upotuspaikan, jolloin tahtomattaankin hidastaa ja jää varmasti kiinni. Kun taas jos saman paikan olisi ajanut täysillä olisivat mahdollisuudet päästä yli olleet huomattavasti suuremmat...

Joten johtopäätoksenä tästä voisi sanoa, että vaikeat paikat kannattaa ajaa mahdollisimman lujaa ja

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTuo katseen kiinnittäminen johonkin on myös arveluttavaa - pitäisi vaan pystyä pitämään se leuka ylempänä, niin tilanteet eivät tulisi aivan yllättäen. Itselläni on tapana naulita katse hankalaan kohtaan ja sitten viimeistään em. kohdasta selvittyäni, vedän varmuuden vuoksi turvalleni. Kaukokatseisuudella taasen onnistuin kerrankin ylittämään kaksi peräkkäistä kiveä, jotka olivat ilmiselvästi pudonneet Obelixin kuormasta tms. eli katsomalla riittävästi eteenpäin, myöskään "rimakauhu" ei ehdi tehdä tepposiaan.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIAri, ihan oikeassa olet. Ja hieno määritelmä/ kuvaus reflekseistä, niiksi kai sitä "selkäydinjupinaa" voi kutsua.
Pahin skenaario on jos on väärin opittuja alitajuisia toimintoja. Kaikillahan niitä on enemmän tai vähemmän. Itse kärsin tänäkin päivänä siitä että ensimmäinen "Crossipyörä" 4- vuotiaana oli käsivaihteinen viritetty isopyöräinen mopo. (70- luvun loppupuolella tilanne oli jo paljon parempi).
Vaihtaminen on aika paskaa vielä tänäkin päivänä ja vaatii liikaa huomiota radalla.
Toisaalta taas johtuen tuon ensimmäisen ( muutaman sen jälkeisenkin) pyörän koosta, kaatumisen välttäminen on muodostunut melkein taiteeksi. (Itse en jaksanut sitä ekaa mopoa pystyyn nostaa ensimmäisinä ajovuosina).
Erittäin harvoin kaadun siihen ennalta vaikeaksi tietämääni paikkaan, vaan aina jonnekin aivan muualle. Eikä koskaan oikein ole tietoa mikä pojan pyörän selästä lennätti. Joku muu pystyy kyllä sanomaan mikä, siitä radan viereltä. Yleensä tuo kiltti velipoikani jos naurun räkätykseltään ehtii ja on sattunut suoritusta katsomaan, tai miksei tietty jos perässä ajelee( niikuin yleensä ajelee, hähä).

Onko Sirkku sinulla koskaan tullut tälläistä tilannetta eteen?
Lähestyt radalla/ spoorissa kohtuu helppoa paikkaa mielessäsi kaksi tapaa ohittaa/suorittaa se. Et ole ajoissa tehnyt valintaasi ja keskellä ko.ongelmaa teet jotain täysin typerää tai puolittain kumpaakin etukäteen miettimääsi liikettä. Joka johtaa rämpimiseen ja "ei kai kukaan nähnyt tätä?" reaktioon, eli typerään kaatumiseen. (Käsi pystyyn jolle ei ole näin joskus käynyt...)
Tämä siis helpossa paikassa. Yleensä vähän väsyksissä.
Tässä kohtaa ollaan ongelman ytimessä.
Pohdiskeleva "Ajattelu" on aiheuttanut kaatumisen. Toki aivan oikein on katsoa rataa pidemmälle ja valita oikea linja. Mutta väärin on jäädä sitä sitten enää sen jälkeen pohtimaan. Siitä vaan pitää mennä.
Pelimiehiltä kuulee usein sanonnan: "vedän vaan kaasulla", jos kysyy: "miten tuon paikan ajat?"
Se yleensä sanotaan vähän huumorimielessä, mutta siinä on totta toinen puoli. Tarkoittanevat etteivät siinä kohdin jää taiteilemaan, vaan luottavat pyörään, vauhtiin( hyrrävoimiin) ja ennenkaikkea itseensä.

Jos jokatapauksessa tulee turvat, jos vain kalusto ja kunto sallii niin samasta paikasta uudelleen mahdollisimman nopeasti. Ettei tilanne jää peikoksi takaraivoon, silloinhan se puntti tosiaan tutisee jo ennen ongelmaa ja edellä mainituista kolmesta asiasta on jo ainakin yksi pois (itseluottamus) ja hyvin todennäköisesti se vauhtikin....
Eli uudelleen vaan ja on ihme jos ei ihminen muutamasta kauhunsekaisesta hetkestä jotain opi.

Ja takaisin alkuperäiseen ongelmaan, eli vähässä valossa ajamiseen.
Kuinka ylipäätään voisit tarkasti ennakoida tulevia tapahtumia, kun juurakot, kivikot ym. näyttävät miltä sattuu keinovalaistuksessa? En ihmettelisi vaikka pohtisit vielä siinä vaiheessa kun juurakko lähestyy että onkohan takajousen esijännitys liian tiukalla/löysässä, entäpä paluuvaimennus ;-) Eturengaskin on varmaan ihan savikosta tukossa jne...
Pahinta on jos oletat jotain ja "patti" ei olekaan mitä olet olettanut, aijai ja taas mennään...
Totuushan on etä eteenpäin menevä pyörä ei voi "kaatua" ennenkuin vauhti hidastuu tarpeeksi. Suunta tietysti voi helpostikin muuttua, mutta kuinka pitkäksi aikaa, se taas on kiinni niistä reflekseistä.

Tsemppiä kisoihin ja harjoitteluun, pidä ittes kuitenkin ehjänä. Sehän lienee harrastuksen jatkamisen perusedellytys :-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSe että keulan saa ylös jossain sorakentällä ei riitä alkuunkaan kun se pitäisi saada ylös myös silloin kun alla on märkä niljainen metsän pohja ja vielä kivi josta samalla muljahtaa. Toki se on syytä saada ensin ylös siellä sorakentällä.
Mikäli siis ymmärsin oikein, joku taas tuputtaa krossiradalla harjoittelua. Siellä sitä ajolinjan valintaa kivikossa, juurissa ja kaiken sen keskellä pyörän karatessa poikittain hallintaa ei todellakaan opi. Perustaitojen opetteluun rata OK, sitten siirrytään epähomogenisemmalle alustalle lajiharjoitteluun. Tai ei siirrytä jos harjoitellaan sitä krossia. Endurolle ei krossiradan hinkaamisella siinä vaiheessa ole enää muuta annettavaa kuin patikon harjoittelu. Ja katkenneita luita kaatumisista ylisuurista vauhdeista.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenItselläni eivät taidot mitenkään riittäisi analysoimaan tilannetta, jos en kävisi esim. kävelemässä rataa läpi ja ajamassa vielä paria lämmittelykierrosta.

Kyllä ajo- ja pyöränkäsittelytaidot kannattaa hankkia krossiradalla tai vaikka sorakentällä, jossa ainakin ympäristö on aika hyvin tiedossa, eikä jossain puolituntemattomassa juurakossa, jossa kaikki keskittymiskyky menee uusien esteiden bongaamiseen.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMahtavaa! Siis ehdottomasti asiaa.
Antti, osuit naulan kantaan, tosin en ymmärrä miten analysoimatta voisin selvitä mistään...kun kivikkoinen suora tai nousu aukeaa edessä katson heti koko osuuden loppuun asti: mihin se päättyy, mihin reunaan olisi syytä päästä lopussa, mikä on se ajolinja jolla mopo vinttailee vähiten (pääsee tapeilta mieluummin muutaman ison esteen yli ja loput tasaisempaa kuin jatkuva muljuminen kivien väleissä). Tai kivinen kurvi, katson jo ennen kaartamisen aloittamista mille linjalle etupyörän tähtään ettei se luiskahtele alta, ja tämähän on pimeässä ihan mahdottoman tuntuista...kun ei niitä kaarevia valonsäteitä ole! Mutta miten noista sitten "ajetaan vaan"???
Katselin Kärhän tuloksia maastokoekohtaisesti, MK1:llä olin suhteessa kaikkiin C- ja K-luokkiin ylivoimaisesti parhaimmillani vaikka koko ajolinjojen valintafilosofia on mennyt uusiksi tuon minimopon kanssa...nyt yrittänette sanoa, että olisin nopeampi ilman analyysiä?
Ari osui myös naulan kantaan, alan jo, ainakin 100-200m ennen, pudottaa vauhtia ja lepuuttaa käsiäni, jotta "tosipaikan" tullen on skarppina ja voimissani...ja jos paikka on pelottava, kuten niljainen kapea silta syvän ojan yli, niin se tulee ajoon ihan väkisin. En edes pidä samojen reittien ulkoa hinkkaamisesta ja sitten siitä on vielä haittaakin. Siinäkin osuit naulan kantaan, kun puhuit noista iskostumista otsalohkoon. Itse ajoin ennen maastofillarilla ja mopolla aloittaessani yritin aina nykiä sarvista pyörän juuren yli ja ponnauttaa takapään tapeista, eikä se mopo tosiaan nouse mukana kuten fillari. Luulisin päässeeni tuon kaltaisista jo eroon, mutta varmahan ei kai voi olla koskaan.
Kysymys lähti alunperin, koska olin juuri ollut ajamassa oudolla reitillä ja se meni vielä monin verroin tuttua huonommin. Vieläkään en ole oikein sitä jyvää löytänyt, mutta tämän keskustelun myötä olen valoisassa kokeillut/yrittänyt monenmoista muutosta ajooni. Ja analysoinut kaikkea enemmän, myös ajaissa. Noista teidän kommenteista voi varmasti moni oppia paljon ja ne tuovat uutta näkemystä. Toinen asia mistä voi oppia on ne mainitut videot ja muiden ajon seuraaminen. Mitä olen seurannut pahassa paikassa eri kuskien kaasun käyttöä, painon siirtelyä ja ajolinjavalintoja niin erot ovat joskus valtavia, mutta niistä voi sitten itse kokeillen löytää sen jyvän...esimerkiksi uuden paremman tavan ylittää jonkintyyppinen este.

Kirjoittaja: ARI RAHKONENAsiaa, Antti! Asiaa!
Erittäin hyvä pointti sinulta. Olen samaa mieltä kanssasi siitä että ajosuoritteen analysointi on parempi jättää kotisohvalle. Parasta olisi? jos palautteen saisi avuliaalta ja hyväätarkoittavalta ystävältä/ajokaverilta ja vaikka videoituna, niin näkisi oman ajon verrattuna muihin (tähän tarvitaan kyllä avointa ja vastaanottavaista mielenlaatua). Korjausliikkeistä olen kuitenkin hieman eri mieltä. Ne perustuvat nimittäin opittuun (puhun nyt omakohtaisten kokemusten antamalla "ehdottomuudella"). Pelasin koko nuoruuteni (7-25 v.) jääkiekkoa maalivahtina ja "jäähdyttelin" sen jälkeen kaukalopallon parissa niin ikään maalivahtina n. kahdeksan vuotta. Osaamisen tasoni oli A, mutta ei Pro, mikäli verrataan moottoripyörä rankingiin, jossa se on lähinnä Pers. Maalivahtipeli perustuu torjuntojen osalta tuhansiin harjoiteltuihin toistoihin, sillä torjuntojen on todellakin tultava selkäytimestä -reagoinnin on oltava nopeaa eikä ajatteluun ole aikaa tilanteen ollessa päällä. Toinen selkäytimestä tuleva toiminto on se että katse hakee pelivälineen ja pysyy siinä olipa tilanne tai asento mikä hyvänsä. Ja tästäpä päästäänkin sitten itse asiaan: endurossa katse hakee mahdolliset esteet ja pysyy harhautumatta näissä, lisäksi nopea reaktiokyky antaa valmiudet tehdä lukuisia korjausliikkeitä ennenkuin olet edes esteellä! Tämän ominaisuuden pois työstämisessä on ollut tekemistä, varsinkin kun satunnainen enduron ajaminen on ollut ajelua eikä varsinaisesti harjoittelua.
Siis Sirkun ongelmaan: Ei ole tarpeeksi opittuja korjausliikkeitä ja jos jotain liikkeitä onkin ne saattavat olla väärin opittuja. Siis toistetaan samoja virheitä, kunnes NE ovat siellä selkäytimessä. Veikkaan että Sirkku sinulla on tutulla pätkällä paikkoja joissa olet toistuvasti kämmännyt ja puntti alkaa tutista jo 500m ennen kuin TIEDÄT tulevasi ko. paikkaan. Vieraalla polulla näitä ongelmia ei tiedosta, eikä niistä jää muistijälkiä (siellä se menee niin että huomaa juurakon, muistaa ettei osaa ajaa juurakoissa ja että kohta pyörä on varmaan poikittain, sitten lepikossa ja lohko halki. Välittömät korjaavat toimenpiteet syytä aloittaa heti, ettei näin pääse käymään; joskus onnistuu, joskus ei). Jos näin on, aivot tekevät liikaa työtä, selkäydin toimii miten toimii ja väärin opitut asiat tekevät ajamisesta sellaista että sivustakatsojaa hirvittää.
Nopeaa ratkaisua ongelmaan ei ole, mutta omakohtaisesti opittuna ja itselleni sopivana pidän seuraavanlaista ajattelu- ja toimintamallia: Ilmoittaudun kilpailuun. Ajan kilpailunjärjestäjän laatiman reitin sillä taidolla ja edellytyksillä, mitä minulla juuri nyt on. Jos aikataulu osoittautuu kireäksi, tai reitti huonosti merkatuksi, se kuitenkin usenmiten johtuu minusta. Saan tuloksen (tai sitten en), josta voin seurata kehittymistäni. Jokainen ajettu kilpailu kehittää ja antaa varmuutta seuraaviin, vaikka kisassa kuinka sattuisi korvien väliin. Ja koska minulla ei ole lahjoja tähän lajiin on lisäksi harjoiteltava, mikäli tavoite on edetä harrastuksessa. Kisojen kulkua voi ja pitää analysoida sitten siellä kotisohvalla, mutta muista olla itsellesi ehdottoman rehellinen (tämä on tässä tilanteessa oikotie, mikäli haluat kehittyä).

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niin, virtapään koppa hajalla tällä kertaa...1.2km lenkki, eikä tullut taaskaan mitään. Lisää ideoita? Jämsän kisa on vielä suunnitelmissa...ainakin niin kauan kunnes sielläkin on taas 200 kuskia ja lähtöaika joskus puoli neljän pintaan...

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKITere Sirkku,
Yksi asia jota ei ehkä tule ajateltua on se, että näissä lajeissa ajattelu(lue:pohdiskelu) kannattaa pitää minimissään. Siitä yksinkertaisesta syystä että siihen ei ole koskaan tarpeeksi aikaa. Kotona voit sitten tehdä turvallisesti mentaaliharjoitteita...
Siis ehkä vähän kevyempi analysointi, varsinkin ajaessa parantaa reaktioaikaasi sen verran että turhat ohjelmat jää tekemättä. Kyllä sinun ajomäärilläsi selkärangasta löytyy riittävästi korjausliikkeitä, älä anna aivojesi pilata niitä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitos Ari, ymmärsit asian täsmälleen oikein.
Kuten sanoin, olen kokeillut kaikki mahdolliset valosysteemit, eikä Xenonkaan kaarevia valosäteitä lähetä.

Kikkaillut olen vaikka kuinka, kyllä se pyörää vaihtamalla paranee ;-). Eli nyt minulla on omiin mittoihini sopiva pyörä ja olen huomannut lukemattoman määrän asioita, joita voin tehdä tässä ajan mittaan saamieni ohjeiden mukaan vasta nyt -oikein. Ohjeisiin on täten tullut myös järkeä. Etupään nostot puiden runkojen yli ja nykäisyt "pomppu"kivestä uudelle ajolinjalle onnistuvat, ojan yli hypytkin kunhan en sotke mukaan kytkintä...muistin muuten mitä osaan n. puolivälissä kärhän kakkosen pikkuoja-osuutta, eli vanha vielä vaikuttaa. Patikko on vähän hakusessa, ei vielä vissiin rohkeus vaan riitä ajaa kyllin kovaa.

Pimeässä katson mielestäni samalla lailla eteenpäin kuin päivälläkin. Ainakin spottien kulmaa piti pienentää (nyt 12 astetta). Oikeastaan se kun olen menossa jonnekin mihin katson, keskeytyy se siihen kun joku vaan vippaa pyörän vinoon ja usein kaasun auki pitäminen johtaa vain siihen että on poikittain. Jos katsoisin liian lähelle, niin kaiketi osaisin ennakoida, että kohta vinttaa...? Osaanhan valoisan aikaankin. Sitä paitsi pimeässä tuntuu katoavan kaikkien kivien ja mättäiden kolmas ulottuvuus, aina tulee arvioitua esteiden korkeus väärin! Mitään vinkkiä tältä pohjalta? Niin, ja se että talvispoorissa ajo on nyt 2 talvea tuntunut alkuun täysin mahdottomalta kun mopo vinttailee holtittomasti koko ajan. Joskin se ei karkaa poikittain.
Arg, taidanpa kuitenkin perua sen Jämsän

Karrille. Sain yhden etusolun, joka mahtui nipin napin D-756:een. Halkaisija on 60mm. Ainoa vaan, että kyseinen rengas on ihan arsesta, ei pidä märillä kivillä, ei yhtään juurissa, eikä pure märkään peltoon edes keskinkertaisesti, epäjohdonmukainen ja suorastaan pelottava rengas. Joilla jouduin ajamaan Kärhällä kun en kunnon Trellikkaa kerinnyt taakse hakea. Lisäksi semmoinen katkaistu solu pitää aivan kamalaa ravistusta jo 70km/h, hyvä kun ei etulokari irtoa! Ei varmaan tarvii ihmetellä miksi vihasin ohkolan pätkää jo ennen kuin se alkoikaan. No, 10h olen nyt solun kanssa ajanut ja sen haluan pitää. Tarvii vaan löytää max. 55*58mm:ksi kutistunut, että saan sen Mitaksen C-11:n sisään. 16/19" pyörille aivan omaa luokkaansa rengastus on taakse Trellikan Ten Masters ja eteen tuo Mitas. Ikinä ei ole kokonaisuutena noin hyviä renkaita edes isoissa pyörissä ollut.
Nyt vaan pitää tosiaan löytää kokonainen solu eteen, pienennetty perunapeltopintainen tuskin kauaa kestää...mutta dunloppia tai muita suomienskaan surkeita en alle enää laita!
Katsokaa hyvät ihmiset roskiksiinne, sieltä saattaa paljastua yhden ihmisen toiveiden täyttymys!

Kirjoittaja: ARI RAHKONENSirkku hyvä!
En ota kantaa käyttämiisi valoihin, polttimoihin ja niiden referenssilukuihin, tehkööt valotekniikkaa ymmärtävät sen. Haluaisin kuitenkin korostaa muutamaa perusasiaa, jotka vaikuttavat ajamiseen.
1) ajat (osut etupyörällä) sinne minne katsot; opettele hakemaan katseellasi ajolinjat, ei esteitä (HUOM! kaikilla ajolinjoilla on esteitä), pidä etupyörä haluttuun menosuuntaan, takapää tulee kyllä mukana
2) katse riittävän kauas eteen, niin voit ennakoida, suunnitella ajolinjasi ja tasapaino on helpompi säilyttää
3) perusvauhdin lisääminen yleensä helpottaa, huono fysiikka ja heikot voimat rajoittavat vauhdin ylläpitoa
4) harjoittele näitä itsellesi vaikeita paikkoja ahkerasti, älä kierrä pitkää lenkkiä, vaan mene aluksi hyvävoimaisena rääkkäämään itseäsi niissä kohdissa jotka eniten ottavat korvien väliin
5) aja eri nopeuksilla, erilaisilla ajolinjoilla ja vaihtelevilla kohteeseen osumiskulmilla niin saat tuntumaa koska voi vetää vauhdilla vaikka juuret olisivat hieman vinossa ajosuuntaan nähden ja ennenkaikkea opit voittamaan pelkosi näihin kaatumisesta
6) harjoittele pyörän käsittelyä; keulan keventämiseen olet neuvoja kysellytkin, mutta oletko harjoitellut -älä aja sitä pitkää lenkkiä
7) ei pelimiehilläkään pyörä aina mene haluttuun suuntaan, mutta hyvä pyöränkäsittelytaito, riittävä vauhti ja kova rutiini auttavat sen verran ettei tuuriin tarvitse turvautua -aloittelija usein säikähtää tilannetta jossa pyörä ei menekään haluttuun suuntaan ja löysää kaasun; tästähän ne ongelmat sitten alkavatkin.
Kangasalan kerhosta luulisi löytyvän nopeita kavareita näihin harjoituksiin näyttämään mallia. Siis olemaan mukana kun "hierot" näitä vaikeita paikkoja edestakaisin. Ei tyyliin "ajetaan kaks kierrosta, tuu perässä"!
Ongelmat, joita olet harrastuksessasi kohdannut eivät mielestäni ratkea polttimoita tai pyörää vaihtamalla. Ajamiseen liittyvät ongelmat ratkaiset kohdistamalla järkevään ajoharjoitteluun sen tarmon ja innokkuuden jota osoitat pienimpäänkin tekniseen osa-alueeseen, näitä mitenkään aliarvioimatta.

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMSirkku hei!

Eihän siellä metässä ole pimeetä pitää vain olla oikeanlaiset valot.

>http://www.topeak.com/products/light_001.html

Jä tässä muutama kuva siitä käytössä.

>http://www.liukkonen.net/yohopinat/hid01.jpg

HID vs. Hilips

Ja täältä tuollaisen ainakin saa.

href="http://www.leppasenpyora.fi/index.asp?sivu=TuoteLuokka&tuoteryhma=2&tuo…" target="_blank">Leppäsen Pyörässä

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMJa tottakai noi linkit on sitten persiillään.

Eli tuolta sellaisen saa.

Leppäsen Pyörässä

Kuva pimeässä metsässä

Pimeässä metsässä

Valmistajan sivut

Valmistajan sivut