Peku Tietää

Pali vetää kahtasataa , lanattua rataa ja Yamaha jakaa!!!
Tsenare vaan kaikille, erityisesti mantsapimuille. Mä niin diggaan niitä, tietty crossipimujakin, mut matsaa ajavat gimmat saa mut tosi kuumaksi. Jotenkin niis on vaan sitä jotain? Mut hei, mennään asiaan, mun piti skrivaa Päitsistä eikä pelkistä gimmoista.

Taisin viimeksi luvata et skrivaan Päitsistä – vähän niinku sillai rakentavasti. Tää sattukin sopivasti, kun keräännyttiin viettämään Juhannusta Päällikkö Niemitalon mökille. Siel oli kaikki kunnon mantsa-ukot- Päätettiin sit pitää pieni varjoparlamentti Päitsin tiimoilta. Niinku se yksi turkulainen juntti sanoi: saa käyttää mutta ei oo pakko.

Ensin Päällikkö Niemitalo ehdotti et jätetään yötauko pois. Lähtö siel böndeltä eli Vierumäeltä lauantai iltapäivällä. Aamuyöllä Joutsassa pidempi tauko, mut muuten yhtä kyytiä koko lenkki. Maali tietty stadissa. Paavo Nurmen patsaalla. Ei huono. Jää noi mekaanikkojen majoitus ja drinksu kulut pois siel Vierumäel.

Penttilän Maukka bamlas varmaan puoli tuntia kuinka ne ajo Päitsiä vuonna miekka ja kilpi. Samoilla kuteilla. Jyväskylässä lisättiin aamu lämmin sanomalehti rotsin sisään ja taas oli lämmin tsöraaJ Maukalla on muuten kokemusta ja näkemystä. Teidän nuorien pitäis välillä pysähtyy kuuntelemaan näitä gamloja mantasapenoja. Niiltä saattaa oppia jotain, mut hei takaisi asiaan. Maukka oli puhunut sen pojan, Salen kanssa ja ne ehdotti et poistetaan Päitsin perusongelma, eli massin puute kerta heitolla.

- Tehdään sinne kokonaan uusi luokka. Sellainen safari-luokka niille möhköenska-kuskeille. Niille oma skaba niitä hiekka- ja mökkiteitä pitkin. Karmee osallistumismaksu, ja ne maksaisi sen varmasi. Ne on just niitä ukkoja jotka haluaa kertoa kamuille, et mäkin kiersin Päitsin. Kukaan ei tajuu kysyy et mettiä vai tietä pitkin? Totta, Maukka ja Sale ovat oikeassa. Rovikat mulle.

Joku huusi takarivistä et joukkueskabaa on kehitettävä. Esim. Kärmeksen voittanut tiimi saisi ilmaisen osallistumisen Päitsille. Tota kautta Päitsi saisi julkisuutta jo joulukuussa. Totta. Snadi idis. Ketelä bamlaa aina, et uuden kisan järjestelyt aloitetaan samaan aikaan kun edellisen kisan ukot tulee maaliin. Totta, mut ei Ketelän jengin toimesta. Voi olla et paikalliskerhot kiertää siel jo maanomistajia, mut Hoo äm koon ukot lepää kyl laakereilla tos kohtaa vielä 11 kuukautta ja pari viikkoa. Snaijaatteko? Tsiikatkaa vaikka niitten netti sivuja. Viimeisin päivitys on varmaan joku aprillipila, kun se on julkaistu 1.4. Hei gamoon, ei tartte ihmetellä et väki vähenee. Nyt ukot perseet ylös penkistä ja duuniin. Tai siis se mantsapimu hommiin. Mikä se nyt on, Tuija joku? Hyvän näköinen blondi, mut se kun alkaa tiedottaa niin sit tapahtuu. Ihan alkajaisiksi sivulle vois laittaa et kiitokset maanomistajille et saatiin vetää vaik ei ollut snögee lainkaan. Sit vois laittaa milloin skabataan seuraavan kerran!

Mut sit Nude heitti kovan jutun. Se oli ilmiselvästi funtsinut tota kauan. Kun mä kuulin et mitä se on miettinyt, niin mä ajattelin se on seonnut lopullisesti Hussen puikoissa.

- Ajetaan Päitsi tästä eteenpäin syksyllä. Heti kun viljat on puitu. Silloin saadaan mielettömästi peltopätkiä käyttöön. Ne on yleisöystävällisiä ja helppoa merkata. Toisekseen, kulut tippuu kuskeilta liki puoleen, kun ei tartte haalariautoja ja nastarenkaita.

Jumaleisson. Miks kukaan ei oo tsennanut tuota aikaisemmin? Silloinhan on jo pimeetä, joten lamppuja tarvitaan. Jotta voi ajaa Päitsin läpi, ei tartte hinkaa spooria koko talven perse vaseliinissa. Aivan tajuttoman hyvä ehdotus. Jos Hoo-Äm-Koo ei tajua tuota, niin sit skaba saakin mennä nurin. Niinku se meneekin tällä menolla parin vuoden sisällä.

Kojak eli Kytösen Vesku ja Taxi-Ismo alkoivat painia. Leikkimielinen paini muuttui totiseksi otteluksi ja loput arvaattekin. Taxi-Ismon Topi–hunden puri Kojakkia perseestä. Mä luulen et nyt viimeistään Topi saa porttikiellon noihin tapahtumiin. Se on aina jonkun kulkusissa kiinni. Mut kulkusista tuli mieleen yksi kliffa juttu. Mentiin sit porukalla tsittaan saunaan. Joku huomasi et Taxi-Ismo oli teettänyt meisseliinsä lisä tatuoinnin. Siinä skrivas ennen Husqvarna WR 125. Nyt se oli vaihtamassa peliä, joten se oli skrivannut perään tekstin (linkuilla). Oli kuulemma ollut tilaa sillai sopivasti. Mut hei, palataanpa noihin tsöräys asioihin. Joku pimu pisti mulle fasebokissa viestiä. Se kysy miks mua ei oo enää näkynyt Weeruskassa siinä Viipurikadulla. Syy on selvä. Mä muutin böndelle. Mä myin sen mun Aleksiskiven kadun yksiön pois. Miettikää, 17 neliön luukusta sai niin paljon fyffee, et mä sain samalla rahalla 300 neliön himan Orsalasta, eli Orimattilasta. Nyt on ajomestoja joka puolella ja paljon. Mentiin heti testaamaan yhtä mestaa Lahes. Kukko on mestan nimi. Jii-Pee Veijalainen kutsu mut sinne. Rata oli just kunnostettu. Joku veti siel vanhalla Jampilla niin perkeleesti. Jii-Pee lohkaisi:

- Pali vetää kahtasataa , lanattua rataa ja Yamaha jakaa!

Totta. Nurmisen Pali veti niin ettei kaksitahtisen savu katkennut missään vaiheessa. Se on uskomaton mantsa-ukko. Ikää melkein 65 ja vetää aivan tajuttoman lujaa. Meil ei ollut Jii-Peen kanssa mitään jakoa. Kokeilin muuten Jii-Peen isolohkoa. Sillä Husaberggi mikä on stroukattu 570-kuutioiseksi. Kiitos kysymästä, kyllä kiskoo, kiskoo kyllä. Mut hei, se sen jakkara on ihan vitun kova. Täytyy sanoa että kyllä täristää ja hieroo, jos sittaa penkillä ajon aikana.

- Mä en ollut tyytyväinen minkään penkin foamin kovuuteen. Mä kun pidän siitä et toi penkki hieroo mun vitjoja. Mistään ei saanut tarpeeksi kovaa, joten kun mä olen tällainen, käsistäni kätevä rakennusmestari, niin mä duunasin penkin puusta. Enkä mistään normaali puusta. Se on brasilianpähkinäpuuta. Maailman kovin puulaji. Mä tuotatin lentorahtina sellaisen kokonaisen puun tänne härmään. Nyt mulla on materiaalia enemmänkin. Mä tein kopion siitä alkuperäisestä foamista ja sit nakuttelin kolmen tuuman nauloilla siihen teknosellin päällisen kiinni.

- Oo muuten varovainen, muutamassa kohtaa noi naulat on hiukka liian pitkiä, eli älä ihan jokaisessa kohtaa istu siin penkillä. Mun on pitänyt taittaa niit naulojen päitä, mutta mä en oo muistanut.

Ei juma, ilmankos jakkara oli kova kuin kivi. Mut hei, nyt on hanuri niin hellänä, et täytyy lopettaa ja lähteä makaamaan biitisille. Ens kerralla mä skrivaan siit kun mut kutsuttiin merkaan tota Vesijärven lätäkön ympäriajoa…

------

Fiktiivinen henkilö nimeltään Peku jatkaa pakinasarjaa Peku tietää. Peku pakinoi sivuillamme kerran kuukaudessa (tai silloin kun selviää, toim.huom). Peku tietää, hän ei spekuloi. Pekusta on moneksi ja monesta on Pekuksi. Peku on ajanut kilpaa lähes kaikissa mahdollisissa moottoripyörälajeissa. Motocross, enduro, roadracing, trial ja jäärata ovat hänelle tuttuja lajeja. Maarataakin on tullut kokeiltua matkan varrella. Peku siis tietää, tai ainakin omasta mielestään, sillä Pekulta tulee yleensä vastaus kysymättä.