Myöhänen: ”Kaikki on kuskista kiinni”

Teksti
Kuva
Henri Salminen
Timo Myöhänen on tämän hetken suomalaisen trialin kärkinimi. Hänkään ei yltänyt Salossa ajetussa PM-kisassa kuudetta sijaa korkeammalle. Me juttelimme varikolla niin kisasta kuin myös yleisesti trialista.

- Sijoituksen näkökulmasta päivä ei mennyt odotusten mukaan. En ole tässä luokassa näin huonoa sijoitusta ennen ajanutkaan, mutta ei se sinänsä haittaa. Ajo oli kyllä mukavaa, mutta se ei vain tänään kulkenut niin kuin se normaalisti kulkee. Nautin kuitenkin kovasti noista haastavista jaksoista.

Näytti siltä, että joissain paikoissa tuli helppoja, turhia virheitä?

- Kyllä se niin oli. Kun ajo ei ole sitä normaalia omaa hyvää ajoa, niin tulee tehtyä normaalia enemmän niitä helppoja virheitä. Monesti kävi niin, että vaikea paikka onnistui, mutta sitten helpossa paikassa tuli virhe. Tai sitten kävi niin, että ajatus oli jo siinä edessä olevassa vaikeassa paikassa ja sitten sitä ennen helpossa paikassa tuli virhe. Trial on kuitenkin tarkka laji ja joka paikassa pitää pystyä ajamaan hyvin.

Virhepisteitä tuli ainakin selkeästi normaalia enemmän. Mitä sanoisit jaksoista?

- Jaksot olivat todella haastavia. Itse asiassa en ole Suomessa ajanut edes ennen näin haastavia jaksoja. Itse tykkäsin tosi paljon näistä jaksoista. Normaalisti jos tällaisia haastavia kisoja haluaa ajaa, on mentävä jonnekin Keski-Eurooppaan ajamaan. Nyt tällainen kisa oli tehty Suomeen ja on erittäin hienoa, että meilläkin on ainakin kerran vuodessa yksi tällainen oikein kova kilpailu.

Kun puhutaan tästä kisasta, niin norjalaiset menivät aivan menojaan.

- Kyllä tasoeron huomasi selkeästi. Ne jotka olivat kärjessä, ajoivat todella hyvin. Nuoret norjalaiset ovat kehittyneet hienosti ja he ajavat myös MM-sarjaa ja tekevät töitä sen mukaisesti.

Mitä mielestäsi Suomessa pitäisi tehdä, että päästäisiin samalle tasolle?

- Norja on ollut jo 10-15 vuotta selkeästi muita Pohjoismaita edellä. Siellä on tehty systemaattisesti töitä niin nuorien kuin huippujenkin eteen. Toki kaikki lähtee kuskista itsestään. Jos tulosta ei synny, niin kuski saa katsoa peiliin. Vaikka olisi millaiset taustajoukot, niin ne eivät kuitenkaan tee sitä tulosta. Siellä on syntynyt sellainen kulttuuri, että kun on paljon kovatasoisia kuskeja, niin myös kansalliset kisat ovat kovia. Se ruokkii jo hienosti itse itseään. Kun siihen lisätään hyvä valmennusosaaminen ja kaikki muu siihen ympärille, niin tulos on myös hyvä.

Varmasti taloudelliset resurssitkin ovat Norjassa hyvät?

- Kyllähän ne ovat, ei sitä voi kieltää.

Suomessa ei tällä hetkellä ole kovinkaan monta kuljettajaa, jotka ajaisivat edes SM-sarjaa. Osaatko sanoa mistä tämä johtuu?

- Olen sitä itsekin miettinyt. Jostain syystä tasoerot ovat kasvaneet aika paljon. Se aiheuttaa sen, että osalle kilpailijoista SM-kisat ovat helppoja ja osalle taas tosi vaikeita. Jos joka kisa on liian vaikea, niin ehkä motivaatio harjoitteluun jää vähemmälle ja lopulta lopetetaan koko ajaminen. Nyt puhutaan kuitenkin lajista joka vaatii jatkuvasti kovaa työtä ja vuosien harjoittelun, että pystyy ajamaan SM-kisoja korkeimmassa luokassa. Jos kärjestä moni lopettaa, niin menee kuitenkin monta vuotta, ennen kuin sinne tulee uusia kovia kuljettajia.