MV Agusta esittelee uuden Enduro Veloce -pyörän

Teksti
Kuva
Tiedote
Enduro Veloce, moottoripyörä joka jatkaa LXP Orioli limited edition -sarjan jalanjäljissä, kun italialaisbrändi jatkaa matkaansa korkean suorituskyvyn seikkailupyöräsegmentissä.

Enduro Veloce kunnioittaa tarinaa, joka ulottuu lähes kahdeksan vuosikymmenen taakse. Ensimmäinen kilpailu voitettiin Vincenzo Nencionin 98:lla, maastokilpailussa "Golfo di La Spezia”, 8. lokakuuta 1946. Kolme vuotta myöhemmin osallistuttiin Brittannian Six Days kilpailuun, jossa Carlo Ubbiali saavutti MV Agustan ensimmäisen kansainvälisen voiton.

Uusi Enduro Veloce on MV Agustan avaintavoitteiden ilmentymä: 100% italialainen valmistus, käsityötaito, insinööritaito ja suorituskyky, kaikki moottoripyörässä, joka edustaa valmistajan alkuperäistä näkemystä seikkailupyöräsegmentistä. Ajomukavuus ja erottuva, dynaaminen luonne ovat ainutlaatuisten teknisten, tyylillisten ja insinööritaitojen ratkaisujen tulosta.

TYYLI

Enduro Veloce ilmentää MV Agustan esteettisiä standardeja. Ja kuten jokainen MV, sen on oltava tunnistettavissa ensi silmäyksellä, tunnistettava jäseneksi siihen yksinoikeudelliseen klubiin joka on varattu maailman kauneimmille moottoripyörille. Menneisyyden perintö ja suuruus elävät radikaalisti nykyajassa.

Enduro Veloce on suunniteltu MV Agustan huipputeknologisessa keskuksessa. Harmoniset linjat kohtaavat tinkimättömiä teknisiä ratkaisuja. Kompakti ja riisuttu peräosa on harmoniassa etuosan kanssa, jonka tilavuudet ja muoto on määritelty suojamaan kuljettajaa tehokkaasti ilmavirralta ja tarjoamaan mukavan ajoasennon ja maksimaalisen hallinnan. 

Laajat katteet täydentyvät läpinäkyvällä pleksillä, joka on suunniteltu minimoimaan pään alueen turbulenssia.

Ikoninen Ago Red ja Ago Silver väriyhdistelmä vahvistaa moottoripyörän erottuvaa suunnittelua.

Aerodynamiikka on ollut tärkeä osa Enduro Velocen tyylin määrittelyssä. Sarja tiekokeita ja ohjelmistosimulaatioita tehtiin varmistaakseen suurin mahdollinen aerodynaaminen tehokkuus ja etuosan linjat myös maksimoivat ilmavirran jäähdyttimelle. Tämä tyylin ja insinöörityön tasapaino näkyy myös sivupaneelien ilmanpoistoaukoissa. 

 

MOOTTORI

Uusi 931 cc:n moottori ylpeilee ikonisella teknisellä ratkaisulla, joka näkyy kaikissa uuden sukupolven MV Agustan kolmisylinterisissä rivimoottoreissa: Vastapäivään pyörivä kampiakseli mahdollistaa erityisen nopeat suunnanmuutokset. Yrityksen omalla tehtaalla alusta loppuun suunniteltu, kehitetty ja rakennettu moottori painaa vain 57 kg.

Kuten jokaisessa MV Agustassa, suorituskyky on ensiluokkaista. Moottori tuottaa maksimitehon 124 hv 10 000 rpm:ssä ja 102 Nm vääntömomentin 7 000 rpm:ssä. Nämä tiedot muuttuvat puhtaaksi ajamisen iloksi, moottorilla, joka takaa välittömän väännön ja tehon korkeilla kierroksilla. 

Kuljettaja voi jo hyödyntää 85% maksimiväännöstä 3 000 rpm:ssä. Iskunpituus - sylinterin halkaisija-suhde, joka on suurempi verrattuna 675 ja 798 cc:n moottoreihin, yhdistettynä uusiin nokka-akseliprofiileihin ja ajoitukseen tekee moottorista erittäin nautittavan ja käyttökelpoisen tiellä. Kaksi yläpuolista nokka-akselia on DLC-pinnoitettu kitkan minimoimiseksi.

Moottori pelaa avainroolia varmistaessaan kuljettajan mukavuuden. Tärinä vähenee kiitos vastapäivää pyörivän kampiakselin ja tarkasti suunnitellun voimansiirron. MV Agustan perusteellinen tutkimus ja kehitystyö varmistaa myös, että käyttölämpötilat pysyvät erityisen kontrolloituina.

Pehmeä ja tarkka 6-vaihteinen vaihteisto on  varustettu quickshifter vaihdeavustimella jonka uusin (EAS) 4.0 -versio mahdollistaa ylös- ja alaspäin vaihtamisen kun kaasua pidetään auki. Kytkimen käyttö on pehmeä ja johdonmukainen sen hydraulisen ohjauksen ansiosta.

Enduro Velocen ääni välittää jännitystä ohitusventtiilillä varustetun pakojärjestelmän ansiosta, jonka venttiili auki ollessaan tuottaa äänen, joka on lähempänä Superbike-replikan kuin seikkailupyörän ääntä. Kolmisylinterisen MV Agustan sinfonia on Enduro Velocen akustisen elämyksen kiistaton tähti myös minimaalisen mekaanisen ja imuäänen vuoksi.

ELEKTRONIIKKA

MV Agusta Enduro Velocella on poikkeuksellinen elektroniikkapaketti. 6-akselinen inertia-alusta kokoaa tärkeitä dynaamisia tietoja, jotka käsitellään reaaliajassa, ja elektroniikka käyttää tätä toimenpiteiden määrittämiseen. Mukautumalla kaikkiin ajotilanteisiin ja kuljettajan mieltymyksiin, Enduro Velocella on neljä ajotilaa: Urban, Touring, Off-Road ja Custom All-Terrain.

Ride by Wire -kaasujärjestelmä antaa kuljettajalle täyden hallinnan suorituskyvystä hyödyntämällä vääntömomentin hallintastrategioita.

Luistonesto, joka voidaan kytkeä pois päältä, tarjoaa kahdeksan interventiotasoa, joista viisi on tarkoitettu tiekäyttöön, kaksi maastokäyttöön ja yksi käytettäväksi märällä, heikosti pitävällä alustalla.

Lisäksi päävalikon kautta on mahdollista mukauttaa elektronista vastetta ajajan asentamien renkaiden perusteella. Siksi Enduro Veloce on varustettu 8 Traction Control -tasolla, jotka perustuvat Bridgestone Battlax A41 ja AX41 käyttöön.

Moottorijarrulla on kaksi tasoa, joita voidaan hallita esivalitusta ajotilasta riippumatta. Taso 1 vastaa alennettua moottorijarrua; taso 2 on täysi moottorijarru. Enduro Veloce on varustettu Launch Controlilla. Aktivoituna ohjaustangon oikeanpuoleisen katkaisijan kautta, tämä tarjoaa ajajalle todellisen hallinnan uskomattomaan kiihtyvyyteen, 0-100 km/h nopeudella 3,72 s. Tällainen kiihtyvyys onnistuu myös keulimisenesto Front Lift Controlin (FLC) ansiosta.

Kuten kaikkien MV Agusta -mallien kanssa, kaarre ABS yhdistää RLM (Rear Wheel Lift-Up Mitigation) -toiminnon jarrunhallintaan käännöksissä. Tämä vähentää takapyörän noston ja pitää pyörän maassa äärimmäisessä hidastumistilanteessa, suuremman tehokkuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi jarrutettaessa. On olemassa 2 erilaista ABS-asetusta: Taso 1 puuttuu vähemmän jarrutustapahtumaan, se on täydellinen urheilulliseen ja maastoajoon, ja ABS on pois päältä takapyörästä sekä kaarre-toiminto on pois päältä, ja RLM puuttuu vähemmän häiritsevästi.

Täysi ABS on läsnä, kun kuljettaja valitsee Tason 2, jossa ABS on aktiivinen sekä etu- että takapyörässä ja sekä kaarre- että RLM-toiminnot ovat aktivoituneet. ABS voidaan poistaa käytöstä vain Off-Road- ja Custom All-Terrain -tiloissa.

Enduro Veloce on varustettu vakionopeudensäätimellä, jota voidaan säätää 1 tai 5 km/h:n välein vasemmalla puolella olevan katkaisijan kautta. Vakionopeudensäädin voidaan kytkeä pois päältä kaasukahvan avulla vastapäivään kiertämällä, mikä mahdollistaa kuljettajan välttää kokonaan jarrujen käyttämisen ja ylläpitää ihanteellista mukavuuden ja turvallisuuden tasoa myös jatkuvan nopeuden tilanteissa.

Laatu, grafiikan suunnittelu ja runsas tietomäärä, joihin pääsee käsiksi HD TFT -näytön kautta, lisäävät Enduro Velocen touring-henkeä. 7-tuumainen näyttö mahdollistaa Bluetooth- ja Wi-Fi-yhteyden ja sitä voidaan säätää kirkkauden ja grafiikan asettelun suhteen. MV Ride -sovelluksella älypuhelin voidaan nopeasti yhdistää ja sitä voidaan käyttää esimerkiksi reitin seuraamiseen vaihe vaiheelta, reitin tallentamiseen ja jakamiseen tai moottoripyörän monien muokattavien käyttöparametrien asettamiseen. 

Käynnistys on avaimeton, maksimaalisen mukavuuden takaamiseksi.

Ohjaustangon ohjaimissa on LED-taustavalo, joten käyttö on helppoa huolimatta valaistusolosuhteista.

ALUSTA

Enduro Veloce on MV Agustan taideteos seikkailupyöräsegmenttiin, jossa vallitsee kova kilpailu. Italialaisen valmistajan uusin lisäys heijastelee MV Agustan filosofiaa luoda moottoripyöriä, joihin ihmiset voivat rakastua rungon, moottorin ja elektroniikan poikkeuksellisen tasapainon ansiosta. 

Enduro Veloce takaa korkean suorituskyvyn tiellä ja maastossa sekä maksimaalisen mukavuuden pitkän matkan ajossa.  

Enduro Velocen runko hyödyntää modernia perimetraali rakennetta suljetulla kaksoiskehto designilla. 

Materiaalit ja prosenttiosuudet on tutkittu huolellisesti tarjoten täydellinen tasapaino ja paras kompromissi vakaudessa korkeanopeuksisessa tiekäytössä ja kykyä imeä energiaa maastokäytössä. 

Rakenne soveltuu intensiiviseen maastokäyttöön, täydellisellä turvallisuudella. Takaosan apurunko voidaan poistaa helpottamaan huoltoa tai mahdollista vaihtoa. Takahaarukka on alumiiniseosta, jotta saavutetaan painonsäästö, joka kohottaa ketteryyttä. 

48 mm:n Sachs -etuhaarukan puristus, paluu ja esikuormitus on säädettävissä, liikematka 210 mm.

Istuimen korkeus on 870 mm, mutta säädettävissä aina 850 mm asti. Istuimen muoto ja pehmuste on tutkittu huolellisesti, mukavuus sekä tuki varmistettu kaikissa käyttöolosuhteissa, mukaan lukien pitkän matkan maantiematkat. Maavara on 230 mm, ihanteellinen maastokäyttöön. Erittäin korkealaatuinen Brembo-jarrujärjestelmä koostuu Stylema jarrusatuloista sekä 320 mm levyistä edessä ja kaksimäntäisestä jarrusatulasta 265 mm:n levyllä takana.

VARUSTEET

Maksimaalisen näkyvyyden ja turvallisuuden varmistamiseksi Enduro Velocella on täys-LED-etu- ja takavalaistusjärjestelmä.

Enduro Velocessa on vakiovarusteena Bridgestone Battlax A41 -renkaat koossa 90/90-21 ja 150/70-18 Takasago Excel -vanteilla ja elegantilla mustalla viimeistelyllä. 

Enduro Velocelle on kehitetty laaja valikoima lisävarusteita. Näitä ovat MV-merkkiset kovat alumiiniset sivulaukut, jotka on varustettu pikavapautus- ja push-block-järjestelmillä ja joiden tilavuus on 39 ja 32 litraa. Niille, jotka haluavat antaa Enduro Velocelle enemmän maasto-ilmettä, MV Agusta on tutkinut ja kehittänyt sivusuojia, vahvistetun alumiinisen pohjapanssarin, lisävalot ja Termignoni-titaanipakoputken.

Mobisat varkaudenestojärjestelmä integroidulla geolokaatiolla tarjotaan ilmaiseksi ensimmäisenä vuonna. 

MV RIDE -SOVELLUS

Kuten koko MV Agustan muussa valikoimassa, myös Enduro Velocessa toimii ilmainen MV Ride -sovellus, joka on merkittävästi uudistettu ja päivitetty. Kuljettaja voi syöttää määränpään ja tarkastella reittiä värikkäältä TFT-näytöltä vaihe vaiheelta. Aktivoimalla Trip record -toiminnon, tiedonkeruu on aktiivista ajon aikana. Kokemus alkaa ennen moottorin käynnistämistä ja sitä voi elää uudelleen matkan päättyessä tarkastelemalla läpikäytyä reittiä ja tietoja kuten nopeutta, käytettyjä vaihteita, kallistuskulmaa, korkeutta jne. Kuljettaja voi rikastuttaa kokemustaan lataamalla päivänsä ajot ja jakamalla ne muiden MV Ride -sovelluksen käyttäjien kanssa. Sovellus sisältää mahdollisuuden muokata moottoripyörän vasteita Custom mappingin avulla, jota voi nimetä haluamallaan tavalla ja jakaa muiden käyttäjien kanssa. Esimerkiksi "Tuscany" kartan voi luoda ja laittaa sen sitten saataville muille Enduro Velocen omistajille, rakentaen siten yhteisöä. 

4-VUODEN TEHDASTAKUU

Enduro Veloce toimitetaan neljän vuoden tehdastakuulla, mikä parantaa ei vain MV Agustan asiakaskokemusta vaan toimii myös konkreettisena todisteena jokaisen moottoripyörän läpikäymistä tiukoista laadunvalvontaprosesseista.