Lajia aloitteleva 40v ostamassa ekaa pyörää - neuvoja kaivataan!

Myyjäliikkeet ovat suositeleet minulle ekaksi enskapeliksi 250cc nelitahtista. Itseä hieman kuitenkin mietityttää sillä 450cc pyörii samoissa hinnoissa - budjetti mulla on noin 4000 euroa. Kotipaikkakunnalla olisi KTM EXC-F 250 myynnissä, edellinen omistaja on puolituttu ja pyörän historia 100% tiedossa. Pyörä on 2005 mallinen, tuntimittari näyttää 230h. Pyörään on tehty 180 tunnin kohdalla koneremontti, josta paperit ja tuttu liike tehnyt, olen huollattanut omaa 1000cc katupyörää samassa liikkeessä. Pyyntihinta on 4900 eur. Pyörä on valkokilpinen, jonka lasken isoksi plussaksi. Onko kallis? Missä tuntimäärässä on remppaa tiedossa, venttiilien säätöä, männän vaihtoa tms? Pyörä on ollut kevyehkössä harrastekäytössä.

Mitä asioita minun tulisi huomioida tehtäessä valintaa 250cc tai 450cc välillä? Kaipaako 450cc yhtä tiheää huoltamista ja remppaamista (männät, venttiilit yms) kuin 250 cc?

Sitten vielä sellainen kysymys, että mitä hyötyä siitä on jos pyörä on punakilpinen, verrattuna kilvettömään?

Kiitos etukäteen vastauksista!

Foorumit

Ja vielä kysyisin, että miten punakilpisestä saadaan valkokilpinen?

Pyörien hintoja voit vertailla netissä, paikkoja löytyy ja pyörät on yksilöitä, joten \"liukumaa\" on. (nettimoto, motopalvelu, yms) Jossain välissä sitten tajonta ja kysyntä kohtaavat. Parhaiten huolloista kertoo alan liike, tai joku ko. pyörän omistava. Hieman enemmän pitää tietysti 2-viiskymppistä laitella verrattuna 4-puolikkaaseen, iso pata ei niin koville joudu jos joutuu tuo 250:ään harrastekäytössä? Valinta on enempi mielipide/sopivuus asia, kun huoltokustannukset. Joskus on onnea ja koneet kestää, joskus ei.
Valkokilpinen on siitä hyvä että sillä voi hurauttaa harrastuspaikoille, jos ne lähellä on. (eihän sillä oikeasti saa tiellä ajaa ollenkaan, kun ne vilkut ja peili puuttuu. Samoin talvella on piikkirenkaat alla, mutta järjen rajoissa sanoisin)
Itsellä 400:nen ja ajelen sillä muutaman kerran vuodessa radalle, jos kuljetusongelmia on. Säätö tai huoltovälineitä ei silloin mukana ole :-(
Punakilpistä ei enää valkokilpiseksi saa kun se kerran on sinne toiselle puolelle ajoon otettu. Punakilven ero valkoseen on hankintahinta, tuolla 250 mallilla noin reilu 1500e sitä uutena ostaessa. Vanhaa punakilpistä ei kukaan osta, mutta valkoisen voi joku muuhunkin käyttöön hankkia?
Kun otat siihen valkokilpiseen ympärivuotisen vakuutuksen, niin ei se paljon eroa punakilpisen vakuutuksesta ja sillä pääsee kesällä vaikka kioskille ;-)

Nelipuolikas on kyllä aika raju kapistus aloittelijalle ja vielä paljon harrastaneellekin. 400 sen sijaan on jo ihan mukava ja leppoisampi peli.

Ei ne liikkeessä ole aivan höpöjä jutelleet, kun 250 nelaria ovat suomienskaan suositelleet. Se on oikein hyvä siihen hommaan.

Mainitsemasi EXC-F tuli vuosimallina 2007 eli ensimmäiset olivat markkinoilla muistaakseni elokuussa 2006. Kysymyksessä taitaa olla se vanhempi EXC R -malli, joka on vähän vanhahkoa designia, mutta todella luotettava ja aivan soiva peli enskatouhuun vieläkin.

Hinta pitäisi vaan sillä vanhalla mallilla valkokilpisenä alkaa mieluummin numerolla 3 kuin nelosella.

Ja valkokilpiselle on enemmän markkinoita ja myös enemmän käyttömahdollisuuksia.

Morjens. ite suosittelisin rekisteröimätöntä peliä jo tuon budjetin puolesta. saa aika paljon tuoreemman. Aika tuhnu härveli tuo vanhan mallin pikkunelari varsinkin tonnisen katupelin jälkeen. Mitä kaikkea koneelle tehty? Noilla tunneilla saa melkein olla kampurasta ylöspäin kaikki vaihdettu.Mites 2-tahti pelit,200cc ylöspäin löytyy tehdastekoisista enduroista mukavia pelejä. Tehoa löytyy hyvin hallittavassa muodossa ja keveitä ajaa+varmoja kilometrejä.

No ei kyllä noilla tunneilla tarvi vanhan mallin EXC Racing\'iä alkaa raknetaan koneesta alusta loppuun uusiks. Jos 180h kohdalla on kone todella käyty läpi, voit laskee toisen moisen ennen kuin tarvii edes kurkata. Ja venojen välykset säätää - toisin kuin titaanihypeventtiilikoneisissa, myös kannattaa säätää heti uusien tilaamisen sijaan - vartissa, eka kerralla voi mennä jopa puol tuntia. Tehoissa ei pärjää uusille EXC-F:lle, ei sinne päinkään, mutta kone on kyllä yks parhaista alotella puunkierto ja tohon rahaan tuskin parempaa saat, punakilpisenäkään. Tuossa on kaasuun vastaaminen kohtalaisen (viimesin ajokki itsellä on tuossa mielessä markkinoiden paras pyörä, niin ennen niin hyvä ei enää tunnu ihan täydelliseltä) hyvä, kaasaripeliksi yli keskiarvon kuitenkin ja silti sopivan rauhallinen. Painoa on ehkä pikkuisen paljon, mutta ihan eri maata kevyt käsitellä kuin isoveljensä, loistava aloittajan peli hintaluokassaan. Ja kuten jos edellä asiantuntevasti todettiinkin, valkokilpisen jälleenmyynti on vaan eri helppoa vs. punakilpi tai rossinelari. Kun se eka pyörä tuskin kellään koskaan on se itselle paras lajiin sisään päästyään, on se edelleen myyminen kans syytä ottaa huomioon ja jos vaikka laji ei pisemmän päälle edes kiinnosta. Sekin vielä, että kadulla 1000cc ei vielä nosta edes hikeä, mettässä pulssi nousee kattoon ja puut hyppii eteen jopa piikkiäkin pienemmällä.

Iso kiitos vastanneille! Sitten olisi istuinkorkeuskysymys. Minkä verran kuskin jalat pitää ylettyä satulassa istuessa maahan, jotta pyörän istuinkorkeus on optimaalinen enduroa ajatellen? Olen aika pätkä ja mm. kyseisen KTM:n selässä istuessa nippa nappa yltävät kengän kärjet molemmista jaloista maahan. Pelkällä päällä ajatellen (ilman kokemusta) voisi kuvitella, että jalkojen pitäisi ylettyä maahan sen verran että perän lipsuessa voi potkaista pyörää pystyyn. Miten enskapyörän madaltaminen onnistuu? Varmaankin muita lyhyitä kuskeja on jotka ovat samaa asiaa pohtineet?

Tässä yksi kiinnostava yksilö. Miten kommentoisitte tuota big bore -modifikaatiota? 250 -> 350cc? Onko tuo plussa vai miinus käytettyä KTM:ää hankittaessa? Muita kommentteja ko.pyörästä?

Oho...kiinnostavan yksilön myynti-ilmon linkki unohtui.

http://www.nettimoto.com/ktm/exc/904879

Helpoiten madaltaminen onnistuu vaihtamalla penkki matalampaan. Valtaosa kuskeista vaihtaa korkeamman satulan, joten näitä matalia penkkejä (alkuperäinen) on varmasti autotallit pullollaan.

Niin, jäi vielä sanomatta, että jos hinta on todellakin toi, niin katsoisin kyllä 2-tahti pelejä myös. Saat samalla hintaa jopa -09.. Mielestäni ei tarvitse olla valkokilpinen, kyllä noi punakilpisetkin kaupan menee.

rekisteröin punakilpisen ktm125exc kahden vuoden käytön jälkeen valkokilpiseksi. Katsastukseen omistustodistus, coc todistus vilkut ja peili kiinni.sillä selvä. Tulliin tekemään ilmoitusta autoverotuksesta. Tein vielä huojennushakemuksen kun peli oli jo kilpakäytössä loppuun ajettu.Veropäätöksen odottelua..2kk.pankkiin veron maksu. seuraavaksi katsastuskonttorilta kilven haku. katsastus 90e verot 300e kilpi 18e

Siistin näköinen pelihän tuo on ikäsekseen. käsittääkseni tossa pikkunelkussa on sama alakerta kun isommissakin versioissa,joten kestävyyden kannalta tuskin on ongelmia.Mutta ei muuta kun kattomaan ja kokeilemaan, siitä se lähtee.

Hain tänään ensimmäisessä postissa mainitsemani 250cc pelin koeajoon. Metsät ja montut kun on vielä lumen peitossa, niin sorateitä kävin koluamassa ja yhdellä maankaatopaikalla kävin pehmeässä hiekassa kurvailemassa. Alkuun ajatukset oli sitä rataa että ihan liian lussu mun makuun on kakspuolikas, enemmin tehoa pitäisi olla. Pyörä oli kuitenkin ihanan kevyt käsitellä ja mutkissa huomasin, että vauhtiahan on ihan s-tanasti vakka on vaan kakspuolikas alla. Tämä enska taitaa olla sellanen laji jossa muskeleita vauhtiin kysytään kuskista enemmin kuin pyörästä. Kottaraisen hintakin saatiin sovittua nelosen pintaan joten pari detaljia kun myyjän kanssa saan sovittua niin eiköhän homma ole siinä.

Juu kaupat tuli sovittua 2005 mallin 250 EXC:stä. Kattelin omistajan käsikirjasta, että venttiilit pitäisi säätää 15h välein. Käsikirjasta ei kuitenkaan löytynyt ohjeita miten venttiilit säädetään. Muut perushuoltotoimenpiteet on yksityiskohtaisesti neuvottu, mutta venttiilien säädöstä ei mitään. Onko porukalla tapana säädellä venttiilit noin usein ja onko helppo homma? Ei kai pyörää huoltoliikkeeseen moisen takia kannata joka 20h viedä? Onko kenelläkään tietoa mistä voisi imuttaa korjauskäsikirjan pyötään, yritin googlettaa mutta ei onnannu.

Textiä ei kannata hirveesti lukea... Mutta 0,12mm muistaakseni sekä imu että pako puolella!

Mitä nyt olen eniten ymmärtänyt niin tuo KTM:n 300cc kaksitahtinen ollut tähänastisista kuulemista aloittelijoille parhaimpia pyöriä. Potkua löytyy alhaaltakin vaikka kuinka mutta rauhallisuus on taattua. Pyörän huoltoakaan ei näistä perustarpeista pidemmälle tarvitse yleensä lähteä! Oma suositukseni siis tämä vaikken itse kyseisellä ajelekaan. 450cc 4-t on jo suunniteltu kisakäyttöön ja on muutenkin aika kankea hitaassa maastossa aloittelevalle harrastajalle. Mutta ei tästä sen enempää, mikäli nelarit kiinnostaa niin käännyn kyllä sen kaksipuolikkaan puoleen jolla itsekin ajelen

Mihinkä pyörään päädyit?

Kawasaki klx 450 on varmaan hyvä harraste pyörä.