Tohmajärvellä ajetaan koko rahan edestä

Tohmajärvellä kaasuteltiin kilpaa ensimmäisen kerran vuonna 2012. Kuva: Xracing Tohmajärvellä kaasuteltiin kilpaa ensimmäisen kerran vuonna 2012. Kuva: Xracing

Tohmajärven Enduroseuran puheenjohtaja Harri Pippuri kertoi Xracingille tulevasta kilpailusta.

- Perusideahan on se, että lauantaina kilpailussa ajetaan kaksi erillistä lenkkiä ja kummallakin lenkillä on kaksi maastokoetta. Koko kierroksen pituus on noin 80 kilometriä. Siellä on jonkun verran pikkuteitä välissä. Maastokokeet ovat mukavan vaihtelevat ja monipuoliset. Kaikilla maastokokeilla on 2-4 kilometriä maastosiirtymää ennen ja jälkeen maastokoetta, ettei tarvitse ainakaan kylmiltään maastokokeelle lähteä. Ja kierroksiahan ajetaan kolme, joten lauantaipäivälle tulee mittaa lähes 250 kilometriä. C-luokat ajavat kierroksen vähemmän, mutta eiköhän siinäkin ajamista riitä.

Mielenkiintoinen supertesti

- Perjantaina ajetaan ensin kisaan liittyvä supertesti. Testi ajetaan kahteen kertaan ja välissä on 10-15 minuutin huoltotauko Tämän testin ajavat vain SM-luokat sekä V40-luokka. Testi tulee olemaan lievästi extreme-tyylinen. Ei mikään vaikea, mutta rengasesteitä ja tukkeja tulee olemaan mukana. Tiilitehtaan alueella kun ajetaan, niin jotain savikasan ylityksiä ja hieman jyrkempää nousua siellä tulee olemaan myös.

- Testin suola tulee kuitenkin olemaan se, että tehdashallin sisällä tullaan käymään useampaan kertaan. Siellä on esimerkiksi sellainen tehtaan käytössä ollut tiilenpolttouuni. Siinä on 90 metriä pitkä tunnelisuora, puhdas betonilattia, noin 5 metriä leveyttä ja yli kolme metriä korkeutta. Varmasti ihan mielenkiintoinen elementti kun toisesta päästä vain kajastaa valo, mutta sinne on ajettava. Tällä supertestillä tulee olemaan mittaa noin kaksi kilomeriä ja siitä melkein puoli kilometriä ajetaan sisätiloissa. Testille startataan 20 sekunnin välein. Näin saadaan sellainen hyvä syke tuohon hommaan. Testillä on kapeimmillaankin leveyttä kolmisen metriä, joten ohittamaan pystyy missä vain.

Kova kisa, kovat palkinnot

- Tässä nyt halutaan kokeilla mitä mieltä kuskit ovat kisan erilaisuudesta ja luonnollisesti myös se, saadaanko yleisö kiinnostumaan eri tavalla. Nyt kun on lajiryhmältä vapaus lähteä kokeilemaan, niin katsotaan onko tämä piristävä uutuus perinteiseen SM-formaattiin. Parastahan me lähdemme tietysti tekemään mistään tinkimättä ja kilpailijoillehan tätä tehdään. Se on kuitenkin tarkoitus, että myös kärkimiehet saavat tosissaan ajaa pisteiden eteen. Voittajan arvioitu maastokoeaika on lauantaille noin puolitoista tuntia tai hieman päälle.

- Tohmajärvellä on perinteisesti ollut aina Suomen kovimmat palkinnot ja siihen pyritään tänäkin vuonna, että rikotaan ennätykset palkintojen arvossa. Yleiskilpailun voittajan palkinnon arvo tulee olemaan tuhannen euron luokkaa. Sen pienempiä me emme täällä kehtaa yleiskilpailun voittajalle jakaa. Ei muuta kuin sankoin joukoin vain mukaan kaikki, niin kilpailijat, huoltoporukat kuin perheetkin, toivottaa Pippuri lopuksi.

Kari Salminen