Paikat uuteen jakoon

Teksti
EMX 250 -luokan Euroopan mestari Morgan Lesiardo on yksi lukuisista tiiminvaihtajista.
Kuva
Marchetti Racing
Tänä syksynä on MM-crossivarikoilla ennennäkemättömän hurja ajopaikkojen uusjako meneillään.

Tämän vuoden crossin joukkue-MM:ssä hurjalla vauhdillaan säväyttänyt Hunter Lawrence siirtyy 2019 kaudeksi Amerikan radoille ja GEICO Hondan sarviin.

Ilmiömäisen tulokaskauden MX2-luokan MM-sarjassa ajanut 17-vuotias australialainen on jo tehnyt sopimuksen ensi kauden MM-sarjasta, Hän tulee ajamaan MX2-luokkaa uudessa 114 Honda –tallissa. Sitä seuraava GEICO Honda pesti on kolmivuotinen, kattaen siis kaudet 2019, 2020 ja 2021.

Tallikaveriksi Lawrencelle siirtyy toimintansa lopettavasta HSF Logistics –tiimistä Calvin van Vlaanderen. HSF-talli siis tosiaankin lopettaa ja HSF Logistics firmana jatkaa vain taloudellisena tukijana.

Tämä taas juontaa juurensa siihen, että Gariboldin tiimi oli tähän syksyyn asti Hondan HRC:n tehdastiimi. Nyt Honda heivaa tehdastiiminsä MX2-luokassa ja Gariboldi alkaa ajattaa Hunter Lawrencea ja Calvin van Vlaanderenia uudessa 114 Honda –tallissa. Ja se talli taas on Livia Lancelotin lanseeraama, eli siitä tulee numerot 114.

Samalla rykäisyllä kun HRC vetäytyy, niin syntyy kaksi uutta Honda-tallia MX2-luokkaan. Toinen on tämä Gariboldin ja Lancelotin 114 ja toinen on ilman kuskipaikkaa jääneen Bas Vaessenin isän pitkälti rahoittama Vaessen Honda.

Bas Vaessen ajoi Jeremy Seewerin ja Hunter Lawrencen kanssa Team Suzukin kalustolla. Suzukin vetäytyessä tehdastallina sen kuskit joutuivat kiireellä etsimään uudet ajopaikat.

Tosin jo huhuja Suzukin paluustakin on liikkeellä. Puhutaan, että jolloin aikavälillä Geboersit olisivat tulossa Suzukin kanssa takaisin MXGP-tiimillä.

Suzukilla oli pikkuluokassa aiemmin mainittujen kuskien lisäksi myös Zach Pichon, joka tullee ajamaan ensi kauden isänsä Michaelin perustaman yksityisen KTM-tiimin kalustolla.

Suzukin MXGP-kuskeista Arminas Jasikonis taitaa suunnata Team Honda Redmoto Assomotorin kuskiksi, Kevin Strijbosin jatkosta ei vielä ole tietoa.

HRC jatkaa kuitenkin tiiminä MXGP-luokassa ja siellä tiimin ykkösnyrkkinä jatkaa Tim Gajser. Tallikaveriksi ovat ehdolla Brian Bogers lopettavasta HSF-tiimistä ja Julien Lieber omasta yksityisestä LRT-tallistaan

Pientä muutosta tulee myös KTM:n tehdastallien jakosuhteisiin. Jorge Pradon arvellaan siirtyvän De Carli Racingin teltan alle ensi kaudeksi. Sinällään asia ei paljoa mihinkään vaikuta, koska Prado jatkaa edelleen täydellä tehdaskuskin paikalla. Mutta ilmeisesti tuore maailmanmestari Pauls Jonass ja haastajaksi noussut Jorge Prado eivät oikein mahdu saman katon alle.

Turhien jännitteiden välttämiseksi ensi kaudella De Carlin ohjauksessa ajavat Antonio Cairoli kuten tähänkin asti ja Jorge Prado. Red Bull Factory KTM:llä jatkavat siis Jeffrey Herlings ja Pauls Jonass.

Tämän vuoden EMX 250 –luokan Euroopan mestari Morgan Lesiardo siirtyy MX2-luokan MM-sarjaan ja ajaa Marchetti Racing Teamin pikkunelari Kotaria. Valentin Guillod siirtyy ajamaan yhden välivuoden pitäneen Standing Construck KTM –tallin pyörää.

Päivitys aiheeseen keskiviikkona 18.10. klo 8.27:

Livia Lancelotin kipparoiman 114 Honda -tallin kuljettajaksi Lawrencen kanssa siirtyy Bas Vaessen. Calvin van Vlaanderenin jatkapaikka ei ole vielä selvillä. Samoin Vaessenin isän tukeman Vaessen Hondan kohtalo on epäselvä.