
Varusteilla on väliä
Lumi on ehtinyt jo eteläänkin saakka ja seuraavaksi odotellaankin lisää lunta, sekä kovia spooreja. Päitsivalmistautuminenhan on kovaa treeniä, mutta kuskin kovan kunnon lisäksi järvenkierto vaatii oikeita varusteita. Oikein varautumalla ja pukeutumalla kisasta on mahdollista tehdä erittäin miellyttävä.
Vaatetus
Haasteen pukeutumiseen aiheuttaa kisan luonne. Pukeutua pitäisi siten, että kisapätkällä voi vetää täysiä, kuitenkaan hikoilematta kuin porsas ja siirtymillä pitäisi pysyä lämpimänä. Monikaan kisaan ensikertaa starttaava ei ole kokeillut miltä tuntuu kolkottaa piikkirenkaalla 30 kilsaa asfalttitietä lämpötilan ollessa -15 astetta. Voin kokemuksesta sanoa, että siihen on syy, miksi sen osion treenaaminen jää usein hieman vähemmälle.
Kisapätkälle pukeutuessa kannattaa muistaa muutama perus vinkki. Mitä vähemmän hikoilet, sitä lämpimämpää tulee olemaan siirtymällä. Hikoiluun vaikuttaa toki yksilölliset tekijät ja kondis, mutta varusteilla voi myös vaikuttaa paljon. Valitsemalla riittävästi hengittävät vaatteet voi minimoida hikoilua ja vaatteiden alle jäävää kosteutta. Hengittävyyshän on aina kompromissi vedenpitävyyden kanssa ja kisaviikonlopun keli vaikuttaa paljon siihen, että vedetäänko kalsarit märkänä vai ei.
Pukeutuminen vaikuttaa myös fyysiseen suoritukseen. Monikaan ei tiedosta, että pukemalla liian lämpimästi ja hikoilemalla pätkällä kuumissaan, kehon fyysinen kuormitus kasvaa. Ruumiinlämpötilan noustessa sydämen syke kohoaa eli liian lämpimästi pukeutumalla kuormittaa urheilija turhaan pumppuaan.
Hanskat
Kuljettajasta riippuen toiset ajavat paksuilla hanskoilla ja toiset pärjäävät kesäisillä krossihanskoilla. Joka tapauksessa pyörän herkkien hallintainstrumenttien näppäily on monin kerroin mukavampaa milkäli sormenpäissä on edes etäisesti aistittava tunto. Valitse hanskat siis sen mukaan mitkä itsellesi sopii parhaiten. Itse tykkään ajaa ns. faija pusseilla eli kahvapusseilla, mutta katu-uskottavat A-kuskit harvemmin sellaisia käyttävät. Kahvapusseista kuten kalsareistakin on saatavilla pitkää mallia ja lyhyttä mallia. Lyhen mallin selkeänä etuna on, että sinne sujahtaminen on huomattavasti helpompaa kuin pitkiin. Sama pätee muuten kalsareihinkin. Kahvapussien lisäksi helpotusta voi hakea myös kahvalämppäreistä. Valveutuneen harrastajan suusta tosin kuultuna ”Kahvalämppärit sopii hyvin tyyliin jos allasi on Bemarin GS tai joku muu matka jorma.”
Kengät
Kelistä riippuen on oletettavaa että kuivinjaloin ei järveä kierrä. Tästä johtuen on hyvä varata ainakin kaksi tai kolme paria kenkiä kisaa varten. Lompakko muuten kiittää mikäli kenkähankintoihin varautuu ennakkoon, eikä viimeisellä viikolla yritä haalia kenkiä ja teettää liukupohjia. Liukupohjat ovat toki pakolliset spoorissa ajeluun ja paikallinen suutari osaa todennäköisesti laittaa sopivat kumit pohjiin.
Pääkaupunkiseudulla suutari askartelee hyvälaatuiset pohjat 65-80 euron hintaan ja vähän pehmeämmän pohjan saa hieman halvemmalla. Mikäli keli on todella märkä, niin vanhat vetomiehet ovat kietaisseet budjettiratkaisuna muovipussin kengän ympärille, joka hieman estää veden ryöppyämistä saappaisiin. Hieman nuoremmat mantsapenat ovat havainneet toimivaksi kikaksi käyttää vedenpitäviä SealSkinz sukkia, joiden hinta saattaa valveutumatonta harrastaa hieman hirvittää. Sukat tekevät lompakkoon noin 50 €uron loven, mutta olettaisin että päitsillä hymyilyttää jos voi vetää kuivissa sukissa.
Haalarit
Siirtymille moni pukee pilkkihaalarit päälle. Haalareita haaliessa kannattaa kiinnittää huomiota, että haalarit ovat riittävän isot. Haalareiden pukemista kannattaa myös testata ennakkoon, sillä väsynyt kuljettaja ei muuten ihan itekseen sujahda haalareihin. Varsinkaan kun jalat alkavat olla löysää spagettia ja hermokäskyn lähettämisen jälkeen kuluu muutama sekunti ennen kuin jalka alkaa liikkua pääkopan tahtomaan suuntaan.
Valot
Uusien valosääntöjen mukaan valoja ei saa enää pulttaa kypärän kuoreen vaan ne pitää kiinnittää lippaan, niin että ne irtoavat lipan mukana kolaritilanteessa. Nykypäivänä on saatavilla erittäin kirkkaita led-valoja ja tarjolla on myös kypärä xenoneita. Valoista löytyy lähes yhtä monta mielipidettä kuin moottoriöljyistä ja jokaisen mielipide on tietenkin juuri se oikea. Itse olen havainnut, että xenonin valo on omille silmilleni oikein miellyttävä ja koen ledin valon jotenkin vähemmän valaisevana. Tämä asia on kuitenkin jokaiselle yksilöllinen ja jokaisen silmä piirtää kuvan aivoille hieman erilailla. Valoja kannattaakin siis vertailla ja lueskella kokemuksia. Parasta on jos pääsee testaamaan jonkun muun valoja, ettei tule hukkaostosta.
Olen myös havainnut, että kannattaa panostaa kypärän valoihin ja pyörässä on aika yhdentekevää millainen tuikku siinä valaisee. Tiesiirtymillä kypärävalon käyttö on ehdottomasti kielletty ja siitä muistutetaan oikein mojovalla aikasakolla. Pyörän liian tehokkaat valot ovat aiheuttaneet joillekin pahaa oloa ajaessa kun valokeila pomppii ympäri horisonttia. Huomion arvoista on myös, että tankoon kiinnitetty valo osoittaa yleensä aivan eri suuntaan kuin minne kuljettaja katsoo, jolloin kypärävalon merkitys korostuu. Toki pyörän valo kannattaa olla sellainen, että mikäli vaivalla deal extremestä kasattu ledi zippaa keskelle metsää, niin pyörän tuikulla sieltä pääsee vielä pois.
Kovia spooreja ja hyviä reenejä. Moikataan pätkillä.
Petri