125 cc vai 250 cc, 2-T vai 4-T ?

Kirjoittaja: Jani KääriäinenAjoin krossia joskus skidinä, viiden vanhasta noin kaheksan vanhaan saakka, sitten hommaan tuli tahtoni vastainen tauko, koska faija myi pyörän pois.
Vähän myöhemmin, noin kahentoista vanhana mulla oli joku puolipaska kasikymppinen, millä kävin muutaman kerran montulla, se hajosi -> myin raadon pois.

Kolme-neljä vuotta sitten mulla oli faijan kanssa kimppa KX (125), jolla ajoin suht useasti metsään tehdyllä omalla radalla/montulla. Fiilis oli loistava.
Lopulta tuli kuitenkin taas tilanne, että pyörä oli myytävä pois.

Fiilis oli perseestä, ajokamat oli jo ostettu ja ne oppi möllöttämään varastossa tyhjänpanttina.

Nyt tällä hetkellä tilanne on se, että pyörä on saatava alle ja heti !

Haluaisin valkokilpisen 4-T puolikkaan, koska sillon ei välttämättä tarvitsis aina olla alla kuljetuskalustoa, kun montuille pääsisi ajamallakin. Toisaalta taas pelottaa aivan helvetisti hankki suin päin puolikas, koska en tiedä lähteekö se lapasista.

Ajokokemusta on siis "jonkun verran" ja ajotyyli on sellanen ns. sunnuntai kruisailija. Suosittelisitteko perseeni alle piikkiä vai puolikasta, entä olisko fiksua hankkia 2-T vai 4-T pyörä ?
4-T pyörät lienee kuitenkin vähän "huoltovapaampia" (LUE: alituiset männänvaihdot) ?

Yksi Yamaha WR 250 F olis tiedossa suht halvalla (?), joten se luonnollisesti kiinnostaisi, mutta toki haluisin ensiksi tietysti kuulla mielipiteitä siitä, että onko se alkuunkaan hyvä pyörävalinta ja onko sellanen alkuunkaan sopiva just munlaiselle "sunnuntai kruisailijalle.

Täng Juu jo etukäteen.

Kirjoittaja: Jani KääriäinenJa vielä yksi reply lisää tähän samaan kasaan, elikä tämä "sunnuntai kruisailija" on konkreettisiltä mitoiltaan 183 cm / 80 kg.

Jokohan olisin kertonut kaikki tarpeelliset faktat..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKannattaa varmaan varmuuden vuoksi olla sen verran epäluuloinen, että varmistaa rungon numeron perusteella kuitenkin, ettie mopo ole pöllitty. Jos se taas on Suomen rekisterissä, niin sitten ei mitään.

Tuo -01 tosin ei ole kyllä ihan sama asia kuin uudemmat...eroa on aika lailla niin koneessa kuin käsiteltävyydessäkin. Kannattais varmaan kokeilla uudempaakin, etenkin jos tolla vanhemma on hinta vähäisen käytön mukainen. Ja nimenomaan metsässä, kyllä ne molemmat tiellä tuntuu ihan hyviltä.

Kirjoittaja: Jani KääriäinenAiniin sellanen asia vielä, että ton mun tiedossa olevan 4-T pyörän on alunperin ostanut Ranskasta henkilö "A" (vuonna 2001), sitten henkilö "B" on ostanut sen siltä "A":lta, koska ilmeisesti henkilö "A":lla ei ollut pyörälle loppupeleissä juurikaan käyttöä.

Yhtä paljon käyttöä oli lopulta myös henkilö "B":llä ja nyt henkilö "B" myykin siis pyörää pois kuleksimasta.

Elikä liittyykö tämmöseen Ranskasta tuotuun pyörään mahdollisesti jotain riskejä ?

ps. "sunnuntai kruisailijoilla" se keula sopiikin pysyä kiinni maassa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOWR:ää olen itsekin kaupittelemassa ja voi siitä ainakin sen sanoa, että se olisi ollut viisain ostaa ekaksi pyöräksi. En nimittäin ole koskaan kokeillutkaan toista pyörää, joka vastaisi kaasuun yhtä pehmeästi, mutta kuitenkin kun tuppia kääntää reilusti, niin voimaakin löytyy. En ole myöskään löytänyt toista pyörää, jota olisi yhtä mahdoton saada stumppaamaan, jollain kummalla jaksaa kone vain käydä alle tyhjäkäynninkin kun vaan pitää käden kaasulla. Mutta, painaviahan nämä ovat, +10kg piikkeihin, eikä jammu etenkään sovi pienikokoiselle kuskille.
Kaikkein kamalin pyörä ajaa on ollut 85cc TM, se kun ei ensin jaksa nousta minkään sortin mäkeä ylös ja sitten kun vaihtaa pienemmälle, niin 30hv rykäsee mopon yksin tein poikittain tai metsähaalitukseen :-) No, ei nyt ihan tietenkään, mutta perusero 2T ja 4T välissä on siinä, että 2T ei kulje alhaalla mitään ja ylhäällä pirusti, 4T menee tasaisesti läpi kierrosalueen.
Otin tahallani esimerkit ääripäistä, voithan ostaa vaikka -02 WR:n, joka stumppailee, hussen TE:n, joka vastaa pieniinkin kaasun muutoksiin nykäisten, tai KTM 125 EXC:n, joka taas menee tasaisesti jo puolet alempaa kuin joku 85cc.

Venttiileitä ei noissa WR:ssä tarvitse säätää kuulemma kuin kerran 100 tuntiin ja männällä ajaisi +300h. Itsellä ei ole tarvetta ollut ekaan 833 kilsaan. Kawissa taas männän vaihtoväli on kuulemma sellaiset 50h, kesän kuluessa nähdään. Tosin nämähän riippuvat paljon käytöstäkin, tuskin minun ajossani ainakaan 100h tarvitsee tuollaisen ryhtyä, eikä varmaan muidenkaan aloittelijoiden.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSMoi

Kuulostaisi sopivimmalta laitteelta mitä tarjolla on. Tehoa 4-t puolikkaissa ei järin paljoa ole ja ne painaa vähän enemmän kuin piikit. Hanskasta ne ei lähde edes kuin piikit, teho on aika tasaista ja vääntää aika mukavasti. Nelarin huolloissa ja huoltoväleissä pitää vaan olla tarkkana kun remontti maksaa jos jotain rikkoutuu. Eli ajoissa tehdä huollot jne. Jos hinta on sopiva ja jopa tiedät pyörän historiasta jotain, niin osta pois. Kakstahtinen puolikas (etenkin japanilaiset) alkaa sitten jo venyttämään ranteita ja vaatii kuskiltakin enemmän. Käypä kuitenkin kokeilemassa sitä Yamahaa, tai vastaavaa, niin tiedät mitä ostat.

Kari Wallenius

P.S. Älä pety jos keula ei nouse kuin elokuvissa..