
Suomen historian mittavin enduroprojekti
Xracing sai viime perjantaina kutsun tiedotustilaisuuteen, jossa esitellään suomalaisittain historian mittavin enduromoottoripyöräilyprojekti ja sen tähtikuljettajat. Kutsun mukaan taustalla vilisee suomalaisia takavuosien maailmanmestareita, joista nimeltä mainitaan Juha Salminen.
Luonnollisesti tämä kutsu herättää vähemmänkin uteliaan median kiinnostuksen ja odotukset siitä, mitä tuleman pitää. Mutta mikä tämä projekti sitten mahtaa olla?
Kun kyse on pienen ryhmän asioista, niin luonnollisesti huhuja liikkuu aina. Tämän projektin kohdalla kuitenkin normaalia vähemmän, mutta jotain tietoa on kuitenkin olemassa ja lisäksi joitain asioita voi helposti päätellä.
Kytönen Motorsport enduron MM-sarjaan
Kun miettii, mikä voisi olla näin huomiota herättävän lehdistökutsun aihe, ei mieleen tule kuin yksi asia.
Jo muutamien kuukausien ajan on ilmoilla ollut huhuja, joiden mukaan Kytönen Motorsport -tiimi olisi suunnittelemassa MM-sarjan kiertämistä. Nyt ainakin Xracingille tihkuneiden huhujen mukaan tämä olisi todellisuutta ja vuoden 1999 enduron maailmanmestarin Vesa Kytösen omistama tiimi lähtisi kiertämään isommalla mittakaavalla MM-sarjaa.
Kytönen Motorsport on jo muutamien vuosien ajan toiminut Suomessa hienolla ammattitaidolla, jolla pyöritettäisiin tiimiä myös maailmalla. Tiimillä on myös asianmukainen kuljetuskalusto ja henkilökunta, jolla homma saataisiin vietyä läpi. Taustalla on myös Kytösen lisäksi henkilöitä, joilla on erittäin toimivia suhteita ympäri Suomen ja myös rahoitus saataneen kasaan kalliiseen projektiin.
Kuljettajat
Ketkä sitten voisivat olla tiimin suomalaiset kuljettajat? Luonnollista olisi, että viime vuoden kuljettajista Eemil Pohjola lähtisi kiertämään MM-sarjaa tiimin väreissä ensi vuonna. Pohjola haki kokemusta sarjasta kuluneella kaudella ja on jo ilmoittanut MM-sarjan olevan hänen tavoitteensa ensi vuonna.
Suomen mestaruuksiin Kytönen Motorsportin väreissä tällä kaudella ajaneet Antti Hellsten ja Marko Tarkkala olisivat varmasti vauhdillisesti MM-sarjan tasolla, mutta kummankin tavoitteet ovat muualla. Molemmat kuljettajat ovat MM-sarjan nähneet, eikä kumpikaan sinne takaisin enää ainakaan omien sanojensa mukaan halua.
Kun miettii muita suomalaisia kuljettajia, jotka voisivat tiimissä ajaa, nousee nimi Henric Stigell ylitse muiden. Stigell ajoi tänä vuonna TM:n väreissä nuorten MM-sarjaa ja sijoittui siinä neljänneksi. Jo aiemmin syksyllä liikkui tietoa, jonka mukaan Stigellin vaihtoehdot ensi vuoden sarjaan olisivat TM tai Kytönen Motorsport. TM:n osalta tilanteen hankalaksi tekee se, että tietojemme mukaan tehdastiimin alla ajavat ensi vuonna ainoastaan Eero Remes ja Manual Monni. Kolmatta paikkaa ei tiettävästi ole. Kun Stigellin kohdallakin huomioidaan hiljaisuus tiimikuvioista, on helppo tehdä päätelmiä ja kuunnella samalla myös niitä huhuja, joiden mukaan Stigell liittyisi Pohjolan seuraksi Kytösen tiimiin.
Kytönen Motorsport on aina tukenut myös nuoria kuljettajia. Näin ollen on mahdollista, että tiimissä saattaisi ajaa joku kolmaskin kuljettaja tulevana tai ehkä jo seuraavana vuonna. Tämän mahdollisen kolmannen kuljettajan kohdalla voisi olettaa, että hän ajaisi Youth-luokassa 125-kuutioisella pyörällä. Tässä vaiheessa olisi luonnollista ajatella, että kuljettaja olisi Roni Kytönen. Mutta ainakin Roni itse kertoi vielä kuukausi sitten ajavansa motocrossin EM-sarjan. Joten Kytösestä ei liene kyse.
Merkki
Pyörämerkkinä tiimillä tulee luultavimmin olemaan Husqvarna. Kytönen Motorsport on ajanut Husqvarnan väreissä aiemmatkin vuodet ja kun vahvistetun tiedon mukaan Juha Salminen on tiedotustilaisuudessa mukana, ei merkistä liene epäselvyyttä.
Kaikkiin näihin asioihin saadaan vahvistus torstaina, kun hanke esitellään lehdistölle. Xracing on luonnollisesti paikalla raportoimassa asiasta.
Xracing