
Mitä tapahtuu enduron MM-sarjassa?
Lähes kolme viikkoa sitten näin itse ensimmäistä kertaa viestin, joka oli tullut yhdeltä KTM:n johtohenkilöltä Itävallasta. Viestissä kerrottiin, että KTM tulee osallistumaan ensi kaudella 5-6 enduron MM-osakilpailuun tehdastiimin osalta, mutta ei koko sarjaan. Kova päätös, mikäli näin on, mutta jokainen voi miettiä viestin mahdollisia muita tarkoitusperiä. Jos tämän kaltaista tietoa levitetään niin, että se päätyy lehdistölle, saattaa tarkoituksena olla muiden tahojen ”painostaminen”.
Tässä tapauksessa nämä tahot ovat enduron MM-sarjan promoottori ja FIM. FIM:n endurokomitean johtaja Jean-Guillaume Meiller kertoi ranskalaiselle Motovertelle, että KTM haluaisi viedä MM-sarjaa enemmän hard enduro -tyylisiin kilpailuihin ja FIM puolestaan haluaa pysyä perinteisissä kilpailuissa. Näiden kahden tahon näkemykset eroavat siis melkoisesti toisistaan. Jos lajin suurin valmistaja ilmoittaa vetäytyvänsä MM-sarjasta, on sillä suuri vaikutus koko sarjaan ja sitä kautta FIM:n odotetaan miettivän sarjan tulevaisuutta uudelleen.
Huhujen mukaan KTM ja Husqvarna tulevat valikoimaan kiinnostavia ja runsaan huomion saavia kilpailuja ensi kauden kalenteriinsa. Nämä voisivat olla Red Bull Romaniacsin, Erzberg Rodeon ja Päijänteen ympäriajon tyylisiä kilpailuja, jotka kiinnostavat isoa joukkoa ihmisiä erikoisuutensa ansiosta. Kilpailut valittaisiin riippumatta siitä, ovatko ne osa MM-sarjaa vai ei. Tämä saattaa pitää paikkansa. Täytyy kuitenkin muistaa myös se, että Josep Garcian ja Nathan Watsonin kaltaiset kuljettajat haluavat varmasti taistella maailmanmestaruudesta. Mutta se ei tule onnistumaan jättämällä kilpailuja väliin. He ajattelevat asiaa myös urheilullisesta näkökulmasta ja haluavat varmasti nimensä mestarien listalle. Tarkoittaako tämä kenties sitä, että mikäli tehdastiimi ei kierrä kaikkia kilpailuja, ajavat nämä kuljettajat yksityistiimeissä muut kilpailut, tai ehkäpä kaikki kilpailut, jos tehdas tukee yksityistiimejä? Ehkä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Kytönen Motorsportin tapainen tiimi tulee saamaan suoraa tukea kaluston ja rahan osalta Husqvarnan tehtaalta, ja heidän kautta ajatetaan merkin kuljettajia. Huhujen mukaan ainakin joillekin tehdastiimin parissa työskenteleville ihmisille asioista olisi jo ilmoitettu ja sen tiedon mukaan tehdastiimi ei tosiaan kiertäisi koko MM-sarjaa.
Enduro21.com sivuston mukaan KTM ja Husqvarna lähtisivät ensi kauteen yhteensä kahdeksan kuljettajan voimin. KTM:n väreissä ajavat luultavasti Josep Garcia, Nathan Watson, Jonny Walker ja Alfredo Gomez. Husqvarnalla ajaisivat puolestaan Graham Jarvis, Billy Bolt, Danny McCanney ja Christophe Charlier tai Mathias Bellino. Näin ollen molemmissa tiimeissä olisi kaksi perinteistä endurokuljettajaa ja kaksi extremekuljettajaa.
Enduron MM-sarjan kauden viimeinen MM-kisa ajetaan tulevana viikonloppuna Saksassa. Nähtäväksi jää, kuullaanko siellä jotain uutta tästä tilanteesta. Luultavasti kuitenkaan ei, sillä nämä asiat ratkaistaan muissa pöydissä. Kuitenkin tilanne on se, että mikään virallinen taho ei ole julkisesti vahvistanut mitään, joten iso osa asioista on yhä huhujen pohjalla. Tosin tässäkään asiassa ei varmastikaan ole savua ilman tulta ja asioilla on jonkinlainen peruste. Tällä hetkellä vaikuttaa jopa hieman siltä, että käynnissä on tietynlainen valtapeli, jossa KTM / Husqvarna ja FIM testaavat kuinka tosissaan toinen taho on.
Jäämme näin ollen mielenkiinnolla odottamaan mitä enduromaailmassa tulee tapahtumaan.
Jani / Xracing