Mihikä tämä crossin 125/2504t johtaakan?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä avaus katosi johonkin "bittiavaruuteen". Mutta hämmästelen crossin "piikkiluokan" muuttumista 250-nelariluokaksi. Tänään Mikkelissä mielestäni äänet olivat niin hirveät, että ympäristöluvat tällä menolla lähtevät monelta radalta. Mitähän sitten tekevät mp-kauppiaat niille n.100 raadolle, jotka tulevat vaihtoon nyt syksyllä. Kun nämä pelit näyttävät olevan ihan "kertakäyttötavaraa". Toivonkin lottovoittoja kaikille alan harastajille, jotta harrastus voisi jatkua !!!!! terv. Pappa

Kirjoittaja: Jukka NieminenLukekaapa syyskuun Dirt Rider-lehdestä artikkeli Aprilian uudesta V2-moottorisesta 450cc crossipyörästä. Yksi syy miksi Aprilia päätti tehdä V2 moottorisen crossipyörän, oli se, että V2 moottori on helpompi saada käyntiääneltään hiljaisemmaksi kuin vastaavan kokoinen yksimukinen kone. Nyt kuitenkin FIM aikoo kaikessa viisaudessaan kieltää kaksisylinteristen moottorien käytön motocrossin MX1 luokan mm-sarjassa. Mitä tässä muuta kuin suo siellä, vetelä täällä...

Kirjoittaja: Harri VanhalaPysy Pentti vain mukana keskustelussa, sinähän tämän 2t/4t-äänikeskustelun aloititkin ja anteeksi, jos tahattomasti jotenkin provosoin savolaisia (omiakin juuria kaukaa on Iisalmen pappilaan). Tarkoitin, vain, että pyritään käyttämään kaikkia kanavia asioihin vaikuttamiseen olivat ne sääntökirjassa (katsastukset, mittaukset) tai ei (lajiparlamentti, muut turpakäräjät). Lajiparlamentit, ainakin ne enskaparlamentit, jossa olen käynyt, eivät ole hyödyttömiä. Toivottavasti Pentti ei sano hyvästi eikä pahasti.

Vaikuttaminen kulkee monta reittiä ja vasta riittävä paine saa muutoksia aikaan. Ääniasiassa tosin pitäisi saada korvat "vaikutettua" täyteen vaikkua.

Harri

Kirjoittaja: TOM NORDMANMielestäni tämä keskustelu on ollut yksi parhaista koko foorumissa. Porukat ottaa hyvin kantaa tärkeään asiaan ja haluaa tehdä töitä asian eteen. Selväähän se, että kun tänne saa kaikki amatööreistä aktiivijärjestäjiin antaa palautetta, tulee keskustelusta vähintääkin kirjavaa ja välillä saattaa tulla myös vahvojakin mielipiteitä (kuulun itse tuohon luokkaan amatööri). Keskustelun avaajan on vaan hyväksyttävä tosiasia, että kukin keskustelu lähtee omille urilleen ja voi päätyä jopa keskusteluun aiheen ohi. Tälle vaan ei voi mitään. Mielestäni Pentti otit tärkeän asian esille ja varmaan merkittävä osa lukijoista on samaa mieltä kanssasi. Kirjoitetun tekstin haaste on siinä että se on todella helppo tulkita väärin.

- Tom

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä juttu on nyt mennyt ihan "överiksi". En ymmärrä mitään hämäriä vihjauksia. Myöskin olen ihan pihalla, että "savon suunnasta"jotenkin sotketaan asioita. Täällä meillä Mikkelissä on toimiva kerho. Mäntyharju on jotenkin heräilemässä. Savonlinna ja Kuopio ovat nyt unessa. Iisalmi on toiminnassa. Siinä kai se Savo näissä asioissa on. Sitten se lajiparlamentti juttu: on ihan hyvä, että on epävirallinen keskustelutilaisuus asioista. Kuitenkaan SML:n säännöt eivät tunne mitään lajiparlamenttia. Yleensä niissä "päätetyt" asiat eivät johda mihinkään, koska sillä "palavarilla" ei ole mitään päätösvaltaa. En halunnut ollenkaan avatessani tämän keskustelun, että tästä tulee tälläinen ja tämä kyllä vahvistaa ajatusta lopettaa koko harrastuksen parissa työskentely tähän. HYVÄSTI T. PAPPA

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi millään pahalla Pentti, mutta tyyliäsi tuntematon varmaan kokee avauksenkin monilta osin "haastavana". Olet nyt omaan tyyliisi nähden LIIAN herkkänahkainen, se olisi HYVÄSTI melko monelta, samalla herkkyydellä, sinun juttujasi lukiessaan...Niin että otappa hiukan pakkia ja mieti, onhan se lajiparlamentti kuitenkin likimain ainoa tapa YRITTÄÄ vaikuttaa. Vai onko sinulla kokemusta, ettei mikään siellä "päätetty" asia olisi mennyt eteenpäin? Ja muutenkin, itsekin joskus kärkevään sävyyn asioita esittävänä voisin väittää, että niin teet sinäkin, eikä pitäisi siten olla ensimmäisenä ottamassa nokkiinsa :-)

Kirjoittaja: PEKKA PÖHÖJos halukkaita löytyy niin kahvakopla on valmis lyömään kortensa kekoon äänien suhteen.
Eli meillä on hyvä mittari ja helppokäyttöinen kiekkamittari, jos joku haluu mittauttaa pyöränsä ääniään niin aika usein se onnistuu karhin virallisina ajopäivinä.

Lisäksi voidaan neuvotella kiplailujen järjestäjien kanssa mittarin ja muiden tilpehöörien lainasta pientä korvausta vastaan. Näin ollen järjestäjien kynnys mittauttaa ääniä pienenee ainakin hankintakustannuksien osalta.

Lisätietoja asiasta antaa Pekka Pöhö

PS. jos lisämääräyksessä mainittaisiin äänten mittaus niin kävisi samalla tavalla kuin enskakisoissa, joissa huonolla/ hyvällä arpaonnella voi joutua/päästä mittaukseen eli pikku hiljaa kaikki alkaisivat kiinnittää huomiota pyöränsä ääniin.

PS2. Riihimäellä mitataan taas lauantaina crossikisoissa ääniä katsastuksen yhteydessä.

Kirjoittaja: RENE RANNIKKOTerve!
Kyllä Harri puhuu ihan asiaa tästä ääni ongelmasta.Olen itsekkin muutaman kerran rossiratoja kierrellyt...moottoripyörälläkin ja kyllä se tosiasia pitää myöntää että jopa meikäläinenkin nykyään joutuu turvautumaan korvatulppiin kun radan reunasta seuraan uusien 4-t 250cc kanssaveljien menoa.Käsittämättömät äänet!Entinen 4-t kuski.
Ehkä se vanhuus hiipii....

T:Antti

Kirjoittaja: Harri VanhalaSillmanin Markulla on paha tapa puhua järkeä. Lajiparlamentti lienee ainoa areena, jossa crossiväkeä on kerralla koolla niin, että on mahdollisuus keskustella. Yleensä eri maiden parlamenteilla on kyllä korkein päätösvalta, mutta tässä tapauksessa ainakin saadaan kuulosteltua, onko edes mahdollisuuksia edetä ääniasiassa.

Oman kokemukseni mukaan aluksi on riittävää saada kalusto edes sääntöjen mukaiselle tasolle, mutta yhtä varma olen siitä, että tasoja on lähivuosina edelleen pudotettava.

Yksittäisen harrastajan kannalta on ongelma, ettei ole tietoa, mitkä tarvikevaimentimet käyvät, mitkä eivät. Kokeilu on kallista. Valitettavasti crossissa ei voi paljoa satsata siihen, että kaupasta ostettu peli täyttäisi määräykset. Voisiko kaupantekovaiheeseen liittää selkeän ehdon, että pyörä läpäisee SML:n tai edes FIMin melumääräykset? Voisi kuvitella reklamoituttavan, jos ostaa kaupasta uuden pyörän eikä sillä sellaisenaan pääsisi puomille.

Putkille ilmoitetaan milloin mitäkin desibelilukemia, muttei sitä tapaa, millä ne on mitattu eli mitä tahansa lukemia voidaan ilmoittaa eivätkä ne kerro mitään, ellei mittaustapaa (kierrokset, kuorma, etäisyys) ole myös kerrottu.

Pidimme Ruokolahden Vicken kanssa jonkinlaista kirjanpitoa siitä, mitkä vaimentimet ja 2-t-puolella paisarit ja niiden yhdistelmät ovat parhaita ja mitkä pahimpia. Kävi ilmi, että on täysin toivottomia yhdistelmiä, mutta villoihin perustuvissa vaimentimissa villan kunnolla on hyvin tärkeä merkitys emmekä tästä syystä koskaan uskaltaneet antaa suosituksia. Negatiivista suositusta ("se ja se vaimennin on varmasti liian äänekäs") ei uskalla antaa.

Keskustelu on korkeatasoista ja toivon, ettei millään kaunaisilla ilmaisuilla keskustelua ammuta asiattomaksi, edes Savon suunnasta.

Harri

Kirjoittaja: MARKO LAINEPappa kirjoitti:
"Kuitenkin missään SML:n virallisissa säännöissä ei tämmöista "lajiparlamentia" tunneta OLLEENKAAN. Eli ne ovat ihan turhanpäiväisiä "perskannikoitten"kuluttamistilaisuuksia. Saahan siellä "älämölöä" pitää, mutta arvo on ihan sama kuin näillä sivuilla."

Ei kaiken tarvitse olla sääntökirjassa, joskus voi käyttää järkeäkin.
Ja juuri nämä lajiparlamentit ovat tilaisuuksia jossa kaikki asiasta kiinnostuneet voivat tuoda mielipiteensä ilmi ja ne myös kirjataan ylös eli huomioidaan. Ja eivät todellakaan ole turhanpäiväisiä tilaisuuksia.

Nyt ensi lauantainakin on jääradan lajiparlamentti Joutsassa ja siellä käsitellään yhtenä asiana juuri tuota äänikysymystä. Siellä on jokaisen mahdollisuus kertoa keinoja jolla äänet saadaan kuriin, jotta kilpailijoita voitaisiin opastaa jo etukäteen. Noi nelarien äänet eivät ole helpoimmasta päästä, se on kyllä kesän aikana huomattu kartingradallakin. Änkkärin koko oli puoli metriä pituutta ja 12 cm halkaisijaa, niin silloin vasta oli asiaa kartingradalle. Ja villat juuri vaihdettuja eli siinäkin oli hirveä ero. Alkuperäisellä änkkärillä ajettiin viereisellä crossiradalla, mutta kartingiin samanlainen vakiokone samanlaisella änkkärillä oli liian äänekäs. Asenteet ovat siis hieman erilaiset. Siellä kun äänet mitataan ohiajavasta ajokista eikä lähes tyhjäkäyntiä purputtavasta perämoottorista. Kyllä sen kierroslukumittarista huomaa kun äänet nousee, jos kuulo on jo mennyt. Tuollainen iso nelari kuitenkin kiertää sen 11000 rpm ajossakin, kuten vastaava puolikaskin.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSEikös se Pentti ollut, että näistä nimettömistä hakijoista toinen opiskelee ja omaksuu vanhan toiminnanjohtajan työn (ja jäljen) ja jatkaa itsenäisesti vuodesta 2006? Että perintöä odotellessa..
Se piruhan on juuri siinä mihin sen maalaa, mutta minä uskon muutokseen kun sen ite nään. Parlamenteissa sentään on kai jonkinlaista demokratiaa ja niissä kuitenkin päätetään käytännön asioista.

Kari Wallenius

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKun tämä juttu nyt vaan näyttää jatkuvan, niin ollaan sitten vielä mukana. Make tuolla edellä ansiokkasti puolusti lajiparlamentin asemaa. Kuitenkin missään SML:n virallisissa säännöissä ei tämmöista "lajiparlamentia" tunneta OLLEENKAAN. Eli ne ovat ihan turhanpäiväisiä "perskannikoitten"kuluttamistilaisuuksia. Saahan siellä "älämölöä" pitää, mutta arvo on ihan sama kuin näillä sivuilla. Joten "jätkät ajoo kissoo, ja liitto korjaa potin". Ja tuhannet talkootyön tekijät pitävät moisen liiton pystyssä.. missähän se muutos viipyy????? t. Pappa

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSJaap. Mä luulin että kakstahdeista. Niin, kuhan olen huvikseni ajellu, mutta naru on kyllä kireellä silloinkin kun enskakuskit on crossiradalla:-)

Tottahan se kyllä on, että älyttömästi ei pysty tukkimaan, eikä ole järkeäkään. Mutta Pentin heitto kuulosuojaimista ei myöskään ole mitään liioittelua. Kyllä se on aika perkeleellistä metakkaa välillä, eikä ole enää kiva katsoakaan kun päässä humisee kuin diskoteekki-illan jälkeen konsanaan..

Kari Wallenius

P.S. Pitäsköhän tehdä sellainen opiskelijan aamukampa, näkis joka päivä että koska pääsee taas harrastamaan...

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEKari: Mä unohdin täsmentää sitä kotari asiaa, tarkoitin kuulleeni puhuttavan nelareista! Sä et varmaan ole crossia kisaa ajanut sen jälkeen, kun ajettiin samaan aikaan c/a:ssa, olisko ollut -97! :)

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSJussille: Enhän mä ole vuosiin ajanut "crossityylillä", mutta ainakin oma 125EXC ammoin kesti ihan normaalia crossityrkkäystä:-)

Niin, lähinnä tarkoitin sitä, että mikäli lajin sisällä sovitaan asioista ja panostetaan hiukan, niin kaikki on mahdollista. Eikä siltikään olla lähelläkään sitä hulluutta, miltä rallihommat kuulostaa. Siis jonkun äänien pudotus on niin pientä verrattuna noihin autohommiin.. Ja muutama heppa sinne tänne, kaikille kuitenkin sama. Ehkäpä nelariylivoima vähän tasoittuisi kaikissa luokissa. Kjeh Kjeh.

Niin, kyllähän tässä Malmin lentokentän kupeessa noi lentokoneet joitain "häiritsee", mutta ei läheskään niin paljoa kuin enskamiehet, joiden baana meni tossa Lahdentien varressa... Meille kyllä kuuluu tien ääni, mutta ei ole koskaan kuulunut MP:n ääni. Jos 15min kierroksen aikana ääni kuului 4-5 krt 5sek ajan lenkkipolulle kun tarkkakorvaisena olen sielllä pyöräillyt/kävellyt.

No, nyt on pätkänvarressa kylttejä, joissa varta vasten kielletään ko. maastossa ajo. Ymmärrän tämän, koska baana oli luvaton. Muttakun jätepuusta tehdyt sillat polkupyöräkäyttöön (+ pari hyppyriä), jotka palvelevat kävelijöitäkin, revitään pois niin aletaan olemaan taas huvittavissa mittakaavoissa. Ihan varmasti kuulee vaikka mitä ääniä kun tietää milloin kuunnella ja mistä päin. Eri asia on, häiritseekö se oikeasti, vai onko kyseessä vain periaate.

Kari Wallenius

P.S. Vihaan sorsastajia, kun lomalla heräsin paukutteluun pohjanmaalla. Ehkä voisin vihata samalla koko pohjanmaatakin:-) Sallivatkin moisen paukuttelun, aamu seitsemästä ilta kymmeneen...

P.P.S. Valitettavaa vaan että hullut ovat päässeet enemmistöön:-)

Kirjoittaja: TOM NORDMANAikoinaan kun tässä vieressä oleva Keimolan moottorirata suljetiin oli merkittävin syy äänet. Jos äänistä päästään "eroon", uskon että eri moottoriurheilulajien vastustus vähenee ja harjoittelupaikkoja ei menetettäisi enempää. Perustelut uusille paikoille olisi myös helpompia.

En tiedä mitään muuta syytä miksi ihmiset eivät vihaisi motoristeja enempää kuin liian äänekkään menopelit!

Perustelemalla tehoja, ääniä ei ole hyvä kasvattaa tai sallia. En usko siihen, että äänillä saatavat tehohyödyt ratkaisevat kilpailuja vaan pätevät kuskit.

On muuten aika hämmentävää että lavangon yhteislähdöt kuuluvat noin 8 kilometrin päähän kun tietää lähtöajan ja osaa kuunnella ääniä. En ole tätä aikaisemmin oikein tajunnut että miten kauas äänet kuuluu kun on niin itse tottunut pärinään.

Kilpailuiden mittauksilla on mielestäni konkreettinen vaikutus siihen, että asiaan saadaan parannusta askel-askeleelta. En itse usko että tekisin oman pyörän äänille yhtään mitään ellei kilpailuissa näitä mitattaisi.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSNiin, ongelmahan enduron ja crossin osalta osaksi on juuri asenteissa. Lajit on aina olleet aikalailla "jokamiehen" lajeja, eikä sääntökirjan tuntemus tai kalustoa koskevat säännöt ole olleet harrastajia "kiusaamassa". Nyt kun pitäis vähän kiristää, niin ei ymmärretä.. Kaveri touhuaa sprinttiralleihin kalustoa ja jokin aika sitten oli onnessaan kun ei ollut ostanut ajopukuja, vaikka oli tarjouksessa. Puvuissa oli muovinen vetoketju, jota ei alkavalla kaudella enää saanut käyttää. Suomen sprinttiralleissa, jollain vanhalla escortilla. HUH. Ja muutenkin tuntuvat rajoitukset, vaatimukset ja säännöt älyttömiltä kyseisen tasoisissa luokissa.

Että noita juttuja kuunnellessa on ihan iloinen, että MX/EN-lajeissa säännöt ovat näinkin vapaita. Periaatteessahan Suomeen voisi kehittää oman säännön, jossa vaadittaisiin esim. juuri nelaricrosseihin enskahyväksyttyä äänenvaimenninta. Tai sitten kylmästi mittaus kaikilta ja raja juuri esim 94dB. Että varmasti olisi hiljaista. Maailmalle lähtijät voisivat raksia sitten ylimääräisiä tukkoja pois ja laulattaa laitteita siellä. Kuitenkin laitteet maksaa, niin siihen 300-600*eur* vaimennin ei ole järjetön lisä.

Sitten tietty tulee ongelmaksi moottoriradoilla muut lajit ja niiden äänet. Mutta missä on kunnon keskukset, ei kai näitä huolia liiemmin ole(?).

Monasti vaan tuntuu olevan pahempi ongelma ihmisille se moottoripyörän näkeminen, ääntä vaan käytetään tekosyynä. Tuntuu olevan ihmisillä outo taju myös jokamiehen oikeuksista, ainakin täällä PK-seudulla, jossa 50v. ihmiset huutelevat maastopyöräilijöiden perään, että millä oikeuksilla täällä metsäpoluilla ajatte. HEH. Asenteet myös siis muilla ihmisillä vähän outoja, mistään ei saisi tulla mitään ääntä ja omista "oikeuksista" pidetään välillä vähän liikaa melua.

Tällaista vuodatusta tänään.

Kari Wallenius

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASVanhalan Harrin kirjoitus on täyttä asiaa ja olen itse ihan samalla linjalla. Nyt vain ponnekkaasti puututaan asiaan ja lopetetaan tämä hyssyttely. Crossinlajiryhmä saisi nyt ottaa asian huolekseen ja hoitaa homman kuntoon.

Kirjoittaja: Harri VanhalaPitääkö jonkun tehdä lajiryhmälle aloite vai miten pitäisi edetä? En muista, miten hallinto näissä asioissa toimii.

Periaatteessa liitto ei kai edes voi vaikuttaa siihen, mitä kuskit kerhojen radoilla tekevät, joten asian pitäisi edetä kilpailujen kautta. Jos liiton ihminen olisi kisoissa syntipukkina, helpottuisi järjestävän kerhon paine.

Harri

Kirjoittaja: Markku SillmanAsioihin voi ainakin yrittää vaikuttaa MX-lajiparlamentissa, joka pidetään SML:N (www.moottoriliitto.fi / SML Tiedottaa) 31.8.2004 päivätyn tiedotteen mukaan SLU:n toimitalolla 20.11.2004 klo 14.00-18.00. Siellä vaan asia esille niin luulisi sen viimeistään sitä kautta etenevän. Samassa foorumissa voisi myös ottaa tämän uuden harraste-luokan käsittelyyn. On näistä asioista nyt niin paljon tällä palstalla kirjoiteltu, että kaikki asianosaiset, tulkaa/menkää sinne lajiparlamenttiin.
...Make...

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEMoro Kari!

Tuo rajojen pudotus ei välttämättä ole ihan helposti toteutettavissa. Se tarkoittaisi, että jokaisen olisi pakosta hommattava toisenlainen veimentaja, myös 2t kuskien. Jostain kuulin, en muista mistä, mutta esim. endurokotarit eivät ole kovin hyviä crossissa juuri sen vaimentajan takia. Pyörä ei kestä huudatusta, kun on pakovastus niin suuri. Endurossa kun ajetaan alemmilla kierroksilla, mikäli crossikuskina mitään lajista tajuan! Eli se voisi olla laitteiden hajoittamista parhaimmillaan, jos "tukittaisiin" pakoputkisto. Kuitenkin alkuperäisillä vaimentimilla äänet on suunniteltu meneväksi alle 98 db. Jopa Pro Circuit vainaani läpäisi Karkkilassa mittauksen, nipin npin tosin, ja se oli paljon alkuperäistä äänekkäämpi.

Kirjoittaja: Harri VanhalaMoi,
hiukan tekniikasta: spektri on, kuten toteat, 4t-vehkeissä alataajuuksille painottunut. dB-mittarin A-asteikko (dBA) ottaa tämän huomioon, mutta vain siinä paikassa, missä mitataan. Jos mennään 0,5 metrin mittauspisteestä kauemmas, vaikkapa 300 metrin päähän, on katsastuksessa yhtä voimakkaan 2t- ja 4t-pyörien suhde muuttunut niin, että 4t-pyörä kuulostaa kaukana paljon äänekkäämmältä. Tästäkin syystä on huono juttu, että sääntöjä on äsken rukattu 4t-pyöriä suosiviksi.

Viranomaisten kannalta on yhdentekevää, täyttävätkö pyörämme omat määräyksemme. Heitä kiinnostaa vain, paljonko meluamme alueemme ulkopuolelle. Starttimelu ei loppujen lopuksi ole kovin iso ongelma, sillä se on lyhytaikainen tapahtuma ja ympäristömelun pääpaino on usean minuutin tai jopa puolen tunnin kertymä. Toivottavasti Riihimäen kerholaiset eivät tykkää huonoa, jos kerron parin vuoden takaisesta kisasta. Tuolloin tehtiin kisassa melukatsastus ja kerhon katsastusporukka ja johto oli varsin linjakasta ja sääntöjä noudatettiin. Samoissa kisoissa Hausjärven ympäristöviranomaiset mittasivat meluannoksia radan ympäristössä. Kuljin viranomaisen mukana ja tein samalla metodilla omat mittaukseni. En havainnut mitään puolueellisuutta, vaikka ympäristön mökkiläispariskunta ja vähän muutkin häntä painostivat. Melutaso osoittautui kohtuulliseksi ja ilmeisesti kelpasi viranomaisille, kun rata edelleenkin on toiminnassa. Ainakin tässä tapauksessa sääntökirjan (tuolloisen) pykälät riittivät melutason saattamiseksi riittävän alas. En tiedä, mikä Karhin tilanne on nyt.

Näyttää siis siltä, että JOS pyörämme täyttäisivät kunnialla sääntökirjan määräykset, olisi melutaso paljon nykyistä alempi radoilla ja niiden ympäristössä.

Olisi mukava kuulla, voiko maahantuoja vaikuttaa tuotavien pyörien äänitasoihin vai määräävätkö todellakin amerikkalaiset äänistä. Luulisi ainakin Saksassa asian kiinnostavan maahantuojia. Sen tiedän omista mittauksista, että ensimmäiset YZ-nelarit olivat pahasti yli minkään tolkun tason (YZ450 yli 103 dB), mutta varsin pian tasot putosivat sääntökirjan mukaisiksi, joskin nykyään taas kuulostaa siltä, että taso olisi nousussa. Päiskillä oli mukana pakasta vedettyjä erään merkkisiä eurooppalaisia pyöriä, joita niukin naukin ei olisi pitänyt päästää kisoihin. Edellisvuoden mallit olivat OK.

Näen kolme toimintamallia:
* raju malli: kisoihin kunnon mittaukset kaikille, meni aikaa paljon tai vähän. Hylätyistä pyöristä kiirii äkkiä tieto tarvikkeiden ja pyörien myyjille. Tämä aiheuttaa joihinkin kisoihin pahan notkahduksen. Kuka haluaa uhrata kisansa ja saada kasan vihamiehiä. EMK noudatti tätä taktiikkaa pehmoversiona endurossa joitakin vuosia sitten. Kuka uhrautuu MX:n puolella?
* pehmo malli: kisoissa otetaan pahimmat tapaukset mittauksiin ja hylätään tarvittaessa. Vaikutus on hitaampi.
* lopullinen malli: jatketaan nykyisellään. "lopullinen" tarkoittaa, että harrastus loppuu ennen pitkää viranomaistoimin.

Avain on siinä, että meluntorjunta hyväksytään laajalti ja näin ei nyt ole, aika ei ole kypsä. Enduro on joutunut käsittelemään samat kysymykset aikaisemmin, kun pyörillä liikutaan muuallakin kuin radoilla. Otetaan siltä puolelta oppia.

Ei tässä olla kohtuuttomia pyytämässä, vain sääntöjen kutakuinkista noudattamista. Ajakaamme omia etujamme aikajänteellä, joka on hiukan pidempi kuin 20 min + 2 kierrosta.

Terveisin
Harri

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenValitettavasti ne on markkinavoimat jotka tätäkin asiaa ajavat.
Crossipyörien päämarkkina-alue on USA. Niin kauan kun äänirajat ovat siellä ne mitkä ovat, ei eurooppaa varten kovin mullistavia hiljennystoimia tehdä.
Onneksi jenkitkin on heränneet asialle, koska sielläkin ratoja on suljettu melujen takia.
Tähän meluasiaan on jotain rotia saatava, se on aivan selvä, muuten ei ajeta kohta enää missään. Esim jääratojen lupien saanti jyvässeudulla alkaa olla mahdotonta. Tämä suuntaus alkoi 4-t pyörien yleistyessä. Ongelmana lienee se, että lumessa 2-t pyörän taajuudeltaan korkeampi ääni vaimenee huomattavasti nopeammin ja ääni ei kanna niin kauas, vaikka aivan radan reunalla äänenpaineet olisivat jopa korkeampia kuin 4-t peleissä.
Sen verran on asiaa tutkittu spetrianalysaattorilla, että 4-t pelien äänessä on huomattavasti enemmän matalia taajuuksia, joiden vaimentaminen absorptioon perustuvilla äänenvaimentimilla on hankalampaa kuin 2-t peleissä syntyvien korkeampien äänentaajuuksien.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOikeastaan haluan lopettaa tämän jutun tähän, mutta siihen ei ole valtuuksia. Kuitenkin ei sitä kai pääse mihinkään, että nelarien "pajatus" kaikuu paljon kauemmaksi kuin 2t-piikkien. (ne voivat lähellä rääkäistä pahastikin). Crossissa on sitten se "lähtömelu"-ongelma, kun kaikki yli 100 db vehkeet huutavat yhtä aikaa. Toivottavasti kaikki asiat sujuvat hyvin, ja tämän ongelman pystyy mx-lajiryhmä ratkaisemaan. On oikein, että seurataan yleiseurooppalaista kehitystä, kuitenkin pieni Suomi on "vielä niin kaukana", ja se kai pitää jotenkin huomata? t.Pappa

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTärkeä keskustelun aihe. Mutta toisia syyttelemällä se ei johda mihinkään. Onko nyt 2T vai 4T äänekkäämpi. On olemassa säännöt. Oli ne millaiset hyvänsä, etes niihin pitäisi päästä. Mittauksia tulee suorittaa ainakin kaikissa kilpailuissa. Liepeen SM-crossissa kesällä muutamilla kelpasi pyörä vasta kolmannella mittauksella. Toivottavasti viimeisin korjaus ei ollut "pulloharja". Ihan vahingossa nämä ongelmasimmat olivat niitä nelareita. Ja katsastajat saivat kuunnella tosi v....maista haistattelua.

Mielestäni eri valtioiden keskusjärjestöillä on ratkaiseva rooli, ei yksittäisillä kisojen katsastajilla. Jos menet kauppaan ja ostat erään X-merkkisen 250 4T crossin ja viet sen mittaukseen, se ei sitä läpäise ! ! Syy on silloin kauppiaan, maahantuojan ja valmistajan. Siellä päässä em. hyödykkeen elämänkaarta on asennevammaa. Jos moottoripyörien valmistajat eivät halua kehittää tulevaisuudessa äänettömämpiä laitteita, loppuu koko laitteiden tarve...ei ole paikkoja missä niillä voi ajaa....Kähmy

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASMielenkiintoinen keskustelu näistä ääniasioista. Itsekkin olin kerran äänimittauksessa ottamassa haukkuja vastaan crossikisoissa. Oli uskomaton määrä perusteluja millä ajajat perustelivat ääniään. Oli muka alkuperäistä putkea. Oli liiton hyväksymää putkea ja jne. Huomiomme oli että kaikki todella alkuperäiset ja osa tarvikeputkista joihinka oli ostettu tarvittavat hilpeet täyttivät melumääräykset.

Minusta unohtuu usein näissä keskusteluissa ympäristöviranomaisten antamat määräykset melusta moottoriradalle. Meluraja voi poiketa paljonkin orkkis vaimentimista ja "liiton hyväksymistä" vaimentimista annettuun äänirajaan. Jotenkin niitä pyöriä pitäisi kehittää muuten kuin äänenvaimentimia rukaamalla. Mitä suurempi meteli sieltä moottoriradalta tulee sen hankalammaksi käy ympäristöluvan saanti. Ja jos sitä ympäristölupaa ei jatkossa tule menee uskomaton määrä rahaa ja hikisiä talkootunteja hukkaan kun ympäristöluvat ovat määräaikaisia lupia.

Minusta tämä on kaikkien alaa harrastavien yhteinen huoli ja siihen voisi liitossa ottaa voimakkaammin kantaa. Se että liitosta tulisi hyväksytty äänimittaaja valvomaan ja mittauslaitteet olisivat sellaiset että ne kierrokset todella saadaan niin se olisi erinomainen asia. Se on ihan sama millä äänillä ulkomailla ajetaan, se ei välttämättä ole sama asia kuin meillä täällä Suomessa ajetaan.

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEOmasta kokemuksesta voin kertoa, että ainakin omasta KX 250 F pyörästä hukkuu tehoa kun vaimentaja on tyhjä! Oma mielipiteeni on ainakin se, ettei tuolla kisoissa ole kovin kovaäänisiä laitteita, kyllä pahimpia ovat "kumisaapas" crossarien vanhat raadot, missä on hädin tuskin vaimentajaa. Ja kun kuuntelee kisoissa 2t pelejä, niin kyllä niistäkin ääntä lähtee! Ja tokihan niitä mittauksia saa pitää katsastuksessa. Kun on kunnon db-mittarit ja kiekkakellot, niin saadaanhan ne pahimmat meluajat pois!

Kirjoittaja: Pentti RaittilaMissään tapauksessa en "marise" mitään. Mutta kun näin äidin vievän itkeviä lapsia pois kisa-alueelta, "kun korviin koskee", ja kilpailun seuraaminen on mahdotonta, kun kuulutus hukkuu tyhjien pakoputkien pajatukseen. Varikolla näytti porukoilla olevan kuulosuojaimet tai korvatulpat korvissa, niin onkohan kaikki ihan hyvin ?? Edellä Harri on asiantuntevasti selvittänyt asioita, mutta näin käytännön tallaajana ajattelen: nelarista saa parhaat tehot ulos kun pakovastusta ei ole ollenkaan tai se on mahdollisimman pieni. Kun crossin SM-luokille ei ole katsastusta on järjestäjä aivan voimaton tämän ongelman edessä. Sitten pysyn edelleen siinä väitteessä, että nämä nykyiset "pikkunelarit" ovat prototyyppejä, joiden vaihtoarvo on kauden ajamisen jälkeen "sama kuin käytetyllä käsikranaatilla", erään suuren moottoripyöräkauppiaan sanoja lainatakseni. t. Pappa. Hauskaa harrastuksen jatkoa kuitenkin kaikille!!

Kirjoittaja: PEKKA PÖHÖHienoa keskustelua asiasta, joka saa useimpien asiaa tuntemattomien tahojen karvat pystyyn ja sitä kautta vaikeuttaa kaikkien harrastamista.

Riihimäellä mitattiin keväällä kaikki pyörät crossikisoissa ja tulos oli varsin surkea. Lisäksi ympäristössä mitattiin lupaehdon mukaisesti ääniä kilpailun aikana.

Mittaustulokset ympäristössä olivat siedettävät kun ensin kaikki kovaääniset pyörät oli laitettu remonttiin katsastuksen yhteydessä.

Äänienmittauksessa oli katsastuksessa hommissa 3 ukkoa ja homma pyöri hyvin.

Karhissa ajetaan stadioncrossia ensiviikonloppuna ja katsastuksessa mitataan taas ääniä, eli osallistujille tiedoksi että huoletikaa että pyörien äänet on kunnossa.

Kirjoittaja: Markku SillmanOnko tietoa, onko koskaan/missään vertailtu äänenvoimakkuuksia siten, että paljonko on eroa desibeleissä kun paikallaan kierrätetään konetta vaikka 5000 rpm tai 7000 rpm ja sitten ajetaan vertailun vuoksi samalla mopolla mittauspisteen ohi, esim. mx-radan starttisuora tai jokin muu suoran pätkä täysillä kiihdyttäen?
Olisi mielenkiintoista tietää tämän "värähtelyyn perustuvan mekaanisen laitteen" antamat erot lukemissa, niin 2-t kuin 4-t moottoreiden osalta.
... Make ...

Kirjoittaja: Harri VanhalaSirkulle: ei ole mitään erityisrakkautta 2t-pyöriin. Niiden vaimentaminen on vain luontevampaa, kun ne joka tapauksessa haluavat kuristavan peräpillin putkeensa eivätkä suuresti hyödy isosta putken halkaisijasta.

Maken kysymykseen: mulla ei ole tiedossa mitään varsinaista dokumentoitua testiä, mutta olemme EMK:n radalla Vicken kanssa mutu-tasolla ja mittarillakin tutkineet, että: 2-t-pyörän antama säännön kuvaama kuormittamaton mittaus ennustaa myös aika hyvin täydessä touhussa olevan koneen melun. Toisin sanoen: mittauksessa hiljainen pyörä on sitä myös radalla. Tietenkään dB-lukemat eivät ole samat kuormitetussa ja kuormittamattomassa koneessa, mutta pyöriä voi vertailla lukemien perusteella. Sen sijaan 4-t-koneille tilanne on toinen, en ole miettinyt, miksi.

Paikallaan tehty mittaus kohtelee 4-t-konetta sikäli erilailla, että 4-t koneessa on kuormaa paikallaankin: venttiilikoneisto ja öljypumppu vievät tehoa, vaikkei takapyörälle mitään vietäisikään, joten sen käynti on varsin stabiili. 2-t-koneen pyörittäminen ei paljoa vaadi ja se käy kauhean levottomana mitattaessa. Pakoaukon säädin hakkaa ja mittauskierrokset ovat lähellä paisarin ensimmäistä resonanssia ja kampikammioonkin varmaan kertyy raakaa tavaraa.

Niinpä on outoa, että 2t-koneen melun voi ennustaa mittauksesta hyvin, 4t-koneen huonommin. Mittaukset pitäisi tehdä täysillä kiihdyttävästä koneesta, mutta käytännössä se ei kisaoloissa ole mahdollista.

Ei ehkä olisi mikään valtava ponnistus luoda uutta ohimittaustapaa, mutta pitäisi varmistaa, että konetta kiihdytetään täysillä. Olisi helppoa jossain F1:n kaltaisessa aika-ajossa, jossa kuski kiertää rataa yksin ja varmasti ajaa täysillä. Crossiin ei taida onnistua.

Luulen, että hiukan muokatuilla nykysäännöillä pärjätään hyvin, kunhan olisi kalusto mitata äänet helposti ja ennenkaikkea luotettavasti. Säännön menetelmäkuvaus on ihan hyvä. Olen opastanut aika monen kerhon ihmisiä äänten mittaamiseen ja olisi hyödyllistä kuulla, miten mittaukset ovat käytännön tasolla ensikertalaisilta tosi paikassa sujuneet.

Terveisin
Harri

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJäkätä Harri vain sisukkaasti!
Vaikka niin 2-T:tä rakastatkin, niin onhan se totta, että aika riipivä ääni niissä on vaikka desibelit olisivat endurokatsastuksesskin kohdallaan. Mutta nelarin ääni taas kantaa kauemmaksi ja kun noissa krosseissa se meteli on vakiovaimentimillakin jo suorastaan riipivä, niin kyllä melumittaus olisi paikallaan kaikissa kilpailuissa. Kuka voisi valittaa, tilannehan olisi kaikille sama. Sille joka luulee, että db=hv voisi ainakin todeta, että niin se on muidenkin pyörissä...
Taitaa olla myös niin, että krossiväki on nuorempaa ja pitääkin metelistä enemmän, että ehkäpä se vaikuttaa osaltaan lajien välisiin eroihin yleisestikin asenteissa. Mutta eikös olisikin hyvä, että ainakin krossissa, missä ajetaan melkein ne kierrokset tapissa, niin määrättäisiin melurajat maksimikierroksille ja mitattaisiin myös maksimikierroksilla?

Kirjoittaja: Tomi NieminenNiinpä, nelarit on kalliita ja konerikkoja tulee. MUTTA kyllä pelimies kerkee 2T:llä. Starteissa joutuu ehkä antamaan tasoitusta mutta muuten esim. b-piikissä voi ajaa aivan kelpo sijoille. Se on sitten jokaisen omassa harkinnassa paljonko satsaa ja mitkä on tavoitteet. Itelle on ainakin 2T tuttu ja turvallinen, helppo huoltaa ja ilo ajaa :) Nyt on mielenkiintoista nähdä paljonko käytetylle 2T:lle on ostajia..

Tomi Nieminen

Kirjoittaja: Harri VanhalaTerveisiä ääninipottajalta:

Kyllä meluraja on TEORIASSA sama tahtiluvusta riippumatta, mutta käytännössä ei. Uudessa sääntökirjassa on hiukan sovellettu FIM-sääntö, joka on selvästi laadittu ennen nelareiden tuloa. FIMin sääntö toteaa (vapaasti suomennettu muistikuva), että "koska samankokoiset koneet ovat teknisesti lähes identtiset, voidaan kaikille samankokoisille koneille käyttää samoja kierroslukuja mittauksissa". Tätä väitettä ei ole SML:n säännössä, mutta mittausohje selvästi perustuu mainitsemaani FIM-väittämään.

Kun avaa vaikkapa YZ250:n (2-t) ja YZ250F:n (4-t), voi vähemmänkin perehtynyt huomata, että väite teknisestä identtisyydestä ei aivan osu kohdalleen. Kaksitahtari kirnuaa huippunsa jossain 8000 korvilla ja nelari alkaa noilla kohdin vasta heräillä. Mittauskierrokset ovat kummallekin 5000 rpm. Väite pitää kyllä varsin hyvin paikkansa 2-tahtisten kesken, iskunpituudet ovat aika lähellä samat.

Säännöissä on hiukan epäselvyyttä muutenkin: mitataanko piikkiluokassa ajava 250-kuutioinen nelari piikkiluokan kierroksin vaiko 250-luokan kierroksin? Toisin kysyen: koskeeko kuutiolukema kilpailuluokkaa (125) vaiko moottorin kokoa (250). Mittauskierrokset olisivat 7000 tai 5000, ero on äänissä suuri.

Äänet ovat minustakin aivan sietämättömällä tasolla, kuten Raittila toteaa. Enduropuolella asiat alkavat olla järjestyksessä, mutta crossissa, jossa tilanne oli pari vuotta kohenemaan päin, on homma karannut käsistä. SM-luokissa ei katsastusta säännön mukaan kilpailuissa ole, joten järjestäjä joutuisi ottamaan pyörät radalta yksitellen mittauksiin. Nelareiden kierrosluvun mittaus on aikaa viepää ja osittain taitolaji, sillä useissa koneissa ei ole enää tulpanjohtoa lainkaan. Näitäkin kyllä on mitattu, mutta luulenpa, että järjestäjillä ja etenkään liiton puolella ei ole ns. munaa puuttua tähän asiaan.

Asia ei varmaankaan kiinnosta kuin meitä ruuhkasuomalaisia, mutta sopii ihmetellä, kauanko "melua maailmaan mahtuu".

Motocross on melusyistä ainakin ruuhka-alueilla vakavasti uhattuna enkä yleensä ole mitään vaatimassa, mutta minusta liiton oli puututtava asiaan. Onko ajateltavissa, että liittoon hankittaisiin helppokäyttöinen mittauskalusto (vaikkapa "esimerkiksi värähtelyyn perustuva mekaaninen laite".) Ja lakatkaa hirnumasta, lainaus on sanatarkasti SML:n sääntökirjasta. Liiton määräämän valvojan on oltava paikalla joka tapauksessa ja samalla kulkisi laitteistokin.

Oppia voisi ottaa enduropuolelta. Äänten saattaminen järjestykseen ei vastoin alkuperäisiä väitteitä ole tuhonnut kansainvälisiä menestysmahdollisuuksia.

Uskon ainakin suurimman osan enduroporukasta sisäistäneen melukysymyksen eikä katsastaminen enää ole kauheaa vääntämistä. Me mittaajatkin pidämme näistä lajeista.

Omasta puolestani pahoittelen vieläkin parin vuoden takaista Päijänne-ajoa ja sen melukysymyksen tuomia harmeja väsyneille sivarikuskeille. Meluratsia Jämsässä ei ole kivaa kenellekään. Ei vain haluttu päästää pahaäänisiä pyöriä viranomaisten mittauspisteeseen, katsastuksen puolivilpillä läpäisseet haluttiin tutkia. Tuolloiset tapahtumat osaltaan johtivat sivariluokan poistamiseen Päiskiltä. Sivarit kuitenkin puuttuivat ongelmaansa. Ainakin viime vuoden syksyllä tilanne oli jo korvakuulolta aika hyvä.

Motocross-harrastajien puolelta ei äänistä ole positiivista palautetta juuri kuulunut. Ongelmaksi koetaan viranomaiset, ei pakoääni.

Kauankohan näistä jaksaa jäkättää ja kauankohan jäkätys sallitaan? Pidetään mielessä kuitenkin, että menetettyä rataa ei ihan vähällä saa takaisin.

Harri Vanhala
Harri.Vanhala@kolumbus.fi

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMMitä Pentti mariset? Miten se melu nyt niin kovaa oli? Eikö Mikkelissä mitattu ääniä? Jos mitattiin niin miten se mukamas 4t pyörissä oli kovempi kuin kaksitahtisissa? Eikö ääni rajat ole samat sekä 2t että 4t pyörille? Ja tuosta kertakäyttöisyydestä vielä sen verran että näyttää tuolla tuloslistalla olevan kaveri kympin sakissa melkein kaksikautta ajetulla pyörällä.