Xracing testaa: KTM 250SX-F

1. KTM SX250F pyörän hevosvoimat ovat lisääntyneet. Huomaako tehonnousun?
Kyllä. SX250F:n voiman tuotto on todella hyvä ja huipputehoa on paljon. Moottorin vahvuus ja hienous on nimenomaan yläkierrosalueella, mutta ei voi sanoa, että se olisi heikko alhaalta tai keskeltä. Luonne vaikuttaa tasaiselta ja helpolta käsitellä, venyen todella pitkälle ja korkeille kierroksille. Vaihteiston välitys toimii hienosti yhteen voiman tulon kanssa.

2. Pyörän koko runko on uudistunut ja siitä on tullut entistäkin pienempi sekä ketterämpi. Onko näin?
Tämä pitää paikkansa ja sen todella huomaa. Olen 175cm pitkä ja pyörä istui hyvin makuuni. Käsiteltävyys oli helppoa ja hyvin ketterää. Rungon muutokset oli havaittavissa ja pyörään sai helposti luonnollisen ajotuntuman.

[kuva1]
Uuden rungon ansiosta pyörää on entistä helpompi käsitellä

3. Pyörästä löytyy 'launch control' -nappi, jolla lähdön ottaminen pitäisi olla helpompaa. Onko siitä todellisuudessa hyötyä?
Ehdottomasti on. Se hyödyttää varmasti kaikkein eniten kuskeja, joilla ei ole satoja startteja alla ja sitä kautta kehittynyttä kytkin- ja kaasutuntumaa ottaessaan hyviä ja turvallisia lähtöjä erilaisilla maaperillä. Launch control auttaa kontrolloimaan liiallista sutimista tai pyörän keulimista ja sitä kautta on helpompi keskittyä ottamaan suoraviivainen ja rivakka lähtö.

[kuva2]
Launch control -kytkimestä on starteissa todellakin hyötyä

4. KTM on siirtynyt ilmajousitukseen etupäässä. Miltä se tuntui ja oliko jousitus tasapainoinen?
Keula tuntui pehmeältä, rauhalliselta ja luotettavalta. Pito tuntui hyvältä hiekkaradalla ja keula ei ollut niin sanotusti pintakovan oloinen. Keula oli mukavan pehmeän tuntuinen, jaksaen kuitenkin kantaa riittävästi kuormaa estääkseen pohjaamisen kovemmassa vauhdissa, hyppyjen alatuloissa ja pateissa. Testin aloittaessani takapää siirsi painoa keulalle hieman liian voimakkaasti muutamissa radan kohdissa. Säädettyämme takapäätä painumaan allani syvemmälle, saimme ajotyylilleni sopivamman ja tasapainoisemman balanssin. Tämän pienen säädön jälkeen jousitus oli enemmän tasapainossa makuuni.

5. Mikä oli parasta pyörässä?
Moottori. Pyörässä on paljon hyviä ja loistavia asioita, mutta tehokas ja hallittavissa oleva voimalähde oli numero yksi.

6. Mitä parantaisit pyörässä?
Pelkän tämän ajotestin perusteella en pysty sanomaan mitään isoa ja vaikuttavaa asiaa, jota lähtisin parantamaan heti ilman useita testejä erilaisilla radoilla ja olosuhteissa. Mutta muutama pieni asia kyllä heräsi heti mieleen, jotka voisi muuttaa. Ensinnäkin satulan pehmuste pitäisi olla kovempi ja samalla kestävämpi, eli sen pitäisi pitää paremmin muotonsa. Moottorinohjauskartan ja launch controlin kytkentänappi pitäisi muuttaa helpommin käytettävämmäksi, sillä nyt varsinkin launch control –toiminnon päälle kytkeminen oli hieman haastavaa.

Kaikkien KTM 2016 MX-mallien esittely löytyy Xracingin uusimmasta lehdestä:
http://www.xracing.fi/lehti/index.html

Xracing