KXF/RMZ 250 ????

Kirjoittaja: SANTERI LAINE Morjens. Nyt kun ko. vehkeistä on jo porukalla enemmän kokemusta niin valaiskaa tietämätöntä! Miten on pelit kestäneet? (tark. ok huolloilla) ja millaisia perus-huoltoväli osviittoja? Kiitollinen olen myös osien (mäntä ja vent.) vaihtoväli kokemuksista eli mis kuosissa vaihdetut palikat oli? Kitoos etukäteen nim. lumien lähtöön uskova.

Kirjoittaja: SAMI PIOHuomenta, kokemukseni kxf:n kestosta. Kawallani on ajettu n:70 h ja olen vaihtanut männän 2 kertaa, kerran kaikki venttiilit, jouset ja ketjun ns. ennaltaehkäisevänä huoltona. Vikoina on ollut 1 viallinen imuventtiili joka kului melko nopeasti ja imunokan ratas pääsi pyörähtämään akselilla. Seurauksena ajoitus sekaisin. Onneksi tämä tapahtui tyhjäkäynnillä. Vehje tosiaan käy aika kuumana, mutta Miikalta näköjään löytyy siihenkin lääke. Ajotyylini muuten on melko "käskevä" eli onkohan kawani maanantaipäivän laite jos se on kestänyt pari kesää?

Kirjoittaja: Miika SavoJoo oon myymässä tämänvuotista kisapyörää.. Mutta ei se sitä tarkota että se olis p**ka! Ei todellakaan. Miksi muutkin SM-kuskit (mm. Remes, Lehmusvirta, Pirinen, Poikela jne.) sitten myyvät pyöriään jo puolen vuoden jälkeen?
Syyt pyörän myymiseen: 1) jos vaihtaisin merkkiä, ei tällä pyörällä tietenkään olisi käyttöä. 2) jos aiot ajaa kisaa kunnolla ei samalla pyörällä ole taloudellista ajaa montaa vuotta peräkkäin. 3) uuden 06-mallin Kawan osat ei käy keskenään tämänvuotisen kanssa (moottorin osalta osittain, mutta runko ym. täysin erilaiset). Siksi tästä ei saa harjoituspyörääkään, koska varaosia ei voisi hyödyntää kisoissa yms.

Se että minkä takia olen vaihtanut pyörääni männän, ketjut, rattaat ym. osia jo tässä vaiheessa (todella vähän ajettu), niin ihan siitä syystä että sille onnelliselle ostajalle jäisi mukava fiilis kaupasta enkä myisi huonoa peliä vaan sellaisen mikä toimii ja porskuttaa...

Ei muutenkaan voi sen perusteella vetää johtopäätöksiä jos uuteen pyörään on vaihdettu osia kun sitä myydään. Syynä voi olla esim. todella tarkka omistaja tai halu myydä hyvä pyörä. Voihan syy tietysti olla se, että osat on tosiaan täytynyt vaihtaa, mutta kukaan ei voi sitä tietää ellei tunne tapausta.

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEÄlä Miika jaksa tapella ihmisten kanssa,jotka ei ymmärrä miksi "me" vaihdetaan se mäntä sen 20 h jälkeen... Mulla ei muuta!!

Kirjoittaja: Miika Savojuu eipä jaksa enää... jos ei tajuu nii ei tajuu. Kaikilla kun ei oo ajamisessa samat motiivit.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenKyllä ne kaikki 250 4-t koneet kuluvat, jos niille antaa kunnolla kyytiä, niinkuin nuo crossikuskit aika pitkälle tekee. On aivan toinen juttu ajella suomi-enskaa eli kierrellä kantoja ja kiviä 1 - 2 vaihteella kytkintä lipsutellen.

Noilla litratehoilla mitä 250 4-t pyörissä on ja noilla osien mitoituksilla, jolla päästään kohtuulliseen painoon, ei voi odottaa satojen tuntien käyttöikää.

Sen venrran noista kisalaitteista crossikäytössä, että uuden pyörän ottaminen käyttöön kesken kauden on kyllä aika hyvä tapa välttyä ikäviltä keskeytyksiltä.
Kun tommosella crossilla on kohtuuvauhtinen kuski ajanut +30 tuntia niin sitä pyörää saa olla remontoimassa koko ajan ja jokapuolelta.

Joka merkissä on omat ongelmansa, 2004 vuonna ehkä Kawa/Suikassa eniten, koska se oli uusi malli ja kiireellä pukattu markkinoille.

Yamahan venttiileissä ei juuri ongelmia ole johtuen imuvenojen todella pienestä koosta joille riittää kevyemmät jouset.

Eri kuskien ajotyyleillä on jonkinverran merkitystä laitteiden kestoon, toiset laulattaa koko ajan rajoitinta vasten, toiset ajelee enempi hyödyntäen vääntöä.

Asiallisella huollolla kestää kaikki nykynelkut jo sen mitä niiden pitää kestää.
NE ON KISALAITTEITA

Kirjoittaja: Miika SavoHyvä Jarmo, kiitos kommentistasi. Veit periaatteessa ajatukset mielestäni. En osannut vain pukea niitä sanoiksi. Toivottavasti muutkin ymmärsivät pointin jutussasi. Hienoa asiallista palautetta!

Kirjoittaja: EELI RYTKÖNENKyllä oli surkea laite kxf -04 meillä. Miten se voi kestää kisassa, kun ei kestänyt meillä harrastelu ajoakaan? Ihan niin kuin olisin nähnyt eräänkin tällä palstalla kirjoittavan työntäneen vihreää vehjettä Iisalmen kisassa ? Muuten näytti vihreä väri hävinneen Siilinjärven SM ja joukkue Sm kisoista verrattuna viime vuoteen. Täällä jauhetaan, että huollon vika kun peli ei soi. Itse en ymmärrä, miten voi enää orjallisemmin huoltaa, kuin mitä meillä huollettiin Kawaa. Lämpö ongelmia kylläkään ei ollut, kun heti uutena vaihdettiin Boysenin pumppu.Niin että reisille meni koko kesä pojalta jatkuvan koneremontin takia. Hupaisa yksityiskohta vielä oli, kun ei uuden karhea pyörä kelvannut vaihdossa etelän kauppiaille - mistään hinnasta.

Tässä muuten pikaohjeet Kawan huoltoon: 1. mene pankkiautomaatille 2. paina muu summa ja näppäile maximi 400 e. 3: toista tämä 5 kertaa 4. sitten mene varaosia tilaamaan... Näin se meillä meni, ei kiinnosta enää ko laite.

Kirjoittaja: SANTERI LAINEkiitos jälleen! taas kommentteja rikkaampana. Miikalle kitos. valaisit hönöä ja eiköhän tässä pärjätä tollasen -04 kxf järjettömän lego kasan kanssa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kirjoittaja: Tuomas KauppinenNoihin huoltojen hintaan haluaisin puuttua ilmoittaen, että kawankin huollot tulee melkein puolet halvemmaksi, kun tilaa osat suzukin kautta.. Sumeko on laittanu hintoihin aika reilusti ilmaa väliin, olen vertaillu hintoja monessa suhteessa.. ja oma rmz:ta on toiminu ainakin ihan hyvin vaikka onkin -04..

Kirjoittaja: Miika SavoAnnapa esimerkkejä niistä 50 % halvemmista Suzukin osista. En kyllä usko että niissä lähtöhinnoissa noin suurta eroa voisi olla. Halvoissa osissa voi olla hyvinkin isoja eroja, mutta kalliimmat osat on varmasti samalla tasolla.

Kirjoittaja: SANTERI LAINEmorjens taas! jos jollakulla on pistää jotain juttuu noista ko. vehkeistä niin menis sit perinteisen postin kautta en nimittäin oo mikään konevelho enkä omista sähköpostia. Mutta kaikille kiitos tiedoista ja kokemuksista!!!!!!!!

Kirjoittaja: Jarno Pullieiköhän se oo huolto kaiken A ja O ei ne periaatteessa voi pamahtaa ellei oo joku rakenteellinen heikkous/teko virhe valmistaessa on Jammustakin nelarista kuulemma mennyt venttiilit poikki pari kappaletta kuulemma?? Syytä ei tiiä ?
ps. ja tän viestin kirjoitin karpulassa ;) no kyl se tästä

Kirjoittaja: Tuomas Kauppinenniistä halvemmista osista..
en tiedä mitenkä luokitellaan halvat osat, mutta jos esim. kansi maksaa vihreällä noin 500*eur* ja keltaisella vähän yli 300*eur*, että siinä on aika iso ero.. juuriputki maksaa niin ikään kawalla 300*eur* ja suitsalla 140*eur*, etukeskiössä oli myös eroja 260*eur* ja toinen oli 140*eur*.. sitten pienempiä eroja löytyy myös venttiileistä, sumeko hinnat pako 85*eur* ja imu 72*eur* sutka hinnat pako 65*eur* ja imu 55*eur*.. että siinä on eroja aika paljon mitkä ratkaisee aika paljon normaalin harrastajan varaosien ostoa.. ja ne halvemmat osat on kestäny aivan yhtä hyvin..

Kirjoittaja: Miika SavoEIkös Suzukin ja Kawasakin osat pitäisi olla ihan samalta tuotantolinjalta tulleita kun kerran pyörä on saman japanilaisen konsernin tuote. Voihan toki olla että suitsalla on oma toimittaja ja perushinta jo Japanin tehtaalla sen takia pienempi. Maahantuoja voi hyvinkin hinnoitella osat myös eri tavalla. Kuitenkin aika yllättävää että erot on noinkin isoja.

Kirjoittaja: SAMI PIOJOO, BENSA LOPPU JA SAMALLA AJO FIILIKSET!!!

Kirjoittaja: JUKKA KOLJONENMoro! Ostakaa hondan gold wingin mul on ollu sellanen viimest 3 vuotta ja hyvin on pelannu ei oo venttiilit ja nokkaketjut räjähelly.

Kirjoittaja: NIKO SYRJÄNENJa mitenköhän tuo Gold Wing juttu kuului tänne?...no kuitenkin, Jammun valtti on ehdottomasti pitkä kehitystyö, sillä sehän lanseerasi ensimmäisenä pikkunelarin ja uskalsi mennä piikkisten markkinoille myllertämään. Alkuaikoin oli tosiaan ongelmia venttiileiden kanssa, mutta itse ainakin luottaisin enemmän pyörään, joka aikoinaan suunniteltiin uranuurtajaksi pikkuluokkaan; Kawa ja Suzuki aloittivat pyörän kehittelyn taasen pakonomaisesti, vastatakseen kovaan kilpailuun nelitahtisissa. En kuitenkaan väitä, että Kawasaki ja Suzuki eivät olisi laatu vekottimia, ajan kanssahan tuo taas selviää. En usko että ne tostavat samoja virheitä kehityksessä, vaan yrittävät parantaa niitä, pakkohan niiden on. Joku viisas väläytti joskus että eiväthän ne huonoja ole jos USA:ssa voitettiin 3 mestaruutta Kawan pikkunelarilla, karu totuushan on, että ne kuskit ajavat puhtailla kisapeleillä, jotka on rakennettu isolla rahalla ja yhtäläisyyksiä tuotantomallilla ja tehdaspyörällä on kuin yöllä ja päivällä.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTäältä syy Miikan palasieluiseen Kawasakin puolustamiseen http://www.offroadpro.net/fin/mpporssi/showitem.asp?nro=14481 . Minkä fillarin ajattelit ottaa seuraavaksi - Jammu vai Kotari?

Tuossa lisää Jammun tuntimääristä ; ) http://www.offroadpro.net/fin/mpporssi/showitem.asp?nro=14765 eli onni täällä vaihtelee...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOK, Miikalta tuli jo muutama hyvä vinkki.
Pieni tarkennus, linkkujen kesto siis ei riipu rakenteesta suoraan, mutta ylenpalttinen huoltotarve kylläkin. Eli jos pyörä jää edes kuukaudeksi seisomaan, niin huolla linkut ihmeessä ennen kuin seisonta alkaa. Itselläni meni 1 ajokerta huollon jälkeen, letkullä psu hiukan sinne päin ja 1kk seisokki - > kaikki umpiruosteessa. Huom, oli sisätiloissa.
Sitten kolhujen varalle. Vaihdepolkimen akselin päässä liike toppaa ihan avuttomaan kannakseen, joka ei voikaan kestää. Hitsaa sinne "jalan" syrjään pieni knölli ja viilaa se lohkon vahvimpaan kohtaan istuvaksi, niin rakenne on turvallisempi mahdollisen kivikontaktin varalle. Mun sivuilla on kuvissa ainakin yksi, josta ratkasu näkyy.
Vesikierron voi tasata ihan vaan asentamalla klemmarin oikean syylärin alaletkuun, katsot kosketuksettomalla mittarilla syylärin päädyistä lämpötilat, sitten kun menee molemmin puolin tasan niin on hyvä. Pudottaa kuumemman puolen lämpöjä liki 10 astetta.
Jos enskaamaan aiot, niin älä ala kuristaa vaimenninta, osta enskavaimennin. Niin paljon oli itselläni tuskaa keittelyn kanssa ennen sitä, että hermo meinasi mennä moneen kertaan. Titaanialkukäyrän tilalle saa teräksistä, orkkis menee lommolle tosi herkästi ja pienikin lommo nostaa taas niitä lämpöjä. Mittari ei valehtele, usko pois. Ja maksaa se käytä orkkiksena muuten 260egee.
Itselläni oli täysin sattumanvarainen ei-käynnisty-ei-edes-vaikkei-olis-kuuma -ongelma, ainoa nelari josta kannenkin olen purkanut, mitään vikaa ei koskaan löytynyt ja purki tai ei niin ongelma katosi aina seuraavalle eka startille. Loppujen lopuksi en viitsinyt edes etsiä, kerran työnsin mopon autoon ja kotona se lähti heti!
Seosruuvi on ensimmäinen asia mitä kannattaa säätää, suuttimien vaihtelusta en huomannut ikinä vastaavaa eroa.
Putsarikotelon voi tiivistää takalokariin, sivunumerokilpiin päin käytin jeesusteippiä sisäpuolelle.

Olen kirjoitellut tonne sivuilleni vähän juttuja noista, lisää voin kertoa vaikka sähköpostilla. Ei ollut tarkoitus lyödä miestä maahan, sorry, en tiennyt että sulla jo moinen vekotin oli. Toivotaan ettei sulla käy kuten mulla: Ainoa laite jonka kaikekarvaiseen laittamiseen meni reilusti enemmän tunteja kuin sillä pääsi ajamaan, eikä siinä silti ollut hyvää kuin se keveys. Se hyvyys ajossa on toki enempi tai vähempi kenenkin omakohtainen juttu.

Pakko vielä kuittaa Miikalle...eihän se olis edes oma etu että temmistä tulis joku muotipyörä, Markku joutuis palkkaan jonkun tumpelon sinne, palvelu huononis jne, alennukset saattas parantua, mutta kun Puro tuntuu pysyvän hengissä nykyiselläkin asiakaskunnalla niin paras näin ;-). Kaikki saa mun puolesta ajaa Kawilla, kunhan ei krossivarikko mene niin vihreeksi mitä enskavarikot on porkkanaa. Mikään merkki tai pyörä ei ole niin ylivoimainen.

Kirjoittaja: HENRY ELD2 tahti sen piikki uus mäntä sisään n.20h kohdalla ja vaihteistoöljyt joku 5-10h putsarin puhistus. paljon halvemmalla pääsee ku pikkunelari kaa.

Kirjoittaja: SANTERI LAINEjuu juu just noita piikki juttuja odottelinkin!

Kirjoittaja: Miika SavoNiin todellinen keskustelun ydin unohtui aiemmista viesteistä. O4 vm. pyörästä kun puhutaan, niin suurimmat puutteet siinä on vaihdelaatikossa, jäähdytyksessä sekä venttiileissä.
Vaihdelaatikossa viat liittyvät 3-4 rattaisiin. En oo ihan varma käykö 05-mallin rattaat 04:een, mutta kannattaa tarkistaa sopiiko ja vaihtaa ne melko nopeasti. Ne nimittäin varmaan hajoaa jossain vaiheessa. Venttiilien murheet liittyvät osittain niiden heikkouteen, mutta toisaalta vääriin ajotapaihin ja huoltoihin.
Jäähdytyksen kierto on suunniteltu väärin. Neste ei kierrä tasaisesti molemmissa syyläreissä. Kannattaa muuttaa väliputkien reittejä. Konsteja on monia.
Itse teimme seuraavan: tulppasimme oikean puolen syylärin ylimmäisen sivussa olevan plugin. Vasemman jäähdyttäjän ylemmästä sivussa olevasta plugista lähtevä letku vedettiin alas ja yhdistettiin oikeasta jäähdyttimestä takaa ylhäältä lähtevään letkuun T-kappaleella (jonka voi tehdä vaikka itse). Tämän yhdyskappaleen jälkeen liitimme kanavan yhdellä letkulla kanteen. Vaihda myös jäykemmällä jousella oleva korkki pyörääsi.
Männänvaihdot 35-50 tunnin välein riippuen ajaako metsässä vai radalla. Öljyt 4-7 tunnin välein (riippuen käytetyistä kierroksista) ja öljynsuodattimet joka toinen kerta.
Kytkin kesti hyvin koko kauden. Kytkinlevyjen vaihto vasta 80 tunnin jälkeen. Yksi kytkinvaijeri kyllä meni. Eli siinä Sirkku on oikeassa, että ne ei ole parhaita osia mutta tosin yksi pienemmistä ja halvimmista.
Etuiskareihin kannattaa vaihtaa löysemmät jouset ja/tai muuttaa simmitys herkemmäksi. Takaiskari pelaa ihan hyvin kun muistaa vaihtaa typet ja öljyt riittävän usein. Linkut ei kyllä hajoa jos muistaa pitää laakerit hyvissä rasvoissa ja vaseliineissa. Siis ne on tarkistettava riittävän usein. Niiden kestävyys ei kyllä juurikaan riipu rakenteesta, vaan lähinnä siitä miten niitä huoltaa ja minkälaisissa olosuhteissa ajaa (kuiva, kostea, märkä jne.).

Kysynpä vaan Sirkku miten Lemivaaran temmien kanssa oikeasti kävikään?? Ei kyllä kovinkaan hyvin mitä nyt samoissa piireissä liikkuessani olen kuullut...Täystuho kävi ainakin nelareille, eikä sillä temmin pikkunelarilla oikeasti tee mitään. Ei niillä kukaan aja, ei edes maailmalla. Temmin iso nelari voi ehkä olla kohtuullinen peli, mutta se ei kuulu tähän keskusteluun. Muista pyörämalleista ei kuulu tässä kommentoida. Tässä keskustelussa piti antaa kommentteja KXF/RMZ mallista eikä miten jonkun kakstahti temmi kestää...

Kirjoittaja: Kimmo LaineNo eipä kyllä pahemmin ollut. Olis vaan kiva tietää jotain tuntimääriä mitä on ajeltu ennen isompia remppoja.

Kirjoittaja: KIMMO SAARNITuollahan niitä kokemuksia on toisessa keskutelussa pikkunelareista...

Kirjoittaja: SANTERI LAINEKiitos vastauksista ja kommenteista. En oo mopeedia hankkimassa ku tollane kawa tallissa jo on eli just samanlaisten pelien entisiltä ja nykyisiltä noita kokemuksia olen haalimassa nii juu se lintta o -04

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHei Miika, kyllä 1 iso nelari riitti mulle...VOR pikkunelarin olisin ottanut heti jos sellaisen olisi saanut!

Kirjoittaja: Kimmo LaineNyt kun on Jammut kehuttu ja Kawat haukuttu, kiinnostais tietää millasia kokemuksia on Hondan pikkunelareista?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenTarkennetaan vielä omasta puolestani, että kommentini koskivat nimenomaan tätä KXF/RMZ250:stä, ei mitään muuta Kawaa tai Suzukia.

Jammun kestävyyskehut olen sen sijaan valmis laajentamaan kaikkiin nelarikrosseihin, puolikkaan ekana/ekoina vuosina taisi tosin olla jotain lastentauteja.

Itse vaihdan merkkiä silloin kun näyttää siltä, että joku on taas ottanut harppauksen eteenpäin. Eikös nää Kawan ja Suzukin 250-4t:tkin oltu eriyttämässä, tuo varmasti taas muutoksia voimasuhteisiin?

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIJoku tällä palstalla sanoi todella osuvasti että näitä 2 yllämainittua pyörää voi suoraan verrata käsikranaattiin! Ja kun myynti-ilmoituksia katsoo niin on ihan sama onko pyörällä ajettu 4 tai 40 h siinä on yleensä aina maininta "kone rempattu"...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHei Miika, oli siinä kuule 2 muutakin merkkiä!
Pitää varmaan alkaa mun ulvoa TM:n puolesta...yhtä hyvin ne Lemivaaran temmit kesti viime kaudella kun muilla KawIt, eikä taida kellään muulla A:ssa olla ollut minkään merkin protosarjan nelaria kuin Jussilla, et paha on sun mennä vertaamaan.
Sen sijaan TM:n puolesta on helppo puhua kun tuossa 100cc:ssä on jo 43h etupyörän pyörimistä takana, enemmän kuin millään olen ajanut, eikä muuten ole ollut kaatumalla rikottujen osien lisäksi vian vikaa, ei edes tulppaa mennyt! Ja luulis sentään noin pienen koneen olevan aika lujilla vs. 250cc nelari!

Okkei, jotain huonoa. Vaijerit kyllä istuu hyvin, ja jopa penkkikin minun yksilössäni, mutta kyllä sivunumerokilpien ja putsarikotelon muovien sovitus on samoilla jaloilla tehty kuin jenkkiautot. Eikä kyllä paisariakaan vaihda ilman väkivaltaa. Vaan eipä näistä käytön ja toimivuuden kannalta haittaa ole. Takapyörän kiinnitys oli naurettava, mutta siihen maahantuoja teki korvaavan kunnollisen ratkaisun.

Että onhan se kumma kun pienen italialaispajan protomallit ja minivinguttimet toimivat yhtä "raskaassa" käytössä yhtä hyvin tai paremmin kuin ison japanilaisen nelarit! Jos pikkunelaria mielii, eikä rohkene eurooppalaista ottaa, niin kannattaa vaan suunnata katse kohti sinistä sävyä. Yksilöerot suurissa sarjoissa ovat varmasti pienempiä ja kyseisen merkin laadusta ja suunnittelubugeista ei ole listaa sitäkään vertaa kuin TM:stä (4 pyörää).

Kirjoittaja: Miika SavoNoi käyttötuntimäärät/kestot eri merkkien välillä riippuu aika paljon ajajan antamasta kohtelusta pyörää kohtaan. Sen verran täytyy sanoa ettei noi osien vaihtovälien erot pyörämerkkien välillä noin suuria ole mitä väitetään. Tai sanotaanko että riippuu vähän osasta mitä katotaan. Toisissa pyörissä jotkin osat kestää, ja toisessa taas toiset. Ei taida vielä sellaista kisanelaria olla, missä ei olisi jotain heikkoa lenkkiä. Esim. nokkaketjua en oo ite joutunut kertaakaan vielä vaihtamaan Kawaan, vaikka 04-pyörässäkin oli ajotunteja yli 80 takana. Jammuihin ja kotkiin kuuluvat vaihtavan niitä 20-30 tunnin välein. No en väitä etteikö Kawasakia olisi myyty enemmän kuin Yamahaa tai etteikö siinä olisi havaittu enemmän vikoja kuin esim. jammussa.

TM:n puolesta en lähtisi kovinkaan montaa kehulauseita antamaan.. Sellaista palautetta on "kentältä" viime vuosina nimittäin kuulunut. Kai sillä joku muukin ajaisi jos ne olisivat tosi hyviä. Ei siinä, ajoin itse kyllä kasikympin 2 viimeistä vuotta temmillä ja kohtuullisesti se toimi. Mutta en tiedä mikä niissä nykyään on vikana, kun eivät kelpaa. Ei oo crossikisoissa lähes kenelläkään! Kawasakeja sentään vielä joillakin on ja jopa joka luokassa useampia. Yritä Sirkku kuitenkin pitää temmin maine korkeella! Ei sullekaan oo muuten mikään pyörä tuntunut kelpaavan. Oot ollu kyllä tosi rohkee kun oot kokeillu jo lähes kaikkee! :) Vielä taitaa ainakin Husqvarna ja Husaberg olla kokematta! Niin ja onhan tietty VOR. Vaihdat pyöriä kuin paitaa, kannattais varmaan harkita oman pyöräverstaan perustamista niin saisit mieleisesi pelin itsellesi ja muille. ;)
En oo kyllä haukkunut muita pyörämerkkejä liiemmin koskaan, vaikka näin joku väitti. Olen kommentoinut lähinnä Kawan (huom. EI Kawin!) huonouksia ja hyviä puolia, ja muutamia (positiivisia) faktoja mitä muista merkeistä tiedän.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJos Kawan venat alkavat pomppia 50 tunnin kohdalla ja jammun 150 niin siinä on ainakin minun mielestäni merkittävä ero. Tuolla keskustelualueilla surffatessa saa jonkinlaista laajempaa otosta näiden pelien kestävyydestä. Tuskin koko maailmalla on mitään erityistä intressiä haukkua/kehua tiettyä merkkiä.

Jammun 250F:ää on myyty varmasti enemmän kuin Kawazukia, joten luulisi siihen olevan tarjolla vielä enemmän korjaussarjaa, mutta melko luotettavaksi sitä tuolla Gorrilla kehutaan.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIHankit vaan 2-t piikin niin ei tarvi venkoilla titaaniventtiilien kanssa...;-)

Kirjoittaja: Miika SavoLukasin tuon Eric Gorr jutun. Noilla jenkeillä on tietysti tapana markkinoida kaikenlaisia "korjauskittejä" jotta saisivat taas lisää myyntiä... Samaan sarjaan kuuluu tämäkin firma. No voihan näissä jenkkipalikoissa jotain hyvääkin olla, mutta lähinnä rahanhaaskausta (minun mielipide). Pöly on titaaniventtiilien pahin vihollinen, joten suurin syy hajonneille venoille löytyy huonosta huollosta (lähinnä ilmansuodatinkotelo ja kaasarin klemmarien kiinnitys). Venttiilejä on kyllä hajonnu muistakin pyörämalleista, joten KXF/RMZ- malli ei ole yksin asian kanssa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo just joo! No tässäpä lisää saman tyypin harrastajan älyttömiä kommentteja, omasta kokemuksesta!

Moottorihan on vasta se osa 1.
Osa 2: Runko.
Linkkujen väliin hiippi p***a itseksiäänkin, niin naurettava on rakenne. Puolen millin kannas johon stefan pitäisi tavata saman suuruisella päittäistoleranssilla. Liittiikö jotenkin tahteihin? Pura ja rasvaa viikottain...vain sillä tapaa, että painonpudotuksessa on menty äärimmäisyyksiin.
Takalokarista ei kestä nostaa, muljahtaa ympäri, kuten edellä, kyllä ohutta on...
Pinnat on samaa rataa alimitoitetut, kertakopsusta solmussa tai poikki, kiristellä saa joka 3. ajokerta ja ne mihin ei ole tarvinnut koskea juuttuvat, kiitos ah ihanien alumiininippojen -> remontoi, korvaa ohentamattomilla pinnoilla ja teräsnipoilla niin ei tarvihe kiristellä joka viikko!
Osa 3:Apulaitteet.
Kaikki vaijerit on suoraan jostain polkupyörästä, pitää tukea ja kiinnitellä tarkasti nippusiteillä ettei KUORIEN päät ala rispata.
Ilmanputsarikotelo on kyhäelmä, josta päivä paistaa läpi joka suunnasta, tiivistettävissäkään se ei ole pysyväisluonteisesti kuin osittain. Eikä riitä että sitä putsaria pitäisi vaihtaa koko ajan, se on vielä keskimäärästä hankalampi vaihtaa!
Stongan kiinnikkeiden välissä on avuttomomat kumitissit, niitä kun aikansa kirraa niin tutit on halki ja stonga vaan lonksuu. Mutta pakkohan se näin on ollut laittaa, muuten ei pysy kyydissä erkkikään kun ilman tasapainoakselia toteutettu ykspyttynen nelari tärrää sormet valkosiks kuudessa kympissä muutenkin!
Osa 1: Moottori, jatkoa.
Ei siis tasapainoakselia...on kevyt ja pienet hyrrävoimat. Ja on sieltä.
Kytkinkruunu on sellaista maltantinaa, ettei muissa nelareissa ole nähty. Siinä kun jampilla ajaa 100h, on tässä lovet jo 30h kohdalla. Eurooppalaisista puhumattakaan, joissa kaikissa on älytty tehdä nelarin kruunu teräksestä. Ja lasketaan nyt voimansiirtokin vielä moottoriin, niin orkkis takaratas ei muuten mahdu pyörimään ketjuohjurin ohi jos akseliväli on lyhimmillään.

Kommentit perustuu ainoastaan -04 malliin, josta syystä en ottanut mukamas-poistunutta keittelyongelmaa ja venttiiliongelmaa edes mukaan! Mukamas ihan siksi, että kuluneen kesän enskakisoissa minut on jo kahdesti ohitettu varmuudella -05 mallin keittävällä KXF/RMZ:lla. Näillä perurusteilla yhdyn edellisiin mielipiteisiin, tarviiko oikeesti hakata päätään jaskakasaan? Lista sitten jatkuu vielä merkittävästi, tämä oli vasta pintahipaisu kaikista suunnittelubugeista, ja jos enskaamaan sillä aiot niin ai ai, montako prosenttia työajastasi voit käyttää pyörän laittamiseen ja montako palkastasi?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMiika hyvä, sinulla on liian vähän OMAkohtaista kokemusta kaikista muista merkeistä. Vaihda merkkiä, vaikka yhdeksi kaudeksi, ja katso sitten onko se Kawi todella niin hyvä vai ei. Ja jos se on, niin aktiivisena, lähes agressiivisena vihreän puolesta puhujana, saatat saada Sumekolta sitten siihen mahdollisesti takaisin päätyessäsi vielä nykyistä paremman diilin.

Turha tässä on tapella se on hyvä - se taas ei -väitteillä, itse en voi sanoa "jammu on huono" tai KTM tai TM on huono" kun en pysty sellaisia väitteitä argumentoimaan.
Mutta et pysty itsekään. Ota riski, elä vaarallisesti, kokeile!

Kirjoittaja: SANTERI LAINEOkkei. Mistä osoitteista rupee repeemään? ja mahtaisko olla jotain ennaltaehkäisevää toimenpidettä olla tehtävissä?

Kirjoittaja: Miika Savoonpas täällä omahyväsiä harrastajia!? No jutut kuulostaa vähän sellasilta pikkupojan "heitoilta", joilla ei oo kovinkaan leveää pohjaa.. Olis varmaan parempi katsoa peiliin ennen kuin syyttää pyöriä niiden huonoudesta!
Itse olen luottanut vihreään merkkiin jo monta vuotta. Viime vuotiset pikkunelarit oli aika huonoja (kaikenlaisia lastentauteja), mutta ainakaan uusia pelejä (05-06) ei kyllä TODELLAKAAN voi sanoa paskakasoiksi. Muistakaa nyt harrastajat ettei ne pelit kestä jos niitä ei huolla riittävästi eikä oikealla tavalla. Perushuoltaminen riittää (öljyn vaihto melko useasti (5h), öljynsuodattimen vaihto joka toisen öjynvaihdon yhteydessä, venttiilinvälysten tarkistukset, osien vaihdot kohtuullisin välein, ilmansuodattimen vaihto riittävän usein jne.) Nelarien huolto ei ole ihan sama asia kuin 2-tahdin huolto eli bensaa tankkiin ja ajoa...

Kirjoittaja: JUSSI PESONENhyvin on tuntunut pyörä toimivan, kunhan muistaa vaihtaa koko koneen tunnin välein. välillä on myös puolituntia ajoaikaa riittänyt.suosittelen ostamaan Yamahan mikäli haluat tehdä suomen pitkässä kesässä muutakin kuin remontoida pyörää.

Kirjoittaja: Anssi Lehtinenhttp://www.ericgorr.com/services/fourstroke.html#RMZ

Kuten kaikissa näissä kisanelareissa, heikoin lenkki on venttiilikoneisto, näissä vielä korostetusti. Ne venojen ja nokkien välissä olevat kupit menevät paskaksi, venoista irtoavat lautaset. Rahallahan nuo vähän paranevat, vaihtaa vaan huonot osat parempiin ennen kuin esim. kansi on jo huonona.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenNoitahan pamahtelee vasemmalla ja oikealla. Kyseessä on oikeasti paskakasa johon ei kannatta käsiään liata. Yamaha ei pamaha, kuten joku osuvasti tokaisi.