Kiinamopot ja varikkolelut: merkit, laatu ja kestävyys?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlen selaillut noita 100-125cc varikko/kiinamopoja, löysin ainakin Thumpstar, Pitpro, Sendai, Fude, Samurai. Muitakin varmaan löytyy.

Nyt kiinnostaisi tietää erityisesti noiden moottorien kestävyydestä. A1 eli 11kW/16hv riittää oikein hyvin, minkä nuo näyttäisivät ainakin lupausten mukaan täyttävän riittävän hyvin. Eli mistä on hajonnut ja mitä, millä ajotunneilla? Onko osat löytyneet, mistä? Entä onko kukaan laittanut tuommoista Sendai Kempon konetta pystympään? Toimiiko? Missä on öljypumppu, saako voitelua vai horiiko ilmaa?

Ajatus on ostaa joku tuommoinen ritsa ja laittaa sen kone vajaatahtivinguttimen tilalle.

Kiitos vain omat kokemukset, en tarvitse mitään ennakkoluulo- ja asennevammakommentteja. Eikä sen puoleen kukaan muukaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPistän puolen vuoden jälkeen tähän keskusteluun hieman päivitystä, sillä uskon tämän keskusteluketjun kohtaavan lukijain silmät muutaman vuoden päästä usein, laadukkaampien kiinamopojen päätyessä viimein yhtä merkkiä laajemmin tänne Suomen markkinoillekin.

Ajoin tuolla 2-satkun koneella hieman päälle 70 tuntia. Ilman minkäänlaisia ongelmia tahi merkkejä koneen huononemisesta. Lohkotkin olivat kuluneen kesän aikana välillä niin kuumat ettei sormella kärsinyt koskea. 5-7h öljynvaihtovälein (Belrayn Thumper), eikä edes venttiilien välyksiä tarvinnut koko aikana säätää. Kytkin samoin orkkis ja irroitti edelleenkin täydellisesti, pyörän työntäminen varikkoonkin kytkin pohjassa oli kuin vapaalla olisi tuuppinut.

Pelloilla kulku ei kuitenkaan riittänyt ja pehmeässä voimaa rasittavasti uupui, joten päätin etsiä lisävoimaa kuutioita kasvattamalla. Joku edellä jossian vaiheessa veikkasi, että kohta nelariekoneiden tilalle alkaa olla niihin runkoihin menekkiä 2T-koneilla. Ainakin tässä tapauksessa kävi toisin: Samana päivä kun olin valmis tuon vanhan koneeni isomman tieltä myymään, sain jo illalla rakentaa sille puulaatikkoa Savoon lähettämistä varten. Kone meni piikkiseen Hondaan sen orkkis koneen tilalle. Tilalle tuli ei-niin-laadukkaan laitteen ajamaton moottori, jotain 45cc suurempi, joka kuitenkin lienee ihan ok. Voimaa on nyt lisää ja heti tyhjäkäynnin tuntumassa yllättävästikin. Jos tämäkin moottori kestää ilman minkään sorttisia ongelmia sen 70h, niin vaikka se sitten paukahtaisi totaalisestikin, olisi tämäkin ratkaisu onnistunut.

SKyteam ST200OF on varmasti tutustumisen arvoinen laite jos sattuu olemaan asiaa Tampereelle. Motor Power Finland sijaitsee Yamaha Center

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO1) 150:een toimivan keulan saanti ei onnistu, pitäisi vaihtaa koko emäputkia, kun taas 2-satkun keulalla voi hyvin ajaa pienen herkistelyn jälkeen, vain iskarien alapäiden tökkiminen spoorin reunoihin on ongelma
2) 150:een tarviisi pisemmän swingin, enkä onnistunut löytämään yhtään käytettyä, joka olisi mahtunut rungon väliin, sekä siihen olisi saanut järkevän kokoisillä pyöränlaakereilla navan vakiolaakerein
3) Alun perinhän lähdin tekemään 150:stä, ks. Päiväkirja sivuiltani, mutta edellä vain pääkohdat syistä, lisäksi oli mm. runkorakenne ja tämmöiseen uimisenskaan tai pölysisiin olosuhteisiin mahdotonta saada riittävä ilmanputsarirakenne
4) 2-satku oli suhteellisen helppo pienentää, ylimääräistä työtä teetti vain jalkatappien sijoitus niin pirun alas, myös järkevän kokoiset akselit ja "plug

Kirjoittaja: LASSE SOINILAOnnittelut onnistuneesta mopo rakennus rojektista sirkulle itseäni jäi mietityttämään miksi päädyit 200of mallin pienennykseen etkä 150 mallin parantamiseen vai onko taustalla jokin enduron lajisääntö

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenSiis enhän minä mitään laskenut. Ei taitaisi taito riittää moiseen toimenpiteeseen.
Ne pukit siinä välissä oli vähän niinkuin Sirkun esityksen mukaisesti.
Ja se hymiö taas.
Kymis

Kirjoittaja: Harri VanhalaMulla oli 60-lukulainen näppisvirhe, Sirkku oli kerrankin oikeassa tai oikeassa kuten aina. Vaan eipä Paavonkaan kalkulaattori ihan huippua ole, jos tuolla kertolaskulla saa tuon tuloksen ;) Siihen tulee vähän piitä ja muuta matikkaa mukaan.

Iskutilavuus on se tilavuus, jonka mäntä liikkuessaan syrjäyttää. Männän yläpuolisella palotilalla ei ole tämän kanssa tekemistä.

Iskutilavuus riippuu vain iskunpituudesta ja sylinterin halkaisijasta ja toki sylinterien määrästä. Halkaisija x halkaisija x 0,7854 x isku.

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläEihän palotilavuus iskutilavuuteen vaikuta? Ehkä sitten puristussuhteeseen. Vai mitä J-P meinasit?

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENHarri otitko palotilan tilavuuden mukaan laskelmissasi..

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenAsiahan ei minulle kuulu, mutta....:
Sirkku: 63x62=193
Harri: 63x64=193
Tähän kohtaan voi kuvitella hymiön.
Kymis

Kirjoittaja: TOMI NUMMELINHuh Huh mitä juttuja !!!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPiti oikein kalkulaattorilla tarkistaa ohjekirjan antamat mitat: BoreXStroke = 63X62mm tulee iskutilavuudeksi kyllä se 193cm3 kuten ilmoitettukin.

Kirjoittaja: Harri VanhalaSylinterin halkaisija on sitten 63 mm, ellei vanha kalkulaattori petä tälläkin kertaa. Jos isku on 64, tulee kooksi 193 cc, niinkö?

Onhan se näihin hommiin pitkäiskuinen (nelariksi), mutta jos Kiinasta asti aikoo iskeä, niin pitää ollakin.

Kirjoittaja: TONI SALOTäytyy kyllä nostaa hattua Sirkulle.
Aika kova suoritus.
Epäilijöitä riitti, minä mukaanlukien.
Tsemppiä tuleviin koitoksiin!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVielä pakko jatkaa...teille edellä epäilleille, sekä vaito pysyneille epäuskoisille: Joukosta löytyi helmi ja sillä on nyt päästelty jo kolme kilpailuakin läpi, ongelmitta. Päitsi sitten seuraavaksi. Sitten toivotaankin mahdollisimman kivisiä ja mäkisiä kesäskisoja ;-)

Harmi kun ei ole intoa ajaa puoliksikaan niin paljon kun on ollut intoa rakentaa! Tämä täydellinen ja rajaton muokkaamisen vapaus on ollut erittäin antoisaa ja inspiroivaa, "tuotekehitys" on vienyt projektissa koko käden ;-)

Harri, kun ei teidän papereista löydy näinkin hienoa laitetta kuin SKyteam ST200OF, niin voin kertoa sinulle iskunpituuden...ellette satu muistamaan sitä ilmoittautumislomakkeesta katsoa. Se on 62mm.

Kirjoittaja: Tanja MalinenHieno juttu Sirkku, että olit loihtinut kuraspoorikelpoisen kulkuvälineen sieltä täältä keräillen kasaan. Harva osaa, saati viitsii/vaivautuu moista urakkaa läpikäymään. Toivottavasti "kasaelma" jaksaa kulkea Päitsireitin läpi! Eipä voi kuin ihailla intoa jota lajin pariin on käytettävissä.
-Tanja

Kirjoittaja: Harri VanhalaJoo,
onnea vaan uudelle mopelle!

Pidäpä mielessä pyöräsi iskunpituus, sillä ilkeämieliset sedät voivat kysyä sitä vaikkapa kuun vaihteessa Vantaan seudulla.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaHyvä Sirkku. Tosi upea asenne. Pidän Sulle peukkua ja toivon onnistumista. :) Pappa

Kirjoittaja: Esko TamminenOlen Paappan kanssa samaa mieltä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlis muuten saaneet olla iskarit tänään ihan sitten viimesen päälle tai mieluummin vähän siitäkin paremmat...kädet oli poikki jo ekan MK:n eka 2km jälkeen, perinteiselle keulalle mutkissa spoori oli jo liian syvää...ui jui...mut maaliin rimpuilin.

Lähdön kanssa meinasi tulla kiire kun menin kastelemaan kaasulla koneen startatessa ja kerran se pääsi paikallaan käytellessä sen verran kuumaksi, ettei lähtenyt saman tien tulille. Kone pelasi siis aivan loistavasti, luonne ja välityksetkin sopivat hyvin päivään.

Iskarit vaatii siis vielä paljon työstämistä, kone ja välit on hyvät, runko on nyt hyvä, geometria samoin. Bensaa meni eka huoltovälillä 0.7l. Päivän ainoa kalustotappio: sivutuki sai pahan osuman. Rungossa pari naarmua muuten.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo nyt on kuitenkin SKyteam 200jr. koeajokunnossa ja huomenn siyyen lisää aiheesa kotisivuilani! En väitäkään, että 1500e mopo = 6000e mopo, mutta väitän, että hnta-laatusuhde on parempi 1500e mopossa!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKävin juuri koeajamassa SKyteam 193cc jr:ni Lakalaivassa viimeisten rungon/geometrian pienennyksen/mieltymyksiini sovitusten, sekä pienten iskarimodausten jälkeen. Ajan sillä Riksussa Lauantaina.

Kaikki rakentamisessa käytetyt ja kiinni olevat osat ovat Skyteam 150 tai 200 malleista tai niihin maahantuojan tarjoamia lisävarusteita. Ainoastaan Takapyörä on TM:n, jarru ja rataskin Skyteam

Kirjoittaja: MATTI AHONENJos haluaa Hyvän ja Halvan, joutuu ostaan Kaks.
Omat valinnat aikapitkälle noudattanu tuota kaavaa.. ;)

Puolestani jokainen virittää mitä tahtoo...

Kirjoittaja: PAULI HÄNNINENOsaako ne Kiinassa muka muuta tehdä kuin riisiä ja viedä suomalaisten työpaikat???

Kirjoittaja: Pekka PitkänenYhdellä sivustolla keskustellaan kiinamopoista, toisella sivustolla bilteman työkaluista. Aika samaa kaavaa tuntuvat noudattavan. Ihmisellä on vain vahva usko, että halvalla saa hyvää. Yhtä vahva kuin usko tänä iltana siihen lottovoittoon.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPekka + muut epäilijät: Myös Kiinassa osataan tehdä hyvää, ja myös tehdään. Ihan heidän omilla tuotemerkeilläänkin. Mm. partio/erä -puolella ALKUPERÄISTÄ kiinalaista tuotetta myydään euroopassa eurooppalaisella brändillä. Itsellänikin sellainen tuote on, valmistettu vuosia ennen kuin euro-brändi alkoi myydä omalla tuotemerkillään kyseistä tuotetta.

Erittäin valitettavaa on, että luultavasti näidenkin tuotteiden kohdalla kuluttaja ymmärtää kiinlaisella merkillä olevan tuotteen laittomaksi kopioksi alkuperäisestä. Joka onkin sitten jo isompi kysymys. Tiesittekö edes, että Kiinassa valmistetaan LISENSSILLÄ useita globaaleja merkkituotteita heidän markkinoilleen / kaukoidän markkinoille? Tehdään Kiinassa hei muutakin kuin laittomia kopio-CD:tä!

Kerroin jo aiemmin, että Skyteam 150 on CRF100:n kopio. Luuletteko, että kyseinen peli voisi olla globaalisti (mm. aussit, kanukit) markkinoilla vuosia, mikäli kyseessä olisi laiton kopio? Enpä usko.

200-malli sen sijaan taitaapi olla ihan Skyteam 200 OF, olematta kopio mistään muusta tuotteesta. Bikez.com:ia olen todella selannut, eipä löydy vastaavuutta.

Miksi haluan moisella ajaa? En yksin koneen vuoksi. Haluan näyttää, että Kiinasta tulee muutakin kuin "kiinakakkaa" ja hieman tarkkaavaisuutta ja ajan käyttöä valintaa tehdessä löytyy joukosta myös ns. helmiä. Siksi valitsin myös Skyteam

Kirjoittaja: KARI REIMAJep, ja tästä päästäänkin taas siihen, että mikä niissä vehkeissä oikein sitten maksaa. Jos osat tehdään halvalla halvan työvoiman maassa, niin miksi
koneen kupeessa oleva logo määrää hintapolitiikan?
Voittoahan siinä kertyy jollekki ja paljon, ja ktm.mmän tahi hontan omistaja on ihan tyytyväinen. Voi se olla niinkin, että kysyntä määrää hinnan ja harrastajat maksaa.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenPuurot ja vellit sekaisin.

Vaikka eurooppalainen firma teetättää osia vinku-intiassa, niin silti laadunvalvonta on samalla tasolla kuin euroopassa.

Kiinainen kaveri päättää pystyttää piraatti tehtaan, niin kiinnostaako sitä laadunvalvonta?

Kirjoittaja: KARI REIMAAnteeksi, mutta huomasitko Marko, että en puhunut mitään ns tarvikeosista vaan missä maassa osat on valmistettu. Iso osa pikkuhiluista tulee nykyään idästä, mm vertaa vaikkaa rakkaaseen nokiaan niin sen sisällä lukeepi made in taiwan tai vastaavaa ei siis Salo. Isot virmatkin nykyään haluavat säästöä joten ulkoistavat toimintansa kaukoitään, siellä on halpaa ja niin edelleen. Tietääkseni esim tm tekee kaiken itse moottorista alkaen, mutta kyllä mun jammun joissakin sisuskaluissa lukkeepi made in taiwalkoski tahi china.
Siis tarvikeosat erikseen, vaikka on kyllä todistettu, että siinäkin on tapahtunut kehitystä, joskus tekniikan maailmasta luin, että nykyään tarvikeosa on jopa yhtä hyvä kuin orkkis ellei parempi.
Esim ostin omaan jammuun jokunen vuosi sitten boxia ja orkkis maksoi muistaakseni yli 80e ja tarvikkeena sain alle 30e arvaa kumman otin?
Ja toimii muuten tänä päivänäkin erittäin hyvin.
Miksi siis aina maksaa pelkästä logosta, kun vertailemalla ja testaamalla saa hyvän.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEhdottaisin Marko, että kävisit joskus ihan fyysisesti tutustumassa Honda CRF100:een ja puhuisit sitten mistä missäkin on säästetty. Ei nimittäin todellakaan häikäise järkky putkistoineen, vanteineen, jalkatappeineen jne. Eikä sitä laitetta ole varmaan 10 vuotene kehitetty mitenkään, ihan viime vuosina vaan lätkästy muodoltaan uudistetut muovit. Joten mikä maksaa 3x?

Kirjoittaja: Marko LaineVaikka noissa merkkituotteissa on mukana sitä nimilisää, niin kannattaa muistaa mistä se tulee. Jos noita merkkituotteita ei olisi, ei myöskään olisi halpoja kopioita. Ja kyllähän tuossakin näkee aika monesta kohtaa mistä siinä hinnassa on säästetty.
Mieleeni tulee kun kerran joku erehtyi meille ostamaan vasaran Hong Kong tms. halpaliikkeestä. Ajateltiin varmaan että kyllähän sillä nyt nauloja hakkaa. Niin sillä hakkasikin, mutta sitten tuli tarvetta ottaa muutama naula pois. Ei muuta kuin hahlo naulan kantaan kiinni ja kääntämään. Naula ei liikkunut senttiäkään, mutta varsi taipui samaa tahtia kuin käänsi. Vasara takaisin liikkeeseen ja uusi tilalle. Sama juttu toistamiseen. No sitten kaivettiin jostain esille se vanha Fiskars ja otettiin loputkin naulat irti.
Eli halvalla saa tuotteita, mutta suurta laatua niiltä ei kannata odottaa. Harrastalle, jolla ei ole suuria tulostavoitteita, halvempi on monesti järkeväkin vaihtoehto. Silloin taas kun luotettavuus on tärkeää, itse luotan mieluummin Hondaan kuin johonkin kiinalaiseen (merkistä riippumatta).
Joko Veikkauksella on kohde avoinna mihin saakka Sirkku Päitsillä pääsee? ;) Toivottavasti maaliin, vaikka se on kova tavoite monellekin...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiinpä niin.
Kaverin kanssa eilen puhuttiin puhelimessa, mm. sitten kerroin varaosahinnoista. Totesin, että ehkä tässä liikaa tuudittaudun illuusioon kestävyydestä koneen sivistyneen luonteen ja messevän alaväännön pohjalta. Irtosi siinä sitten ihan hyvä huuli: Tuohonhan voi vaihtaa koko moottorin aina kun temmiin vaihtaisi männän, ei maksakaan juuri enempää ;-)

Ei nyt sentään, mutta jos esim. pelkän koneen ilman apulaitteita saisi 450-500e, niin kallein kisanelarin mäntä maksaa kyllä saman ;-) Että voisihan sitä pitää kokonaista toista konetta varalla, pitäähän monet toista mäntää ;-)

Noissa kiinalaimerkeissä on kyllä suuria eroja laadussa, valitettavasti. Tämä Skyteam vaikuttaa helmeltä, aika näyttää. Projekti on siinä mallissa, että käytän suurimman osan ylimääräisistä nurkissa pyörivistä TM-osista (mm. tuplapyörät yms.), yksi Skyteam 200 OF:n runko ja swingi on nyt muokattu ja lyhennetty, tekniikka tulee 200 OF:n, tankki+muovit+sähköt+jarrut etc. 150:stä. Ajamaan päitsi-esiaste-härvelillä pitäisi päästä lauantaina.

Oikeastaan alkuperäiseen kysymykseen tämä ei enää juurikaan liity, joten ketä projekti vielä jatkossa kiinnostaa niin kotisivuiltani löytyy aina ajankohtaista juttua ja kuvia.

Kirjoittaja: KARI REIMASamaa mieltä tuon hintapolitiikan osalta ollaan.. Katsos kun tankin kyljessä
lukkeepi honda, niin jo se nimi siinä maksaa ns "prändilisää"..
Ennen ehkä oli tekniikan osasalta toisin, mutta nykyään tehdään kiinassa iso
osa muidenkin valmistajien "pikkuosista"..
Sattuu sieltä edelleenkin ns maanantai kappaleita, vertaa vaikka mopedeihin.
Niissä on minullakin ollut ihmettelemistä, kun kone lyö tyhjää melkein uutena.
Ja mitäoä siitä jos se sinun helmesi mylly joskus sattuu oikutteleen, niin
eipä maahantuojan hinnat päätä huimaa täydellisen moottorin osaltakaan.
Eikun kovaa ajoa vaan, jonkunhan se uusi lehti on historiankirjoissa
käännettävä..:-)
Terv, jammuvaari.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONyt on pyörä koeajettu ja raporttia kuvineen sivuillani. Ensimmäinen vaihe proktia on suunnitellusti toteutunut.

Se täytyy lyhyesti todeta, että verrattuna -05 kesällä kokeilemaani CRF100:een en voi kuin ihmetellä 3-kertaista hintaa vs. tämä Skyteam 150, sähköstartti, jarrut ihan toisesta maailmasta, laadullisia heikkouksia vs. originaali saa hakea. Alkuperäiseen (ja etenkin kun hintaero huomioidaan) ostamani laite on ainakin vertailun "helmi".

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOsuit Kari, varmaankin tietämättäsi, yhteen projektin helmeen!
Koeajopelin kanssa aivan ensimmäinen havainto oli sen moottorin vertaansa vailla oleva ajomukavuus verrattuna mihinkään kilpamoottoriin. Edes lähes tärinätön WRF ei ole lähelläkään. Päitsi pitkine tiesiirtymineen tuli välittömästi mieleen. Kyllä tavoite siis on alusta asti ollut saada tuo moottori ja hyvät iskarit yhteen Päitsille.

Kirjoittaja: KARI REIMAHienoa, että pelittää laitakkin sitten kunnon kuvat, että vanhakin saa katsella.:)
Vanha fraasihan on se, että savun hälvettyä tarkistamme kytkennät, mutta
toivottavasti kaikki pelaa,, ja sitten vaan vaijeri kireäksi.
Ilmajäähdytteinen nelarihan on luottettavampi kuin nesteversio, eikä tartte
pelätä vesletkujen takia, hitaassa ajossa toki lämmöt voip olla korkiat.
Jos saat pelin päitsille, niin pitääpi tulla kahtomaan menoa, itse en osallistu
vaan muiden ajoa on mukavaa mättään päältä seurailla.
Onnea ja menestystä rojektin kanssa, kohta joku muukin seuraa perässä
usko pois, Vaikka ne nyt arvosteleekin.
Kunhan huomaavat miten hyvin peli toimii, niin alkaavat rakennella
itsekkin moista erämetsien kuningasta..( sinun kohdallasi kuningatarta.)...

Terv, Jammuvaari.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOn se hyvä, että rälläköidessä ei pysty ajattelemaan muuta...vaikka ajaminen päättyikin muissa maailmoissa omenapuuhun ;(

Nyt on sitten 2-satku Skyteam OHC + kiihd. pump. Walbro + rosteriputkisto viimein kiinni Skyteam 150 BIG junnurungossa ja ekat savut päästetty pihalle koneesta. Käynti ja kaikki on kuin koeajopelissäkin oli, MAHTAVAA!

Laittelen lisää kuvia sivuilleni jahka jaksan, huomenissa varmaan.

Kirjoittaja: KARI REIMAJaksamista ja voimia sinulle Sirkku, Elämä antaa ja ottaa.
Kyllä se uusi aurinko sieltä vielä paistaa.
Terv, jammuvaari.

Kirjoittaja: ALEKSI JYLHÄKORPIHintalaatusuhde on varmasti kohdallaan.Itse tuli hommattua kiinalainen orion e-wind pro 125cc
ja minkään näkösiä ongelmia ei ole tullut toistaiseksi.Ainoastaan viimeistely on jäänyt kiinanpojalla kesken,mutta tällainen tee-se-itse mies hoitaa viimeistelyn kuntoon.Bensaa tankkiin ja menoks.

Kirjoittaja: TOM NORDMANJaksamista Sirkku

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitos Kari kommentistasi! En tiedä mikä näitä henkilöitä vaivaa, hieman on vanhanaikaista ainakin tuo asenne "naisen paikka on nyrkin ja hellan välissä". Onnekseni olen löytänyt toisin ajattelevan modernin miehen.

Pääosin porukka kisapaikoilla yms. suhtautuu hyvin positiivisesti, mutta on sitä tultu sanomaan myös "mitä sinä akka ja tuommonen pieni rääpäle täällä yrität todistaa". Loukkaahan ne, mutta niihin pitää vain asennoitua, että toiset eivät vaan voi rajoittuneisuudelleen mitään. Niin se on työelämässäkin, yllättävän moni 3-jalkainen hylkää jo ennakkoasenteilla yli 50% potentiaalista henkilökohtaiseen sovinismiinsa. Onneksi fiksujakin on joukossa ja aina sellainenkin tielle osunut.

Nyt on projekti, ajamiset ja kaikki jäissä. Lähipiirissä kuoleman tapaus ja nyt täysin odottamattomasta suunnasta lisää tulossa. Autotallikaan ei enää vie ajatuksia toisaalle.

Kirjoittaja: KARI REIMAJammuvaari pakisee,,, Ihmetyttää tuo eräiden ns asiantuntijoiden asenne tällä palstalla. Kun tuo Sirkku haluaa kehitellä jotain uutta ja ennekuulumatonta, niin sitä ollaan heti painamassa kannon alle konstailemasta. Eikö teillä ns asiantuntijoilla riitä rohkeus itse kokeilla uusia virityksiä tai innovaatioita, kun pitää toisen pelle peloton asennetta loukata...helv,,isot miehet.
Kävin muuten itsekkin katsomassa noi Sirkun sivut, ja näytti kyllä sairaan hyvältä.
Sen kun saat toimimaan ja lentoon niin siitä sitten juttua riittääkin.
Muistuu ihan mieleen kun poikasena itse tuunasin vanhan solikan crossipyörän osilla,,ai että poliisit oli helisemässä.
Antakaa Sirkun kehitellä,, muistakaa, että kerran oli aika jolloin naulakin edusti aikansa teknistä huippua....

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENcrf 150 sen verran että jos ette oo lukenu sitä tekstiä (7/2006) ni siä sanotaan että crf 150 tulee ehkä kilpailemaan 85cc sarjassa.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENMiten edellinen liittyy Sirkun projektiin? :D

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENku täälä jokku ihmetteli crf 150 sarjaa et mikä se on?

Kirjoittaja: Matti NykänenSirkku, mitäpä jos ostaisit elämän?Säästäisit tämänkin ajan,mitä täällä riehut,niin lapsillesi?Varmaan menisi parempaan käyttöön?Josko sieltä sitten tulisi Sirkku kakkonen,jos oikein kasvatat niitä ;P Saako moottoria vaihtaa kilpailukäyttöön tarkoitetussa pyörässä toisen merkkisestä vehkeestä??!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnko Harrilta nyt karannut mopo käsistä vai lakikirja hukassa? Eläpäs intoile noin kovin! Otetaanpas huomioon, että meilla punakilpi kilapilutilanteessa lienee suht hyvä vastine ruotsin lisenssiä vastaan rekisteröimisella, vai nyt olikaan tarkalleen.

Nyt on ekat kuvat sivuillani, mopo purettu, mittailtu, suunnistletu...se täytyy sanoa, että tuon tonnin kiina"lelun" laatu ei kyllä aitoon oikeeseen CRF100:een nähden missään kohdin vielä vaikuttanut orkkista heikommalta.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenJoillain on ylimääräistä aikaa, liikaa :)

Kirjoittaja: Harri VanhalaHallintopuolta:
Kun enskakisapyörien pitää olla ainakin teoriassa maantieliikennekelpoisia tietyin rajoituksin, niin miten paljon pyörään voi vaihtaa osia niin, että se kelpaa rungon papereilla? Jos kirveeseen vaihtaa joka 10. vuosi varren ja joka 20.vuosi terän, niin onko se sadan vuoden kuluttua sama kirves?

Tekniikkapuolta:
jos sittenkin 2-t, vaikka projekti jo on menossa? Vähän isompi kuin 100 cc 2t-kone, joka lannistetaan 4-tahtisen oloiseksi. Paisarin ei tarvitse olla kovin massiivinen, jos ei tarvitse jyrkkää tehokäyrää. Kaasarin voi viedä pitkällä kurkulla etäälle, jos yläteholla ei ole väliä. Mahtuisiko ilmoittamaasi boxiin? Noilla mitoilla joudut ylös-tuunaamaan nelitahtista, kun taas 2-t pyörää joudut alas-tuunaamaan, mikä on paljon helpompaa.

Kirjoittaja: KALEVI TERVASHONKAvoi jumalauta ,eikö ole porukoilla järkevämpää tekemistä

Kirjoittaja: JARI KAIPONENOnkohan tolla meidän Sirkulla taas vähä lääkitys sekasin...

Kirjoittaja: Hemmo PeräkyläMinusta tuo osoittaa innovatiivisuuta, pitää katsella näitäkin juttuja vähän laajemmalta kantilta, eikä kangistua vanhoihin kaavoihin. Onnea projektille.