
Stigell: ”Ei podiumpaikka mahdoton ole”
Sia oli ensi kauden vaihtoehtona myös TM, mutta miksi päätit vaihtaa tiimiä?
- Luokkajako muuttui kolmesta kahteen ja näin TM päätti ajattaa vain kahta kuljettajaa. En tiedä, olisiko mia ollut jalkaa sinne väliin, mutta se kuitenkin kuivui tavallaan kokoon ja tämä vaihtoehto oli minun kannaltani parempi.
Missä vaiheessa tämä vaihtoehto tuli puheeksi?
- Oli tämä jo pidempään tiedossa. Syksyllä kun alettiin neuvotella, tiesin myös tästä vaihtoehdosta. Pidimme tämän mukana ja arvioimme, mikä olisi minun kannaltani parasta ja järkevintä.
Mitä mieltä olet kalustosta?
- Vaikea sanoa, koska olen käynyt vain kerran ajamassa tällaisella Husqvarnalla. Silloinkaan ei ollut optimaalinen keli, mutta onhan pyörissä aina eroja niin moottorin luonteessa kuin rungon geometriassakin. Varmasti pyörä on hyvä ja siitä pystyy rakentamaan itselle sellaisen, jolla pystyy tekemään tulosta. Ei tulos varmasti kalustosta jää kiinni.
Veljesi ”Axu” lähtee ilmeisesti mekaanikoksesi?
- Hän on mukana tiimikuviossa, mutta ei siinä kenelläkään omia mekaanikkoja ole. Kisassahan on useita huoltopaikkoja ja kaikki huoltavat kaikkia.
Nyt tiimi on puhtaasti kotimainen. Onko sillä sie merkitystä?
- Onhan sillä. Nyt pystyy kommunikoimaan aika paljon paremmin tiimin kanssa. Jos menisi yksin esimerkiksi johonkin italialaiseen tiimiin, niin siinä saattaisi helposti jäädä hiukan ulkopuoliseksi, varsinkin jos toinen kuljettaja olisi italialainen. Nythän meillä on tässä tosi hyvä porukka ja kaikki hommat on tehty ammattimaisesti.
Enduro2 tulee ilmeisesti olemaan luokka, jossa ajat?
- Ilmeisesti. Niistä luokista ei taida kukaan olla vielä varma, miten ne loppupeleissä menevät. Ajan kuitenkin pikku pyörällä.
Hyppäys junioreista yleiseen luokkaan on iso. Mitä mieltä itse olet luokan vaihdoksesta?
- Onhan se iso ja nyt kun mennään vain kahteen luokkaan, niin kilpailu kovenee entisestään. Mutta en tällä kaudellakaan hirveän paljon hävinnyt E1-luokan kavereille. Tämän vuoden Sixillä tajusin, kun ensimmäinen päivä meni tosi hyvin, että ei siellä sen kummempia kuskeja aja, kuin mitä itsekin olen.
Nyt on myös vuosi enemmän kokemusta takana.
- Se auttaa tosi paljon. Ajamiseni on kehittynyt paljon ja endurotestit sujuvat jo paljon paremmin, vaikka on mia niissäkin vielä paljon kehitettävää. Samoin trialin ajaminen on auttanut paljon ja uskon, että sekin näkyy ensi vuonna ajamisessani ainakin extremetesteillä.
Minkälaisin tavoittein lähdet uuteen kauteen?
- Kyllä tavoitteiden pitää olla kovat, enkä näe mitenkään mahdottomana podiumpaikkojakaan. Ei se mie silti mikään päähänpinttymä ole. Ensimmäisestä kilpailusta nyt ei tiedä, kun siellä vasta selviää, että kuka missäkin luokassa ajaa. Mutta uskon, että jossain pystyy podiumillekin ajamaan, kun on hyvä päivä ja kaikki osuu kohdalleen.
Entä Päijänneajo? Se on kotikilpailu, mutta onko siitä sie hyötyä?
- Se on vähän kaksipiippuinen juttu. En minäkään ole hirveän paljon lumella ajanut, mutta hiukan kuitenkin. Sinne tulee paljon kuljettajia, jotka eivät ole koskaan ajaneet lumella. On mia siinä mielessä pieni etu, varsinkin kun tiimissä ovat myös Tarkkala ja Hellsten. Heiltä saan varmasti tietoa, mitä siellä pitää tehdä.
Xracing