Mitä, missä, milloin?

Teksti
Kuva
KTM images / Cudby S.
Supercross-kauden avausosakilpailun massiivinen infopaketti on täällä!

Isossa luokassa mestarin paikka vapaana

Isossa luokassa on mestarin paikka vapaana kun viime vuoden mestari Ryan Dungey jäi eläkkeelle viime kauden päätteeksi. Itseasiassa sarjan veteraani, 35-vuotias Chad Reed on ainoa kuljettaja Anaheimissa, joka on päässyt aikaisemmin juhlimaan supercross-mestaruutta isossa luokassa. Omalla Husqvarna-tiimillä kauteen lähtevän Chad Reedin valmistautuminen on ollut erittäin heikko Straight Rhythm-kisassa sattuneesta loukkaantumisesta johtuen ja ajoa on alla vain muutama viikko ennen avauskisaa. 

Kolme ennakkosuosikkia

Avauskisan suurin huomio keskittyy viime vuoden tapaan Hondan Ken Roczeniin. Viime vuonna Roczen oli selkeä ennakkosuosikki ja voittikin kaksi ensimmäistä osakilpailua ennen rajua kaatumista Anaheim 2 kilpailussa. Käden todella pahan loukkaantumisen myötä uran jatkuminen oli jo katkolla, mutta sisukas saksalainen on jälleen ajokunnossa ja ainakin treeniradalla vauhti näyttää todella hyvältä. Suurin kysymysmerkki onkin miten Roczenin käsi kestää kisaamista ja erityisesti mahdolliset kaatumiset.

Periaatteessa ison luokan suurin ennakkosuosikki pitäisi olla viime vuoden hopeamitalisti, Kawasakin Eli Tomac, mutta jostain syystä Tomacin kauden avauskisat ovat vuosi toisensa jälkeen menneet penkin alle. Myös Tomacille tyypilliset huonot startit aiheuttavat päänvaivaa vihreässä leirissä.

KTM tehdastiimin Marvin Musquin on ajanut alkutalven yksittäiskisoissa voitosta voittoon ja kirsikkana kakun päällä Monster Cupin voitosta miljoonan dollarin sekin. Musquinin vahvuutena ovat hyvät startit ja tarkka ajotyyli, mutta teknisillä pattisuorilla ajo tökkii. Kauden avausosakilpailusta pattisuoria löytyy kaksin kappalein, joten onkin mielenkiintoista nähdä miten ranskalaiskuljettaja suoriutuu haasteesta. 

Haastajat ja villit kortit

Husqvarnan Jason Andersson on ehkäpä vahvin ehdokas haastamaan sarjan kolmea ennakkosuosikkia. Andersson ei enää treenaa Floridassa Aldon Bakerin valvovien silmien alla yhdessä Musquinin ja muiden kanssa. Husqvarna kuljettaja muutti takaisin Kaliforniaan ja treenaa itsenäisesti vaikkakin ainakin periaatteessa Bakerin ohjeiden mukaan. Yamahan Cooper Webb lähti kovin odotuksin viime kauteen, mutta tulokset jäivät varsin laihoiksi. Onkin mielenkiintoista nähdä mikä on miehen iskukyky nyt, kun kokemusta isosta luokasta on huomattavasti enemmän. Tasaisen varma Cole Seely on jäänyt tiimikaverinsa Ken Roczenin varjoon, mutta tälle kaudelle ajoon on tullut uutta agressiivisuutta ja mies toivookin nousevansa mukaan taistelemaan mestaruudesta. Rocky Mountain ATV/MC KTM-kuljettaja Blake Bagget ajoi kärjessä viime kesänä Amerikan ulkoradoilla, mutta mestaruushaaveet karisivat peukalovamman myötä. Mies on jälleen ollut huikeassa iskussa harjoitusradoilla ja haluaa varmasti olla mukana podium-taistossa myös supercross-sarjassa. Myös Kawasaki-kuljettaja Josh Grant, Aldon Bakerin valmennukseen siirtynyt Brock Tickle ja Husqvarnaa kuskaava Dean Wilson pystyvät hyvänä päivänä haastamaan kolmen kärkeä. Anaheimin 450-luokan todellinen musta hevonen on kuitenkin pikkuluokan Itälohkossa kisaava Geico Honda-kuljettaja Jeremy Martin, joka ajaa kolme ensimmäistä kilpailua isossa luokassa. Suomi-kisataustaa omaavia kuljettajia on sarjassa mukana kaksi kappaletta: Weston Peick ja Alex Ray.

450-luokan starttilista löytyy TÄÄLTÄ

Pikkuluokassa tungosta

250-luokan länsilohko aloittaa Anaheimista ja se on ehkä kovatasoisin moneen vuoteen. Viime vuoden mestari Justin Hill palaa puolustamaan mestaruuttaan, mutta vaihtaa JGR Suzuki-tiimiin. Suuri kysymysmerkki onkin juuri kaluston kilpailukyky, sillä yleisesti Suzukin pikkunelaria pidetään teknisesti vanhentuneena ja Suzukilla onkin voitettu Amerikan 250-luokassa ainoastaan kaksi kilpailua viimeisen seitsemän vuoden aikana. Viime vuoden itälohkon hopeamitalisti, Pro Circuit Kawasakin Adam Cianciarulo on ennakkoon yksi Hillin kovimmista haastajista. “AC” on oikeastaan ensimmäistä kertaa ammattilaisurallaan päässyt valmistautumaan kauteen ilman loukkaantumista ja on treenannut yhdessä Ken Roczenin kanssa. TLD KTM tiimin Shane McElrath johti länsilohkoa alkukaudesta, mutta tekninen vika Arlingtonin osakilpailussa vei mahdollisuudet mestaruuteen. Harjoitusradoilla Elrathin ajaminen on ollut todella vakuuttavaa ja hänet nähdään varmasti mukana kärkitaisteiluissa. Geico Hondan Christian Graig on saanut alleen uuden CRF250R pyörän ja ajoi sillä vakionakin muutamia sekunteja nopeampia kierrosaikoja kuin viime kauden pyörällä. Jopa tiimikaveri Jeremy Martin oli ällikällä lyöty Graigin vauhdista nähdessään tämän ajamassa Hondan testiradalla. Viimeisimmän tiedon mukaan Joey Savatgy nähdään Pro Circuit Kawasakin toisena kuljettajana Anaheimissa, jonka lisäksi ainakin Suzukin Phil Nicoletti ja Yamahan Aaron Plessinger ovat valmiina kisaamaan paikasta podiumilla.

250-luokan starttilista löytyy TÄÄLTÄ

Poissa avauksesta

- James Stewart on vahvistamattoman tiedon mukaan lopettanut uransa eikä häntä nähdä mukana Anaheimissa. Pikkuveli Malcolm sen sijaa on lähdössä kauteen matalalla profiililla ja toivoo muiden kuljettajien loukkaantumisten myötä löytävänsä paikan tehdastiimistä.

- Suzukin Justin Bogle kaatui harjoituksissa ja joutuu jättämään ainakin avausosakilpailun väliin.

- Davi Millsaps loukkaantui lokakuussa ja Justin Barcia ajaa hänen tilallaan Yamahan tehdastiimissä ainakin kuusi ensimmäistä osakilpailua.

- Ruotsalaiskuljettaja Freddy Noren on toipilaana murtuneen solisluun jäljiltä ja jättää ainakin kaksi ensimmäistä osakilpailua väliin.

Monster Energy Supercross 2018



- 17 osakilpailua

- ensimmäinen osakilpailu lauantaina 6.1.2018 Anaheimissa 

- pääluokka 450SX. Pikkuluokka 250SX jakautuu itä- ja länsilohkoon

- ilmainen harjoituslivestream: https://www.supercrosslive.com/race-day-live

- maksullinen kisalivestream: https://www.supercrosslive.com/video-pass

- virallinen sivusto: supercrossonline.com

Sääntömuutokset



- Startit tapahtuvat MM-sarjan tapaan metalliverkolta.

- Semifinaalit poistuvat ja alkueristä yhdeksän ensimmäistä pääsee suoraan finaaliin. Last Chancen neljän kärki selvittää tiensä finaaliin.

- Uusi pistelaskujärjestelmä: Voittajalle 26 pistettä, toiselle 23 pistettä ja kolmannelle 21 pistettä. Neljäs saa 19 pistettä ja tämän jälkeen kukin kuski saa sijoituspisteet alenevassa järjestyksessä, yhden pisteen eroin. Näin jokainen finaalin kuski saa pisteitä.

- Anaheim 2:sen, Minneapolisin ja Atlantan kilpailut ajetaan Monster Cupista tutulla “Triple Crown”-formaatilla, jossa finaalieriä ajetaan kolme ja pistelasku on samantyylinen kuin crossin joukkue MM:ssä. Voitosta yksi, kakkosesta kaksi pistettä jne. Kokonaiskisan voittaja on vähiten pisteitä kerännyt kuljettaja. Sarjapisteet jaetaan kokonaiskisan tuloksen perusteella.

- Indianapoliksen ja Las Vegasin osakilpailuissa pikkuluokan itä- ja länsilohko kisaavat yhdessä.

 

Supercross-veteraani Chad Reed lähtee kauteen toipilaana
Viime kaudella vakavasti loukkaantunut Ken Roczen haluaa edelleen olla johtajauros
Marvin Mesquin oli loppukaudesta vahvassa vedossa
Jason Andersson ja Brock Tickle haluavat haastaa ennakkosuosikit
Cole Seelyn ajossa on uutta agressiota, mutta nähtäväksi jää kantaako asenne myös kisaeriin.
Treeniratojen nopein mies Blake Bagget on kova suustaan, mutta ehjänä ollessaan pystyy myös lunastamaan puheensa
Jeremy Martin nähdään kolmessa ensimmäisessä osakilpailussa nelipuolikkaan sarvissa
Josh Hansen tekee paluun supercrossiin omalla tiimillään
Shane McElrathin ajo on vahvaa ja hän onkin yksi pikkuluokan länsilohkon mestarisuosikkeja
Viime kaudella Christian Graig joutui yllättäen itälohkoon kilpailemaan, mutta nyt hän palaa jälleen länsirannikolle
Kuva
Kusti Manninen