Luokat 2005

Kirjoittaja: Timo Vesalo Onko tietoa vielä miten motocrossin harraste luokan kilpailut viedään läpi ensi kaudella? Siis onko tulossa kaksi eräisiä kisoja?? Infoa kaivaten...

Kirjoittaja: JANNE SALMINENMinkä takia c/b ei voi ajaa samanlaista sarjaa ku c/a et olis ihan joku cup.
toinen kysymys, miks Avoin luokka ajaa vaa 5 kisaa?

Kirjoittaja: PASI VIINIKAINENVoitaisiinko ajatella jakaa luokat iän mukaan. Esim B18 luokka jossa saa ajaa vain 125 /250 4t pyörällä ja sen lisäksi Bavoin jossa ikä 18+ ja moottorin koko vapaa.

P.S. Olisiko crossissa tilaa Jokkis luokalle. Eli jokkis säännöt ja pyörä myytävä kisan jälkeen esim. 1000*eur* tai joku vastaava summa. Suomessa makaa ladoissa ja tallien takana lukematon määrä 80- ja 90-luvun kalustoa ja innokkaita omistajia jotka varmasti olisivat halukkaita lähtemään viivalle. Tosin nykyinen lisenssin hinta taitaisi karsia osanottajat, joten unohdetaan koko homma

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENPikkasen voisi luokkanimiä crossista laajentaa vaikka enskankin suuntaan. Tuli muutaman kerran tuossa laajasti keskustelua herättäneessä Sipoon 50 v. juhlaendurossa kaiutinten kautta höpötettyä enduron omituisista luokkanimistä. Koska ystävämme Hannu Häkkäläkin ymmärsi kuulutukseni väärin, saattoi olla muitakin ymmärtämättömiä. Selvennän, vaikka vanha totuushan on että kun savolainen puhuu, vastuu siirtyy kuulijalle. Siis en halunnut maahamme MM-luokka jakoa. Halusin, että kilpailuluokat nimitettäisiin esmerkiksi luokka 1 , 2 ja 3. Mimmosia mopoja kussakin luokassa meluaa, sillä ei ole väliä. Sen päättäköön jaostot ja Liitto suuressa viisaudessaan. Meille tiedottajille ja moottoriurheilun ulkopuolisille kertominen tuloksista olisi helpompaa. Jos kertoo, että Mikko Tontti varmisti Suomenmestaruuden luokassa yli 175 cc kaksitahtiset moottoripyörät, on pahan vaikee verraten, jos kertoo hänen voittaneen Luokan 2 mestaruuden...(pitkä juttu ja kuiteski lyhyt asia)...mielestäni keksiä motocrossiluokalle nimi "Harrasteluokka" , vaatii aivan muita taitoja /taidottomuutta kuin kuulua lajijaokseen, tahi peräti Liiton hallitukseen. ...Kähmy

Kirjoittaja: Anssi LehtinenAikoinaan E. Geboers otti lähdöt toinen jalka jonkun limukorin päällä. Hyvin vaan RC500 kulki MM-sarjassa.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNiin kyllä pienikin mies pystyy viemään isoa pyörää,,mutta kukahan se veisi tätä liittoamme, kun kaikki tärkeät asiat on hallitus päättänyt kaikkien lajien osalta jo kuukausi ennen lajiparlamentteja. Iso luuta voi lakaista vain siinä kokouksessa, jossa valitaan uusi hallitus, mutta sekin taidetaan hoidella ennakkoon "byrökratian diktatuurilla"???

Kirjoittaja: Ville HarviaMut jos on tosi pieni kaveri ni onko sit kivaa ajaa 18+ B avoimessa ku muut vetää isoilla pyssyillä ja ite jollain pikkulintalla...

Kirjoittaja: Pentti RaittilaMoottoriliiton sivuilla näkyvät olevan jo kaikkien lajien luokkajaot "kiveen hakattuina"vuodelle 2005 joten hauskaa ja turhanpäiväistä turistimatkaa kaikille lajiparlamentteihin ;) t. Pappa.

Kirjoittaja: MIKKO HINKKANENMoi,

Kiitos Jari ja Torsti viesteistä jotka selventävät päätöksenteon perusteita
sekä sitä kuinka asiaan pääsee vaikuttamaan.

Nyt siis jokaisella kuljettajalla joka haluaa luokkajakoon kantaa kortensa kekoon
on selvillä kuinka se tehdään. Oma näkemys on tuotava omassa kerhossa ensin
esille ja kerhon on osallistuttava lajiparlamenttiin. Ko. tilaisuuteen mennessä ei
varmaan olisi haittaa jos kerholla olisi yksi yhteinen näkemys asiasta.

Aion myös itse toimia ko. ohjeen mukaan, yhteys kerhoon ja sitä kautta
viestiä lajiparlamenttiin.

Kirjoittaja: TORSTI HEIKKINENMotocrossin lajiryhmä on pääsääntöisesti nykyisen luokkajaon synnyttäjä.Kaikkien,joita asia kiinnostaa tai koskettaa,tulisi ottaa yhteyttä suoraan
johonkin lajiryhmän jäseneen.
Kerhojen olisi myös syytä osallistua lajiparlamenttiin.Vaikka lajiparlamentti ei olekaan päättävä elin,on kentän palaute tuotava siellä esille.
Riittävä määrä hyvin perusteltuja ehdotuksia otetaan kyllä vakavasti,sillä kerhojen
kautta tapahtuu kaikki toiminta kentällä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEn malta olla tuomatta näkemystä n. 15 vuoden ajalta mitä crossissa on tapahtunut? Koko ajan on yritetty löytää nuoria "huippulahjakkuuksia", ja tämä linja on johtanut lahjakkaiden ajajien loppuunpalamiseen, rahojen ja harrastuksen lopettamiseen, juuri silloin kun sen vasta piti oikein alkaa. Niin on nyt taas, perustelut: 90-luvulla ajettiin nuorten SM-sarjaa, pitkä sarja söi miehet ja pappojen rahat, niin että A-luokkiin ei enää ollut lähtiöitä riittävästi. Viisastuttiin ja päätettiin ratkaista nuorten SM 1-2:lla kilpailulla. Mutta sitten kuviteltiin, että kun saadaan A-piikkiin riittävästi kuskeja, voidaan muut luokat "lopettaa". Kukaan ei kai ajatellut mistä tulevat ajat avoimen luokan SM-sarjaan, tulos on nyt nähty: ei mistään. Kyllä ison B:n jatkaminen on ehdoton edellytys, jos ajatellaan, että Suomessa on muitakin kuin junioricrossareita. Olen kuullut myös huhun, että on päätetty, ettei sääntöjä kahteen vuoteen muuteta. Jos tämä pitää paikkansa, moiset lajiparlamentit yms. ovat ihan turhia. Ja kyllä säännöt pitää muuttaa niin, että myös SM-luokkien pyörät katsastetaan, muuten crossikisoihin on jokaiselle lipunostaneelle annettava kuulosuojaimet kaupantekijäisiksi. t. Pappa

Kirjoittaja: JOONA OINONENJOS HALUATTE VAIKUTTAA MOTOCROSSIN ASIOIHIN,OTTAKAA YHTEYTTÄ KERHOJENNE PUHEENJOHTAJIIN JA LÄHETTÄKÄÄN DELEKAATIO LAJIPARLAMENTTIIN.

MX LAJIPARLAMENTTI 20.11.2004
SLU RADIOTALO
LÄNSI-PASILA
HELSINKI

ILMOITTAUTUMINEN 12.11 MENNESSÄ,SUOMEN MOOTTORILIITTO/SIRPA RÄSÄNEN

KATSO WWW.SUOMENMOOTTORILIITTO.FI
SML TIEDOTTAA 5/04

Kirjoittaja: SASU KAUPPINENToimin erään moottorikerhon pj:n ja sen vuoksi soitin liittoon ja tiedustelin
mx luokka paikkoja.
Kysyin: Jos kaveri on tänä vuonna ajannut B-125 luokassa ja haluaa ensi vuonna
ajaa 250/2t tai 450/4t. Mihin luokkaan pitää mennä, koska harrastaja luokassa
on tietyt rajoitukset.
Liiton vastaus: Niin.. Ei sitä kai oikein pääse mihinkään luokkaan...

Liitossa asenne oli siihen suuntaan, että ei olis muita luokkia kuin B-125 missä
ajetaan kilpaa jos ei olla A:ssa.
Eli jos ajatellaan että on kaveri, joka on ajannut vaikka 5v B-125 luokassa ja
ei tunne pientä pyörää omakseen ja haluais vaihtaa isompaan luokaan, niin hänen
täytyy näiden sääntöjen mukaan lopettaa harrastus...

Että tällai.

Kirjoittaja: SAMI SANDVIKJoo Mikko et todellakaan ole ainut henkilö joka näin ajattelee. Ite ajoin kesällä muutaman harrasteluokan kisan ja tuli huomattua että todellakin on tultu ryminällä alaspäin näissä "luokkajärkkäyksissä".
Sais ne liitossa niellä ylpeytensä pikkuhiljaa jo pois ja ottaa Ruotsista mallia jos se muuten tuntuu olevan noin vaikeeta. Tuntuu niin tyhmältä ajaa toiselle puolelle suomea kisoihin yhden erän takia.. joka sekin saattaa olla vetskujen kanssa samassa ja 15min. + 2 kiekan pituinen.. Eikä monesti tulostiedoissakaan ole edes näkynyt harrasteluokan tuloksia ollenkaan...
Tulee mieleen kun joskus vielä 90-luvun lopussa b250 luokkien taisteluita oli seuraamassa aika mukavastikkin porukkaa niin tällä kaudella huomasin että harrasteluokan erän alkaessa porukka lähti ostaan makkaraa ja palas takasin sitten kun seuraavat oli alkamassa..

Kirjoittaja: MIKKO HINKKANENMoi,

Avataanpa taas keskuskelu crossiluokkien toimivuudesta.

Ihan aluksi pyytäisin liittoa kommentoimaan kuinka luokkamuutokset
ovat heidän mielestään onnistuneet. Tätä tuskin kukaan liitosta lähtee näihin viesteihin kuitenkaan vastailemaan niin kohdistankin pyynnön OFFROADPro
lehdelle: tehkää juttu aiheesta. Kiinnostaisi tietää esim. lisenssimäärien kehittyminen viime vuodesta tähän vuoteen, ja lisenssien haltioiden ikäjakauma.
Onko liitossa suunnitteilla uusia muutoksia ja mihin suuntaan? Miten kuljettajia
kuunnellaan luokkia mietittäessä? Totuus on kuitenkin se että jos kuljettajia ei
kuunnella (niinkuin viime vuonna), ei kohta ole kuskeja
noihin vähäisiinkään luokkiin.

Itse kuulun siihen porukkaan joka ajoi viime kesänä nelareita ja isoa B:tä,
nyt on kalusto hävitetty ja muutaman kisan olen käynyt katsomassa. Tosin
luokkamuutokset olivat vain osasyy. Mutta välitettavasti tunnen tuttavapiiristäni
monta jotka ovat äänestäneet jaloillaan. Onko tämä vain "väärä tuntuma", joka
on pelkästään meikäläisellä, ollaanko muualla tyytyväisiä muutoksiin?

Avoimuutta keskusteluun erityisesti liittotasolla!!!