Yamaha julkaisi Ténéré 700 World Raid -prototyypin

Teksti
Kuva
Yamaha
Uusi Ténéré 700 World Raid kulkee kauemmaksi kuin yksikään aiempi Ténéré.

Uusi, sivuille asennettu, kaksiosainen, 23 litran polttoainesäiliö on suunniteltu tuomaan lisää vapautta ja mielenrauhaa pidemmällekin matkalle. Tyypillisissä käyttöolosuhteissa 23-litran polttoainesäiliön arvioidaan mahdollistavan jopa 500 kilometrin ajomatkan. Kahden erillisen säiliön ansiosta pyörän painopiste voidaan pitää lähes samana kuin Ténéré 700:ssä, jossa on 16 litran säiliö. Kaksi erillistä säiliötä on sijoitettu alemmaksi, mikä madaltaa tuntuvasti pyörän painopistettä lisäten suuremman polttoainekuorman painosta huolimatta pyörän ketteryyttä ja käsiteltävyyttä. Toinen kahden säiliön rakenteesta koituva etu on polttoaineen vähäisempi "vellominen" esimerkiksi jarrutuksissa ja kaarreajossa, verrattuna yhteen isoon säiliöön.

Uusi Ténéré 700 World Raid varustettu kolmitoimisella ABS-järjestelmällä. Tilassa 1 ABS on täysin päällä molemmissa pyörissä, eli toimii kuten lainsäädäntö määrää julkisilla teillä ajettaessa. ABS 2 on täysin uusi toiminto, jossa etupyörän ABS-toiminto on päällä, mutta takapyörän saa lukkojarrutukseen jarrupolkimella. Tämä on suositeltava tila maastossa ja soralla, joissa pito on todennäköisesti huono. ABS 3 tilaa kytkee ABS-järjestelmän pois toiminnasta - molemmat pyörät saa lukkojarrutukseen. Tämä tila sopii kokeneille kuljettajille, jotka haluavat nauttia vauhdikkaasta maastoajosta.

Uudenmallisen, 43 mm KYB-etuhaarukan 230 mm joustoliike on 20 mm enemmän kuin Ténéré 700:ssa. Uuden etuhaarukan iskunvaimennus on myös tehokkaampaa etenkin epätasaisessa maastossa ja lisäksi se on varustettu uudella jousen esijännityksen säädöllä. Takajousituksen päivitetyn linkkurakenteen ja uuden iskunvaimentimen ansiosta takajousituksen joustoliike entistä pidempi, eli 220 mm.

Vakiovarusteena oleva Öhlins-ohjausiskunvaimennin parantaa hallittavuutta erityisesti maastoajossa.

Ohjausvaimentimen kiinnityskohta on lähellä ylempää T-kappaletta, joten kuljettaja voi nopeasti säätää ohjauksen vaimennuksen erilaisiin maasto-olosuhteisiin. Aiempaa suorempi istuin ja 15 mm korkeampi istuinkorkeus (890 mm) lisäävät kuljettajan liikkuvuutta.

Uuden viiden tuuman TFT-värinäytön voi yhdistää älypuhelimeen ja MyRide-sovellukseen kanssa. Viesteistä ja saapuvista puheluista tulee ilmoitus mittariston näytölle, ja matkapuhelimen akun varaus tulee näkyviin heti, kun yhteys on muodostettu.

Suojauksen parantamiseksi etenkin maastoajossa, on Ténéré 700 World Raid varustettu uudella, kolmiosaisella alumiinisella moottorin suojalla. Se estää kivien, kantojen ja vastaavien iskujen aiheuttamia vaurioita. Entistä pidemmän joustoliikkeen ansiosta maavara on nyt 250 mm.