Timonen vs. Kantonen

Heikki Timonen ja Oskari Kantonen kohtaavat viikonloppuna lumispoorissa. Heikki Timonen ja Oskari Kantonen kohtaavat viikonloppuna lumispoorissa.

Vuosina 2005-2010 kuusi peräkkäistä Päijänteen ympäriajon voittoa ottanut Heikki Timonen lähtee tämän vuoden kilpailuun hieman erilaisista lähtökohdista kuin aiempiin vuosiin. Timosella on takana syksystä alkanut harjoittelukausi, joka kuitenkin katkesi helmikuussa tyräleikkaukseen. Timosen tähystyksellä tehty leikkaus onnistui hyvin ja mies on parantunut siitä täydellisesti. - Tyrä ei vaivaa enää millään lailla, joten sen puolesta kaikki on kunnossa. Pystyin käymään viikon sisällä leikkauksesta jo kevyesti hiihtämässäkin, joten toipuminen alkoi nopeasti. Olen päässyt myös sen jälkeen hyvin ajamaan ja kaikki on kunnossa, kertoo luottavaisen oloinen Timonen.

Operaatio Oulussa

Timonen operoitiin Oulussa. - Sain Ouluun leikkausajan neljä päivää aiemmin kuin etelässä oltaisiin ehditty leikata. Tässä tilanteessa tuo neljä päivää oli erittäin tärkeä, sainhan siitä neljä treenipäivää lisää. Kyllähän pojat naureskelivat, kun menin Ouluun asti leikkaukseen ja minut operoi vielä Timo Heikkinen. Oli kuulemma vähän epäilyttävä tarina, nauroi Timonen.

Timosen vauhdista ei tältä talvelta ole vielä mitään tietoa, mieshän ei ole päässyt ajamaan yhtään kilpailua. Myös Timoselle itselleen vauhti on vähän epäselvää. - Olen nyt yrittänyt treeneissä kellotella, mutta en ole pysynyt pystyssä. Näin ollen kunnon tietoa vauhdista ei ole, Timonen päätti.

Nopein lumella

Oskari Kantonen on ollut eittämättä ylivoimaisesti nopein kuljettaja talvikaudella. Kantoselle ei ole löytynyt minkäänlaista vastusta ja mies on ollut kaiken lisäksi itse varmuus spoorissa. - Kyllä vauhdin salaisuus löytyy varmasti myös pyörän puolelta. 300 kuutioinen kaksitahtinen on hyvä ja helppo ajaa spoorissa. Tänä vuonna olen saanut keskittyä myös täysin SM-sarjaan ja tulosta onkin tullut, Kantonen kertoo.

Myös erittäin varman ja luottavaisen oloinen Kantonen kertoo myös kaiken olevan kunnossa perjantain koitosta varten. - Tässä ollaan aloitettu vajaa viikko sitten tankkaamaan ja valmistautumaan kisaan. Pyörän suhteen kaikki on kunnossa, kuten myös kuljettajan suhteen, Kantonen jatkoi.

Uhkakuvia

Kysyttäessä yleisöltä kilpailun voittajaa, jakautuu mielipiteet kahtia. Näin onkin, sillä molemmista löytyy runsaasti ominaisuuksia joita vaaditaan tämän vuoden kilpailun voittoon. Myös molempien kohdalla on muutama kysymysmerkki, miksi voittoa ei välttämättä tulekaan.

Timosen kohdalla kaikki tietävät varmasti hänen vahvuutensa. Ääretön kokemus kilpailusta on Timosen yksi suurimmistä valttikorteista. Kuuden voiton ja 18 startin tuoman kokemuksen turvin lahtelainen tietää tasan tarkkaan, mitä missäkin vaiheessa kilpailua tulee tehdä. Tasaisen varma meno on ollut monena vuonna voiton salaisuus. Siinä kun muut hyytyvät kilpailun edetessä, on Timosen vauhti pysynyt ennallaan, tai jopa noussut. Monena vuonna Timonen on myös iskenyt pimeillä osuuksilla ja ne ovatkin yksi hänen monista vahvuuksista. Raskaat kelit ovat myös Timosen mieleen, sillä silloin erotellaan punnitaan miehet marjan poimijoista.

Timosen kohdalla kysymysmerkki liittyy hänen leikkaukseen ja sen myötä tulleeseen harjoitustaukoon. Onko mies parantunut varmasti niin hyvin operaatiosta, ettei kolmen raskaan päivän aikana tule sen vuoksi ongelmia? Kuinka paljon tuo ajotauko vaikutti kuntoon ja ennen kaikkea, mikä on Timosen vauhti tällä hetkellä verrattuna Kantoseen?

Kantosen kohdalla suurin vahvuus on vauhti. Hänen vauhtinsa on ollut jopa niin ylivoimaista, että mahdollisuus ylivoimaiseen Päitsi voittoon ovat olemassa. Kantonen tietää myös viiden Päitsin kokemuksella kilpailun luonteen ja osaa valmistua siihen oikein. Porvoolaisen ajovarmuus on myös kehittynyt ajovauhdin ohella huimasti, johon on varmasti vaikuttanut viime vuosi MM-sarjassa. Tämän vuoden kilpailusta on säiden puolesta tulossa tällä tietoa vauhdikas ja tämä suosinee myös Kantosta enemmän kuin Timosta.

Kantosen kohdalla kysymysmerkkinä on miehen vauhti pimeällä Timoseen verrattuna. Kuten edellä mainittiin, on pimeät pätkät Timosen vahvuus ja niillä hän on repinyt monesti eroa muihin. Tänä vuonna perjantai-iltana ajetaan yhteensä 35 maastokoekilometriä pimeässä ja niillä Kantonen ennättää hävitä Timoselle paljon, mikäli vauhti ei ole valoilla ajettaessa kohdallaan. Jos mietitään lisää kysymysmerkkejä Kantosen osalta, voidaan sellaisena pitää voiton puuttumista Päitsiltä. Kilpailun kärjessä ajamisen myötä tulevat paineet pitkässä ja raskaassa kisassa on Timosen tiedossa, mutta ei vielä Kantosen tiedossa.

Kumpi voittaa?

Heikki Timonen on viimein kohdannut voittajansa Päijänteen ympäriajossa. Oskari Kantosen nimi tullaan kaivertamaan ensimmäisenä nykyiseen Päijänne- kilpeen, eikä se tule olemaan viimeinen Kantosen nimi kyseisessä kilvessä.

Jani Hovi / Xracing