Harrasteluokka

Kirjoittaja: Jukka OittinenMitä mieltä olette harrasteluokasta,joka taitaa nykyään olla mxc? Mielestäni iso B toimi kilpailijamäärän suhteen paljon paremmin..Siitä oli jopa mahdollista nousta A-luokkaan kun osaanottajamäärä iso ja taso kärjessä laajempi.

Kirjoittaja: REIMA ALANKOYhdyn Anttilan kantaan harrasteluokasta, lisää kisoja tai osallistumisrajoitukset pois. Tai jos tällä mallilla jatketaan lisenssin hinnan on PAKKO OLLA EDULLISEMPI. Luokan nimellä ei ole mitään väliä vaikka olisi takapihan pyllistäjien luokka kun vain jossain pääsee ajamaan muullakin kuin piikillä

Kirjoittaja: juha koskiSiis Crossissa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTomi, nyt vasta huomasin sun kommenttisi!

Kyllä tuolla enskankin lajiparlamentissä yhdessä kohtaa hieman tuollainen tunnelma tuli. Sellainen heppu kun Hannu Häkkälä, jossain kisapaikalla ollaan joskus jokunen sana vaihdettukin ja vaikutelma on ollut että rento ja mukavan olinen tyyppi, esitteli urheilusäännöstön muutoksia. Alku oli lupaava, hemmo aloitti esityksensä valmistelun tilaisuuden alkaessa. Eli siis, valmistautuminen koko hommaan tasan 0, esitys mitä oli, asiasta keskusteltiin akstiivisesti. Kunnes tultiin kohtaan, jossa Marjatta Rinteen johdolla käsitelty lajisääntö ja urheilusääntö olivat ristiriidassa. Tässä vaiheessa palattiinkin lajisääntöön, koska kävi ilmi, että urheilusääntö on jo painossa! Ja asiasta kun oli jäänyt se mielikuva, että kaikki oli tuoretta ja vasta käsittelyssä, kun ei herra Häkkälä ollut valmistellut minkään luokan esitystäkään!
No, asian voi toki nähdä näinkin, miksikös sitä mitään valmistelis, lukee paperista vaan kun "pakko on", kun kerran ei ole mitään keskusteltavaakaan. Mutta täytyy kyllä sanoa, että kun kävi ilmi, että tämä samainen mies edustaa maatamme myös kansainvälisissä asioissa, ja kuuluu urheilun johtoryhmään, niin hiukan huolestuttaa.
Ei voi kuin toivoa, että kyseinen tilaisuus oli hänen osaltaan se poikkeus, joka vahvistaa säännön, mutta jos krossin parlamentissa tyyli on laajemmaltikin sama kuin Häkkälän esityksessä, niin vaikutusmahdollisuudet varmaan onkin tasan 0. Mutta kai sitä edelleenkin voi yrittää vaikuttaa lajiryhmän kautta?

Kirjoittaja: Miika SavoMM-endurossa on vissiin vieläkin sellainen käytäntö, että jos edellisenä vuonna on kerännyt MM-pisteitä on silloin oikeus ajaa koko sarjaa kyseisellä kautena. Ei tarvitse olla tallipaikkaa vaan raha riittää. Tietysti paljon rahaa! Näitä MM-pisteitä on mahdollisuus päästä keräämään ns. villin kortin kuskina tai mikäli kisat ajetaan kotimaassa (eli täällä Suomessa) pääsee joka luokassa tietty ajajamäärä mukaan (en varma oliko 5 vai 10 ajajaa, mutta joka tapauksessa).

Kirjoittaja: juha koskiKyllähän Salminen jokunen vuosi takaperin otti SM kisoissa
erä voitot tyyliin yhdellä kädellä! Ei sille kukaan täällä
pärjänny!

Kirjoittaja: tomi nieminenmoi.

Tosta (krossi)lajiparlamentista. Olen käynyt pelipaikalla kerran. Kun asioista tuli kritiikkiä, herrat lajiryhmässä totesivat, että ei täällä nyt enää sääntöjä muuteta. Ne oli jo kesällä/alkusyksyllä lyöty lukkoon ja ovat voimassa 2 vuotta kerrallaan. Tilaisuus oli siis "ilmoitusluonteinen". Miksiköhän ei ole paljoa kuulijoita..
Ja tämä oli muistaakseni 2002.

Tomi

Kirjoittaja: Tommi AnttilaHarrasteluokkalaisen kommentit miksi luokkamuutos ei ollut hyvä juttu:

By:n 1 erä per kisa nyt meni vielä kun oli 4T-luokka ja sai ajaa vapaasti B-piikkiä rinnalla. Pystyi vetäsemään nelarilähdön By-lähdön lisäksi (vaikkakin joutuikin maksamaan tuplahinnan ja silti ajoa tuli vähemmän mitä piikeissä) tai sitten ajamaan täysipainoisen kisapäivän piikkiluokassa (treenit, aika-ajot + 2 erää).

Minulla ei sinänsä ole Harraste-luokkaa ja sen nimeä vastaan mitään valittamista (itse en ole koskaan aikonutkaan nousta a-luokkaan, harrastus tämä vain on), kunhan saisi ajaa kisoissa enemmän (ja kun edes olisi niitä kisoja). Kaksi erää tai sitten että saisi ajaa piikeissä myös jos kerta kisajärjestävät haalivat vain mahdollisimman paljon osanottajia, mahdollisimman pienellä ajoajalla (yleensä kuitenkin ilman Harrastetta).

Ei viitsisi ottaa käyttöön tuota sohvatreeniohjelmaakaan jotta yksi erä olisi tarpeeksi.

Tuohon "meidän laji on kovempi kuin teidän laji" -offtopicciin en ota kantaa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSorry Miika, osoitin sen sinulle, vaikka tarkoituksena oli kyllä osoittaa se kaikille ketkä vain valittavat. Ainakin minulla on se tunne, että lajiparlamenttiin todella kannattaa mennä jos asioihin haluaa vaikuttaa. Ja myös lajiryhmän jäsenten kanssa kannattaa sioista keskustella: ihan varmasti asia menee eteenpäin jos on hyvät perustelut. Sitten tämä vakuutusasia, miksi haukkua vaan sitä moottoriliittoa? Ellei muita tarjouksia tule, niin minkästekevät? Jokainen vois sen sijaan itse kiertää vakuutusyhtiöt läpi ja jos saa jostain halvemman hyväksyttävän vakuutuksen niin tiedottaa asiasta vaikka täällä.

Etkös Miika kuitenkin ajanut sen MM:n ihan kansallisessa ryhmässä? Eli koko MM-sarjaa et sillä tasolla kuitenkaan pääsisi kiertämään? Valitettavan vähän siellä kuskeja per luokka on, se on totta, mutta kyllä se tallipaikan omaavien taso on aika tiukka kuitenkin. En tiedä miten RC pärjäisi MM-enskassa, kun ei ole vielä näkynyt. Kun vaikka isdeslovakia-sivuja katsoo, niin sen ainakin voi sanoa ettei kuka hyvänsä kovakaan krossikuski enskassa välttämättä pärjää...esim. sijoitus luokassaan välillä 30-100 muina päivinä, luppokrossissa kolmen joukkoon. Eikä Salminenkaan täysin ylivoimainen MM-sarjassa ollut, mutta sillä tasolla tuntui pesevän GNCC-ssä kaikki muut. Eli ei minusta voi sanoa mitään tasosta sillä perusteella kuinka krossikuski pärjää enskassa tai toisin päin, toisille sopii toinen laji paremin ja toisille huonommin.
Sitä en tiedä onko kukaan 16v. aloittanut koskaan päässyt edes MM-sarjaan ajamaan, mutta oletan, ettei: Kyllä aloittaa on pitänyt jo paljon ennen, jolloin kaikilla huipuilla on o

Kirjoittaja: Miika SavoKylä mä sen kuule Sirkku tiedän että täällä foorumeissa ei niiitä päätöksiä tehdä. Näillä palstoilla onkin lähinnä tarkoitus tuoda uusia ideoita muidenkin tietoon ja hyvällä tuurilla joku välkky idea päätyy sitten jopa keskustelunaiheeksi siellä parlamentissa tai muussa vastaavassa tilaisuudessa. Olisin mielellään mennyt sinne parlamenttiin itsekin, mutta kuten jo tuossa mainitsin en omista henk.koht. syistäni nyt päässyt paikalle. Joten turhaa siitä sättiä. piste.

Toinen asia josta Sirkku kertoi taas sillä todella vankalla kokemuksellaan on tämä crossin ja enduron välinen tasokysymys. Tarkoitin aiemmassa kommentissani lähinnä maailman tasoa, en Suomen tasoa. Se saattoi siis vähän hämätä.
Niin pari todistetta: miten esim. pari vuotta sitten sixillä Everts pöllytti jopa mr. enduron Salmisen Juhan ja sitten kuitenkin hänkään (everts) ei ole crossissa kaikista paras vaan vielä on tämä herra Carmichael ja muut ameriikan kovat jotka vetävät vielä ihan toisella levelillä. Ja sanotaanko että jokainen kovan luokan MM-crossikuski joka vähääkään on kokeillut crossia, menestyy todella suurella todennäköisyydellä myös endurossa. Esimerkkejä näistä yhden/useamman kisan kokeilijoista on monta: Joel Smets, Johan Boonen, Mats Nilsson, Alex Belometti ja tietenkin Ivan Cervantes (enduron maailmanmestari!). No nämä tuli nyt ensimmäisenä mieleen, mutta listaa voisi jatkaa vaikka kuinka.
Ja käänteisesti taas voidaan ajatella että ne kovat crossikuskit jotka eivät saavuttaneet suurta menestystä crossissa, ovat vaihtaneet enduroon, ehkä löytääkseen sitä kautta helpomman tavan nousta maailman kärkeen ehkä ei, mutta joka tapauksessa vaihtaneet lajia kokeilumielessä. Näitä esimerkkejä on vielä enemmän: suomalaisista Tiainen, Silvan, Aro, Tarkkala, Saarenkoski, Salonen.
Ja sitä on sitten ihan turha selittää että enduro on ihan eri laji kuin crossi ja plääplää. Enduron opettelu voi tosin joiltakin viedä enemmän aikaa kuin crossin, mutta kuten jo aiemmin todistin, kyllä crossia ajaneiden kokemus pyörän hallinnasta on niin huippuluokkaa että he taitavat kaikki olosuhteet tarvittaessa.

Taso tarkoittaa myös kilpailun tasaisuutta ja kilpailijoiden tason laajuutta. Siis sitä kuinka helppo on esim. ajaa MM-osakilpailussa esim. kymmenen sakkiin. Ei niinkään sitä kuinka paljon eroa kärjen ajajien välillä jossakin kisassa on. Se ei kerro siitä miten kova taso lajissa on, vaan sen kuinka tiukka kilpailu on aivan terävimmässä kärjessä. Taso minun mielestä merkkaa sitä miten helposti ns. harrastaja voi menestyä lajissa. Itsekin olen joskus ajanut enduron MM-osakilpailussa luokan viidenneksi ja yleiskilpailun 9:nneksi, mutta MM-crossissa en pääse edes viivalle. Crossissa ajetaan kisaa kolmessa luokassa MM-sarjaa, lisäksi on nuorten kykyjen ponnahduslautana EM-sarja, ja kaikissa sarjoissa on taso niin kova että täältä kotimaasta ei keltanokilla ole kunnolla asiaa edes starttiviivalle (tarkoitan siis karsinnoista läpäisyä). Ja endurossa jopa MM-kisoihinkin pääsee melkein kuka vaan ilmoittautumispaperin täyttämällä.

Tulihan taas romaania kerta laakista oikein kunnolla ;)) Toivottavasti joku jaksaa näitäkin lukea!

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAMiika, kiteytit pariin lauseeseen niin paljon asiaa, että enpä itsekään olisi tuota paremmin osanut muotoilla.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuules Miika, sinne lajiparlamenttiin passaa varmaan sunkin mennä jos mielit asioihin vaikuttaa. Tai ihan kenen vaan. Enskan lajiparlmentissa oli semmoinen 50 ukkoo/akkaa ja joka asiasta syntyi keskustelua. Asioista myös sovittiin ja sääntömuutoksia viilattiin. Vain Häkkälälle se taisi olla "hällä väliä". Ja oli siellä ihan edustus Jämsästäkin. Että en sitten tiedä kuinka mitätön ja tarpeeton tapahtuma toi lajiparlamentti krossin puolella on kun sinne ei kukaan kerkiä, ja jos se vaikka sitä onkin, niin suosittelisin kiinnostuneita tekemään asialle sitten jotain!
Kauhee on vinkuminen täällä saitilla, paljonko olet itse panostanut muutoksen eteen?

Sitten vielä kehtaat haukkua kuinka on enskassa taso heikompi. Otas nyt se näppis siihen sormien alle ja paas kattoen millä väleillä kärki MM:ssä on! Kyllä kuule on vähintään yhtä tiukkaa kuin krossissakin. Mutta sulla varmaan on jossain takataskussa loistavat perusteet noille väitteilles, et vaan esitä niitä täällä?

Totille vielä tuohon enskan luokkajakoon. Esimerkiksi Riksun kisassa taisi olla 200 kuskia ja luokkia 4...taitaa tehdä 50/luokka? Kuntoluokassa ajoi n. 20 kuskia...tekee siis itse asiassa 60 kuskia/luokka ja kun A:ssa oli alle 30 kuskia niin ai ai. Siis kehuskellä millä? Krossissa ei taida 60+ paikkasia puomeja olla? Mietin tuota suurinta kisaa, 224 kuskia, luokkia 10. Kondis n. 20 kuskia, SM-luokat n. 120 kuskia. Niin, kai olet huomannut, että sekä A ja B ajaa SM-pisteistä? Eli jos nyt A125 luokassa olisi 20 kuskia, niin pisteille ei välttämättä pääse kuin 10 parasta. Sitten tuohon junnuluokka-kommenttiin vielä sen verran, että enskasa kun vaaditaan ajokortti, niin sinne ei ihan taaperona pääse kisaamaan. Jos katsotaan kilpailijoiden keski-ikää, niin Aa, Ba ja Ca -luokat ovat selvästi niitä enskan junnuluokkia. Tällä periaatteella aikuisten luokkia jää 6...noita voi vääntää miten päin vaan, mutta jos krossissa on 4 luokkaa samana päivänä niin ei takuulla ole 160 kuskia, koska osassa luokista ei ikinä ole täyttä puomia, pikemminkin joku 20 kuskia. Kuten nyt vaikka iso A näyttää olleen.

Pointti nyt melkein hukkuikin, joka oli, miksi valitatte, mikse ette mene sinne lajiparlamenttiin, haluatteko edes yrittää vaikuttaa vai ette?

Kirjoittaja: Miika SavoNo juu kaipa se syy siihen että suomalaiset crossarit jäävät usein vain lupaus tasolla on pelkästään siinä että nouseminen crossin huipulle on hieman kovemman työn takana kuin endurossa. En sitten tarkoita tässä sitä fyysistä työtä vaan pikemminkin sitä miten löytää oikeita henkilöitä hjelpaamaan maailmalla urakehityksessä, siis manageria. Endurossa meillä on ollut päällysmiehinä suurmestarit Kari, Topi ja Kemppi. Heitä voi varmasti kiittää monista muistakin saavutuksista joita tähän mennessä on pohjoiseen Suomeen tullut.

Ja on myös sekin fakta seikka että crossissa on maailman kärjessä taso hieman enduroa kovempi ja rahavirratkin on suuremmat, mikä houkuttelee myös enemmän ajajia crossiiin.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEn mitenkään halua tehdä tästä mitään julkista isä-poika riitelyä. Totean vaan, että enskassa ei ole ollut mitään purnausta luokkajakoja vastaan. Crossitouhu on ollut sitä viimeiset vuodet täynnä. Tietenkin lajit ovat erilaisia, ja se pitää myös tunnustaa. Toivottavasti kumpikin laji löytää ne oikeat ratkaisut joilla saavutetaan, jopa kansainvälistä menestystä. Menneiden aikojen tulokset puhuvat mielestäni siitä jotakin, myös myönnän sen, että crossi on kasvattanut enskamestarit. Mutta miksi crossi kasvattaa vain lupauksia??? T Pappa

Kirjoittaja: Miika SavoHetkinen puhuinko liian pitkästä matkasta tulla parlamenttiin.. mutta joka tapauksessa se ei ollut nyt itsellä ainakaan syynä vaan aivan muuta. No pointtina kommentissani oli kuitenkin se että asioista voisi jotain kertoa jos näissä miitingeissä jotain uutta tulee ilmi. Ei siis muuta. Kaikki kyllä pääsee näihin "kemuihin" jos vaan on halukkuutta. Siis puhtaasti väärinkäsitys Totti.

Mitä tuohon harrasteluokan ja B pönttöjen väliseen eroavaisuuteen tulee, niin siinä Totti on hyvinkin oikeassa. Eipä sitä By luokkaa ennenkään kovin moni suosinut. Nykyisin harraste luokka on samassa asemassa. Ei siinä, tämä suuntaus on helposti muutettavissa. Harrastajillekin voisi antaa sitä jotain maksetusta vaivasta (eli lisenssi-, osallistumismaksuista, matkakuluista yms.) jos kisoissa myös tässäkin luokassa ajettaisiin useampi kuin 1 erä /kilpailu.

Kirjoittaja: Miika SavoEi ainakaan crossiin ole tullut mitään muuta kuin muutama euroa lisenssin hintoihin lisää. Siihen rajoitetut moottoripyörälajit -lisenssiin (jos Kähmy tarkoitat nyt tätä) kuuluu vain seuraavat lajit: Trial, Enduro, Drag Racing ja Classic, Minimoto/Senior ja Stunt.
Siis crossikisoihin pääsee ainoastaan huippu-urheilu- tai junnulisenssillä (alle 15-v.)

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILANyt en Miika ihan osta tota sun väitettä, että sinulla olis ollut niin pitkä matka tulla crossin lajiparlamenttiin. Siellä nimittäin oli väkeä noin ääripäät (Etelä-Pohjoinen, Itä-Länsi) hakien pääkaupunkiseudulta Tornioon ja Uudestakaupungista Imatralle. Keksikääpä viisaammat joku laji, jonka harrastuspohja on Suomessa maantieteellisesti laajempi kuin motocrossissa. Parlamentissa muutenkin henki oli muidenkin kuin minun mielestä parempi kuin vuosiin, eli ihan oikeeta rakentavaa keskustelua, jonka lajiryhmä kirjasi ylös.

Vaikka en läheskään kaikkia viime vuosien motocrossin sääntö- ja luokkasysteemejä kovin suopeasti katsokaan, niin edelleen ihmettelen miksi entinen harraste- eli tuleva MXoliksenytC on niin pirun iso mörkö. Eihän siinä entiseen isoon B:hen verrattuna käytännössä tapahtunut mitään muuta muutosta, kuin se, että pikkuluokan pelilläkin saa siellä ajaa. Eihän isossa B:ssäkään ollut kuin yksieräiset kisat! Yhtä poikkeusta lukuunottamatta kaikki luokkaan liian nopeatkin on siirtyneet joko suoraan tai B 125-luokan kautta A:han. Viimeisen pari kautta ainakin kaikkien SM-kisojen yhteydessä ajetutut harraste-kisat kuuluttajan kopista katsoneena ainoa selvä vika luokassa on se, että 20 min+2 k. erä on aivan liian pitkä. Keskimäärin 2-4 ajajaa pystyy n. 15 min. jälkeen ajamaan, muut roikkuu puolikuolleena pyörän perässä suunnilleen samalla tavalla kun minä kymmenen minuutin jälkeen.

Mitä tulee tuohon luokkajakojen vertailuun enduroon, siellähän sitä vasta luokkia onkin kaikille melkein kun kansallisessa rallissa, että kaikki pärjää niin, että baarissa voi illalla kehua luokkasijoituksella. Crossissa kuitenkin on vain kaksi yleisen suomenmestaria (Enskassa kolme, ja luokkajako peräisin 80-luvulta), aikuisten luokkia crossissa neljä (Enskassa yhdeksän). Korjatkaa, jos laskin väärin.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroLiiton tiedotesivuilla luki mm. näin:
*Motocrossin uusiin sääntöihin on tulossa merkittäviä muutoksia. Sääntöihin on siis syytä tutustua tarkasti.*
Lets see...

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENMites noi lisenssihommat nyt uudessa keskusmoottorin tiedotteessa nyt onkaan. Voisko olla, että harrastekuski maksaakin vähempi ko pelimies , siittä lisenssistä...vai onko vain mun toiveajattelua, että liitossakin olisi joku järki tullu tähänkin toimintaan.....Kähmy

Kirjoittaja: make savolainenjoo, toi harrasteluokka, ainakin siihen se yks erä lisää. Ei erityisen kannustavaa ajaa monta sataa kilsaa johonkin kisaan yhden erän takia...

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEnduro on näissä luokkahommissa toiminut aina viisaammin kuin crossi. Tietenkin siihen vaikuttaa myös se, että kun ajetaan reittikilpailuja niin ajokorttiasiat määräävät myös. Kuitenkin nyt kun on suuri buumi harrastuksessa olisi mielestäni voinut crossiinkin ottaa selkeästi c-luokat alle ja yli 125 kuutioisille. Sieltä nousut sitten B-luokkiin samoin kuin endurossa. Ehkä asia olisikin näin, jos crossissa olisi edes yksi henkilö koko Suomessa, joka olisi jotenkin sitoutunut hoitamaan asioita kokonaisuudessaan. Onneksi niin on endurossa. Jotenkin crossissa hallitsee edelleen henki: Meidän poika olisi voittanut, jos olisi ollut ensimmäinen maalissa.
No Jukka teki oikein kun avasi tämän keskustelun, ja uskon, että näitä juttuja mietitään monessa mökissä. Kai se crossin lajiparlamenttikin jotakin asiasta päätti. Siitä kai tietävät ne harvat, jotka sattuivat paikalle. :( Pappa

Kirjoittaja: Miika SavoNiin ihmettelen itsekin mitähän siellä lajiparlamentissa on saatu päätettyä kun ei sanaakaan ole mainittu tai mustaa saatu valkoiselle tänne päin Suomea. Voisikohan joku asiasta enemmän tietävä hieman paljastaa? Olisi Moottoriliitonkin puolesta ihan järkevää ja myös kehittävää laittaa tietoa näistä myös nettiin, jotta kaikkien ei tarvitsisi elää informaatiokatveessa. Kaikilla ei ole mahdollisuutta tulla Helsinkiin asti kuulemaan ja keskustelemaan asioista tai lähettää "vakoojia" omasta puolesta sinne.

Kirjoittaja: Anssi Lehtinen"Aimo Lehtisen" viesti oli meitsin näppäimistöltä peräisin, satuin vain kirjoittelemaan vanhempien kämpiltä.

Kirjoittaja: JARKKO TALLQVISTSiis sarjacrossit taitaa olla nykyään paras paikka harrastaa lajia ellei ole todellista kiinnostusta kilpailemiseen! Aika hyvä suunta meillä täällä SUomessa! ;)

On vaan taso paljon kovempi noissa sarjacrosseissa ku harrasteluokan kisoissa. Ainakin HMK:n sarjacrosseissa puomi täys suomen huippuja ja 30min + 2 kierrosta erät . Ei sinne harrastelijan kannata lähtee rimpuilee... ranteet ripulia jo 10min jälkeen. Radat huonossa kunnossa ja pölisee. Kisoissa radat yleensä hyvässä kunnossa ja ei pölise ja taso erot ei ihan niin kovat.

Eri kerhothan vois yhteistyössä järjestää lisenssittömille harasteluokan kuskeille
omat sarjacrosskisat eri radoilla niin ei tarvis hommata sitä lisenssiä. Eli jot 10 kisaa kausi niin varmaan ois puomit täys ripuliranteita vaikka ois ilmoittautumis maksu vähän enemmän ku 2 ekee.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTerve Risto
Tuohon, "ei koskaan saa enää ajaa, jos on joskus noussut A-luokkaan". Sitten pitää lisätä sääntöihin: Veteraaneihin saavat osallistua kaikki yli 25 v. A-luokkalaiset ;) Jotenkin tämä crossinluokkajako vaikuttaa siltä, että jokaiselle pitää räätälöidä oma luokka, jossa voi voittaa. Yhä enemmän alan uskoa siihen varikkohuhuun, että nykyinen harrasteluokka tehtiin lajiryhmänjäsenille. Nyt sitten pitäisi varmaan tehdä luokka varikon isille, ja myös äidille ... setille ja täteille yms serkuille ;) Pappa
PS Pappa-tunturit mukaan niin mullakin olisi mahiksia

Kirjoittaja: Timo Vesaloharrasteluokka ihan jees mutta PRKL 2 erää kisoihin että ei tartte 5 tuntia ootella! sitä ainoaa!!
IIsalmi ja vieremä oli 2 erää ja se oli erittäin hyvä niin!! Lisenssi maksaa niin paljon että voisi kuvitella olevan mahdollista ajattaa 2 erää!! tiedoksi järjestäjille ja liitolle!! Kommentteja...

Kirjoittaja: Vesa NiskalaPitääkö tosiaan paikkaansa, että lajia kilpailumielessä aloittavan on ensin ajetteva pikkunelarilla 250cc vuosi ennen kuin voi osallistua endurokisoihin isommalla pelillla kuten 4t 400/450cc?

Kirjoittaja: AIMO LEHTINENIlmeisesti tässä puhutaan ihan vaan krossista. Käsittääkseni kummassakin lajissa saa kuitenkin jonkun iän ylitettyään aloittaa varsinaisen kisaamisen vaikka 650cc mopolla.

Kirjoittaja: Miika SavoNiin tässä on koko ajan puhuttu crossista. 16 vuotta täytettyään voi ajaa millä pyöräkoolla haluaa. Mutta koska luokkavaihtoehtoja lajin aloittaneella ei ole kuin kaksi (B125/250 4t ja harraste, niin ja tietysti veteraanit), on tämä keskustelunaihe tullut väistämättä eteen. Siis isoilla peleillä ajavat harrastekuskit ovat varmaan näreissään ja samoin ihan perusharrastajat. Lisenssin hinta kun on mitä on ja niitä startteja tulee vuodessa ainoastaan reilun tusinan verran vaikka kisoissa kävisi suht ahkerasti.

Siis sarjacrossit taitaa olla nykyään paras paikka harrastaa lajia ellei ole todellista kiinnostusta kilpailemiseen! Aika hyvä suunta meillä täällä SUomessa! ;)

Kirjoittaja: Miika SavoKai se harrasteluokka on tehty nimensä mukaisesti lajia pelkästään harrastuksena pitäviä varten, eikä siis A-luokkaan nousua varten. B-piikki on olemassa sitä varten. Tietysti ymmärtää sen, ellei halua ajaa piikkisellä tai pikkunelarilla sitä yhtä vuotta että pääsee sitten ajamaan isommalla pelillä, mutta ei se vuoden ajaminen pienemmällä pelillä varmaan pahaa tee vauhdin ja kunnonkaan kannalta.
Harrasteluokan suosio on ollut aika huonoa sen näin alussa, mutta luulen sen johtuvan lähinnä asenteista. Koska luokan arvostus ei ole vielä kovin korkea, ei monia kiinnosta siinä ajaminen. Ja tietysti on se lisenssiongelma eli myös harrastekuskin on otettava se sikakallis lisenssi vaikka samaan rahaan voisi ajaa B:ssä tai vaikka A:ssa. Siihen olisi tultava muutos että enemmän saataisiin harrastajia viivalle. -MS-

Kirjoittaja: Jukka OittinenLisenssiasian näkisin myös ongelmana.Jos haluaa ajaa/ajella kilpailun kertalisensillä niin maksu on liian kova..kun siihen tulee vielä lisäksi ajanotto sekä osaanottomaksu.

Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMIMoro !
Tämä luokkajako on asia josta on paljon keskusteltu myös täällä offroadpronkin sivuilla ja niin pitäisikin keskustella sillä jako on ihan terveisiä p....stä.
Viimeksi avasin keskustelun jutulla "muutoksen tuulia B-125 luokkaan" ja siitä kehkeytyikin melkoisesti asiallista keskustelua.
Olen edelleenkin samaa mieltä että A kuskien ei pitäisi saada koskaan ajaa enää B-luokassa kun kerran ovat A:n nousseet,eikä myöskään enskan A-kuskien.
B-luokan pitäisi olla vain alle 18vuotiaille nuorille tarkoitettu luokka, jonka kautta he saavat ajokokemusta ja ajovarmuutta isolla pyörällä ajamisesta siirryttäessä A-luokkaan. Asia pitäisi saada korjattua säännöstöön.
Sitten Harrasteluokka pitäisi poistaa ja tilalle olisi otettava takaisin vanha By125-luokka jossa saisivat ajaa kaikki harrastelijat ja myös vanhat A-kuskit ja enskan A-kuskit, mutta sillä seurauksella että menestystä saavuttamalla heidän on noustava määrätyn pistemäärän saavutettuaan A-125 luokkaan tai A-avoimeen, eikä sieltä sitten ole enää paluuta takaisin.
Harrastelijoille on tarjolla melkoinen määrä eri kerhojen järjestämiä sarjacrosseja joissa ei juuri osallistumismaksuja ole tai sitten se on luokkaa 5-8 *eur* kerta ja lisenssiähän ei vaadita. Näin kaikilla on mahdollisuus ajaa kilpaa taitojensa rajoissa ja vieläpä "halvalla". Sitten kun alkaa taidot kehittyä niin voi hankkia lisenssin ja tulla ajamaa siihen By-luokkaan tai alle 18v Ba -luokkaan.
Sarjacrosseissahan taso on kyllä aivan yhtä kova kun "oikeassakin"kilpailussa koska moni aktiivi kilpailija ajaa myös sarjacrosseja vieläpä usean kerhon järjestämissä.
Pureskelkaa ja kommentoikaa.
Terveisin Risto