Ylävartalon suojat tulossa pakollisiksi MM-sarjassa

Jatkossa kuljettajilta vaaditaan rinta- ja selkäsuojan käyttöä. Kuva: Jani Hovi / Xracing Jatkossa kuljettajilta vaaditaan rinta- ja selkäsuojan käyttöä. Kuva: Jani Hovi / Xracing

Motocrossin MM-sarjan tähtien täytyy ruveta katsomaan itselleen ylävartalon suojaa, joka suojaa myös kuljettajan selkäpuolen. MM-sarjan johto on nimittäin muokkaamassa vuodelle 2016 sääntöjä, joiden avulla yritetään parantaa kuljettajien turvallisuutta.

- Olemme saaneet tiimeiltä pyynnön, joka on monien mielestä hämmästyttävää, joissa he pyytävät meitä valvomaan kuljettajien käyttämiä ylävartalon suojia. Kun katsoimme sääntöjämme tarkemmin, oli siellä ohjeistus käyttää ylävartalon etupuolella olevaa suojaa. Tämä ohjeistus on hieman vanhanaikainen. Siellä ei ollut mitään mainintaa selkäpuolen suojasta, kertoo FIMin johtaja Tony Skillington.

- Kun muistellaan viime vuonna Maggiorassa tapahtunutta Joel Roelantsin onnettomuutta, ovat monet ihmiset tajunneet myös selkäpuolelle ulottuvan hartiasuojan käytön merkityksen. Olen jo aiemmin sanonut, että tänä vuonna laadimme säännön uudelleen, joka tekee suojan käytöstä pakollisen. Erilaisia suojavaihtoehtoja on olemassa ja kuljettajat saavat itse valita, mikä heille sopii. Heidän tulee käyttää suojia, mitkä ovat yleisesti myynnissä. Se on meidän idea nyt ja olemme saaneet siitä positiivista palautetta, Skillinghton jatkoi.

- Tuo sääntö täytyy tehdä ja se olisi täytynyt tehdä jo aiemmin. Kuljettajat ovat tulleet sanomaan meille, etteivät voi käyttää suojia lääketieteellisistä syistä. Millainen lääketieteellinen syy heillä voi olla?! Kun nuoret kuljettajat katsovat televisiosta suosikkikuljettajiensa ottavan erien jälkeen ajopaitoja pois päältään, haluamme heidän näkevän suosikkiensa käyttävän suojia. Meidän on pakko näyttää heille esimerkkiä, vaikka toiset eivät haluaisikaan käyttää suojia. Mutta sääntö on sama kaikille.

Tällä hetkellä FIMin säännöissä sanotaan seuraavaa suojavarusteista: ”Kuljettajan ja matkustajan on pidettävä kestävästä materiaalista tehtyjä housuja ja hanskoja. Kuljettajien tulee pitää polven korkeudelle ulottuvia saappaita, jotka on valmistettu nahasta tai vastaavasta aineesta. Hankautumien välttämiseksi onnettomuustilanteissa on kuljettajan ja matkustajan pidettävä käsien peittävää vaatetta” Supermotojen säännöissä on lisäyksenä kohta: ”Rinta- ja/tai selkäsuojan pitäminen on suositeltavaa”.

Odotettavissa on, että nämä säännöt tulevat muuttamaan radikaalisti ensi vuodelle.

- Samalla kun järjestäjät tarkastavat lähdönodotus alueella kuljettajien pyörien olevan katsastetut, pystyvät he helposti varmistamaan koskettamalla kuljettajaa rintaan ja selkään, että heillä on myös asian mukaiset suojat. Asia tulee olemaan sääntökirjassa ensi vuonna, Skillington päätti.

Lisäksi on huhuttu, että FIM tulee valvomaan päävammojen toipumisaikoja, tekemällä jatkossa mahdollisesti erilaisia testejä, joissa varmistetaan kuljettajan ajokunto.

Adam Wheeler