Offroad-pyörien markkinat

Kirjoittaja: Miika SavoIhan mielenkiinnosta haluaisin herättää keskustelun niin uusien kuin käytettyjenkin pyörien kaupasta, vaikka onhan tätä jauhettu. ;)
Mitkä perusteet painavat eniten pyörää ostettaessa hinnan lisäksi?
Kotimaan maahantuonti vst. ulkomaalta tuodut pyörät on yksi näkökulma uusien kaupassa... Nämä tuontipyörät on ainakin viimeisten vuosien aikana vaikuttaneet pyöräkauppaan melkoisesti. Koska Suomessa offroad -pyöriä on kaupan huomattavasti enemmän kuin on ostajia, onko viisasta tiputtaa hintoja alas ainoastaan siitä syystä että saisi pyöränsä myytyä. Sillä on nimittäin paljon vaikutusta kaikkien myyjien hintapolitiikkaan. Jos yksi tiputtaa hinnan todella alas, on kaikkien laskettava hintojaan ihan siitä syystä ettei ostajat ihan nauraisi pihalle... Eikö olisi järkevää myydä myös niitä ulkomailta tuotuja pelejäkin samaan hintatasoon kuin kotimaan tuontipelit. Mielestäni sellaiset tyypit, joiden on pakko luopua peleistään pilkkahintaan, voisivat kaupata pyöränsä avoimien markkinoiden ulkopuolelle siten ettei kaikki siitä kärsisi. Suomen markkinat on pienet, minkä vuoksi uusien hinnat on pilvissä. Samasta syystä käytettyjen suhteellinen hinnanalennus vaikkapa vuoden tai kahden jälkeen on järkyttävän suuri. Siis olisiko mitään järkevää ratkaisua miten hintakilpailua voisi hillitä? Mielipiteitä laidasta laitaan toivotaan niin saadaan taas jotain pohtimisen aihetta ja ajankulua tylsiin työpäiviin...

Kirjoittaja: Miika SavoHaluaisin tässä samalla myös hieman ympäripuhua Kawasakien karttajia.
Kawasakin pikkunelari tullessaan Suomen ja koko maailman markkinoille vuonna 2004 oli ehkäpä osittain keskeneräinen versio. Siinä oli muutamia aivan selkeitä lapsentauteja, jotka tämän vuotisessa pyörässä on koko lailla korjattu. Itselläni ei tänä vuonna ole pikkunelarin kanssa ollut juurikaan murheita. Ei vaihteisto-, venttiili- tai jäähdytysongelmia. Jousituksen puolesta on ehkä hieman parannettavaa, mutta tämäkin on jo 06-mallissa korjattu (Showan tuotteilla). Käynnistymisessä on ollut myös jotain outoa (ei johdu venttiileistä). Muuten ei pyörästä ole pahaa sanottavaa... Suosittelen ihan siinä missä muitakin merkkejä. Ja tosiaan - varaosatoimitukset pelaa ja hintakin on vissiin halvimmasta päästä vastaavien pyörien rivistössä.

Aina ei tehdas voi onnistua tuotekehitystyössään. Muuta kyllä ne japsitkin oppii virheistä... Myös vihreittein prätkien tehtaalla!

Huomaa kirjoitusaika! ;) No jos nyt joutais maaten.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuo laatuasia on kyllä usein valitettavasti enemmän uskomuksia kuin faktaa. Pienellä merkillä voi maine mennä kokonaan yhden huonon vuosimallin vuoksi kuten Husaberillä -01, ainakin se maine.
Sumekosta sen verran, että asiakasnumerolla sieltä saa paljon parempaa palvelua kuin ilman. Itse odottelin 4kk vanhaan pyörään kytkinvaijeria 3vkk. Toisaalta ilman sitä numeroakin sain painavamman vauhtipyörän sumekon kautta benelux-varastolta muistaakseni kolmessa päivässä. En viitsi henkilön nimeä mainita etteivät kaikki ala soitella sinne, mutta sen voin sanoa, että on siellä myöskin osaamista ja halua palvella. Pyörästä ja sen teknisistä ratkaisuista jäi todella paha maku, kun on noita jokunen verrokki ollut. Ilman sitä, etenkin jos huipulla ajaisin, olisin varmuudella "sumekon kuski".

Kirjoittaja: Kees van NiftrikHienoa kuulla, että Sumeko on sitten tehnyt täyskäännöksen. Aikoinaan osan kuin osan tulo heidän kauttaan kesti puoli vuotta ja sittenkin tuli väärät osat. Korostan vielä, että tuohon aikaan ei vielä kukaan tiennyt varastonhallinnasta mitään ja varaosia oli yleensä varastot pullollaan, mutta homma oli muuten vaan ihan retuperällä. Kiva kuulla, että kehitys kehittyy vihreässä leirissä.

Kirjoittaja: Miika SavoTässä kun juttu siirtynyt osittain noiden varaosien suuntaan, täytyy kyllä hieman kehaista omien pyörämerkkini maahantuojan toimintaa. Lähes aina on varaosat tulleet kotiovelle Sumekolta alta viikossa, vaikka osaa ei olisikaan ollut varastossa. Se osoittaa hyvin, miten varastoa kannattaa pitää. Tärkeimpiin osiin on panostettu reilusti ja lähes kaikkia osia on ainakin muutama kappale varmuuden varalle.
Asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluun eikä sen puolesta ole syytä valittaa. Ja vielä kun on kontaktit suurempiin Euroopan maahantuojiin kunnossa, niin hommat toimii jos jotain varastopuutteita ilmenee. Sirkun mainitsema Puro on toinen varastopuolen tosi hyvin hoitaneista maahantuojista. On sääli ettei näitä pyörämerkkejä näy kovinkaan paljon tuolla kisarintamalla. No, onhan laadulla ja toimivuudella suurin vaikutus pyörämerkin ja mallin valintaan, mutta varaosatoimitus ja palvelun taso tulee heti seuraavana.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSitten on vielä tämä turvallisuusaspekti, jonka lukisin kotimaisen jälleenmyyjäverkoston eduksi. Kun tilailee verkosta, hävikki saattaa olla yllättävän suuri ja merkitä hintaedun kääntymistä jopa negatiiviseksi joissain tapauksissa. Kotikentällä peli on reilua, eikä tarvitse maksaa kuin vastaanotetuista osista ja tarvikkeista. No tässä tuurin määrä vaihtelee, itsellä ovat nettiostokset menneet melko hyvin, eikä ole kuin kerran tarvinnut keskeyttää maksu, mutta tutulle näyttää kertyvän onnettomuuksia kuljetusvaurioiden ja ison hävikin vuoksi niin merkittävästi, että 30 pinnan hintaetukaan ei niitä ihan heti ehdi korvata, törkeän pitkistä toimitusajoista puhumattakaan. On se iso ongelma sekin, jossei kukaan ota minkäänlaista varastointi taakkaa kannettavakseen ja vastaavasti logistiikkakuvioita ei ole hiottu toimimaan siten, että tavara kulkisi riittävän nopeasti asiakkaalle tai suoraan kuluttajille.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSiinähän sitä problematiikkaa tulikin jo esiteltyä. Jälleenmyyjän olisi hengissä pysyäkseen pystyttävä tarjoamaan lisäarvoja, kuten neuvoja ja ohjeita + tapahtumia jne. ja samalla saatava varmistettua kauppa kotiin eli sellainen business-malli on silkkaa itsemurhaa, että neuvot asiakkaita, jonka jälkeen potentiaalinen asiakas menee kotiin ja tilaa tuotteet sieltä, mistä halvimmalla saa. Maahantuojilla ei taas välttämättä tarvitsisi olla vähittäismyyntiä ollenkaan, mutta vastaavasti olisi sympaattista, jos he ensikäden kontakteina tehtaan kanssa saisivat organisoitua riittävät tukitoiminnot sekä jälleenmyyjäportaalle että osittain suoraan kuluttajille. Mielestäni em. tukitoiminnot ovat lisäarvoja, joista mielellään maksaa ja jos tätä tukea ei ole saatavilla, niin sitten voi tilata Ameriikan nettikaupasta, joka ei myöskään tarjoa muuta lisäarvoa kuin hintaedun.

Kirjoittaja: Miika SavoKyllä kai noi talouselämän lait on kaikille tuttuja. Turha siis tässä on ihmetellä, mistä maahantuojat nuo hintansa pyöräyttävät. Onhan heidänkin jollain tultava toimeen. Ihmetellään kuitenkin sitä, miten pyörien kiertokulkua saataisiin järkevämmin parannettua siten, ettei myyjälle (varsinkin pyörän ensimmäiselle omistajalle) tulisi niin suurta tappiota.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIPaulille, missään tapauksessa ei tarvii ajaa kaikkien 3 v uudemmilla pyörillä.
Tarkoitan että mahdollisimman uusilla olisi mukavampi kaikkien ajaa. :-)

Koska edellä mainitussa tapauksessa kukaan ei häviä. Maahantuojilta vaan loppuu kiinnostus siihen kun on uusi pyörä saatu ovesta ulos ja se ei näin pienellä markkinalla ole hyvää kaupantekoa. Mutta paskaako se jotain Suzuki Motor Corp:a kiinnostaa mitä pohjolassa pyörien hinnoista ajatellaan. Vai kiinnostaako?
Nimenomaan nämä globaalit yritykset eivät missään tapauksissa halua olla jälleenmyyjien kanssa missään tekemisissä, niinkuin jo tuossa jo aiemmin mainitsi.

Ja jossakin vaiheessa nämä keskustelut menee aina tähän varaosahinnoitteluun.
Mun kanta ei muutu siitä mitä laittelin Bto- sport otsikon alla kulkeneeseen keskusteluun (pätee muuten näihin pyörienkin hintoihin jossain määrin).
http://www.offroadpro.net/fin/keskustelut/viestit.asp?nro=29053

Jälleenmyyjät voisivat lakata olemasta puun ja kuoren välissä (lue:asiakkaan ja maahantuojan) ja keskittyä yhteistyössä meidän harrastajien kanssa kaupan tekemiseen. Eu:ssa jokainen saa tilata tuotteensa mistä huvittaa, myöskin kauppias. Ellei ole erehtynyt laittamaan nimeään väärään paikkaan ja tekemään pirun kanssa kauppaa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONyt mennään kyllä itse aiheesta pahasti sivuraiteella, mutta ASIAA herrat puhuu!
Olen vartoillut kolmeen UUTEEN japsiin mm. niinkin simppeleitä ja yleisiä osia kuin kytkinvaijeri ja kytkinkoppa 2-3 viikkoa, josta syystä meni esim. keväällä viimeisetkin mahdollisuudet lähteä päitsille.
Kerran sitten yritin oikein tosissani tingata alennusta KTM:n kytkimen välilevyistä Motopalvelusta ja vastaus kuului, että ei pysty, koko homma perustuu HEILLÄ siihen, että tavaraa pidetään hyllyssä.
Niinpä. Kuinka monta kertaa olenkaan kuullut valitusta Motopalvelun hinnoista, ja näin Tamperelaisena luonnollisesti vielä enemmän Puromotorin. Neljäs temmi, ja ikinä ei ole tainnut käydä niin, ettei tarvitsemaani TM-varaosaa olisi ollut hyllyssä.

Tässä on siis vähitellen muodostunut se käsitys, että kaikki kyllä valittavat kuorossa jos jotain osaa joutuu odottamaan, ties kuinka ja kauan, mutta aniharva on valmis maksamaan siitä edes 10-20% lisää.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAHarrin kommentti enemmän kuin hyvä. Nyt kun vielä aika moni maahantuoja on ison konsernin pieni osa, niin kuulemieni kommenttien perusteella hommat on mennyt vielä pahemmin persiilleen noiden osien kanssa. Isojen putiikkien johdossa ei taideta nyt ihan tajuta sitä, miten tärkeänä crossipyörän varaosatoimitusten toimivuutta pidetään asiakaskunnassa. Sinänsä aika mielenkiintoista, että monikin pienehkö yrittäjävetoinen putiikki pystyy pitämään paremmin suhteessa myyntiinsä osia hyllyssä kuin ison konsernin osana oleva maahantuoja! No, syyhän on tietty selvä, sen velkaisen yrittäjän kun on katseltava tulevaisuuttaan vähän pitemmällekin kun seuraavan kvartaalin loppuun...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHuoh...pakko avautua...käytettyjen kohdalla tilanne todella on niin, että aina on ostajan markkinat. Ei stressillä rajaa kun katseli miten pyynnit romahtivat kun omasta pussista oli hulahtamassa 3600e kankkulan kaivoon meikäläisen 18h köröttelystä. En ole vielä löytänyt duunia, josta sais moista tuntipalkkaa...mutta eipä kyllä kiinnostanut lähteä Rovaniemelle lakiakaan lukemaan!
Silkasta sympatiasta, viimein kun on tilanne, että on pyörä millä ajetaan, eikä sitä pöääse muuksi vaihtamaan, älkää myyjät hyvät pudottako niitä hintoja mokomalla paniikilla! Yhtä lailla saa vuoden ajetusta 5000e kuin 4000e!

Kirjoittaja: PAULI HÄNNINENJa kaikkien pitäisi ajaa max. 3v. vanhoilla vehkeillä,vai?

Kirjoittaja: Harri VanhalaEräs varaosanäkökulma:

sain omakohtaista opetusta tiskin takaa, että jotkin maahantuojat ovat varastoarvovähennysuskossaan niin pitkällä, että varastoissa ei ole käytännössä mitään. Ajatus on, että asiakas katsoo tarvitsemansa osan koodit netistä ja tilaa sitten osan sähköpostitse maahantuojalta.

Tässä herää kysymys: mihin maahantuojaa tällaisessa varastottomassa maailmassa ylipäänsä tarvitaan? Tilauksen voi tehdä muualtakin, vaikka Saksasta. Kama tulee nopeasti kotiovelle selvästi halvemmalla. Itse tuen mielelläni maahantuojaa ostamalla vähän kalliimmalla osan, jonka saisi halvemmallakin, mutta jotain vastinetta olisi saatava katteelle.

Vuosikvadranttiekonomien pitäisi muistaa, että varaston arvon pudotessa myös asiakkaan antama arvostus putoaa, mutta sehän näkyy vasta sitä seuraavassa vuosineljänneksessä.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIJa missä on ne kaikki pyöränrähjät jotka ei kelpaa enää vaatimattomimmallekaan harrastajalle?
Oletteko koskaan nähneet kierrätyskeskuksessa, romuttamolla tms.Paikassa?
Jonkinnäköinen kiertokulku olisi hyvä näissä raadoissakin, ei ole hyvä että ne päätyvät jonnekin peräkammariin tai kesämökin takapihasekoiluun.

Uusien pyörien hinnat pitäisi olla sellaisia että vanhasta otetaan käyttökelpoiset osat irti, metalli/muovit menee kierrätykseen ja uusi haetaan kaupasta 80% tapauksista. Ja vanhatkin osat kierrätykseen kun niillä on päivät täysi.
Uuden pyörän "komponenteista" vain ehkä 10% on jollakin tavalla parempia kuin vanhan, loppu on ihan samaa ja käy hyvin varaosiksi. Jos valmistaja vaan haluaisi.
Kukaan ei häviäisi mitään, maahantuojien on halvempaa myydä kokonaisia pyöriä kuin vit.....tuneille harrastajille sikahintaisia varaosia ja ottaa takkiin tarvikekauppiailta.
Maahantuojien pitäisi ennenkaikkea miettiä miten vanhat pyörät saadaan pois markkinoilta, eikä miten sinne tungetaan uusia lisää. Koska kohtaan A keskittymällä jälkimmäinen ratkeaa itsestään.

Tässä harrastuksessa pyörä on käyttötavaraa, tai pitäisi olla.

Kirjoittaja: Miika SavoSirkku laittoi ihan hyvän vinkin kaikkien ostajien kannalta siitä, mitä käytetystä pyörästä kannattaa tarkistaa ennen ostopäätöksen tekemistä. Ihan kiitettävästi tämä keskustelu on alkanut viriämään. Ei kun lisää kommentteja vaan tulemaan!

Kirjoittaja: AKI IMMONENSirkulle: Sekä myymässä omaa että ostamassa, mutta tällähetkellä ei huvita mitään "huutokauppaa" järjestää, joten katselen tilannnetta myöhemmin (taidan ajaa koko talvikauden). Takkiin tulee liikaa vuoden ikäsestä eikä tappio kiinnosta vaikka uudet pyöräthän kiinnostavat aina.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTotta - ala on jopa niin kartellisoitunut, että putiikit käyttävät hinnoittelussaan suoraan linkkiä merkin "jakelijan" hintasivulle.

Kirjoittaja: Jonas EngströmKansantalouden alkeet: hinta määräytyy sen mukaan kun kysyntä ja tarjonta harmonisoituu, jotenka hinnan määräämme me! Ostajat! Jos kukaan ei ostais niin maahantuojat ei voisi myydä näihin hintoihin ja hinnat (lue katteet) laskisivat. Mutta kun kauppa näyttää käyvän näihinkin hintoihin niin hullu on se kauppias joka laskee hintoja. Siis, jos syypäätä haluaa etsiä niin kattokkaa peiliin!!!

Kirjoittaja: Juho KortesluomaA ostamassa, B halvalla vähän käytetyn :)

Tarjotkaa 250cc 2-T, tai 450 tai isompaa nelaria, uudehkoa 2003->

Kirjoittaja: Tommi AnttilaSoneralla töissä olevana tiedän et nykypäivän hintakilpailuissa ostajaa naurattaa ja myyjällä ei ole ihan niin kivaa...kaikki pitäis nykyään saada ilman...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPakko muuten kysyä, kuinka moni tällä foorumilla juuri nyt on a)ostamassa pyörää tai b)myymässä pyörää?

Miikan kysymykseen: Renkailal ei ole väliä (yleensä ei mieleiset), ketjut, ohjurin, laaharin, rattaat ja jarrupalat lasken niiden hinnan mukaan, samoin rungon laakerien kunnon. Katson koneeseen, miltä öljy näyttää? Miltä näyttää koeajon jälkeen? Miten käynnistyy ja käy ensisekunnit kylmänä, onko kytkimessä pykälän tuntua, kuinka kuluneet jalkatapit on, vanteet (suoruus ja arvio jollain tapaa ajomäärästä rengastyöiden jälkien määrästä), jos mahdollista etupään öljyn kunnon. Mieluummin otan rauhallisella ajolla olleen ja vähän kunostelua vaativan kuin tekniikaltaan hankalasti tarkastettavan "loppuun" luukutetun.

Kirjoittaja: AKI IMMONENJa eiköhän sillä kahdella kolmella tonnilla saa kuitenkin jo 1998 - 2001 punakilpisiä pyöriä (2t) piikistä puolikkaaseen ja näitä on "hyvä myydä", elikkä en tarkottanu mitään ihan vanhempia. Tällaiset pelit ovat täysin käypäsiä jos pidetty asiallisesti ja tietäen, että voi joutua vähän laittelemaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOÄlkäähän nyt, jos 7990e uutena Suomessa maksavaa nelaria myydään syksyllä kesäkauden ajettuna 3900e niin on siinä jo aika roima pudotus hinnassa. Toisaalta kun samaan aikaan samaa pyörää saan uutena Virosta/Saksasta 6700e niin ei paljon naurata. Japskinelarien kanssa tilanne on kaikkein kärjistynein...josta voitaneen päätellä, että suurimmat maahantuojat repivät jokaisesta myydystä yksilöstä moninkertaisen "provision" pienempien, eurooppalaisten merkkien tuojiin verrattuna.
Mutta Miikahan oikeastaan kiteytti koko ongelman. Viime syksynä puhuttiin yhden kaverin kanssa jo tuosta, 100 krossinelaria putkahtaa yks kaks myyntiin ja kaikilla paniikki myydä, että saa uuden seuraavan kauden alkuun. Eikös joku mene ja laita 500e muita halvemmalla mopon myyntiin, kukaan ei edelleenkään osta, joten seuraava laittaa 1000e alkuperäisiä pyyntejä halvemmalla. Kunnes alin hinta on 3900e, kukaan ei edelleenkään osta, kuskien kipukynnys on ylitetty ja ostajakunta havaitsee rajan tulleen vastaan. Ostajana on helppo kytätä tilannetta ja väittäisin, että pyörät saattaisivat mennä jopa nopeammin kaupaksi jos kaikki pitäisivät min. 5000e hintaa kuin että koko ajan joku pudottaa ja ostajat odottaa lisää...
Ostajan kannalta hyvä, mutta kun itsekin tuli oltua "3 pyörän loukossa" niin ei ollenkaan!
Mitä noihin 1500e-> myymiseen tulee, niin kai niitä ostajia sitten on...olen tosin ollut havaitsevinani, että kyselijöitä kyllä piisaa, mutta aniharva on tosissaan mitään ostamassa.

Kirjoittaja: Olli SaloKäytettyjen pyörien hinnat on kyllä aika repeilyttävää katsoittavaa jos selailee netin tarjontaaa eri sivuilla. Melkeen väittäisin että netti ilmoitukset ovat tuoneet jo oman hyvän lisän hintoihin, se kun on niin helppoa laittaa se 125 89 Rm sinne nettiin ja pyytää siitä 2000e vaikkei kiinnostusta olis ees kummemin myydä ja jos joku nahkaverkkari siitä sen maksaa, niin hyvä hän se myyjälle on, mutta onko se rm sen arvoinen? ja kun 2000 harrastajaa pitää kalustoaan kokajan myynnissä överi hintaan vaikuttaa sen nyt selvästi noitten käytettyjen romujen hintoihin ja "oikeat" hinnat häviävät johonkin hyvin syvälle.... Voin tietysti olla vääräsää, mutta kyllähän se nyt oikeasti vituttaa kun joku pyytää jostain puoliksi kasatusta tosi hyvästä -88 250yz:sta tosissaan 1700e ja mainitsee vielä ettei oo kisattu. Ei stana.

hieman kärjistäen.........

Kirjoittaja: AKI IMMONENJoo ongelmaa myydessä on ja vaikeimmin myytäväksi muodostuu tosiaan ne vuoden ja vähemmän ajetut mp:t ja näitä on paljon liikkeellä, jopa eräät jälleenmyyjät ovat ilmoittaneet suoraan etteivät ole kiinnostuneita "uusista" vaihdokeista koska ne ei oikeen liiku ja hintaero uuteen ei ole riittävän suuri ts. pyörästä pitää saada sitä rahaa, helpompaa oli myydä vanhempaa alle kolmen tonnin peliä, sellaisen ostajalla ei välttämättä ole itsellään vaihtopeliä eikä "rahoitustarvetta".
Hintoja markkinoilla tiputtaa se perinteinen kysyntää suurempi tarjonta, joka johtuu osin rakkaiden offroadharrastustemme suosiosta ja osin siitä, että ostajalla on enemmän varaa tällähetkellä käytettävissä kaikkiin harrastus ja muihin välineisiin eli uuden kauppa käy.
En välttämättä usko siihen tuontipyöräongelmaan sillä kuinka moni oikeesti on ostanut sellaisen muuta kuin puheissaan, onhan niitäkin varmaan markkinoilla mutta luulen sen olevan vielä aika marginaalista, voin olla väärässäkin. Samaten yksittäinen "hinnanpolkija" ei vedä koko markkinoita alas yksittäisellä kaupallaan - ei sitä kauaa muisteta kun se halpa katoaa listoilta jollekkin onnekkaalle.
Ja mitä sille tekisi, että saisi siitä kalliista fillarista rahaa myydessäkin ? Kaikki myy pyöriään aina samaan aikaan: keväällä joskus päitsin jälkeen ja syksyllä niinkuin nyt ja ostajalla riittää valinnanvaraa, voisi yrittää kaupata tuotettaan muulloinkin ja myymisen eteen joutuu välillä tekemään vähän töitäkin esim. laittamalla edes digikuva(helppoa) ja ilmoituksia useampaan mediaan sekä jotain millä erottuu massasta (tekstiä).
Hyviä kauppoja vaan meille kaikille ! - Tosiaan kannattaa ajaa vaikka nykyisellä pyörällä kuin tehdä p....a kauppa : )

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTuo maahantuoja lienee nykyisellään hieman vääristävä nimi, jos laite on valmistettu yhteismarkkina-alueella tai joku on sen jo valmiiksi tuonut yhteismarkkina-alueelle eli puhutaan mielellään jakelijoista ja sitten onkin helpompi ajatella, miksi moottoripyörätehtaan on helpompi kanavoida kaupat 20-30 jakelijan kautta kuin asioimalla suoraan 15000 pers

Kirjoittaja: Nikkanen EeroKranaatin jatkeeksi lisää elämää suurempia totuuksia (=varsi-käsikranaatti?)
Vanha,liekö Speden keksimä sanonta prosentin voitosta,osta markalla ja myy kahdella lienee näissäpiireissä käänteinen,eli osta kahdella ja myy yhdellä,jos haluat pyörästäsi eroon.
Käytän kuitenkin hetken hyväkseni ja tarjoan vanhaa (-03) Kotkaa erikoishintaan 6200,- näin puolitutun (nimi) kauppana.
Oikeesti joku kauppaa uutta 450cc hintaan 7500,-.Suomalainen kauppias hintaan 88oo,-.Nollakolmosta 38oo ja minä siis 5ooo,-
Uudenkauppa lienee se ainoa joka käy,joten jatkan harrastusta tällä paljon taitojani paremmalla "vanhuksella".(huokaus....syvä huokaus...).
Oostakaa oostakaaa.!...

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAVastaan tähän nyt suunnilleen täyden asiantuntemattomuuden tuomalla ehdottomalla varmuudella.

Ilmeisesti crossi-/enskapyörien myyntikään ei tänä päivänä poikkea juurikaan muusta kaupankäynnistä, eli mitään ei varastoida, vaan pelejä tehdään sen verran kuin maahantuojat niitä on ennakkoon tilannut. Maahantuoja taas tilaa sen verran kuin jälleenmyyjät on tilanneet. Ne yksilöt, jotka sitten jostain syystä jää kauppiaan nurkkaan notkumaan, myydään loppukesällä uuden vuosimallin tieltä ulosheittohintaan. Homma alkaa muistuttaa rättikauppaa, tosin ale% ei tietysti voi ihan niin isoksi kasvaa.

Mitä noiden käytettyjen myyntiin polkuhintaan tulee, tiedän, että aika moni muukin jakaa tuon saman tuskan Miikan kanssa. Nelareiden markkinoille tulon jälkeen tilanne meni vielä vaikeammaksi, lähtöhinnaltaan paljon 2T:tä kalliimmasta pelistä kun pitäisi vielä kauden ajettuna saada ihan setelirahaa maksuksi, jota keskivertoharrastelija harvemmin haluaa niin paljon sijoittaa. Tonnin-parin pyöriä taas menisi kaupaksi vaikka kuinka. Ainoa todella toimiva lääke asiaan olis harrastajamäärän reilu kasvu ja Suomen yleisen talouden tilan vielä parempi tilanne, niin olisi niitä ostajia vähän ajetuille pyörille. Nythän markkinatilanne on valitettavasti se, että käytetyllä crossipyörällä on suunnilleen yhtä paljon arvoa kun käytetyllä käsikranaatilla.

Kirjoittaja: Jani KaukiainenEiköhän tällä hetkellä suurin markkinoita vääristävä tekijä ole Suomen uusien pyörien hinnat. Ei Suomen korkeat hinnat johdu pelkästään pienistä markkinoista, vaan maahantuojan katteesta. Mihin maahantuojaa tarvitaan? Eikö nykymaailmassa liike voisi tilata pyörät ja varaosat suoraan Euroopan keskusvarastosta. Kuriiripalvelut toisivat pyörät muutamassa päivässä Suomeen edullisin kustannuksin. Tällöin uudet pyörät olisivat vain kuljetuskustannuksien verran kalliimpia kuin keski-euroopassa.