2t vai nelari harrastajalle.

Kirjoittaja: Jouni TurunenTerve,

Pyöräkuume pääsi yllättämään. Harkinnassa olisi 250 2t tai 400 4t. Kumpi aloittelijalle parempi? Ajo tulee olemaan satunnaista crossiradalla ajoa mutta pääasiassa enskapainotteista polku köröttelyä. Lähinnä mietityttää huoltojen määrä /hinta.

Eli kumpaa on huollettava enemmän? Kummassa halvemmat kustannukset?

Aion ostaa siis käytetyn 89 tai uudemman.

Kiitos vastauksista.

Kirjoittaja: JANI PEKKOLAIso soppa, ni kai sinne tarvii myös oma lusikka työntää. Huomasin kyllä et kyseltiin harrastajalle pyörää, mut otan silti asia toisen puolen mukaan. On totta että nelarit ison väännön takia on helppoja ajaa, mutta jos haluaa kehittyä todella hyväksi, niin kaikkein opettavaisin pyörä on 125cc 2t. Sillä ku oppii ajamaan lujaa, pääsee mäet ylös ja samoin suo paikat läpi, ni sen jälkeen menee lujaa millä pyörällä vaan. Tämä lähinnä huomioksi niille, joilla on halua kehittyä hyväksi kuljettajaksi. Sen enempää en ota kantaa kumpi pyörä on parempi tai edullisempi pitää. Ite olen ajellu vai 2t pyörillä ja tyytyväinen olen ollu.

Jani

Kirjoittaja: Mikko Nikkanenitse ostin viimekesänä -00 125 honda cr

Kirjoittaja: Mika Pirttikangasyhdyn edelliseen eli 250 4t olis varmaan paras vaihtoehto,itse ostin aikoinaan 250 2t aloitus peliksi (oli kyl hieman kokemusta jo piikkisestä crossista) ja oli raju vehje enkä kyl viisastunut yhtään kun vaihdoin sen 400 4t toistaiseksi on ihan liikaa. 250 4t olis ollut parempi joten suosittelen 250 4t jos et ole ajellut ennemmin.

Kirjoittaja: Timo HevosmaaMuutama kuukausi takaperin mietin samaa, 2t vai nelari. Tuli sitten hommattua vanhempi kotarin 620 LC4:n. Aikaisemmin olen ajellu 2t puolikkailla ja täytyy kyllä sanoa, että ei ole harmittanut nelarin osto yhtään. Ajo on harrastelua kuten pyörä valinnasta voi päätellä. Onhan se aika pirun raskas vietävä pehmeessä hiekassa tai lumessa mutta kuntoilun kannalta hyvä näin. Ja se vääntö vetää kyllä suun virneeseen..

Kirjoittaja: Mika Nurmi250 4t olis järkevin vaihtoehto, kakstahti on "kireempi" ja se on vaikeampi ajettava, nelari on nöyrä ja tekee mitä käsketään.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMulle on aivan sama, vaikka skabaisitte ilman bensaa - silloinhan painoon perustuva luokitus olisi äärimmäisen reilu. On kiva, että markkinahemmot keksivät uusia juttuja. Kohta saadaan varmaan ekat wankel-moottorit moottoripyöriin...

Sirkku - älä hermoile! Tsekkasin vaan, että kirjoituksista onkin tässä viime aikoina puuttunut vähän henkeä ;-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKylläpä taas ollaan aiheessa! Miksikäs välitämme yhtään minkä kokoisella missäkin luokassa ajetaan, annetaan yhdelle luokalle lähdössä 5L bensaa, toiselle 10 ja kolmannelle 15. Ja ihan sama millä kukin ajaa, annetulla bensamäärällä vain on selvittävä!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikAivan oikein! Itse asiassa leikitäänpä seuraavanlainen ajatusleikki -> koska pyörän paino on ainakin motocrossissa erittäin kriittinen seikka, luokitellaan pyörät painon mukaan eli piikkiset nelarit ja viissataset kakstahtarit samaan lähtöön. Toinen ajankohtainen malli olisi luokitella pyöriä desibelien mukaan hiljaisimmat samaan lähtöön ja kovaäänisimmät omiinsa. Eikös vaan hyvä idea?

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENYks loistava moottori-tyyppi joka tän nelari buumin ohessa tuntuu ostajilta unohtuneen on 200cc 2t !! Piikin ketteryys & keveys lisättynä huomattavalla ala-väännöllä vs 125cc, Mahtavia laitteita ajoon kuin ajoon. Jos nää ois päästetty aikoinaan samaan luokkaan 250/4t vastaan niin...

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMun mielestäni se ei ole ihan noin simppeliä vertailla, koska tietyn tyyppinen moottori vie tietyn määrän menovettä grammaa/heppa ja tehon ulosotto taas riippuu täysin kuskista. Perämoottoreilla mittaus on huomattavasti helpompaa, koska niitä ajetaan tasakaasulla ja kuormalla. Lisäksi varteenotettavia muuttujia ovat paino ja rengastus, joka esim. siinä katuversiossa on yleensä selkeästi parempi vieräntäominaisuuksiltaan, joskin sitten heikompi pidoltaan siellä pöheiköissä. Vanhoissa kaksitahtisissa jonkin verran polttoainetta poistuu pakokanavan kautta, mikä tarkoittaa huonompaa kulutuksen g/hp suhdetta, joskaan ei se missään olosuhteissa tarkoita, että suhteessa katunelariin 2/3 tai suhteessa metsänelariin 1/3 polttoaineesta menisi palamattomana pakoputkeen. Muutenhan mantsapolun varret olisivat pullollaan hiiltyneitä kakstahtareita.
Uusien tekniikoiden lanseerausta odotellessa sanoisin kuitenkin, että tehotonta ylimääräistä työtahtia käyttävällä filarilla on mukavampi ajella metsäteitä kuin vanhalla kaksitahtisella, mutta motocross-radalla ns. hupikerroin on mielestäni parempi 2t-moottorilla. Huom. tämä on ajotaidottoman sunnuntai-kuntoilijan näkemys, jossa ei oteta kantaa Grant Langstonin kierrosaikoihin 2t-piikillä vs 4t-puolikkaaseen!

P.S. Eikä se poltinnesteen hinta ole välttämättä edes suurimpia kulueriä näitten vanhojen ruppanoiden kanssa...

Kirjoittaja: Jouni TurunenMitenkäs polttoainetalous? Joutuuko pitkällä lenkilla 2 tahtisen tankkaamaan monestikin verrattuna 4 tahtiseen?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKatunelarilla kulutus 1/3 tai alle, kisanelarilla n. 1/2 verrattuna vajaatahtiseen. Eli polttoainekulujen eroilla säästää helposti moottorin öljynvaihdot.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEi kai noissa vanhemmissa nelareissa mitään ongelmia ollut - nehän ovat säännöllisesti huollettuina lähes ikuisia, joten kyllähän niitä uskaltaa hankkia. Tosin niiden osalta on hyväksyttävä, että moottoripyörä painaa sen vaatimattomat 135 kiloa rutikuivana. Vasta nämä uudet 4t-mallit, joita on kevennetty kestävyyden kustannuksella ovat luoneet käsitteen nelarista pommikoneena.
Perämoottoreissa kehitys saattaa olla tällä haavaa toisenlaisissa kantimissa. Uudet kaksitahtiset perämoottorit ovat nimittäin kevyempiä, kestävämpiä, tehokkaampia, taloudellisempia, niiden huoltovälit ovat pidempiä ja huollot edullisempia, päästöt ovat pienempiä, käyntiäänet hiljaisempia ja vissiin vähän halvempiakin ovat eli nelarit ovat sillä puolella mitä todennäköisimmin piakkoin kriittisen uudelleen tarkastelun alla. Jännä nähdä miten sitten loppupeleissä käy, sillä isojen valmistajien manipulaatioapparaatteja ja huolto- sekä varaosapalveluja tarjoavien tahojen mielipidejohtajuutta ei pidä tässäkään asiassa aliarvioida.

Kirjoittaja: Markus HakkarainenHuoltokustannukset on aikas lailla samat. Hankintahinnassa vaan on eroa. Ikuinen mietintä käytettyä ostettaessa on, että ostaako kakstahtisen vai vuoden tai 2 vuotta vanhemman nelarin.

Jos pätäkkää löytyy niin suht uudet nelarit alkaa jo olla hyviä pelejä. (lastentaudit suht kurissa ja saattaisin itsekin päätyä nelariin). Käsiteltävyyskin lähenee jo kakstahtia painon suhteen.

Mutta kakstahtinen kyllä opettaa sua enemmän, nelari antaa enemmän anteeksi. Vaatii taitoa ja kuntoa pitää naru kireellä ja esim. moottorijarrutuksen ollessa pienempi 2-tahtisessa, takajarru on tärkeämmässä asemassa. Joudut käyttämään kytkintä pikkasen enemmän 2-T:llä ja kaikki tollaiset vaan vie voimia enemmän. Mutta silloin tulee tärkeäksi entistä enemmän oikeat ajoasennot kussakin tilanteessa.

Riippuu asenteestasi treenata, ajotyylimieltymyksestä, miten haluat kehittyä ja kuinka nopeasti, että kumpi fillari kannattaa hommata.

It

Kirjoittaja: Juha HakkarainenJounille vielä, ajan ite juuri tuommosta ajelua vanhuksellani, joka menee ihan riittävän hyvin crossiradallakin, valkokilpisenä siirtymiset onnaa hyvin ja hauskaa on ollu nelari on hiljainen normaali ajossa mut metelöi sit kun on hanaa. On totta että uudehkot nelarit on ihan eri pelejä.Köröttely ajossa moottori, se olennaisin ero nelari ja kaksitahtipyörissä kestää pitkään ku muistaa öljyt vaihtaa normaalisti nelaris useimmin. Minulla uuden pyörän nälkä on jo kasvanu ajaessa, mut katon(ehkä) ensi talven, miten peli kestää jäällä kunnon luukuttamista.

Kirjoittaja: MARKO LAINEEn tiedä mikä siinä on että porukat valittavat nelarin käynnistystä. Kesän aikana nelari saatiin käyntiin joka kerralla viimeistään kolmannella potkaisulla käyntiin, mutta yleensä ensimmäisellä, oli se kylmä tai kuuma. Ainakin Hondalla on selvät ohjeet mitä vipuja vedetään että se lähtee käyntiin heti. Kuumakäynnistysvipu oli kyllä käytössä melkein kylmässäkin koneessa ja hyvin lähti. Suurin ongelma kai on että sen koneen hukuttaa ensin bensaan kiertelemällä kaasua tai käyttämällä tarpeettomasti ryyppyä.

Jos itse olisi ostamassa nyt pyörää, niin valitsisin joko korkeintaan pari vuotta vanhan nelarin tai sitten jopa 2001 -mallisen kakspuolikkaan (tämä siis kilpa-ajoon SM-tasolla). Merkeissä on eroja, mutta ainakin omat kokemukset ovat olleet Hondasta erittäin hyviä, vaikka Yamahakin on kestäväksi todettu. Ajo-ominaisuudet ainakin kehittyivät varsin paljon tuossa vuosituhannen vaihteen tietämillä. Halvalla saa yleensä paljon korjattavaa, joka usein tulee lopulta kalliimmaksi. Kun vielä tietää että varaosien hinnat eivät nykypäivänä ole mitään halpoja, niin huomiota kannattaa kiinnittää koneen käyntiääneen ja laakereiden ym. väljyyteen. Jos jostain löytää pyörän jolla ei ole ajettu kuin jäärataa, niin alusta ainakin on kunnossa vaikka olisi vähän vanhempikin. Mitä vähemmän pyörällä on ollut omistajia, yleensä sitä paremmassa kunnossa. Romut kun vaihtaa nopeasti omistajaa vaikka halvemmallakin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niin, tungenpa lusikkani kuitenin tähän soppaan...siispä, kaikkein vanhemmissa nelareissahan ei edes lisäilmapiiriä kuumakäynnistykselle ole ja kun noita uusiakin on paha ilman saada kuumana käyntiin, niin onko ihme tuo maine?
Itsellä on ollut neljä enduro ja kaksi krossia, nelareista siis. Krossit ovat olleet selkeästi korkeampi-viritteisiä, herkempiä kaasarin säädöille kelin muuttuessa ja herkempiä putsarin kunnolle. Toinen (-98) oli lähes mahdoton saada kuumana käyntiin ja toinen (-04) vaatii aina kuumakäynnistysvivun räpläämistä. Sekä että 10 asteen ero lämpoötilassa tarkoittaa myös puolen kierroksen eroa seosruuvissa, jos siis haluaa pääsääntöisesti saada ekalla käyntiin ja edes toivoa onnistuvansa vaihde päällä...Entäs endurot sitten? Suurin hämmästykseni on ollut, että TM, jonka nelarien käynnistyvyyttä testit haukkuvat, onkin ollut siinä parhain. Tosin kaasarin säädöt ovat ihan muuta kuin tehtaan alkuperäiset. Käytännössä kuitenkin kaikki enskat ovat lähteneet eka-toka potkulla kuumanakin lähes poikkeuksetta, mukaan lukien -98 Husaberg, jossa ei lisäilmapiiriä edes ollut. Niin kuin tuossa joku jo totesikin, niin sitten on ongelmia tiedossa jos itse tai joku muu vähän remputtaa kaasua, sitten saa potkia. Vaikka Jammussa oli startti, niin potkimaan joutui kun virta loppui, eli käyntiin ne on uudetkin kiksilläkin saatava.
Ja kun nelaria menee katsomaan, niin on syytä kokeilla, että kone on kylmä. Ontuva käynti kylmänä ja/tai huono käynnistyvyys antavat usein viitteitä venttiiliviasta. Vanhemman kanssa olisi myös ihan hyvä olla jotain todisteita koneelle tehdyistä remonteista, jos sellaisia väitetään tehdyn. Toiset kun ajavat niin kauan kuin rokkaa ja sitten kun ei niin äkkiä joten kuten nippuun ja kiertoon.
En siis usko, että vanhemmankaan nelarin osto välttämättä virhe olisi. Startittomina ne tosin tahtovat painaa sen kuin uudet startilliset, mutta hyvin pidettyinä elinikää varmaan riittää. Itselläni on ajossa -01 TM, jonka siis sain 3v. vanhana, ja kyseinen pyörä oli paremmin pidetty ja paremmassa kunnossa kuin yksikään toinen käytettynä ostamani pyörä (joista tuorein oli 3kk vanha). Iskareissakaan ei ole mitään rakenteellista eroa uusiin, joten ei hassumpi ostos :-)

Jos siis nelareissa säästyt bensan sekoittelulta ja autoa tankatessa tankkaat moponkin tankin, katsot männän kerran siinä kuin 2T:ssä 3-4 kertaa, paisarin oikomistarpeita ei ole, tulppiakaan et tarvitse repullista, putsarin kuntoa ei tarvitse koko ajan kytätä, eikä kaasaria säätää joka kelille erikseen ja venttiilin välykset tarkistat silloin kun 2T:ssä männän, niin onko 4T mukavampi? Öljyn ja suodattimen vaihto ei tietääkseni vie missään vehkeessä yli varttia, joten aika pieni vaiva se ainakin on. Kuluista en osaa sanoa kuin mitä olen muilta kuullut, edes venttiilin välyksiä ei ole tarvinnut säätää 25h/35h/50h/85h ajojen jälkeen, mutta ainoassa omistamassani piikissä männän vaihto tuli seuraavalla omistajalla uudelleen sen täytettyä 50h.

Kirjoittaja: Juha HakkarainenSama kuume yllätti keväällä, ostin kylläkin vielä vanhemman nelarin 350 hussen
ja hinta 1850 oli minulle sopiva, no 650 euroo meni remonttiin, joka kohtasi ainoastaan moottorin kuluvia osia.Vihjeeksi nelitahtisen ostossa voin antaa, otappa
kaveri jolla on nelareista kokemusta mukaan ostoaikomus reissulle ps.elä vielä ota rahoja mukaan. Käy ajamassa et tunnet miten peli käyttäytyy ja pyydä kaveriasikin
kokeilemaan. Lämpöiseksi ajon jälkeen, esim 5 min päästä jos peli lähtee 1-5 polkaisulla käyntiin ni vois luulla koneen olevan ajokunnossa. Sit tää merkki jos se
on vielä sinulle käypänen ni ok, muista vielä ennen ostoa varmistaa varaosien saatavuus. Selaa kaikki nelareita koskevat jutut netistä. Kaksitahtinen puolikas oli mullakin ensin haarukas, niistä ku ei ole kuin hyvää kokemusta 80 luvun jääradalta.Semmonen enduro nelari joka lähtee myös lämpöisenä startista olisi unelmani seuraavasta pyöräst.

Kirjoittaja: Jouni TurunenYritin kyllä lueskella, mutta keskustelut olivat karanneet ohi aiheen. (Sirkku)

Kirjoittaja: Jouni TurunenKyse oli siis huollon tarpeesta ja kustannuksista, ei ajettavuudesta tai muusta paremmuudesta. Ja hankinta vuosi kuuluisi olla 98 ei 89.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANKyllä ne huoltokustannukset samoissa pyörii. Siis ennakoiva huolto. Nelari voi tulla kalliimaksi jos se hajoaa kunnolla. Ton ikäisistä ottaisin 2 tahtisen, ton ikäiset nelarit on aika vanhaa tekniikkaa (ei starttia) ja painavia.

Kirjoittaja: TOM NORDMANTuo Sirkun kommentti osui naulan kantaan. Asiasta on mielipiteitä niin paljon, että et pysty saamaan päätökseen selkeää tukea tältä palstalta. Parasta lienee marssia MP-kauppaan ja tehdä koeajot ja vetää omat johtopäätökset. Hyvä homma tässä on se, että olet hankkimassa pyörää ja aloittamassa loistavan harrastuksen. Sekä 2T että Nelareissa on hyvä ja huonot puolensa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVanhoista keskeusteluista löytynee vähintään riittävästi väittelyä aiheesta...